Mobile Ops: The One Year War Článek Mobile Ops: The One Year War

Mobile Ops: The One Year War

Dalibor Franta

Dalibor Franta

1. 1. 2007 23:25 1
Reklama
Reklama

Začínám mít neodbytný pocit, jako by každé preview na next-gen titul muselo začínat obligátní rekapitulací. Jednou tady máme volné pokračování úspěšné arkády z 80 .let, následuje resuscitovaná, dávno zapomenutá série z PC, nebo jedno z desítek pokračování zaběhnutých, úspěšných a – ruku na srdce – do poslední kapky provařených sérií, které plivou pokračování se stejnou pravidelností, s jakou si ti méně čistotní mezi námi mění trenýrky.

Skoro každá „nová“ hra dnes disponuje spletitým rodokmenem, vlastní historií a vypráví nastokrát reprodukovaný příběh…no prostě, pokud kdy na člověka dolehla tíha krutého poznání, že originální tituly by dnes na prstech jedné ruky spočítal i legendární kapitán Hook, pak je to právě nyní. A hra pro Xbox 360, kterou si představíme v dnešním preview, nebude výjimkou. Zdali si řeknete bohužel, či bohudík, to už nechám na vás.

Slavná historie Mobile Suit Gundam

Mobile Ops: The One Year War má v zádech rodokmen vskutku výjimečný. Ostatně jeho historie sahá až do roku 1979, kdy se v mysli geniálního japonského novelisty a režiséra Yoshiyuki Tomina zrodil první Gundam – nikoliv cizokrajná erotická pomůcka, ale bojový stroj olbřímích rozměrů, známý západnímu publiku též jako Mech. Výkonné bojové mašiny velikosti mrakodrapů se brzy staly legendou, shromáždily kolem sebe to

Mobile Ops: The One Year War
nejlepší z japonského anime a během několika málo let vybudovaly prostřednictvím desítek a stovek příběhů, her a filmů jednu z nejpropracovanějších vizí budoucnosti, které se svým rozsahem a smyslem pro detail může z oblasti videoher rovnat snad jen sága Metal Gear.

Jak sám název chystané hry napovídá, tak nás Mobile Ops podrobněji zasvětí do událostí spojených s Roční válkou – známou též jako Zeonská válka o nezávislost. Skupina vesmírných kolonií se rozhodla vyhlásit nezávislost na Zemské federaci a urychleně zformovala Zeonskou republiku, na což pozemšťané zareagovali vyhlášením války. Začíná konflikt, který v mnohém připomíná boj o americkou nezávislost. Rozdíl je pouze v tom, že místo mířidel muškety budou vojáci shlížet na bojiště z pilotní kabiny bojových mechů.

Akce, či reakce?

Hra je vyvíjena primárně pro západní trh a tomu je také uzpůsobena, na poměry klasických Gundamů poměrně akční hratelnost s důrazem na FPS boj (ačkoliv během hry bude možné přepínat také do pohledu třetí osoby). Japonští vývojáři se sice rozhodli ponechat pro sérii Gundam typické rozlehlé mapy (jak městského, tak spíše venkovského charakteru – dočkáme se také střídání denní doby), které dosahují rozpětí až několika mil, ale na druhou stranu poměrně razantně zatočili s možnostmi dalekonosného boje obřích mechů. Ostatně, jak sami tvrdí, myšlenka takto monstrózních strojů je z vojenského hlediska zcela naivní, protože v boji na dlouhé kilometry by tyto přerostlé bojové mašiny trefil i šeroslepý, šilhavý a obecně ne příliš bystrý dělostřelec.

Vybavili proto milé mechy laserovými meči a donutili je bojovat pěkně tělo na tělo, či spíše plech na plech. Zřejmě jim to „z vojenského hlediska“ přišlo logičtější. Stroje tak sice nepřijdou o některé povedené hračky, jako jsou laserové pušky, 100mm kulomety, raketomety, nebo velkorážní houfnice, ale účinnost těchto zbraní bude výrazně omezena právě ve prospěch boje na menší vzdálenost. Pokud v tomto kroku spatřujete záblesk čirého šílenství, tak jsme na tom stejně. Musíme však brát věci tak, jak jsou nám předkládány a definitivní soudy si šetřit až pro recenzi. Kdo ví, třeba budou mechové šermující laserovými meči na mapách o rozloze několika mil tou nejnápaditější akcí roku…no možná.

Je to jenom stroj

Mobile Ops: The One Year War
Daleko více optimisticky a nadějně působí krok vývojářů směrem k zobrazení mechů jako strojů, nikoliv polidštěných bojových humanoidů, jak byly po dlouhou dobu širokou veřejností vnímáni. Hráč se tak stane opravdu pouze dočasným obyvatelem této masivní bojové skořápky, pilotem, který bude moci kdykoliv nasednou, či vysednout a pokračovat v boji pěkně postaru. Tomu také odpovídá rozdělení do několika bojových tříd – od vojáka, přes medika, snipera až ke specialistovi na ovládání bojových strojů.

Některé mise bude dokonce nutné zahájit v pozici obyčejného pěšáka, který si cestu ke svému stroji musí probít skrze zástupy nepřátel. Pro tyto příležitosti je hráč vybaven celou sadou ručních zbraní od samopalů až k těžkotonážnějším raketometům, které jsou samozřejmě upotřebitelné také v bojích s nepřátelskými mechy. To kdyby vás načapali zrovna, když budete válet šunky mimo ochranný pancíř svého macíka. I přes tuto chvályhodnou myšlenku však musíme bohužel konstatovat, že nemechovské pasáže na nás z hratelné ukázky neudělaly příliš velký dojem. AI nepřátelských vojáků je (doufejme prozatím) na prachmizerné úrovni, na vaši přítomnost nereagují prakticky ani ve chvíli, kdy jim před obličejem tančíte Lambadu s granátem v ruce a zabití hrozí snad jen v případě, že si při manipulaci se zbraní spletete hlaveň s pažbou.

Umělá Inteligence pod drobnohledem

Podobný neduh bohužel potkal i těch pár mechů, kteří byly k potkání. Rozsekat laserovou kudlou se nechali prakticky bez protestů a situaci musel zachraňovat až boss, který možností svého stroje (proudová akcelerace jako úhybný manévr před naváděnými raketami, krátkodobá možnost vznést se do vzduchu) využíval mnohem více, stejně tak jako ničivé síly svého explozivního arzenálu. Nezbývá tedy než doufat, že umělá inteligence ještě projde menším vzdělávacím kurzem, jinak by se mohlo Mobile Ops proměnit v tuctovou mlátičku. A to by vzhledem k ambicím tvůrců, možnostem Xboxu 360 a potenciálu předlohy bylo značně nedůstojné.

Na druhou stranu nás potěšila přislíbená možnost dostupné stroje bohatě modifikovat – od vzhledu, přes zbraňové systémy, až k nejrůznějším výkonnostním power-upům, které popoženou pohybové možnosti vašeho stroje až na limit. Skladba misí pro singleplayer by měla obsahovat jak klasické obranné, útočné, či eskontní scénáře, tak mise kombinující schopnosti stroje a jeho pilota. Na řadu tak přijde například špionáž, kdy bude nutné ukrást mecha z nepřátelského tábora. Kampaň bude samozřejmě hratelná jak za Zemskou federaci, tak za separatisty Zeonské republiky.

Onlinový příslib

Mobile Ops: The One Year War
Oblast kde může Mobile Ops potenciálně excelovat je multiplayer. Rozsáhlá bojiště a možnost kombinovat pěší boje s přestřelkami robotů tak trochu evokují Battlefield 2142 a to rozhodně není ke škodě věci. Navíc bychom se mohli mimo obligátního Deathmatche a Capture the flag dočkat také kooperativního multiplayeru, což je vždycky plus. Slíbena je také klasická online podpora různých žebříčků a chybět by neměly ani bonusové body, které bude možné utratit za jinak nedostupná vylepšení pro váš stroj.

Celkově působí Mobile Ops: The One Year War poněkud rozporuplně. Ačkoliv je pro nás prostředí přerostlých bojových strojů přímo neodolatelně lákavé, nemůžeme si nepovšimnout jistých nedostatků v AI a některých nelogických úprav, které postihly zbraňové systémy mechů. Na druhou stranu je tu online část, která slibuje ohromnou porci zábavy, ať už to s (ne)rozumem počítačem ovládaných nepřátel dopadne jakkoliv. V Evropě by se hra měla ukázat až v létě roku 2007, takže čas na vychytání mušek z japonské, potažmo severoamerické verze, budou mít tvůrci dostatek. Jde jen o to, zdali ho využijí.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz