obal-hry-epicentrum-kontroverze
Okami Článek Obal hry, epicentrum kontroverze

Obal hry, epicentrum kontroverze

Jiří Bigas

Jiří Bigas

4. 12. 2009 23:55 11
Reklama

Když tento týden EA ohlásili další pokračování své série Medal of Honor, kteréžto oznámení doprovodil i obrázek přebalu hry, trvalo to herním nadšencům jen několik málo hodin, než si všimli nápadné podobnosti mezi vyobrazeným silákem a skutečným vojákem působícím v Afghánistánu. Vzhledem k tomu, že se titul má odehrávat právě v této válkou zmítané zemi, bylo nasnadě spekulovat, nakolik je zjevná podoba virtuálního hrdiny s tím reálným, jenž se objevil už v roce 2002 na fotografiích prestižního amerického magazínu Life, relevantní.

Bude snad Kovboj, jak si fotogenický borec údajně říká, hlavním hrdinou hry, anebo se jen někdo (ne)šťastně inspiroval jeho bezesporu poutavým a pravděpodobně dost unikátním zevnějškem? EA v této věci zatím mlčí, nezabředávejme proto předčasně do zbytečných spekulací, které momentálně nemůžeme ničím podložit. Proč o tom ale vlastně píšeme? To, co se kolem tohoto odhalení vyrojilo, lze totiž alespoň prozatím nazvat mírnou kontroverzí. A tento element není vůbec radno v herní byznysu podceňovat. Kontroverze spolehlivě zaplnila stránky novin a časopisů jen před několika týdny v případě letištní mise v Modern Warfare 2. Ale stejně spolehlivě může zapůsobit i díky prostému obrázku.

I když to tak zkušenější části herního publika nemusí přijít, krabička je nadále důležitým elementem v komerčním úspěchu hry. Obal stále dokáže prodávat, jelikož nezanedbatelná skupina kupujících i dnes dá spíše na jednorázový dojem v prodejně a nemá čas věnovat se videohrám nepřetržitě jako svému koníčku. A v EA to bezesporu dobře vědí. Stačí si jen položit otázku, nakolik bylo takové načasování oznámení „náhodně“ sladěno s rozhodnutím amerického prezidenta Baracka Obamy poslat do Afghánistánu dalších 30 tisíc vojáků. Tohle je jednoduše hra na národní strunu a americký patriotismus. I na krabičce prostě záleží, pojďme si proto připomenout, jak moc a že se i jim jen v nedávné době přihodilo pár excesů, které neušly zkoumavému oku hráčů či ratingových komisí.

Kolik prstů už je moc?

Ikonický obal Left 4 Dead s rukou výtvarnice Andrei Wicklund bez palce se zapsal lidem do paměti snad ještě dřív než samotná hra. Jak ale trumfnout původní krabičku, řekli si pravděpodobně ve Valve, když chystali pokračování. Výtvarníci firmy se rozhodli jednoduše „ukousnout“ další prsty, aby tak současně lépe vyjádřili i fakt, že jde o druhý díl. Vtipný nápad. To ovšem tvrdě narazili na nepochopení v ESRB. Tohle už bylo na ratingové komisaře příliš, a tak muselo dojít ke kompromisu. Prsty jsou tak na obalu nakonec schované jakoby za dlaní, ale původní iluzi to neničí úplně. Nicméně třeba ve Velké Británii nestačilo ani to a celá ruka se musela ještě pootočit tak, aby bylo skutečně na první pohled zřejmé, že zmíněné dva prsty jsou jen ohnuté a nikoli ukousnuté. Že jde o malichernosti? Možná ano, ale i na nich, jak vidno, může záležet.

To na Kotaku si všimli před časem ještě peprnějšího problému, který se váže k obalům her. Když se Capcom rozhodl znovu vydat svůj audiovizuální PS2 klenot Okami i na Wii, narazil zřejmě na neobvyklý problém, jak si posléze hráči sami domysleli. Původní artwork ve vysokém rozlišení jednoduše nebyl k nalezení anebo se jen někdo nesnažil dost důkladně, aby jej objevil. Capcom si proto obal původní hry jednoduše stáhl – světě div se – ze serveru IGN, který jej měl v požadované tiskové kvalitě ve své galerii, nicméně opatřený navrch i vodoznakem. Ten se sice v Capcomu pokoušeli vyretušovat, seč jim síly stačily, pozorní hráči si jej ale nakonec stejně všimli a osuda byla na světě.

Najděte pět rozdílů

Na pořádný problém si ale kupodivu dokáže zadělat i závodní hra, do které by to člověk určitě v tomto směru vůbec neřekl. Společnost THQ dokonce podala přibližně před rokem na konkurenční Activision žalobu kvůli nápadně podobným obalům her Baja: Edge of Control a SCORE International Baja 1000: The Official Game. Není se čemu divit, rozdíly na těchto dvou krabičkách aby člověk pohledal.

Tvrdé kritice ale mohou překvapivě čelit i obaly, které se jinak těší mimořádně vlídnému přijetí a jsou všeobecně vychvalovány pro své umělecké kvality. Vyprávět by o tom mohl Gearbox, kterému se to přihodilo naposledy s překrásným artworkem k Borderlands. Zatímco jedni jeho autora vynášeli do nebes, z druhé straně čelil ostré palbě za pro někoho až příliš zemité ztvárnění chlapíka, který si prsty vystřeluje mozek z hlavy, efektně převedený do výjevu ze hry.

Pohřešuje se svastika

Poslední příklad je opět z trošku jiného soudku a dokazuje, že někdy se kontroverzi nevyhnete ani v případě, že se o to vědomě snažíte. Aby se poslední Wolfenstein mohl na rozdíl od svých jmenovců vůbec objevit na pultech německých obchodů, věnovali jeho autoři nemálo času (a zřejmě i peněz), aby z této mutace hry vyjmuli veškerý závadný obsah v čele se svastikami a říšskými orlicemi, které jsou u našich západních sousedů prostě tabu. Detailně se tomuto úsilí věnuje web Schnittberichte.com (http://www.schnittberichte.com/schnittbericht.php?ID=5982811). A ano, týkalo se to samozřejmě i obalu hry, ze kterého muselo tu a tam něco zmizet nebo být alespoň nahrazeno něčím méně konfliktním. Paradoxem je, že vývojáři svou misi očividně nedotáhli do absolutní dokonalosti, jelikož jim několik hákových křížů přeci jen uniklo, a hra se tak nakonec stejně po pár týdnech začala z obchodů stahovat.

Větší či menší „pozdvižení“ za ta léta, co videohry vycházejí, způsobila jistě i celá řada dalších obalů. Na některé z nich si možná vzpomenete i vy. Rozhodně jde ale o ten drobný kousek ve skládačce úspěšné hry, který není zase tak nenápadný a bezvýznamný, jak bychom si snad mohli myslet. Proč by mu jinak koneckonců autoři věnovali takovou péči? Proč by o odhalení obalů v řadě případů informovaly prestižní herní weby? A proč by si vydavatelé dávali takovou práci se zaujetím rozličného herního publika i změnou obrázku na krabičce podle toho, v jakém regionu titul právě vychází? Protože to prostě má smysl.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama