Nudu u Sony asi Vita nerozptýlí
Je to vůči hráčům docela sobecké, když se herní konference změní v monolog o sociálních sítích, výhodných slevách a hardwarových piškuntáliích. Ale právě takový byl letošní Gamescom v podání Sony. Byl povrchní, nezajímavý a v podstatě zbytečný. Tiskovka evropského šéfa firmy Jima Ryana bavila asi stejně jako volba odborového předáka v polských docích a bohužel, když se ohlédneme za červnovým E3, nestalo se to poprvé. Ještě že jsou tiskovky na herních veletrzích nepřístupné veřejnosti. Tady by někdo musel vracet vstupné.
Kolem a kolem
Hlavní prostor na brífinku Sony dostaly tentokrát casual hry, handheldy, síťové služby a... blbiny. Byla to zbytečná hodina o Playstation Mobile, Playstation Plus, Cross Play, Cloudu, předplatném a Wonderbooku. Instrukce pro Jima Ryana před vstupem na podium zněly asi takto: "Mluv o banalitách. Mluv o tom, kolik budou na PSN stát nově seskládané bundly, rozpovídej se, jak je super ovládat obývákovou konzoli handheldem, hoď do hrnce pár čísel z PS Store a pak to zalej bryndou o knížce, která snad vypadla z nosu Čarodějovi ze země Oz..." Tiskovka Sony byla tak nekompetentní a tak mimo, že kdyby Jim plácl, že prvním šedesáti registrovaným tlusťochům na Wonderbooku pošle Sony zdarma anatomický prďůlek, lidi v sále by tomu z povinosti zatleskali.
Jim samozřejmě mluvil o věcech, které jsou z ekonomického hlediska pro firmu důležité. A střípky z nich by se jistě měli dozvědět i hráči. Ovšem na druhou stranu je téměř jisté, že na začátku cyklu nové generace konzolí už zůstanou takovéto informace zase schovány jen pro posezení s investory a novinářům se rozdají jen na papírech, aby si média sama rozhodla, v jakém rozsahu tím chce veřejnost znudit.
Little Big Vita...
Kvůli umírající generaci současných konzolích však Ryan nic lepšího z rukávu opravdu tahat nemohl. Herní svět se zastavil. Nejsou nová témata, nejsou nové originální hry a není perspektiva. Herní trh momentálně nejeví známky dobrého zdraví, a proto když u Sony alespoň občas došlo na hry, slyšeli jsme toho nejvíc o rok a půl starém LittleBigPlanet 2. Arkáda, která se na PS3 nyní prodává za výběhovou pětistovku, dostala na konferenci prostor hodný horké novince a to jenom proto, že brzy vyjde na Vitě a pak se díky zkopírovanému konceptu ještě objeví v několika podobných hrách pod jinými jmény (například Puppeteer).
LittleBigPlanet bych si nakonec na Vitě docela rád zahrál. Díky dotykovému ovládání a konzolové grafice je tenhle prcek vážně k pomilování. Ale ačkoliv se zdá, že Vita jde nahoru a že na ní konečně bude co hrát, radost kalí krutý fakt: nebude to nic objevného. Projděte si pozorně seznam her, které se na Vitu připravují. Jsou to spinoffy, remaky a vykradená torza z her velkých konzolí. Originální tituly se zkrátka na Vitu vydávat nebudou, přednost dostávají zmenšeniny toho, co už dávno známe z PS3, popřípadě z jiných konzolí.
Jistě, oproti dosavadní tristní softwarové nabídce je i tohle pro Vitu pokrok. Jenže přesně takovýto kopírovací program odpovídá charakteristice dnešního zchváceného trhu. Proč asi Sony tak mohutně propaguje dvě úžasné služby Cross-play a Cross-buy? Nejspíš proto, že je pro ně nanejvýš vhodná doba - hry se podobají jako vejce vejci. Jestliže vám Cross služby umožní pohodlně hrát jednu hru na PS3 i Vitě, je to parádní technický pokrok, ale bohužel také spolehlivý zabiják invence.
Vitu doprovázel na tiskovce Sony vřelý potlesk, protože teď je to asi jediná platforma, se kterou se něco děje. Ale hrát dokola jen zmenšeniny LittleBigPlanet, Metal Gearu, Assassins Creedu, Killzonu či Call of Duty? Ne, děkuji. A za pořízení COD: Declassified s mizernou grafikou a vykradenými misemi z Black Ops by mi mělo Sony poslat aspoň děkovné psaní.