Článek Nintendo Revolution – co nás čeká a nemine

Nintendo Revolution – co nás čeká a nemine

sleepless.

sleepless.

9. 4. 2006 22:18 6
Reklama

Když se dva perou, tak se ten třetí zákonitě směje. Rváči jsou v tomto případě Microsoft a Sony, jejichž boj o krále další generace konzolí probíhá už řadu měsíců a nic na něm nezměnil ani fakt, že Microsoft už svůj první trumf vynesl loni v listopadu. Launch Xboxu 360 však nakonec proběhl tak nějak v poklidu bez celosvětového next-gen šílenství. Všichni totiž čekají až svůj trumf v podobě PS3 vynese i společnost Sony. Až pak začne ta praví bitka. Nikdo přitom ani trošku nepočítá s tím, že by nemuselo jít o boj dvou, ale tří konzolí. Jinak řečeno, že se do bitvy PS3vsXbox 360 zapojí i Nintendo Revolution. Nepočítá s tím dokonce ani sama společnost Nintendo, která se naopak od obou rivalů snaží distancovat jak jen to jde. Drží se totiž své strategie Blue Ocean, která jí velí nezůstávat na místě a nespoléhat na osvědčené postupy, ale vytvářet si na trhu nový prostor a nové příležitosti, které jí pomohou získat nové zákazníky a vydělat tak peníze. Pro hráče bude tato strategie znamenat inovaci a možná i šok, jak neopomíná ani při jedné příležitosti připomínat prezident Nintenda Satoru Iwata. Onen šok si však Nintendo připravuje až pro E3 2006. Zatím své příznivce krmí maličkostmi, které by se však v rukou konkurence snadno proměnily v hlavní taháky. Jaké že to jsou maličkosti?

Klasika od Segy na konzoli od Nintenda

Všechno to začalo během GDC 2006, kde měl Satoru Iwata během své presentace sdělit nejednu podstatnou informaci týkající se hlavně konzole Revolution. Spekulace se však tentokrát ukázaly jako liché. Iwata předvedl dokonale připravenou presentaci, která se týkala hlavně toho, jakým způsobem se společnost Nintendo snaží k hraní dostat i ty věkové, sociální a společenské skupiny, které o tento druh zábavy obvykle nejeví zájem. Přesto se však veřejnost několika informací o konzoli Revolution dočkala. Ta nejdůležitější se týkala tohoto, že budou skrze Virtual Console hratelné nejenom tituly z konzolí N64, NES, SNES od Nintenda, ale i hry z konzolí Sega Genesis/Mega Drive a TurboGrafx. Že to není nic důležitého? Velký omyl. Tisíce hráčů po celém světě si myslí něco jiného. Emulace rozhodně není mrtvá a zájem o klasické tituly neustává.

První Zelda pro DS

Presentace Nintenda během GDC 2006 však přinesla přinejmenším ještě jedno důležité oznámení. Iwata s klidem anglického džentlmena představil světu první Zeldu pro handheld Nintendo DS, která zatím vystupuje pod názvem The Legend of Zelda: Phantom Hourglass. První video, jež nabídlo sestřih záběrů ze hry, spoustu příznivců zmátlo. Zelda DS se totiž svým zpracováním až nebezpečně blíží kontroverznímu Wind Wakerovi, což se řadě jedinců nelíbí. Jako obvykle však bude rozhodovat šarm a příjemná hratelnost, která by chybět neměla. Uvidíme na podzim, kdy bude The Legend of Zelda: Phantom Hourglass k dispozici.

Twilight Princess – killer titul pro Gamecube i Revolution

Kromě Zeldy pro DS se letos na podzim konečně objeví i nová a stále odkládaná Zelda konzolová, kterou si nenechá ujít žádný majitel Gamecube a Revolution. Pro majitele Gamecube to bude zřejmě poslední a pro budoucí majitele Reva zase první velký titul. Co je však nejdůležitější, po měsících spekulací a fám společnost Nintendo konečně ústy Shigeru Miyamoto potvrdila, že chystaná Zelda nabídne budoucím majitelům konzole Revolution něco navíc. To něco bude možná speciální obsah, ale v prvé řadě možnost ovládat některé herní prvky prostřednictvím Revo ovladače.

Co chystají third-party společnosti

Kromě Twilight Princess bude při launchi Revolution k dispozici celá řada titulů – údajně. Zatím si je však můžeme pouze domýšlet z toho mála informací, které prosákly na veřejnost. Už nyní je však jasné, že valná většina her bude přinejmenším základním způsobem využívat specifických možností Revo hardwaru. Možná je to od Nintenda podmínka. Spíš ovšem ne. Nintendo přeci nechce přehnanými požadavky odradit zájem third-party publisherů, jako tomu bylo v minulosti? Všechno se doslova a do písmene provalí během E3, kdy padne embargo, které na zveřejňování informací o hrách pro Revo, společnost Nintendo vyhlásila. Zatím se tak musíme spokojit s tím, že jedním z launch titulů pro Revo bude podle všeho Spider-Man 3 od Activision, že Ubisoft chystá pro Revo údajně násilnou FPS s krycím názvem Katana, že se něco tajného chystá u spol. Midway, že se dočkáme Revo verze Call of Duty a prvním titulem pro Revo od THQ bude hra podle filmu Cars.

Jaká bude cena her pro Revolution?

Stejně jako na představení her samotných hráči určitě čekají i na informaci o tom, kolik bude taková průměrná hra pro Revo stát. Jistou nápovědu už poskytl prezident Nintenda Satoru Iwata, který se v rozhovoru pro CNN/Money jasně postavil za to, že hry pro Revo budou zcela určitě stát pod 50 dolarů. To znamená, že zůstanou zhruba na stejné úrovni jako jsou nyní ceny her po Gamecube. (Lze jenom doufat, že půjdou mnohem rychleji dolů a že se i několik let staré tituly nebudou pořád držet na své původní ceně.) Důvodů k tomu, že se cena her pro Revo neposune směrem nahoru, je hned několik. V první řadě to však má spojitost s tím, že by vývoj her pro Revo neměl být dražší než vývoj pro Gamecube. Ostatně právě na tohle spol. Nintendo myslela, když Revo a jeho architekturu i vývojové prostředí navrhovala. Svoji roli ovšem sehrává i fakt, že Revo na rozdíl od PS3 a Xboxu 360 nenabídne high definition obsah. Zdá se, že to však nikomu a hlavně zákazníkům ne, moc nevadí. Super detailní grafika totiž bude vynahrazena inovací a řadou užitečných prvků – doufejme.

Revolution + vlastní HDD = skutečnost, nebo přání?

Jedním z oněch užitečných prvků, kolem nichž ovšem stále panuje řada nejasností, je možnost připojit k Revu jakékoli externí zařízení sloužící k ukládání dat. Satoru Iwata se o tom zmínil, když upozorňoval na dva USB sloty, které budou na Revu k dispozici. Pokud bude skutečně možné připojit k Revu například vlastní externí HDD, tak už nikoho nebude trápit fakt, že Revo disponuje pouze 512 MB interní flash pamětí. Ta by se dala zaplnit docela snadno, například několika hrami z N64, jejichž velikost často šplhá až k 80 MB. Je však otázka, jak by si spol. Nintendo poradila s ochranou proti zneužití připojitelných zařízení, například k provozování pirátských verzí her a podobně. Kdepak, s připojením externích zařízení pro ukládání dat to zcela jistě nebude tak jednoduché, jak by se nám všem líbilo. Nezbývá než čekat. E3 2006 nám i na tuto otázku přinese odpověď.

Poloamatérské tituly pro Revo nejsou utopie

Během E3 bychom se měli dozvědět něco bližšího i o plánu, který počítá s využitím virtuální konzole i k něčemu jinému než je hraní emulovaných titulů. Co třeba prodej her od nezávislých tvůrců a malých týmů? Iwata vidí právě v tom další výhodu konzole Revolution. Vývoj není drahý, možnosti jsou veliké a pokud se Virtual Console chytne, tak bude k dispozici i široké publikum ochotné zaplatit pár babek za menší hru, která může přinést velkou porci zábavy. Že něco podobného skutečně má šanci na úspěch dokazuje služba Xbox Live Arcade od Microsoftu. Tak proč by to nemohlo fungovat i v případě Nintenda!

Proč Revo nepotřebuje podporu Unreal Engine 3

Co ovšem u Revolution určitě fungovat nebude je podpora vývojáři opěvovaného Unreal Engine 3. Revo k tomu zkrátka nemá uzpůsobený hardware. Unreal Engine 3 je totiž engine postavený na podpoře HD. Detailní grafika, textury v monstrózním rozlišení, spousta speciálních efektů a pokročilých technik..na to grafický čip Reva přezdívaný Hollywood prostě nemá. A procesor s přezdívkou Broadway mu v tom taktéž nepomůže, nemluvě o paměti. Vývojáři se prý musí při vývoji pro Revo spokojit s podporou Unreal Engine 2, s níž by podle šéfa Epic Games Marka Reina problém být neměl. Nintendo však relativně malý výkon HW Revolution ani trošku netrápí. Všechno je navrženo tak, aby to stačilo plánům do budoucnosti, které jsou podle všeho hodně velkorysé, ale přesto v nich HD grafika nefiguruje. Nutno říci, že s ohledem na stále hodně omezené rozšíření HDTV, je to od Nintenda tah pochopitelný. Navíc ani hráči, kteří doma HD Ready TV mají přeci nemusí na Nintendo zanevřít jenom kvůli tomu, že Revolution HD Ready není. Nintendo prostě Unreal Engine 3 nepotřebuje. Má v rukávu jiné trumfy!

Kolik bude Revo stát a kdy se jej dočkáme?

Když už hovoříme o tom co Nintendo plánuje do budoucna, tak se nelze vyhnout otázce týkající se uvedení samotné konzole na trh a její ceny. Právě tohohle totiž hráče zajímá především, tedy hlavně ty co už se na základě dostupných informací rozhodli, že jim Revo nesmí vedle TV chybět. Co se ceny týče, tak je zatím víceméně jasno pouze v tom, že bude Revo levnější než konkurence. Zbytek jsou dohady a spekulace, které není třeba dále rozvádět. Přeci jenom je E3 2006 vzdálena jenom několik týdnů a právě během této akce bychom se měli dozvědět, kolik bude stylová krabička od Nintenda stát.

Poněkud jiná situace panuje v otázce uvedení Revolution na trh. Nejčastěji se hovoří o podzimu letošního roku. Párkrát sice při různých příležitostech padla informace o tom, že půjde Revo na trh už v létě, ale to je něco z oblasti snů a přání. Ani Nintendo nedisponuje čarovnou mocí, která by dokázala proces produkce konzolí urychlit natolik, aby bylo už v létě k dispozici dostatek kusů alespoň pro jeden trh. Nemluvě o tom, že ještě nejsou k dispozici finální dev kity. Léto si tedy můžeme škrtnout a zbude nám letošní podzim, respektive asi listopad. Pokud budeme počítat s listopadovým launchem, tak se okamžitě vkrade na mysl otázka, jak se Nintendo s launchem vypořádá. Zkusí to globální cestou s několikatýdenními odstupy jako Microsoft, nebo na to půjde předpokládaným hurá stylem společnosti Sony, která chce PS3 uvést ve stejném čase po celém světě? Ještě je tu možnost, že se Nintendo přidrží své tradice a launch Reva si rozkouskuje na několik měsíců.

Odpověď zatím podle všeho nezná ani vedení Nintenda, čemuž nasvědčují události uplynulých dnů. Iwata nejdříve v rozhovoru pro Bloomberg prohlásil, že Nintendo nehodlá jít za každou cenu do globálního launche jen kvůli tomu, že se k tomu odhodlala konkurence. Toho se samozřejmě okamžitě chytla média a dalších pár dní vypouštěla do světa informace o tom, že Nintendo odstartuje na podzim v Americe a až v následujících měsících ve zbytku světa. Na to společnost Nintendo zareagovala oficiální zprávou o tom, že byla myšlenka Satoru Iwaty z rozhovoru pro Bloomberg špatně interpretována. Iwata chtěl říci jenom to, že se bude Nintendo i v otázce launche konzole Revolution držet své vlastní cesty a nebude následovat příkladu jiných. Jaká to však bude cesta zatím nikdo z nás neví. Její konec stále leží na území, kde je tma, kterou světlo vystřídá až v květnu. Až během tiskovky před E3 2006 konečně Nintendo odhalí v plné kráse své modré oceány, respektive to co si pro dychtivé hráče i absolutní nehráče připravila. Ať už však Nintendo vyrukuje s čímkoli, tak to bude zaměřeno na zborcení zdí a hranic mezi hardcore hráči, běžnými hráči, příležitostnými hráči i nehráči. Konzole Nintendo Revolution prý nabídne každému něco, na což jsme sami zvědaví.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama