Wii Sports Resort Článek Miyamoto: Silou vůle ohýbá herní průmysl

Miyamoto: Silou vůle ohýbá herní průmysl

Luke

Luke

2. 6. 2009 22:21 1
Reklama

Když se jmenujete Shigeru Miyamoto, máte v dnešním světě řadu výhod. Například můžete opouštět realitu na vycházky do pestrobarevných světů. Nebo si povídat s houbami, aniž by vás veřejnost odsuzovala. Také nemusíte chodit nakupovat, protože na to máte lidi. A v neposlední řadě kliďánko necháte desítky novinářů půl hodiny čekat ve frontě, než je vpustíte na komorní rozpravu. Nestěžuje si nikdo. Je to přeci Miyamoto. Ten, co dal vesmíru Mária, Nintendogs, Zeldu a Wii Fit. Je tak důležitý, že ho dokonce nesmíte fotit nebo natáčet, jinak by vám praskl objektiv. Je to pro vaše dobro, vůbec ne kvůli tomu, že se občas chová zvláštně.

„Koničiva,“ říká s úsměvem a publikum bručivě odpovídá. Někteří se nechtějí přenést přes čekání ve frontě. „Koničiva,“ směje se znovu šestapadesátiletý sympaťák. Miyamoto nemluví anglicky, po ruce má překladatele, který vysvětluje, že jeho host je dnes v dobré náladě, protože se nemusel účastnit ranní tiskovky Nintenda. Publikum se vděčně zašklíbí. „Víte, moc našich zaměstnanců z Nintenda nepřijelo, protože se bojí prasečí chřipky. Nesmějí onemocnět, protože hodně pracují. Já onemocnět můžu.“ Potupa z půl hodinového čekání je zapomenuta.

Miyamoto začíná zeširoka, ale rozhodně ne povrchně. V průběhu hodiny a půl se bude věnovat nově oznámeným titulům, na kterých pracuje a vysvětluje, co ho poslední dobou zajímá nejvíc: „Momentálně pracuji na řadě projektů. Hodně se věnuji Nintendu DS. Napadlo mě, že by bylo skvělé, kdybyste mohli na své DSko stáhnout mapu místa, kde právě jste, nebo třeba audio průvodce po muzeu. V Japonsku jsme tuto technologii už zkoušeli a dále jí rozvíjíme. Chceme využívat DSko k jiným aktivitám, než k hraní. V Japonsku máme třeba projekt, kdy v třídě mají žáci DSka a učitel podle nich měří rychlost jejich reakcí. Jde o projekty, které mě hodně zajímají.“

Experimenty jsou živnou půdou nápadů pro neobvyklé hardwarové periférie a chytlavé hry, které Miyamoto produkuje. Když do sálu vchází Satoru Iwata, je jasné, že oba pánové mají stejnou krevní skupinu. „Jednou jsme si dali na hlavu takový kýbl, přes který se ovládá robot. Řídíte ho myšlenkami, prostě se hrozně soustředíte a on se hýbe,“ vzpomíná na pokus, který před lety s Iwatou podstoupili. „Takové technologie nám dávají podněty pro vymýšlení směrů, kudy se ve hrách vydat.“ Na otázku, jak tedy hodnotí pohybové ovládání, které na E3 představily Sony a Microsoft, odpovídá, že sice nemají v Nintendu patent na rozum, ale oba způsoby již v interních studiích prověřili. „Když něco vymyslíme, tak na tom pak pracujeme, dokud to není úplně funkční, a pak teprve technologii oznámíme a začneme prodávat,“ neodpustí si malé rýpnutí.

Zatímco mluví o nové Super Mario Bros a Wii Sports: Resort, demonstruje jednotlivé hry skupinka vývojářů. Miyamoto občas myšlenkami odběhne k prezentaci a sleduje, jak se jeho hry hrají, což doprovází nadšenými výkřiky nebo citoslovci pro neštěstí. Nakonec nevydrží a bere ovladač Wiimote do rukou, aby osobně ukázal, jak se má Super Mario Bros. správně hrát. Ovladač drží vodorovně, občas s ním zatřese pro aktivaci speciálek. „Jsem z toho nervózní,“ říká a po chvíli hopsání s nespokojeným zasyčením umírá. „Proto nepovolujeme fotit,“ podotýká překladatel. Miyamoto hraje s postavičkou tučňáka a úplně ztrácí kontakt se světem: „Kitakitakita. Hu. Hu. Ššššš. Uáááá. Au!“

Podivuhodné nápady neberou konce. Při prezentaci nových možností Wiimotu (je citlivější a přesnější) ve hře Wii Sports Resort je řečeno, že je hra posazena na stejný ostrov, jako původní Wii Sports. Ostrov má dokonce jméno: Wuuhuu. „Vzal jsem lokaci a zacházím s ní jako s osobností. Podívejte se, každý zná Maria, že ano, je profláklý, postavili jsme na něm řadu her. Chtěl bych to samé dokázat s Wuuhuu, udělat z něj značku. Takže jakákoliv hra, na které budu pracovat, bude na Woohoo. Třeba detektivka. Přijdete do hotelu na ostrově, kde byl někdo zavražděn a budete to řešit. A přitom to bude na tom ostrově, kde jste hráli Wii Fit. A třeba pak koupíme malý ostrov, který pojmenujeme Woohoo a postavíme na něm hotel. Ale to by nám akcionáři asi neschválili. Jsou to ovšem nápady, které mě zajímají.“ Sálem proběhne nejistý smích, protože není tak úplně jasné, zda jde o vtip. Prsty kmitají po klávesnicích, propisky šustí o papír a mobily tiše pípají: zpráva odeslána.

Ještě před tím, než se s Miyamotem-sanem rozloučíme, rozpovídá se o nové Zeldě pro DSko. „Chci, abyste na hraní Zeldy měli individuální vlastní vzpomínky, aby ta hra byla vaše, protože jste ji interpretovali a prožili po svém.“ Každá lokace nebo hádanka by tedy měly mít tolik způsobů řešení, aby hráči odcházeli od hry s pocitem, že udělali něco po svém. Největší překvapení teprve přichází a vysvětluje, proč nebyl Miyamoto na ranní tiskovce. „Abych pravdu řekl, chtěl jsem na této E3 ohlásit Zeldu pro Wii. Podívejte se na artwork.“

Sál zalape po dechu, udělá upřímné: jů a stacatto úderů do klávesnic se zrychlí. Podle všeho můžeme očekávat novou Zeldu pro Wii příští rok s tím, že bude podporovat novou verzi wiimotu. „A možná jen jí. Jestli chcete vědět, jakým směrem se při vývoji ubíráme, pořiďte si Wii Sports Resorts, nové wiimoty a bude vám to jasné.“ Taktéž příští rok vyjde Super Mario Galaxy 2, protože Nintendo nechce vydávat dva velké mariovské tituly v jednom roce. „Možná SMG2 vyjde trochu později. Znáte mě. Jen krapánek! Nevyjde to jen v případě, že na sebe převrhnu svůj tradiční čajový stolek,“ směje se vývojář. Zřejmě jde o japonský vtip.

Audience je u konce. Novináři se začínají ptát a z hravého padesátníka se stává pozorný diskutér. Jedna z věcí, kterou mu nelze upřít je, že mluví k věci, nevyhýbá se odpovědím a má pochopení. Na někoho, kdo ohnul herní průmysl podle svého gusta, je to příjemně pokorná poloha.

Sledujte náš E3 2009 speciál: původní videa z LA, dojmy Martina Bacha a Pavla Dobrovského, komentované fotografie, Twitter feed a záplavu novinek, trailerů a screenshotů.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Hrej.cz