nvidia-sli-bude-akcelerovat-fyziku-ve-hrach
Článek Nvidia SLI bude akcelerovat fyziku ve hrách

Nvidia SLI bude akcelerovat fyziku ve hrách

Ondřej Grym

Ondřej Grym

27. 3. 2006 22:49 1
Reklama

NVIDIA SLI uvede v život pohyb tisícovek polygonových objektů, propočítá jejich vzájemnou interakci a dovolí vývojářům pořádně popustit uzdu fantazie. Dokonalá simulace fyzikálního prostředí na běžném osobním počítači totiž patří mezi sny mnoha vývojářů. Ti si však její zakomponování do současných her nemohou dovolit – primárním důvodem jsou krvavé hardwarové nároky, které by na lopatky položily 100% herních mašin.

AGEIA pravděpodobně neobstojí

Nvidia SLI bude akcelerovat fyziku ve hrách
i Zdroj: Hrej.cz

Jedním z bojovníků za akceleraci fyziky v gameskách byla a snad ještě i stále je AGEIA. Její PhysX výpočetní jednotky (PPU) byly velkolepě představeny loni s prodejem naplánovaným na konec druhé poloviny předešlého roku. Jejich reálného příchodu se trh stále nedočkal. Pouze několika marketingových velkohubých prohlášení o několika desítkách tisíc objektů, jejichž cestu monitorem PPU jednotka s prstem v nose propočítá. Možná, že AGEIným mazlíkům není ještě konec – na internetu ze totiž stále nalézt zprávičky o jejich uvedení ve druhém kvartále 2006 s cenou od 100 do 400 dolarů.

Zničující konkurencí pro PPU by se mohly stát klasické GeForce. V době, kdy ve strojích bohatých hráčů nebo alespoň hráčů s majetnými rodiči tepou dvě či dokonce čtyři grafická jádra a často nemají kam píchnout, by bylo možné jejich výkonový potenciál využít i "smysluplněji". Nvidia to ví a hodlá na tom taky vydělat. Pomocí nové verze ovladačů totiž přenese výpočty týkající se fyziky scény z centrálního procesoru na GPU. Technologie nazývaná jako "SLI Physics" následně zasype hráče tolika akcelerovanými předměty, jako to dříve žádné CPU nedokázalo, věří výrobce grafik. Podle Nvidie budou nové drivery schopny simulovat pohyb nepatrných částeček jako je prach či plyn – o vše se postará jedno z GPU, které bude zapojeno v SLI režimu. Je tedy evidentní, že pro to, abyste si plně vychutnali novou SLI Physics featurku, budete muset vlastnit dvě a více grafických čipů (jde ještě pořád o pouhopouhá grafická jádra?). Tyto produkty si totiž velmi dobře poradí s výpočty v plovoucí čárce – jsou tak schopny podat vynikající výkony i v oblastech, které jinak narážejí na limity hlavního procesoru.

Akcelerovat fyziku může i jediná grafika

Nvidia SLI bude akcelerovat fyziku ve hrách
i Zdroj: Hrej.cz

Dopady Nvidia SLI Physics technologie by mohli na vlastní monitory poznat i lidé vybaveni jedním JEDINÝM grafickým jádrem. Deníku TG Daily se totiž zástupci Nvidie svěřili, že i na takovém počítačovém systému pojede "virtuální fyzika" rychleji. Podle zatím nepříliš jasných indicií se také zdá, že Nvidia doplní nové ovladače o možnost balancování výkonu jader pro "fyziku" a "grafiku" – to je však velmi neověřená informace.

Schopnosti SLI Physics technologie bude demonstrovat Nvidia v San Jose. Novinku představí na srazu herních špiček na Game Developer Conference. Všechny samozřejmě zajímá, jak bude SLI Physics výkonná, zda se na ní podepíše i komplexnost grafického jádra (nesporně ano) a také jak velké budou rozdíly mezi maximálním počtem vypočítaných kolizí na jádru rodiny GeForce 6 vs GeForce 7. Odpovědi na tyto otázky ještě neznáme, Nvidia novinářům ani žádné testovací vzorky SLI Physics karet a ovladačů neposkytla. Její marketing však již pracuje na plné obrátky a představil tak firemní demo Bouldermark nabušené 15 000 polygonovými balvany. V tomto prográmku pak ze sebe dvě GeForce 7900 GTX vysypaly 64,5 snímků za sekundu. Pokud byla fyzika BoulderMarku poháněna pouze samotným procesorem, napočítal pozorovatel desetkrát méně fps, přesněji 6,2.

Fyzice scény snad napomůže i ATI

Nvidia SLI bude akcelerovat fyziku ve hrách
i Zdroj: Hrej.cz

Nvidia není jediná, která bude konkurovat zatím nejasnému počinu firmy AGEIA. Akceleraci fyziky totiž na bedra grafických jader nejspíše složí i kanadská ATI. Ta o tom ostatně uvažovala již loni. Do dnešního dne však nic bližšího ohledně své technologie – že by CrossFire Physics? – nesdělila.

Technologie AGEIA a její tolik hypované PPU jednotky pravděpodobně zajdou na úbytě. Nvidia SLI a snad i ATI CrossFire je pro ně prvním a zároveň i posledním hřebem do rakve. Na celém světě se totiž prodalo více než šest miliónů SLI systému, připomíná TG Daily. Deník samozřejmě nezahrnuje do propočtů i celou řadu lidí, kteří si SLI mašinu složili doma na koleně. Nelze zapomenout ani na dalších několik desítek miliónů uživatelů, kteří vlastní jediné grafické jádro, jenž by dle Nvidie mohlo s novými ovladači také pomoci s fyzikou scény. Je možné, že pak počet lidí, kteří si ve světle těchto událostí vloží do počítače specialitku AGEIA, spočítáme na prstech jedné ruky.

Autor je redaktorem Novinky.cz, on-line magazinu deníku PRÁVO a portálu Seznam.cz
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama