Článek Opravdu potřebujeme minikonzole?

Opravdu potřebujeme minikonzole?

Ondřej Švára

Ondřej Švára

2
Reklama

Všechno jednou končí a dnes to platí pro rubriku Retro, kterou jsem na Hrej jako svědomitý dělník historie plnil víc než dva roky. Teď ale přišel čas na změnu. Z černobílého retra skáči do barevné současnosti a tu chci o sobotách dokreslovat svými komentáři, analýzami a tematickými články ke všemu, co se v herním byznysu stane.

A když je řeč o barvách, hned první téma mi před očima doslova září duhou. Dělá to asi ta rozmanitost nových herních minikonzolí, o kterých bude řeč. Co vlastně minikonzole jsou? Pokud jste loni nespali spánkem medvědím, víte že je to například přístroj familiárně zvaný Ouya nebo kapesní konzolka Gamestick. Psali jsme o nich. A pakliže jste sledovali dění na nedávném veletrhu CES, víte že novými minikonzolemi jsou také Nvidia Shield a cosi, co Valve pojmenovalo Steam Box.

Čím tyhle přístroje vlastně jsou a co je tak spojuje, že jsme pro ně vymysleli i novou kategorii "konzolové crossovery"? Je to hlavně jejich alternativnost. S ní se dokonale vymezují oproti tradičním herním krabičkám od Nintenda, Sony i Microsoftu. Narozdíl od Xboxu a dalších se Ouya a spol nehodlají prodávat po milionech, nepoužívají fyzické nosiče dat a nejspíš vám ani nebudou pít krev přehnanou protipirátskou ochranou. Naopak milují volnost, digitální distribuci, bezdrátový internet, snadnou obsluhu i přenositelnost a také nezávislé vývojáře. Nové minikonzole jsou vlastně pro lidi, kteří mainstream dávno zavrhli, akorát nevěděli, čím ho nahradit.

Zázračná kombinatorika

Když si pustíte Ouyu, rázem se ocitnete v neodolatelné sbírce androidích her, které si můžete pouštět ve vysokém rozlišení na obývákovém televizoru. To je kombinace, kterou jste nikdy předtím zkusit nemohli. Ouya a vůbec všechny nové minikonzole svým způsobem boří technologické hranice. Vždyť nikdo nikdy neřekl, že Android patří jen na mobily. Akorát nikdo nenašel odvahu je poslat jinam.

Ouya je tak zajímavá, že by mohla k oddechovým casual hrám přivést i lidi, kteří je buď neznají, anebo nemají rádi. Například proto, že nevlastní tablet nebo chytrý telefon. Ouya dá lidem navíc i možnost hry vlastnoručně vyrábět pomocí přiloženého devkitu. To už tady dlouho nebylo. Naposled v dobách Net Yaroze od prvního Playstationu.

A co třeba Steam Box... S ním si zahrajete klasické počítačové hry, ale v konzolovém stylu. Prostě smícháte dva mainstreamy tak, že z nich paradoxně zase vznikne alternativa. Napadlo někdy někoho postavit HTPC pro konzolové párty hraní? Ne. A právě v tom je kouzlo Steam Boxu. Tenhle špunt je nový a odvážný, bude univerzální a silný jako PC, ale přitom hravý a společenský jako Nintendo Wii. Neslýchané.

A Shield od Nvidie? Nebo Gamestick, Esfere a další? Tyhle věci dokonce chtějí křížit i handheldy, gamepady a digitální cloud a vytvořit z nich něco, co se dosud nepoužívá. Jenže stop a pozor. Možná, že nová vlna minikonzolí, která potichu a nečekaně zkracuje naše čekání na regulérní osmou generaci herního hardwaru, zůstane potichu navždy. Tenhle experiment se totiž nemusí povést. Je tak univerzální a nový, že ho možná málokdo smysluplně využije. To, že crossovery dosud nikdo nedostal na trh, totiž nemusí znamenat, že nechtěl. Třeba pro ně opravdu není místo.

Příliš mnoho možností

Zamyslely se snad ty čtyři tisíce lidí z kickstarterovské sbírky pro Gamestick, k čemu tuhle konzoli budou potřebovat? Gamestick je přesně tím typem věci, která je tak překombinovaná, až se stává nepoužitelnou. Hodí se na všechno a zároveň na nic. A když se na něj chcete v určitém ohledu stoprocentně spolehnout, jednoduše selže. Gamestick vypadá jako starý gamepad od Nintenda, nosí se jako handheld, přehrává mobilní hry, ale na cestách si ho stejně pouštět nebudete, protože nemá vlastní displej. V důsledku se tento "handheld" tedy hodí jen na domácí hraní, když se připojíte k serverům autorské firmy PlayJam. Ta má opravdu skvěle vymyšlený marketing. Její flashovky pro chytré televizory dlouho čekaly na nějaký pohodlnější gamepad a teď ho PlayJam má. Akorát ho trochu přehnaně propaguje jako ultra přenosnou konzoli, kterou můžete mít u sebe kdykoli a kdekoliv. Jenže vypnutou...

Minikonzole jsou opravdu nejistý ekonomický podnik. Nezáleží na tom, že mají zajištěné rozpočty od tisíců lidí z Kickstarteru nebo z kont silných firem jako je Valve či Nvidia. Jde o to, jestli si je koupí také lidé zvenčí. Tedy ti, kteří je finančně nebo fanouškovsky přímo nepodporují a hodlají si mezi nimi vybírat, popřípadě porovnávat jejich význam smysluplnost.

A s tou jsou některé minikonzolky opravdu na štíru. Například Shield. Nevím, čím měl tahle věc šokovala víc. Jestli tím, jak kříží vzhled xboxového gamepadu a LCDčka z Nintenda DS, nebo svým futuristicko-blátivým vzhledem, kvůli němuž si každý, kdo Shield zrovna drží v ruce, musí s prominutím připadat jako úplné kosmopako.

A pojďme k jeho technice. Shield se zaměřuje na křížení androidích her a počítačového mainstreamu ze Steamu, což zní opravdu skvěle. Zvlášť to druhé. Když pauznete na svém stolním počítači Black Ops, Shield ho cloudovým způsobem přenese do sebe vy si hru můžete dokončit na jeho pětipalcovém LCD.

Problém je v tom, že signál mezi PC a Shieldem končí u vašich domovních dveří. Na cestách si Black Ops tedy rozhodně neužijete. Shieldovský cloud je prostě příliš krátký na to, aby v sobě streamoval velké množství dat daleko od zdroje. Rázem se tak Shield mění v pouťovou hračku, která venku na zbytečně silném hardwaru přehrává jen hry od Androidu a to přece umí i všichni ostatní. Třeba Ouya. A to s mnohem větší grácií na velkém televizoru

Shield je tedy nejen podivně zkombinovaný hardware, ale zároveň naznačuje, že by se všechny minikonzole mohly pořádně zkanibalizovat. Krom Steam Boxu totiž například všechny využívají androidí sbírku her. A historie praví, že herní byznys nikdy nepřál mnoha systémům na jedné platformě. Proto dnes vyrábí mainstreamové konzole už jen tři firmy a handheldy dokonce jen dvě.

Proč by měl vlastně Shield zaujmout miliony hráčů (což si Nvidia přeje), když Androida už přehrává opravdu kdeco, krom konkurenčních minikonzolí samozřejmě také desítky typů tabletů a smartphonů? Má snad Nvidia pocit, že k Androidu potřebujeme věc, která vypadá jako by vypadla Krytonovi z rektálního sušiče nádobí? Ve výsledku se tedy tahle věc nehodí na nic. Na PC hry má nedokonalý datový přenos (dobře, můžete s ní chodit po bytě) a na androidí blbiny je zas hardwarově i vzhledově přehnaná.

Velmi podobně jako Shield jsou na tom se svou "smysluplností" vlastně všechny minikonzole. Například eSfere cílí na design, fajn - chce vypadat jako dekorace do obýváků, ale veskrze umí zase jen to, co Ouya nebo z části i Shield. Prostě přehrává Androida. A zmíněný Steam Box? Ten je opravdu rozkošný, ale může Valve skutečně přesvědčit hráče, že na společenskou zábavu je počítač opravdu lepší než Wiimote nebo Kinect? Neskončí náhodou tahle švanda u první chybové hlášky z Linuxu nebo Windows, kterými bude Box poháněn?

Alternativa, se kterou chtějí nové minikonzole dobýt svět, nejspíš nebude charakteristická jen bořením hranic, ale také ztrátou soudnosti. Chtějí být vším, ale nepřipouštějí si, že právě proto selhávají. Jestli se nové minikonzole nechávají propagovat, jako přístroje, které vás zbaví kompromisů, budou kompromisy to nejčastější, co nimi budete dělat. S tím při nákupech prostě počítejte.


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama