3DMark06 Článek Nový souboj začíná: 3DMark06 je tady!

Nový souboj začíná: 3DMark06 je tady!

Blixa

Blixa

18. 1. 2006 23:05 2
Reklama

Stejně jako se výkon nejnovějších automobilů počítá ve stovkách koňských sil, výkon nejnovějšího herního hardwaru lze změřit pomocí benchmarkovacích programů. Zřejmě největší autoritou v této oblasti je společnost Futuremark, která již několik let vydává aplikaci 3DMark. I přes problémy, které potkaly předchozí verzi (možnost falšování výsledků na některých grafických kartách), se 3DMark06 opět setkává s velkým zájmem všech hardwarových nadšenců, kteří budou v následujících dnech a týdnech testovat své stroje a porovnávat výsledky jednotlivých konfigurací na internetu. Na nějaké obecnější závěry je tedy zatím ještě brzy a je klidně možné, že i u nové verze dojde časem k drobným úpravám a odhalení bugů, jež ovlivňují výsledky, nicméně první proběhlé testy naznačují leccos. Nejprve se ale pojďme podívat, co váš počítač čeká, pokud si z našeho lokálního mirroru více jak 500MB 3DMark06 stáhnete...

Nové efekty?

Hardwarové nároky nového 3DMarku jsou nemilosrdné a napovídají, že pro hraní konverzí z next-gen konzolí v odpovídající kvalitě, budeme muset sáhnout hodně hluboko do kapsy. Ještě před stahováním tak rozhodně doporučujeme podívat se alespoň na seznam grafických karet, na nichž jde 3DMark06 spustit. Aplikace je postavena na rozhraní DirectX 9c a přímo podporuje Shader Model 3.0, což je vlastnost, na kterou při popisování programu kladou autoři zřejmě největší důraz, přestože ji momentálně podporuje jen velmi málo herních enginů. V souvislosti s tím byla přidána i podpora HDR (high definition range) osvětlení.

Nové testy?


Součástí 3DMark06 jsou čtyři základní grafické testy a jeden závěrečný test procesoru. Narozdíl od 3DMark05 ale autoři nepřicházejí se zbrusu novými testy, ale spíše jen s úpravou starších verzí. Typickým příkladem je hned první test s názvem „Return to Proxycon“, který slouží především jako měřítko výkonu při výpočtu Shader Modelu 2.0. Opeoti předchozí verzi byly přidány jen některé objekty navíc (plus jejich nasvícení) a bylo zvýšeno maximální možné rozlišení. Celkem je tedy v prvním testu využito 26 světelných zdrojů, přičemž jeden z nich využívá takzvaného CSM přístupu. Na základě obrázku si můžete vizuální rozdíl mezi oběma posledními verzemi aplikace porovnat sami.

Druhým testem je „Firefly Forest“ a opět jde o upravenou verzi testu z 3DMark05. Jde rovněž o test Shader Modelu 2.0., světlo měsíce ale tentokrát využívá CSM technologie a známá světluška prolétající lesem získala kolegyni, takže stínů a odlesků k výpočtu opět přibylo. O poznání zajímavější je ale třetí test v pořadí, který jako první podporuje již zmiňovaný Shader Model 3.0. Vychází sice z „Canyon Flight“ testu z 3DMark05, ovšem vzhledem k podpoře nové technologie vypadá skutečně o poznání lépe. Součástí testu HDR/SM3.0 technologie je rovněž i zbrusu nová scéna nazvaná „Deep Freeze“, která nádherně ukazuje možnosti, jakých lze v tomto směru dosáhnout. Sníh a stínování celého prostředí je zkrátka úžasné a rozhodně se vyplatí je alespoň spatřit.

A na závěr je připraven tradiční „herní test“, který má za úkol otestovat rychlost vašeho procesoru. Futuremark v tomto směru učinil změny s ohledem na to, jakým způsobem je naprogramována většina současných her a procesor nyní v testu počítá skutečně jen umělou inteligenci, algoritmy pro path-finding a fyziku.

Jak to vypadá?

Můžeme samozřejmě spekulovat o tom, zda o výkonnosti herního hardwaru vypovídají lépe hry samotné nebo syntetické benchmarky. Jisté ale je, výrobci grafických karet přikládají výsledkům svých produktů v programech typu 3DMark velkou roli a rozhodně tak nečiní jen z nudy... Následující grafy jsme převzali z testu serveru FiringSquad, kde najdete jejich další verze pro ostatní rozlišení a další grafické karty. Hromadu výsledků přinášejí samozřejmě jako tradičně i samotní uživatelé v oficiálním diskusním fóru.

Na FiringSquad testovali výkon v novém 3DMarku na dvou základních skupinách počítačů, rozdělených podle grafických karet na mainstreamové a high-endové. V případě mainsteamových sestav byl použit procesor Athlon 64 3500+ a základní deska Asus A8N-SLI Deluxe. U high-end sestav byl pak srdcem procesor Athlon FX-60 a deska Asus A8N32-SLI. Všechny konfigurace byly vybaveny 2 GB RAM. V případě prvních dvou testů Shader Modelu 2.0 vládla v oblasti mainstreamu ve všech rozlišeních GeForce 6800 GS, přičemž odstup od druhého místa se pohyboval kolem 2–3 snímků za sekundu. V testech Shader Modelu 3.0 ale naopak zvítězil Radeon X1600 XT s 256 MB paměti, ovšem GF6800 GS zaostávala jen o desítky bodů. Podobně těsné rozdíly zaznamenali redaktoři FiringSquadu i ve zbývajících částech testu. Jasný zářez si pak může v oblasti high-eng karet připsat NVIDIA, která porazila konkurenci se svou GeForce 7800 GTX 512 MB ve všech sledovaných testech, přičmež v tomto případě šlo již o poměrně přesvědčivé vítězství přesahující stovky 3DMark bodů. Stejné výsledky potvrdily i testy serveru AnandTech, které najdete zde.

Zdroje: FiringSquad, AnandTech
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama