Invaze 2011 - redakční kategorie
I letos jsme se sešli v redakci, rozbalili výsledkové listiny a začali přemýšlet nad tím, jak jsme hry loňského roku viděli my. Bohužel pro nás jsme to měli složitější než vy – konfrontace názorů tváří v tvář je rizikovější, než vyplnění anonymního formuláře. Po několika vskutku rozumných výměn názorů na úrovni jsme se ale zase dokázali DOHODNOUT a máme pro vás zajímavé výsledky.
Nejlepší hra bez rozdílu platforem
Je to každým rokem složitější a složitější a s přihlédnutím k tomu, jak silný byl minulý rok, to bylo tentokrát opravdu pekelné. Nakonec jsme ale usoudili, že si prvenství nad všemi hrami zaslouží DeusEx: Human Revolution. Důvody jsme vám popsali ve výživné recenzi, hře jsme udělili maximální hodnocení a s volbou jsme bez výhrad spokojení všichni.
Nejsilnější moment ve hře
Napadlo by někoho, že se vskutku silného emocionálního momentu dočkáme ve hře tak na první pohled neosobní, jako je Portal 2? Nenapadlo a o to je vítězství v téhle kategorii překvapivější. Pokud jste však tuhle hru hráli, určitě nezapomenete na umístění posledního portálu, které jsme posunuli před všechny příběhové zvraty ukecaných her.
Nejlepší design
V celé anketě Invaze 2011 se tak trochu zapomíná na kvality Batman: Arkham City. My však nezapomínáme a usoudili jsme, že si design celého města i jednotlivých úrovní tohle ocenění zaslouží. Kde jinde se můžete pohybovat s takovou elegancí, kde jinde naleznete tolik alternativních cest a kde jinde můžete uplatnit všechny gadgety hlavního hrdiny bez omezení? Nikde, tak vidíte!
Nejlepší příběh
Hry podle knižních předloh dopadají v zásadě velice dobře, o to líp, spolupracuje-li s vývojáři sám spisovatel. V případě druhého Zaklínače to bylo jasné a sám Sapkowski v jednom z rozhovorů přiznal, že se mu práce velmi zamlouvala. Pochválil vývojáře z CD Projektu a na oplátku udržel příběh přesně tam, kde by měl být. Fanoušci knižní série jásaji a my s nimi!
Nejlepší původní hudba a zvuky
Druhý díl hororové série Dead Space sice vyšel už zkraje roku 2011, my však na čas nehledíme. Pamatujeme si hnědé okamžiky vyvolané nejen tím, co jsme mohli vidět, ale hlavně tím, co jsme mohli slyšet! Nervy drásající zvuky, tísnivé tóny hudebního doprovodu a všechno to čvachtání si zaslouží ocenit, jen by se nám o tom nemuselo po nocích zdát…
Nejlepší multiplayer
Ať už je Battlefield 3 nejlépe vypadající hrou nebo není, ať už poslalo na kolena Call of Duty nebo ne, něco mu upřít nemůžeme. Je to multiplayer, jeho jednotlivé módy a celkově hodně otevřené pojetí, kterého si vážíme více, než postupně vylepšované elitní záležitosti v Modern Warfare 3.
Nejlepší grafika
Každý jeden trailer ze hry Uncharted 3 naznačoval, že se vývojářům z Naughty Dog povedlo něco nemožného. Skvěle vypadající druhý díl byl co do grafiky překonán a svým následovníkem, v němž není hráč schopný rozeznat, kdy končí filmová scéna a začíná samotné hraní. Mise v poušti, pád letadla, ale i ruiny města vypadají jedním slovem skvěle a nenašly přemožitele ani na PC.
Zklamání roku
Série Call of Juarez se vyvíjela slibně. Dlouho jsme tu totiž neměli povedenou westernovou záležitost, navíc s dobře napsaným příběhem a ucházejícím grafickým zpracováním. Nerozumíme proto tomu, co vedlo vývojáře k tomu, aby třetí díl s podtitulem The Cartel převedli do současnosti. Ve hře navíc nic nefunguje správně a veškerá atmosféra je tatam. Kolosální škoda!
Nejlepší freeware hra
Už dávno neplatí, že freewarové hry nastupují v momentě, kdy už nemáte do čeho „píchnout“. Komerce stranou, freeware hry nabízí dostatek zábavy pro všechny a navíc jsou zdarma. Určit jejich krále nebylo zrovna jednoduché, ale chytré redakční hlavy usoudili, že to musí být Beautiful Escape: Dungeoneer, který vám dá nahlédnout do duše jednoho vraždícího psychopata.
Nejlepší nové IP
Nových značek, pravda, tolik nevzniká, když už se ale nějaké dočkáme, obvykle to stojí za to. V případě L.A. Noire šlo o nečekaně povedenou noirovou kriminálku s příběhem na mnoho hodin, perfektními dialogy a tím nejlépe zpracovaným Los Angeles, kterého jsme se ve hrách dočkali. Jen škoda, že vývojáři z Team Bondi skončili, druhý díl by byl určitě ještě lepší!
Nejinovativnější hra
Za vítěze této kategorie jsme opět zvolili L.A. Noire a důvody určitě chápete. Tahle hra totiž redefinovala žánr filmových městských akcí přidáním zcela věrné animace obličeje. Unikátní metoda motion scan umožnila vývojářům natočit obličeje herců a nahranou stopu aplikovat na trojrozměrný model ve hře. Výsledek je nepopsatelný.
Nejpodivnější hra (v dobrém i zlém)
Znáte nějakou jinou hru, ve které před sebou valíte obrovský šutr? Tak to jste ještě nehráli povedený Rock of Ages. Celý herní mechanismus totiž stojí na na tom, že si pomocí kamenné koule zpřístupňujete cestu kupředu, bojujete s nepřáteli a vyvádíte skopičiny, které by napadly jen málokoho. Gratulujeme.
Nejvtipnější hra
Začátek hry sice vypadá vážně, ale po několika momentech pochopíte, že Portal 2 srší suchým britským humorem a nejednou vás rozesměje. Vtípky, mnohdy velmi kruté, pak hodnotíme jako nejvydařenější, ale uznáváme, že nemusí sednout každému. Buď jak buď, celá jízda druhým Portalem stála za to.
Nejlepší stahovatelná hra PC / XBLA / PSN
Loňský rok byl důležitý i z pohledu stahovatelných hříček z distribučních kanálů XBLA, PSN a dalších. Nezávislí vývojáři totiž přicházejí se stále komplexnějšími hrami a podobně jako v případě freeware her je velice složité určit tu jednu nejlepší. Nakonec se jí u nás stal Bastion, izometrické akční RPG o dítěti, které se snaží zachránit svět. Pozor, nehrajte tuhle hru, pokud nemáte dostatek času!
Překvapení roku
Minulý rok jsme na tomto místě mluvili o závodní hře NFS: Hot Pursuit a je s podivem, že i letos se to tu bude hemžit auty. Překvapením roku jsme totiž zvolili Driver: San Francisco, který vrací sérii lesk, slávu a přidává spoustu věcí navíc. Ať už je to přeskakování z aut do aut, zajímavý příběh nebo propracované multiplayerové módy, na své si přijde úplně každý. I ten, co sérii nezná a u aut rozlišuje maximálně barvu.