The Elder Scrolls IV: Oblivion Článek Jak zkrotit Oblivion?

Jak zkrotit Oblivion?

Jan Horčík

Jan Horčík

7. 4. 2006 22:23 12
Reklama

Během prvního týdne od uvedení se The Elder Scrolls IV: Oblivion vyhoupnul na první příčku žebříčku nejprodávanějších PC her v USA. Jen málokdo čekal něco jiného - takřka absolutní hodnocení, která si s sebou hra odnáší prakticky ze všech magazínů a obrovská očekávání, která Bethesda hráčům v posledních měsících chytře podsouvala, učinily své. Oblivion bezesporu patří k nejlépe vypadajícím hrám současnosti, zároveň si však vybírá krutou daň v podobě náročnosti na hardware. Na konfiguracích starších než tři roky hru rozjedete jen velmi těžko. Abyste si vychutnali gejzíry titěrných detailů, budete potřebovat opravdu nadupaný stroj plný nejmodernějších technologií.

Testy high-endu

Redaktoři magazínu FiringSquad provedli obsáhlé testování Oblivionu s různými konfiguracemi high-endových grafických karet. Základem jim byl systém s procesorem AMD Athlon 64 FX-57, deskou MSI K8N Diamond (pro karty nVidia) či ASUS A8R32-MVP Deluxe (pro karty Radeon), 2GB OCZ DDR400 SDRAM a diskem 250GB Maxtor Maxline III SATA 16 MB cache. Jako OS použili Windows XP Professional SP1.

Každý kdo Oblivion hrál nebo alespoň viděl nejspíš tuší, že hlavní příčinou nevídané náročnosti Oblivionu jsou především rozsáhlé exteriéry. Takhle detailní přírodu jsme dosud na PC v žádné jiné hře neviděli - nemůže se s ní měřit ani Far Cry (teprve jeho nástupce Crysis, plánovaný na začátek příštího roku, zřejmě Oblivion pokoří). Z testů také plyne, že nejnáročnější jsou pro grafické karty právě přírodní scenérie, hustě porostlé flórou. Naproti tomu veskrze pusté horské oblasti dávají grafickým kartám zabrat o něco méně, a nejlépe si pak výkonnostně vedou interiéry.

Výkon karet se podle testů v jednotlivých oblastech různí. Nejlépe z klání nakonec vyšel pro jednokartové konfigurace Radeon X1900 XTX, který si se zobrazením poradil vždy alespoň o pár FPS rychleji než konkurenční nVidia GeForce 7900 GTX. V případě SLI konfigurace se však situace obrací a nVidia má ve dvojici navrch. Ovladače Catalyst (6.3) stále ještě potřebují s ohledem na CrossFire a jeho využití ve hře doladit, zatímco nVidia má své nejnovější ovladače ForceWare verze 84.25 Beta speciálně optimalizovány pro Oblivion, a SLI tak běhá jako namydlené.

Zkušenosti hráčů

Ne každý je samozřejmě vybaven momentálně nejvýkonnější grafickou kartou. Oblivion sám se dokáže dané konfiguraci značně přizpůsobit, přesto je často nutné mu pomoct. Možnosti nastavení detailů přímo ve hře jsou bohaté, ale ještě bohatší poskytuje editace souboru Oblivion.ini, který najdete v adresáři Moje Dokumenty, podadresáři Moje Hry\Oblivion (viz. dále Tipy a triky). Tamtéž se mimochodem ukládají pozice. Pokud byste někdy chtěli vrátit soubor Oblivion.ini do původního stavu, jeho "default" verzi najdete v adresáři \Program Files\Bethesda Softworks\Oblivion. Konfigurační soubor je vytvářen pro každou konfiguraci zvlášť, proto se nedoporučuje jej přenášet mezi jednotlivými počítači - nemusí se nic stát, ale také vám to může rozhodit grafiku nebo zapříčinit jiné problémy. Přesto se samozřejmě na internetu vyrojila spousta upravených INI souborů, které vám mohou, ale nemusejí pomoct.

Ukazuje se také, že Oblivion je hra velice náročná na výkon procesoru. Propracovaná fyzika, obrovské množství provázaných questů, počasí, NPCčka, tohle všechno požírá každý takt silikonového srdce. Takže je klidně možné, že i když ve vašem PC trůní nadupadná grafika, Oblivion se přesto seká. Může za to právě procesor. Pokud je to i váš problém, zkuste si pohrát s nastavením ukládání, vykreslováním vzdálených objektů, viditelností a dalšími proměnnými, které mohou pomoct zmírnit zátěž procesoru. A co víc, pokud jste šťastnými majiteli dvoujádrového procesoru, můžete si mnout ruce, protože Oblivion je jednou z prvních her, která obě jádra využije (viz. dále Tipy a triky).

Tipy a triky

- Majitelé nVidia karet si mohou zlepšit výkon tím, že ovládací panel ovladače, zvolí Performance and Quality Settings, kliknou na Additional Direct3d Settings a tam nastaví hodnotu Set Max Render Ahead na 0 (standardně je nastaveno 3). Podobný trik mohou ale využít i majitelé Radeonů. Stačí spustit ATI Tray Tools, najít Additional Direct3D Settings a nastavit Queue Size na 0. Měl by se zlepšit výkon především v lesích.

- I pro lepší konfigurace platí: před spuštěním hry vypněte jakékoliv jiné programy, včetně antivirové či antispyware ochrany, systému Steam, IM klientů a dalších. Ještě než ale vypnete všechny "antiprogramy", ujistěte se, že na svém počítači žádné viry ani spyware nemáte.

- Častou stížností hráčů je, že se Oblivion čas od času zadrhává. Není divu, objem přenášených dat je během hraní obrovský. Tento problém není výjimečný ani u lepších konfigurací. Řešení je několik, žádné vás ale nezbaví problému naplno. Hned po instalaci hry proveďte defragmentaci, nejlépe nějakým komerčním programem, nikoliv standardní defragmentací Windows. Datové soubory Oblivionu mají i několik gigabajtů a disk je proto často musí hledat po celé ploše. Relativně nejjednodušším řešením tohoto problému je to, že pokaždé, když vejdete do nové lokace, rozhlédnete se kolem dokola o 360° a počkáte, až se všechna data potřebná nahrají. No a vůbec nejlepší je samozřejmě mít rychlé SATA/SATAII disky s 16MB cache, nejlépe zapojené v RAID 0. K tomu navíc 1 GB RAM (více je v případě Oblivionu prakticky zbytečné, ale samozřejmě to neuškodí) a měli byste mít od sekání pokoj.

- Screenshoty můžete típat přímo ve hře pomocí PrintScreen jednoduše tak, že v souboru Oblivion.ini v adresáři My Documents\My Games\Oblivion\ změníte hodnoty

bAllowScreenShot=0 na bAllowScreenShot=1
iScreenShotIndex=0 na SScreenShotBaseName=jmenosouboru

Hra vám pak bude automaticky po stisknutí klávesy ukládat screenshoty podle zadaného jména ve formátu BMP.

- Pro lepší výkon na dvoujádrových procesorech nastavte v INI souboru tyto hodnoty:

bUseThreadedBlood=1
bUseThreadedMorpher=1
bUseThreadedTempEffects=1
bUseThreadedParticleSystem=1
bUseMultiThreadedTrees=1
bUseMultiThreadedFaceGen=1
iNumHavokThreads=5
iThreads=9
iOpenMPLevel=10

- Pokud se vám hra seká, vyzkoušejte změnit v INI souboru následující proměnné na uvedené hodnoty:

bBackgroundLoadLipFiles=1
bLoadBackgroundFaceGen=1
bBackgroundCellLoads=1
bLoadHelmetsInBackground=1
iBackgroundLoadLoading=1
bBackgroundPathing=1

- Oblivion dokáže využívat pro zlepšení kvality audia hardwarové akcelerace. Můžete proto v INI souboru vyzkoušet změnit hodnotu proměnné bDSoundHWAcceleration=0 na 1. Nicméně to může v některých případech zapříčinit padání hry, takže pozor. Zlepšit sekání lze také změnou hodnot bMusicEnabled=1 na 0 a bSoundEnabled=1 na 0, což sice vypne hudbu a zvuky, ale citelně zlepší výkon.

Mody a patche

Oblivion nepodporuje karty sérií GeForce 3 Ti, GeForce 4 Ti, GeForce FX, Radeon 8500 a Radeon 9000 (a samozřejmě žádné starší, na sérii GeForce MX hru nespustíte ani kdybyste se postavili na hlavu, protože nemá ani základní podporu shaderů). Přesto je možné na nich hru rozběhnout za pomoci speciální modifikace zvané ShaderMod, který si můžete stáhnout z našeho lokálního mirroru.

Archiv watertexture.zip vybalte do adresáře Oblivion\Data, měl by tak vzniknout podadresář Data\Textures\water\. Zbylé dva vybalte adresáře \Oblivion\Data\Shaders a upraveným exe souborem nahraďte spouštěcí soubor v adresáři Oblivion (ten starý si pro jistotu zálohujte, přejmenujte ho třeba na Oblivion.bak, abyste při nezdaru nemuseli hru zbytečně přeinstalovávat).

Už v tomto okamžiku existuje pro Oblivion obrovské množství dalších, spíše obsahových modifikací, které vylepšují hru po všech stránkách. Spoustu z nich najdete na webu www.tessource.net. Tady jen malý výběr těch nejzajímavějších a nejspolehlivějších z nich podle článku na TweakGuides:

Landscape LOD Replacement (21MB) - Vyšší textury pro vzdálený terén

Landscape LOD Replacement (Border Regions) (42MB) - Vyšší textury pro hraniční oblasti

LOD Normal Map Replacement (84 MB) - Vylepšení normálových map vzdáleného terénu, čímž se zlepší stíny, skvělý doplněk předchozích dvou modifikací

Oblivion je obrovský a komplikovaný ještě víc, než byl jeho přímý předchůdce. Není divu, že se v něj najde spousta nedostatků, chyb a chybiček. K Morrowindu vyšly dva oficiální patche, k Oblivionu už Bethesda chystá první, který bezpochyby přinese spoustu oprav a zajímavých dodatků.

UPOZORNĚNÍ: Všechny změny a úpravy provádíte na vlastní nebezpečí a autor článku ani redakce magazínu Hrej! neručí za jakékoliv vzniklé újmy, ať už na psychickém či fyzickém zdraví vás nebo vašeho počítače.

Zdroje: FiringSquad, nVNews, SharkyForums, TweakGuides

 

Jak zkrotit Oblivion?
i Zdroj: Hrej.cz
The Elder Scrolls: Oblivion – HREJ! SPECIÁL

Speciál pro možná nejlepší RPG - 11 minut dlouhá videorecenze, pohled do minulosti série, článek hardwarovém vyladění hry, downloady, ale i srovnání s World of Warcraft!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama