Článek Na cestě k E3: Co se stalo loni?

Na cestě k E3: Co se stalo loni?

Vojtěch Matěna

Vojtěch Matěna

Reklama

Rok se s rokem sešel a v pořadí již 18. ročník konference E3 nedočkavě klepe na dveře. Než ho však pustíme dovnitř, pojďme se naposledy ohlédnout za ročníkem minulým, připomenout si kolem něho vše důležité a podívat se na zoubek také tomu, zda došlo ke splnění slibů či se jednalo jen o velkohubá prohlášení. Rozhodně se shodneme na tom, že E3 2011 byla opravdu bohatá a nikoho nešetřila.

Oblíbené číslo? 3

Celkově výstavu v Los Angeles navštívilo 46 800 osob, včetně našeho dvojčlenného zastoupení, a své produkty přijelo představit na 200 vystavovatelů, což jsou vskutku úctyhodná čísla. Shodneme se pak na tom, že znamením loňského ročníku bylo oznamování nového softwaru, s nímž se  roztrhl pytel, ačkoliv na ukázky nových konzolí došlo díky Nintendu a Sony nakonec také.

Microsoft začal svoji konferenci pěkně zostra, a to očekávaným představením Call of Duty: Modern Warfare 3. Po odhalení pokračování vojenské akce Battlefield, jejíž demonstraci si nechalo EA na samotný závěr své konference, se mnozí pustili do srovnávání těchto dvou titulů a odhadovali i jejich úspěch na trhu. V prodejích se ale nakonec miska vah převážila na stranu stálice v podobě Call of Duty, i když přímý konkurent si vedl více než dobře a zaznamenal během prvního týdne na pět miliónů prodaných kusů. Třetí díl také přineslo oznámené zakončení trilogie Gears of War, které rovněž naplnilo vysoká očekávání včetně prodejních úspěchů. Konečně pak také došlo k vydání dlouho vyvíjené a nesčetněkrát odložené hry Duke Nukem Forever - avšak ta sklidila pouze průměrná hodnocení a podle Randyho Pitchforda se stala obětí velkých očekávání. Bethesda Softworks nám zase ukázala technologicky vyspělou postapokalyptickou akci Rage, což byla jedna z mála nových značek, neboť v ostatních případech se sázelo spíše na pokračování něčeho staršího.

Sliby chyby

K vidění byla velká snaha Microsoftu upoutat pozornost ke Kinectu, s čímž se pojí oznámení řady titulů podporující toto pohybové ovládání. Jmenujme například Dance Central 2, Kinect Sports nebo Disney Adventure. Středem pozornosti se ale v tomto ohledu stal daleko větší titul, a to Forza Motorsport 4, kdy kamera snímá hlavu a umožňuje tak rozhlížení kolem sebe v kokpitu, tzv. headtracking. Pozitivní ohlas na nové závody byl oprávněný, i od nás si Forza odnesla krásnou devítku. Z velkých kinectových titulů ještě přišla řeč na Fable: The Journey nebo krví prosáklý Ryse, o nichž však máme v této chvíli k dispozici snad stejný počet informací jako před necelým rokem a na den vydání si nejspíš ještě počkáme. Lepší pozdě než nikdy.

Den vydání je totiž pro loni představený nový díl vojenské série s názvem Brothers in Arms: Furious 4 něčím, co ho s největší pravděpodobností nikdy nepotká. Po vypuštěném traileru totiž nastalo podezřele dlouho ticho a podle posledních informací je vývoj hry pozastaven či možná nadobro zrušen. Zklamání si pro nás přichystal také titul Call of Juarez: The Cartel, který sice světlo světa spatřil, ale zpracování moderní doby mu moc nesedlo a o kladných ohlasech si proto mohl nechat jen zdát. Inu, ne vždy se všechno povede na jedničku. O tom ví své i autoři ambiciózního RPG Kingdoms of Amalur: Reckoning, které na E3 sice příjemně překvapilo, avšak samotný vývoj byl natolik nákladnou záležitostí, že ani přes milion prodaných kusů neznamenal pro hru úspěch a ve studiu se začalo propouštět.

Zklamání i překvapení

Společnost EA se na své konferenci rovněž pochlubila novým chystaným dílem závodní série Need For Speed s podtitulem The Run, kolem něhož panovaly obavy, které se nakonec ukázaly jako oprávněné a naprostá většina kritiků se shodla na nepříliš pochvalných známkách. Jiným případem byla FIFA 12, ta se v prodejních žebříčcích bleskově ujala předních pozic a rozhodně nezklamala. Posledními hrami EA, které se dočkaly svého vydání, bylo online RPG Star Wars: The Old Republic a do hor nás poslala značka SSX. V obou případech lze mluvit o naplnění očekávání. Právě loňská konference také spustila službu Origin, digitálně distribuční obchod se snahou konkurovat Steamu.

Ubisoft nás sice příliš nepotěšil s výsledkem Call of Juarez: The Cartel, na druhou stranu zlákal spoustu hráčů na Rayman: Origins, který do puntíku splnil vše, co jsme si od něj toužebně přáli. Driver: San Francisco se zase stal jedním z největších překvapení na poli závodního žánru a nový Ghost Recon: Future Soldier, který je aktuálně nejčerstvější, má rovněž našlápnuto k solidnímu úspěchu. Konferenci Ubisoftu ale jistým způsobem ovládlo oznámení Far Cry 3 formou působivého videa z džungle, nových informací bychom se měli dočkat na následující E3. Na rozdíl od předešlého titulu, Assassin's Creed: Revelations je už nějaký ten pátek na světě a na konferenci následovala jeho ukázka úplně na konec jako třešnička na dortu. Aby taky ne, vždyť ta hra doopravdy stála za to.

Kus poctivého hardwaru

Jak už bylo zmíněno, Sony a Nintendo patřily mezi společnosti, které ohlásily nový hardware. V případě prvního jmenovaného šlo o PlayStation Vita, handheld nové generace výkonem nabitý k prasknutí. To platí. Přestože nadšení bylo veliké a potenciál zjevný, v tuto chvíli se nedá zcela hovořit o úspěchu, za čímž stojí především slabší skladba her pro konzoli určených. Za zvýšenou pozornost stojí jen Uncharted: Golden Abyss, wipEout 2048, FIFA Football, Virtua Tennis 4 či ModNation Racers: Road Trip, ale to je na konzoli takových parametrů prachbídně málo. Samotná cena konzole také moc nenavnadí.

Krom nové konzole ale samozřejmě došlo i na ukázky nových očekávaných titulů, přičemž tím nejskloňovanějším názvem se stal zajisté Uncharted 3: Drake's Deception, který vyloženě nadchl bombastickým trailerem a ukázal pohlednou grafiku skloubenou s vypilovanou hratelností. Není divu, že Jarda Möwald sáhnul v tomto případě k absolutnímu hodnocení. Ani Resistance 3 se nakonec nemusí nikterak stydět. Jedním z vrcholů večera se ovšem stal Bioshock: Infinite se svým nádherným uměleckým trailerem, který způsobil nemalý poprask. Dokonce byla oznámena podpora pohybového ovládání Move, tak uvidíme, jak nakonec toto slibné pokračování dopadne. Co se týče Sony, ještě se sluší dodat, že představovaná hra určená pro Move s názvem Medieval Moves nakonec sbírala spíše průměrnější známky v recenzích, ačkoliv na E3 padla do oka mnoha návštěvníkům.

Poslední slovo si tentokrát vezme Nintendo, to loni na pódiu oslavilo pětadvacáté narozeniny Zeldy, což vyústilo v oznámení dalších The Legend of Zelda her. Jmenovat můžeme například The Legend of Zelda: Skyword Sword nebo 3DS port hry Oscarina of Time 3D. V druhé řadě se tyčí taková jména jako Luigi Mansion 2, nový Super Mario nebo Mario Kart 3DS. Až ve druhé polovině konference však došlo k tomu zásadnímu – totiž představení nové konzole s názvem Wii U, nástupce pohybového ovladače Wii. Mnoha konkrétních informací jsme sice nedočkali, ale na novou konzoli lze pohlížet nejen jako na herní systém, ale multimediální zařízení, které plní řadu jiných funkcí. Samostatný článek vám však napoví víc.


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama