jak-sony-a-microsoft-dohaneji-nintendo
Článek Jak Sony a Microsoft dohánějí Nintendo

Jak Sony a Microsoft dohánějí Nintendo

Jan Horčík

Jan Horčík

16. 6. 2009 22:30 55
Reklama
Reklama

Stalo se, co většina novinářů očekávala a o čem se již po mnoho měsíců objevovaly kusé zprávy. Sony i Microsoft představili na největším herním veletrhu E3 2009 své vlastní verze pohybového ovládání. Potvrdili tak hned několik trendů současnosti. Předně, že Nintendo je od vydání Wii v herní oblasti daleko před oběma zmíněnými. Za druhé, grafika už není to nejdůležitější, resp. odlišné ovládání je něco, co dokáže zaujmout víc než už tak dost dobré grafické zpracování. Za třetí, nová generace konzolí nejspíš doopravdy nemusí být tak blízko, jak všichni čekají.

Microsoft a jeho oslava Zrození

Shrňme si popořádku jednotlivé prezentace. Microsoft to vzal opravdu ve velkém. Okoukal od Nintenda strategii "ukážeme jim spokojenou mladou/střední generaci, kterak aktivně dřepí v gauči nebo blbne před bednou". Americký gigant si k tomu ještě navíc vzal na pomoc zástup celebrit v čele se Stevenem Spielbergem, který je podle vlastních slov z Natalu unešený. Stejně jako většina těch, kdo jej poprvé vidí.

Hardwarovou stránku Project Natal představuje podlouhlý kus plastu, který v sobě ukrývá především kameru a infračervený projektor kombinovaný se senzorem. Ty pomocí stereoskopie dokáží snímat prostorové dění před sebou. Poznají tedy, co děláte s rukama, nohama a vlastně celým tělem (údajně lze rozpoznat pohyb jednotlivých prstů), navíc rozpoznají váš obličej a ještě k tomu jsou uvnitř i citlivé mikrofony pro rozpoznávání hlasu. Celé je to takové malé deus-ex machina, nejen hardwarové, ale především softwarové. Po dlouhé době něco, nad čím zase chvíli zůstává rozum stát - to je ostatně přesně to, co chceme. A Microsoft nám to rád naservíruje na stříbrném podnose.

Když se poprvé díváte na promo video, dostane vás to. Vypadá to jako splněný sen. Minority Report v reálu. Jenže pak nad tím začnete přemýšlet. Určitě je skvělé, že můžu ovládat nový dashboard pouhými gesty. Ve hrách jako je box nebo jiné nejen kontaktní sporty to může být také zábava, i když to asi nepůjde vydržet moc dlouho. Chybí zpětná vazba, ale ta je i u klasických ovladačů jen slabá. A ultrazvukových hmatových počitků se asi hned tak nedočkáme.

Jak Sony a Microsoft dohánějí Nintendo

Skrčit se a přikrýt!

Ale co klasické žánry, jako jsou třeba 3D střílečky? Tady už se dostáváme k velkému fantazírování, ale teoreticky se můžeme těšit na to, co každý čekal už od Wiimote - že když se skrčíte za křeslo, vaše postavička ve hře se doopravdy skrčí za nějakou překážku. Stačí si pak vzpomenout, jak skvělá zábava - alespoň při prvním hraní - bylo s Wiimotem v Medal of Honor například už jen zaměřování sniperkou, případně ovládání artilerie. V případě Natalu nic nebrání hráči mít v ruce navíc ještě samotný ovladač.

Přesně o tomhle mluvil Alex Kipman, hlavní ředitel projektu Natal, v rozhovoru pro Eurogamer. "Chystáme takové hry, které jsou přímo určené pro Natal. Nejsou to jenom arkády, ale také opravdové hardcore pecky, tříáčkové tituly. Navíc, díky Natalu můžeme vyvíjet i takové hry, které sice budou novou technologii využívat, ale také budou skvěle fungovat i s normálním ovladačem." A tady to začíná být zajímavé. "Představte si střílečku z první osoby, kde sice používáte primárně ovladač ke střelbě a tak, ale zároveň se díky Natalu například díváte za roh a polehoučku vykukujete, jestli náhodou za zdí není nějaký protivník."

Jak Sony a Microsoft dohánějí Nintendo

Hodně zajímavé možnosti nejen ve vztahu k samotnému hraní, ale především přilákání nových hráčů, naznačuje Kipman dále. "Anebo to můžeme využít v kooperativním režimu. Jeden hráč bude používat obyčejný ovladač a druhý si může hru užívat jen za použití Natalu. Třeba lidé, kteří nejsou tak dobří v Halo 3, by si konečně mohli hru naplno užít, protože s ovladačem musíte být setsakramentsky přesní, abyste se mohli považovat za úspěšné. Ale lidé, kteří hru budou hrát pouze za pomoci Natalu, tak si ji budou chtít jen a pouze užít. Vrhat granáty 'rukou', řídit Warthog, skákat po místnosti, zkrátka hry tak budou moci být skutečně pro všechny."

Držet před sebou pět minut natažené ruce "jakože řídím" asi nebude žádné terno, ale potenciál Natalu je přesto obrovský. Jakkoliv můžeme být k videu kritičtí, možnosti, které odhaluje, jsou ještě o něco rozsáhlejší než v případě samotného Wiimote. Bude třeba vymyslet nové typy her, které dokáží nového konceptu ovládání obratně využít a vtáhnout hráče do svého světa. Po technické stránce by nemělo jít o nic složitého, Microsoft slibuje vývojářské kity už teď. Navíc má prý být velmi snadné přizpůsobit současné hry pro ovládání Natalem, jak bylo názorně demonstrováno na Burnout Paradise. Redaktoři magazínu Wired, kteří měli možnost si s Natalem živě hrát, navíc tvrdí, že skutečně funguje tak, jak je prezentováno. Tedy až na občasné problémy s hráči černé pleti ;).

Natal = nový Xbox?

Aktuálně se objevily zajímavé spekulace o tom, že Natal se kromě samostatné krabičky začne příští podzim prodávat také jako součást nového Xboxu 360. Nikoliv ovšem tak "nového", jak všichni čekáme, anóbrž pouze vylepšené verze toho stávajícího, řekněme takové "revize". Sony vydává revize svých konzolí pravidelně (o PS3 Slim se diskutuje už dlouho) a co jiného je vlastně Wii než "přebalený" GameCube s originálním ovládáním? Navíc, podzim 2010 zní jako velmi dobré načasování proti spekulovanému Wii HD a případně i nějaké nové verzi PS3.

Shane Kim, v Microsoftu jedna z nejvyšších šarží zodpovědných za interaktivní zábavu, v obsáhlém rozhovoru pro magazín VentureBeat prohlásil mimo jiné to, že Natal je "stejně dobrý jako úplně nová konzole." "Upřímně věříme, že životnost Xboxu 360 potrvá až do roku 2015," dodal a jasně tak narýsoval meze, ve kterých bychom se měli pohybovat. Tedy Natal jakožto jedno z hlavních herních lákadel Microsoftu pro příštích pár let.

Jak Sony a Microsoft dohánějí Nintendo

Tomu odpovídá i fakt, že velký vizionář Peter Molyneux se stal v Microsoft Games Studios Europe hlavním kreativcem. Bude tedy zodpovídat především za vývoj revolučních nových konceptů pro Natal. Doufejme, že se poučil ze svého faux pas s LittleBigPlanet a skutečně nechá zazářit cizí talenty. "Rozhodně tedy nehodlám vkročit do nějakého studia a říkat ‘tohle je debilní nápad’ a ‘tohle je super nápad’. U mě je to víc o tom, abych měl jistotu, že vytváří něco, na čem jim zaleží. Protože zapálení je opravdu podstatou všeho,” prohlásil Molyneux.

Zázraky z Izraele

Už Nintendo argumentovalo při vydání Wii tím, že lidé se bojí klasických ovladačů se spoustou tlačítek. Microsoft se teď díky Natalu chystá ovladače zcela odstranit, a tak doslova protrhnout hráze. Do herního světa najednou bude moci vstoupit kdokoliv. Čile se navíc hovoří o využití ovládání pomocí gest například i u samotných televizí, případně počítačů. Spielberg v rozhovoru pro BBC zdůraznil, že díky Natalu padají veškeré bariéry.

Šéf Electronic Arts John Riticiello přiznal, že sami přemýšleli o vývoji podobného systému. Málem došlo na samotnou investici, což jen dokazuje, jak moc utajený tenhle projekt v Microsoftu byl. O to zajímavější je pak zjištění, že podobná technologie se objevila už na výstavě spotřební elektroniky CES 2008 - ve stánku malé izraelské společnosti 3DV. Každý, kdo šel kolem, měl možnost si zařízení nazvané Z-Cam na vlastní kůži vyzkoušet - a podle redakce serveru Ars Technica už tehdy dokonale fungovala. Až později si zmínění redaktoři spojili téměř zapomenutý zážitek s novými, pomalu vyvěrajícími spekulacemi ohledně kamerového ovládání od Microsoftu.

Žádný div, že MS nakonec samozřejmě 3DV koupil. Poté však ústy zmíněného Shanea Kima prohlásil, že většina technologií Project Natal byla vyvinuta interně v rámci Microsoft Research, kde "se dlouhodobě pracuje na spoustě technologií". Přesto pak ještě Kim dodal, že "jde o kombinaci softwaru od partnerů a našeho vlastního" a není těžké si domyslet, že 3DV koupila firma minimálně prostě proto, aby ji nekoupila třeba Sony nebo Nintendo nebo kdokoliv jiný. Třeba Apple :).

EA - "My to chceme taky"

Electronic Arts pořád jsou největším herním vydavatelem, a tak je nutné nebrat slova jejich šéfa Riccitiella na lehkou váhu. Když řekne, že Natal je zajímavý, ale jen pro určitou skupinu hráčů, je to slovo do pranice. Když nepřímo řekne, že Sony se se svou předváděčkou pohybového ovladače zrovna moc nepředvedla, není to pro hlavní konkurenci MS dobré vysvědčení. „Je to rozhodně evoluce, která přinese hráčům mnoho nových neokoukaných zážitků, není to však na druhou stranu takový skok, jakým je Natal.“ Takhle doslova okomentoval "Rici" krátké technologické demo Sony, ve kterém dva mladí "studentíci" předváděli nový pohybový ovladač Sony, nepříjemně připomínající plastový čtyřhran s růžovou kuličkou na konci.

Celé to velmi úzce spolupracovalo s kamerkou PS Eye, která snímala obraz před sebou a dokázala proměnit ovladač držený v ruce například na tenisovou pálku, kouzelnou hůlku nebo gigantický meč. Nebo palcát. Demo od Sony opravdu vypadalo jako demo a ti dva týpci doopravdy jako děti, které si se svými hračkami hrají - ale to je všechno. Kreslení do vzduchu nás skutečně zvednout ze židlí nedokázalo. Ukázka malé strategické hry s tanky už sice vypadala použitelněji, ještě o stupínek lepší pak byla simulace souboje s mečem a štítem, kdy týpek držel dva ovladače a model na obrazovce se skutečně choval na centimetr přesně podle jeho pohybů. Tady už se naše fantazie dokáže docela rozpustile prohánět na pestrobarevných vlnách všemožných herních možností.

Jenže lidé nechtějí vymýšlet. Chtějí, abyste jim to naservírovali na stříbrném podnose, jako to dělá Nintendo a Microsoft. Chtějí to mít v krásném, úhledném balení uklizeného obýváku, krásných, bezchybných mladých lidí. Tohle, zdá se, v Sony ještě nepochopili. Je skvělé mít zajímavou technologii, ale musíte ji také umět prodat. A to se Sony v podstatě od uvedení PS3 vůbec nedaří a nedařilo se to ani na letošním E3 s jejich pohybovým ovladačem. Zatímco MS měl celou akci naprosto profesionálně zmáknutou po technické i marketingové stránce, Sony se v tomhle nepříjemně potácela. Naznačila, ale neřekla nic jasně. Neukázala žádné konkrétní hry. Prostě nic, o čem by se dalo s nadšením psát. EyeToy. S udělátkem. No a co?

A v neposlední řadě...

Nintendo. A co dělá Nintendo? Nintendo si nových ovladačů konkurence nevšímá. Poté co novináři zhlédli úvodní prezentaci Microsoftu, řadě z nich bylo jasné, že to konkurence bude mít těžké. A že jen stěží dokáže Natal a záplavu nových her něčím překonat. A taky že jo. Prezentace Nintenda rozhodně nepřišla s ničím přelomovým, což se však koneckonců ani nedalo čekat. Proč taky? Nintendo má před svou konkurencí náskok minimálně tří, tří a půl let! Pohybový ovladač je na trhu od konce roku 2006. A nemá kam spěchat.

Wii je bez debat nejprodávanější domácí konzolí současnosti. Sice u ní lidé zároveň tráví nejméně času, ale koho to zajímá, když z regálů mizí s grácií Růžového pantera. Nintendo nejspíš muselo nasadit v průběhu uplynulých let ke svým konkurentům ty nejlepší průmyslové špióny, aby si dokázalo tak mistrně naplánovat svůj plán k ovládnutí herního světa. Vědělo, že ostatní hráči nemají zatím z pohybového ovládání ale lautr nic, a tak přivedlo na svět Wii a Wiimote. Nedokonalý, pravda, ale revoluční.

Už tehdy jistě měli v záloze malou krabičku jménem Wii MotionPlus, kterou se ale rozhodli předvést až ve správný čas. Protože proč prodávat žiletku, která vydrží věčně? Proč prodávat výrobek celý, když později můžete prodat k jedné půlce druhou půlku?  Wii MotionPlus, malé udělátko, které připojíte zespod ke svému Wiimotu, bylo oznámeno už dříve, ale teprve během letošního června se dostane na trh. A s ním i nové Wii Sports Resort, Red Steel 2 a další tituly. Wiimote je díky Wii MotionPlus konečně tak přesný, jak jsme si vždycky přáli.

Nintendo se všemi svými periferiemi nabízí hráčům de-facto svou vlastní obdobu Natalu - jen za mnohem větší peníze a postupně. Kombinace podložky s Wii MotionPlus ovladačem je téměř stejně silná jako pohybové ovládání Natalu a můžeme se těšit ještě na řadu zajímavých her. Zdaleka nejhůř z poslední bitvy velké herní trojky tedy vychází Sony. Vypadá to, jako kdyby si se svojí nesmírně silnou, avšak trestuhodně nevyužitou PS3 doopravdy nevědělo rady.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz