Článek Nifflas - inspirace ze Švédska

Nifflas - inspirace ze Švédska

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

14. 12. 2006 23:40 1
Reklama
Reklama

Samozřejmě se ale nejedná pouze o novátorské nápady, ale také o inovativní přístup k již zavedeným žánrům. Ale ještě předtím, než si nějakou tu volně šiřitelnou gamesu stáhnete, musí se základní idea zrodit v hlavě vývojáře a právě o jednom z nejlepších nezávislých tvůrců dnes bude řeč. Dámy a pánové, představujeme vám Nicklase Nygrena! Žádný potlesk? Není divu. Pod jeho civilním jménem ho na internetu zná málokdo. Ovšem uprostřed spletité elektronické pavučiny obléká svůj plášť, na kterém je zlatým písmem napsáno jediné slovo: „Nifflas.“

Říkáte, že ty vousy už jsou dneska out?

Pokud byste hledali ve světě indie her nějaké skutečně významné jméno, patrně byste strávili nad Googlem docela dost času. Povětšinou se totiž ty pravé „mozky“ schovávají za štemplem celého tvůrčího týmu. Najdou se však i výjimky, které potvrzují pravidlo. Za jednou takovou se musíme vypravit až do Švédska, kde byste v městečku Umearing našli člověka jménem Nicklas Nygren. Ačkoli je mu teprve 23 let, má na kontě více tvůrčích aktivit, než se povede většině lidí za celý život. Jeho hlavní vášní je již od dětských let hudba. Přes počáteční fascinaci vousáči ze ZZ Top a bušení do elektronického piana se postupně dostal k vytváření přeci jen hodnotnější hudby. I když se to tak nemusí zpočátku zdát, je to jedna ze základních esencí toho, že dělá takové hry, jaké dělá.

Jde tu především o hratelnost

Je to patrné už z jeho prvotiny, The Turtle Philosopher. Ta vychází z neozvučeného Goblu. Už zde si můžete všimnout jeho typického minimalistického designu. S roztomilým kulatým cosi si zaskákáte přes horu plošinek a při tom musíte sesbírat všechny zlaté kroužky, na které narazíte. Nicméně klasický plošinovkový žánr byl opepřen jednoduchým prvkem. Musíte celou hru proběhnout dříve, než odezní skladba, která dané kolo podbarvuje. Originalita ovšem nevyčnívala pouze v tomto unikátním nápadu. Jak můžete vidět z obrázků, ojedinělé grafické zpracování, které se stalo jakýmsi Nifflasovým trademarkem je všechno možné, rozhodně však ne pro všechny. Existují pouze dvě možnosti, buď se do ní zamilujete na první pohled, anebo se ušklíbnete a vrátíte se k moderněji vypadajícím hrám, nic mezi tím. Ačkoli se o grafice říká, že není všechno, ve hrách Nicklase Nygrena se jedná o jeden ze stěžejních prvků, bez kterého by se jednalo o další tuctovou plošinovku z Game Makeru.

Bacha! Šutr!

Nifflas však nezůstal pouze u jednoho žánru. Inspirován Rez, abstraktní střílečkou z PS2, ve které se vaše cíle utvářely v rytmu dunícího soundtracku, stvořil nepoměrně méně atraktivní, přesto však originální shoot´em-up Pteranodon. Ta, ačkoli se nemohla pochlubit bombastickým grafickým zpracováním, nabídla opět něco nového, neotřelého. V jednoduše animovaném prostředí jste měli za úkol bránit se nájezdům nebezpečných šutrů a vesmírných korábů. To by nebylo nic objevného, kdyby se ale nepřátelé nevynořovali jaksi v rytmu. Díky tomuto zajímavému prvku (který mimochodem není tolik náročný na realizaci, přesto se interaktivní hudební doprovod používá jen velmi málo) se u hry dalo vydržet přeci jen o něco déle, ačkoli v jádru se jednalo o naprosto klasickou střílečku FFFS („furt fpřed furt střílím“).

Join the club

Po lehké odbočce se švédský švec vrátil ke svému kopytu. Plošinovky šly vždy Nifflasovi nejlépe a on si toho byl moc dobře vědom. Za předobraz si vzal známý kanál #modarchive z IRC a vytvořil nádherně barevný, abstraktní svět, plný roztodivných entit. Jednou takovou entitou jste i vy, sympatická růžová kulička, která se chce stát jedním z členů. Cesta ke statutu „accepted“ však není jednoduchá. Musíte se vypořádat se čtyřmi ďábelskými adminy, abyste se dostali ke svému vytouženému cíli. Mladému Švédovi se povedlo pořádně rozvířit (nejen) freewarové vody. Fantastická grafická prezentace, dostatečně ulítlý, přitom však konzistentní příběh a pohlcující hratelnost. To jsou tři hlavní devizy, kterými se #modarchive story mohlo pyšnit. Později vyšel i druhý díl s názvem Operator Status. Jak již z názvu vyplývá, zachtělo se vám vyšších pozic, nežli býti pouze řadovým uživatelem a znovu se tedy, oděni v růžovém, kutálíte po světě. Krom lehce navýšené obtížnosti se jedná o prakticky čistokrevné pokračování původního konceptu, se všemi jeho přednostmi a nedostatky.

Chvilka poezie a oddechu

Po těchto komplikovaných projektech by leckdo odešel na zasloužený odpočinek a pouze počítal ohlasy v diskusích. Nifflas ale naprogramoval další tři jednoduché, přesto však chytlavé hry. První z nich byl logický rychlík Riddle, který byl ovšem kvůli trochu neuchopitelnému konceptu hůře stravitelný, než ostatní hříčky. Naopak mouchy zná každý a jedna z nich, konkrétně Geoffrey, se stala hlavním hrdinou netypické plošinovky Geoffrey the Fly, ve které máte za úkol prolétnout celou úrovní na jeden zátah. Vaším nepřítelem je krom malé síly v křídlech (po několika prosvištěných metrech musíte přistát) také neustále ubíhající obrazovka. Poslední záležitost se může jevit jako nejméně atraktivní, přesto zdání klame. Jednoduché zadání „odval míček na konec úrovně“ vám rozhodně tep na hranici infarktu nezvýší. Je ale důležité vědět, že Roll byl vytvořen primárně pro mentálně postižené hráče, kterým má za úkol pomáhat obnovovat neuronové synapse v mozku. Ovládání přes dvě směrové klávesy a dokončení v co nejkratším čase, to je oč tu běží. Excelentní grafické zpracování a hudba ve stylu ambient přiková do židle (ač na poměrně krátkou dobu, jsou zde pouze tři úrovně) snad každého.

Já do lesa nepojedu, já do lesa…

Měl to však být jen klid před bouří. Tisíce nadšených hráčů se nemohly dočkat Nifflasovy další plošinovky, která měla znamenat revoluci. A že se jí Within a Deep Forest skutečně stal, o tom snad nemůže být pochyb. Vynikající grafické zpracování, dech beroucí hudba, zápletka se zlým Dr. Klišé, který se snaží celou zemi již podruhé obléci do slušivého zmrzlého kabátku. Proti tomu ale stojíte vy, modrá kulička (že by byl autor nějak zatížen na koule?), která vznikla jaksi mimoděk při prvním neúspěšném pokusu. To, jestli se stanete hrdinou, záleží pouze na vás. Vysoká hodnocení napříč internetem vynesla Nifflase do nebeských výšin popularity, ze kterých nám před nedávnem seslal duchovní pokračování Deep Forestu – hru Knytt. O té si více můžete přečíst v aktuální recenzi. To, že se nachází na prvním místě v našem žebříčku doporučených pecek snad mluví za vše.

Tak jak to vidíte, pane?

Jak vidíte, historie Nifflasových her je opravdu bohatá. Vždyť kdo jiný se může pochlubit takovým portfoliem? Budoucnost vypadá pro tohoto mladíka ze Švédska více než růžově. Chystá se regulérní pokračování Within a Deep Forest, proslýchají se zvěsti o Knyttovi 2. Přesto se mu stále daří držet pokličku nad hrncem plným dobrot. Doufejme, že nám co nejdříve předhodí nějakou novou pochoutku.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz