Mafia II Článek Otevřené město Mafia 2

Otevřené město Mafia 2

Lukáš Grygar

Lukáš Grygar

21. 8. 2009 22:04 14
Reklama
Reklama

Dá se o druhé Mafii prohlásit, že vypadá jako modifikace do GTA IV, a nemyslet to zle, ani ironicky? Asi ne. A tak radši napíšeme, že Mafia 2 vypadá profesionálně a skvěle. Po dvou konkrétních misích, předváděných u příležitosti předchozích herních svátků, jsme měli v Kolíně konečně možnost vidět v pohybu (na Xboxu 360) i jádro hry, tedy samotné Empire Bay. A i když nás producent Alex Cox varoval, že v „posledních dnech“ zachytili řadu „různých kiksů“, tak živě předváděná hra působila naprosto koherentním dojmem a všímavé oko kritikovo nezaregistrovalo žádnou z mušek, co obvykle se zlomyslnou radostí bzučí ze sandbox projektů – zvlášť uprostřed novinářského dema.

Objevili jsme se ve Vitově zaplivaném bytečku, kde právě došlo k radovánkám s dvojicí šlapek. Kromě lascivních slečinek okamžitě zaujme míra detailu, s jakou je interiér zpracován – spousta objektů je navíc interaktivních. Vito si dojde do ledničky pro pivo, probere šatník (jen ve spodním prádle vás hra na ulici nepustí) a vyrazí ven, to vše v živé atmosféře komunikujících postav a vyzvánějících telefonů a bez jediného loadingu. Venku před domem se Vito potká s jednou z prostitutek, kterou obtěžuje nerudný řidič. Máte chuť mu vysvětlit, jak správně jednat s dámami, jakkoliv lehkými? Jen do toho. Souboj na pěsti je stručný a setsakra koukatelný. Úder, vykrytí, pravý hák, knockout.

Na cestě za splněním úkolu dojde zcela přirozenou cestou (náhodné setkání) k nabrání úkolu vedlejšího. Přesně takhle to má v Mafii 2 fungovat: události neexistují v oddělených mikrosvětech, ale sdílejí stejný prostor a plynule na sebe navazují. O co jde tentokrát? Zničit skladiště plné luxusních sporťáků. Vito se stavuje u podloudného obchodníka a nakupuje molotovy, co jistě přijdou vhod. Zpátky na ulici se pak přimotá do přepadení. Lupiči mají naneštěstí jen nože, na což Vito reaguje zcela prozaicky: tasí revolver. Lupičům dojde, že si vybrali nevhodnou oběť a oba rychle mizí. Místo nich se ale objevuje policista, ktery se dožaduje papírů na tu hračku, se kterou Vito lupiče vyplašil. V tu chvíli má náš antihrdina tři možnosti. Buď policistu podplatí, nebo mu ukáže zbrojní pas, nebo vezme nohy na ramena. Pro účely demonstrace policejní práce volí vývojáři útěk.

Kdo by čekal, že strážník okamžitě spustí palbu, ten si musí znovu pořádně uvědomit, jak moc se Mafia 2 snaží přistupovat k věcem tak nějak rozumně. A proto se místo střelby ozve pískot policejní píšťalky a spustí pronásledování. Protože Vito spáchal pouze lehký přestupek, není problém se mužům zákona lehce ukrýt v jedné z postranních uliček, počkat, až se kolem přeženou dva houkající vozy, a potom už jen zamířit do nejbližšího obchodu s oblečením. Nové sako znamená novou vizáž a nová vizáž znamená klid – policisté hledají muže podle předchozího popisu.

Hra ovšem rozlišuje, jestli vás zákon stíhá podle nahlášeného vzhledu, nebo auta. V tom případě je nutné vůz klasicky přebarvit a vyměnit mu značku. Když už jsme v tom, je nám předvedeno i množství vylepšení, kterými můžete obdařit vybrané plechové miláčky. Vylepšení jsou ale velmi drahá a je dobré si je šetřit pro ty výjimečnější ze zhruba padesáti vozů ve hře.

Jako třeba – luxusní sporťák! Do skladiště se Vito dostane způsobem, kterému by tleskal zloděj Garrett i agent Sam Fisher. Padla totiž noc (důležité misediktují v rámci práce s atmosférou denní dobu a počasí) a pár v okolí hlídkujících strážníků tak pro Vita nepředstavuje větší problém. Stačí se držet ve stínech a využívat přirozeného krytí. Plížení je na pohled velice dobře použitelné a vystačí si s primitivním ukazatelem „zájmu“ protivníka. Konečně jsme uvnitř skladiště a ohnivá legrace může začít.

Najednou se na televizi děje všechno možné, jenom ne klid a ticho. Sporťáky řetězově vybuchují a skladiště je vzhůru nohama. Jedna z mohutnějších explozí dokonce odhodí Vita na zem a my se kocháme fyzikou a také skvělou animací postav. Brzy venku se skřípěním brzd zastavují hlídkové vozy a přestřelka může začít. Po výměně několika salv se Vito sbírá z úkrytu, naskakuje do zbývajícího sporťáku a prchá – čelit najednou většímu množství ozbrojených protivníků je v jednom člověku sebevražda. Následuje honička na kluzké vozovce a „šťastný“ konec v podobě zločincova úprku.

Všechno dobře dopadlo? Pro zaměstnance 2K určitě a pro nás pisálky vlastně taky. Padá zmínka o pětadvaceti čtverečních kilometrech Empire Bay a člověk už se nemůže dočkat, až ty kilometry bude objevovat pro sebe.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz