Kam se Woodstock hrabal na Spacewar
Šedesátá léta jsou pro rozvoj výpočetní techniky naprosto klíčová. Je to doba kutilů, kteří si vyrábějí nebo kupují první komerčně dostupné desky s tištěnými spoji a snaží se na nich vytvořit něco, co je schopné na základě vložených instrukcí plnit příkazy. Lidé se začínají kvůli počítačům také sdružovat a publikovat, vznikají první počítačové kluby a časopisy. Vedle toho pak seriozní výzkum testuje první počítačovou síť a vyrábí se první integrovaný obvod, který bude mít pozitivní důsledky pro miniaturizaci a zlevnění počítačové technologie.
Pro počítačové hry ze šedesátých je ale i přes rostoucí ohlas v úzké skupině nadšenců stále typická „samota“ a zapomenutí. Žádná hra není komerčně prodejná ani veřejně hodnocená. Důvod je prostý. Každý titul je pořád na míru připoután ke svému počítači, jenž je většinou svým vlastním originálem, a hry proto nejde šířit. Vždyť i představení Tennis for Two končí poté, co je počítač v newyorské laboratoři demontován.
V šedesátých letech jsou navíc hry stále poháněny jen sálovými počítači s osciloskopickými monitory a bystrý čtenář proto usoudí, že nejde o hry v pravém slova smyslu. Ano, pracují na čistě elektromechanické bázi a navíc se jedná o pouhý odpad seriózního vědeckého výzkumu, žádný cílený byznys.
Až vynález Ralpha Baera jménem Brown Box přepisuje v roce 1966 dějiny. Jeho "herní krabice", která se dá připojit k televizoru a obsahuje několik předinstalovaných zábavných aplikací, posílá tečky a čárky z vypoulených osciloskopických displejů na věčnost. Baer poprvé nabízí hraní přímo do domu. Vznikají videohry.
Že šedesátá léta nekončila Woodstockem, ale před videoherní obrazovkou připomíná naše časová osa.
1960
Vyrábí se první integrované obvody na základě vynálezu Jacka Kilbyho. Mezi prvními odběrateli je NASA, jenž bude pokročilou počítačovou techniku používat pro lety do vesmíru v projektu Gemini (předcházel letům Apollo na Měsíc). V roce 1961 produkuje první komerční obvody firma Fairchild.
Dvacátého ledna poprvé křikne na svět Will Wright, budoucí autor žánru budovatelské strategie.
V USA pracuje přibližně dva tisíce počítačů. Jsou to stroje zcela výhradně zapřažené do práce vpodnicích. Mít počítač doma ještě není normální. Už proto, že by se do bytu nikomu nevešly.
Elektrotechnická společnost AT&T vyrábí první komerční modem.
1961
Clive Sinclair ve Velké Británii zakládá firmu Sinclair Radionics, později přejmenovanou na Sinclair Research. O dvacet let později vyrobí legendární osmibitový počítač ZX Spectrum.
V automobilce General Motors začíná u pásu pracovat první počítačem řízený robot.
1962
V Západní Evropě pracuje asi 1700počítačů.
Philips vynalézá kazetu s páskem pro záznam zvuku. Později se audiokazeta stane důležitým ukládacím médiem pro počítačová a herní data.
Student MITu Steve Russell a jeho spolužáci vytvářejí Spacewar - hru se dvěma raketami střílejícími proti sobě. Spacewar je jedna z prvních počítačových her vůbec. Počítač, na kterém běží, se jmenuje DEC-PDP 1. Má velkou osciloskopickou obrazovkou a stojí asi 120 tisíc dolarů. Hra je spolu s ním distribuována jako jakýsi prehistorický bundle. Spacewar definuje podobu budoucí automatovky Asteroids a vůbec celého automatového byznysu nastartovaného v sedmdesátých letech.
1963
Nastupuje takzvaná třetí generace počítačů. Výpočetní stroje už pracují na bázi integrovaného obvodu.
Vzniká cosi jako první grafické uživatelské prostředí osobního počítače. Nazývá se Sketchpad a vizionář Ivan Sutherland za něj získává doktorát v Massachusettském technologickém institutu. Jde o systém grafické komunikace člověka s počítačem. Sutherland využívá stále ještě poměrně nový vynález světelného pera a dokáže s ním rozpohybovat a měnit geometrické objekty na monitoru. Tento nápad bude mnohokrát kopírován a vylepšen lidmi jako Alan Kay, Douglas Engelbart, Steve Jobs nebo Bill Gates...
Je založen obchodní řetězec TandyRadio Shack, který se podobně jako dnes Amazon věnuje i výrobě hardwaru. Nejprve prodává jednotlivé počítačové komponenty kutilům a později se pokouší o své vlastní kompletní sestavy. Tandy bude jedním z pionýrů na poli malých domácích počítačů, model TRS-80 z roku 1977 společně s Apple a počítači od Commodoru dostane výpočetní techniku do našich domovů
Thomas Kurtz a John Kemeny z USA vytvářejí programovací jazyk BASIC. Jde o zkratku anglických slov Beginner's All-purpose Symbolic Instruction Code. Stane se základem osobních počítačů, v podstatě součástí jejich firmwaru.
Čtveřice vývojářů programuje pro PDP-1 hru na otázky a odpovědi zvanou Socratic System. Je určena pro studenty medicíny a zkouší je ze stanovování diagnózy.
1964
V Československu funguje asi 25 počítačů, v prohnilé Americe už přes dvacet tisíc.
Edward Steinberger programuje málo známou hru v kostky pro počítač PDP-5.
1965
V lednu John Kemeny programuje v BASICu simulacibaseballu.
Firma DEC (Digital Equipment Corporation) vyrábí PDP-8. Jde o první skutečný minipočítač (váží sto kilo). Je to jakýsi hybrid mezi sálovým komputerem a desktopem a jako první stojí pod dvacet tisíc dolarů. Počítač se těší skutečné oblibě a kupuje si jej mnoho podniků. Po počítači Simon z roku 1950 je Dec PDP-8 druhý počítač, jenž se může honosit titulem „osobní“. Celkově se rodiny PDP do roku 1980 prodá na padesát tisíc kusů.
Počítač v Berlíně jako první v Evropě řídí městskou hromadnou dopravu.
Chemik a počítačový inženýr Gordon Moore říká, že počet tranzistorů, které mohou být umístěny na integrovaný okruh se při zachování stejné ceny zhruba každých osmnáct měsíců zdvojnásobí. Toto pravidlo, jenž vyjadřuje exponenciální růst složitosti výpočetní technologie, na desítky let dopředu správně předpoví rychlost vývoje elektroniky.
Texas Instruments vyvíjí transistorově-transistorovou logiku (TTL).
1966
Vynález jménem Brown Box od Ralpha Baera mění herní dějiny. Elektronická hra se poprvé dá spustit i na obyčejném televizoru. Už nepotřebuje k běhu velký počítač s osciloskopickým monitorem. Brown Box je první skutečná videoherní konzole a v roce 1972 bude uvedena na trh jako Magnavox Oddysey. Díky reklamě s Frankem Sinatrou se jí během jednoho roku prodá sto tisíc kusů.
Televize NBC dává první StarTrek. Vesmírné scifi se později stane zdrojem inspirace pro herní designéry. Pro herní účely bude téma také mnohokrát licencováno.
1967
David Noble z IBM vynalézá disketu. Může nést až 80 kilobytů dat a zatím na ni nelze zapisovat.
Prvními hrami jsou stále jen vesmírné střílečky nebo sporty. Simulaci basketbalu píše v květnu Charles Bacheller. Používá BASIC.
Jacob Bergmann se v BASICU pokouší o nový baseball. Simuluje Světovou sérii z aktuálního roku 1967.
1968
Robert Noyce a spol. zakládá Intel. Nejdřív se bude specializovat na výrobu paměťových čipů, od začátku osmdesátých let však vydělá jmění na úplné novince - programovatelných mikroprocesorech
Dlouholetý výzkumník Stanford Research Institute (SRI) Douglas Engelbart rozvíjí myšlenku komunikace člověka s počítačem. Vše, co s tím souvisí, zveřejňuje v prosinci 1968 v San Franciscu při památné videokonferenci, později známé jako "The Mother of All Demos". Tisíc užaslých diváků sleduje Engelbarta, jak předvádí své myšlenky na projektoru a přes headset živě komunikuje s kolegou. Engelbart má pro diváky připravenu plejádu technologických perliček. Předvádí takzvaný oN-Line System, v němž v reálném čase formátuje text, jezdí mezi řádky počítačovou myší, ukazuje zárodek e-mailu, hypertextu a také toho, čemu dnes odpovídá zkratka WYSIWYG, tedy schopnost počítače vytisknout dokument přesně takový, jak jej vidíme na obrazovce.
1969
Vzniká první komerční multiprocesingový operační systém Unix.
29. října úspěšně prochází praktickou zkouškou první počítačová síť Arpanet. Komunikovat má přes ní americká armáda i kosmonauté. V pravém slova smyslu je předchůdcem dnešního internetu.
Vzniká jedna z prvních strategických her a dostává jméno Hamurabi. Jde o textovku zaměřenou na správu určité oblasti a management různých zdrojů. Hráč může nakupovat a prodávat pozemky, stejně tak zrno a další komodity. Hra se stane velkou inspirací pro pozdější Civilization od Sida Meiera. Jak vypadá strategická hra z roku 1969, si můžete sami vyzkoušet. Je to jako vyplňovat dotazník. A k dobru ještě jedna zajímavost: Jméno babylonského krále Chammurapiho se i v Angličtině píše se dvěma „m“, ale protože počítačové systémy konce šedesátých let neumožňují psát názvy aplikací delší než osm znaků, je jméno hry záměrně zkomoleno.
Ken Thompson píše hru SpaceTravel, která chce simulovat lety v naší sluneční soustavě. Říká se, že Space Travel je první aplikací pro nový operační systém Unix.
Intel ohlašuje paměťový čip RAM o kapacitě 1 Kb.
Den před Štědrým dnem se domlouvají státy RVHP na mezinárodní koncepci rozvoje počítačové techniky. Jejím základem jsou počítače "Jednotného systému elektronických počítačů" (JSEP) třetí generace. Kybernetika se i přes zpoždění začíná rozvíjet také ze Železnou oponou
V USA pracuje přes stotisíc počítačů, 99 procent z nich stále slouží v podnicích.