Dragon Age: Prameny Článek Invaze 2009 - redakční kategorie

Invaze 2009 - redakční kategorie

Redakce Hrej.cz

Redakce Hrej.cz

16. 2. 2010 23:35 14
Reklama
Reklama

Stejně jako každý rok nás výsledky vašeho čtenářského hlasování zaujaly a v několika případech i překvapily natolik, že jsme se rozhodli kontrovat volbou redakční. Tak jako my máme možnost nahlédnout do vašich hráčských duší a myslí, i vy se můžete podívat a zhodnotit, jak moc jsme podle vás „in“, nebo „out“, které hry nás okouzlují a které nás naopak nechávají chladnými. A jen pro pořádek připomínáme, že jsme předevčírem zveřejnili výsledky vašeho hlasování v PC kategorii a včera v kategorii her konzolových.

Nejlepší hra bez rozdílu platforem

Jestliže jsme si minulý rok stěžovali na přemíru kvalitních her a obtížnou volbu té nejlepší, letos tento proces zas tak moc brutální nebyl. Ne že by kvalitních titulů bylo málo, to ne. Těch opravdu skvělých však bylo o fous méně a do nejvyšší kategorie se jich dostalo pár. Dragon Age: Prameny, Uncharted 2 nebo Batman: Arkham Asylum, tedy hry, které o trůn pro nejlepší titul roku svedly ostrý boj, byly také technicky odladěné a herně takřka hraničily s extází. Nakonec ale všechny přeskákal italský floutek Ezio z Assassin’s Creed II.

Nejsilnější moment ve hře

Často se v souvislosti s hrami zmiňujeme o hratelnosti. Pravdou však je, že o kvalitách libovolného titulu v očích hráče často rozhoduje jediný herní prvek, jedna zbraň nebo moment, kdy na hru otevřete ústa dokořán, nestačíte se divit a už není šance, že byste ji nemilovali. Robotická kapela v Machinariu i poprava otce a bratrů hlavního hrdiny Assassin's Creed 2 jsou výjimečné momenty, ale nestačí to na noční můru, která Batmana nechá znovu prožít vraždu rodičů v Batman: Arkham Asylum.

Nejlepší design

V této kategorii jsme čelili věčnému sporu. Dáme přednost designu vizuálnímu, nebo užitkovému? Logicky jsme nakonec volili kompromis zahrnující obě hlediska spojená do jedné škatulky, protože stejným způsobem se utváří i výsledný zážitek ze hry. Batman: Arkham Asylum a New Super Mario Bros. Wii dělaly, co mohly, ale nakonec převládly architektonicky úchvatné a herně variabilní úrovně, plynulé střídání herních situací v Uncharted 2: Among Thieves.

Nejlepší příběh

Přestože se konzolovo-handheldová klika v redakci snažila do čela prosadit RPG Valkyrie Profile: Covenant of Plume pro DS, nakonec neuspěla, stejně jako frakce westernová s polskou střílečkou Call of Juarez: Bound in Blood. Zvítězila totiž zájmová skupina okouzlená výpravností a původním herním světem s vlastní historií, který ukrývá spoustu doposud nevyřčených příběhů velkého významu. Ano, je to RPG Dragon Age: Prameny.

Nejlepší multiplayer

Buďme upřímní, kdybychom měli vybrat nejlepší multiplayer podle toho, co se v redakci nejvíce hraje, zvítězila by fousatá autíčková hra Mashed. Když se však přesuneme do reality, nezbývá nám než opět vyzdvihnout kooperativní nádheru v zombie masakru v Left 4 Dead 2 a nečekaně širokou nabídku odladěných multiplayer módů v Uncharted 2. Pro skvělý Spec Ops mód a parádní systém odměn si však první místo zaslouží Call of Duty: Modern Warfare 2.

Překvapení roku

Hry vycházející na konci roku to mají v jakékoli anketě vždy jednodušší, protože jsou ještě v čerstvé paměti. Snažili jsme se však tento efekt eliminovat a svou paměť pořádně potrápit, což nakonec místo v první trojce zajistilo skvělé ruské podivnosti Cryostasis: Sleep of Reason. A zaujal velmi i černobílý labutí opus Saboteur už zrušeného studia Pandemic. Zdaleka největším překvapením však pro nás byl RPG a FPS mix se stylovou grafikou a parádním kooperativním multiplayerem zvoucí se Borderlands.

Zklamání roku

Může být člověk zklamán něčím, co není špatné, nebo dokonce i dobré? Samozřejmě, jak dokazuje naše rozčarování z videoherní adaptace filmu Avatar nebo metalové akčňárny Brutal Legend od Tima Schafera, která se zvrhla neuvěřitelně. Jaksi jsme od této hry čekali víc než jen skvělý soundtrack a neuvěřitelně plytkou akční hru s vyloženě odpornou RTS částí. A vítěz této kategorie, to je smutná kapitola sama pro sebe. Zkombinovat akční hru s ovládáním vhodným pro pomalé akční adventury chce pořádnou odvahu a vývojáři z Capcomu jí bohužel měli dost. Proto nás nejvíce zklamal Resident Evil 5.

Nejlepší grafika

Když zazní zvolání „Jé, to je fakt pěkná hra,“ tak nikdy nevíte, jestli je tím myšlena technologická stránka grafiky, nebo umělecká. A jak člověk časem zjistí, je úplně jedno, jak to bylo myšleno. Hra je buď vizuálně pěkná, nudná, nebo ošklivá. Batman: Arkham Asylum i Uncharted 2 jsou grafické krásky, stejně jako PC verze Colin McRae DiRT 2. Grafický styl Adolfa Lachmana, animace Václava Blína a práce všech zúčastněných z Amanity je však nejenom krásná, je výrazně stylová. Proto volíme za vítěze Machinarium.

Nejlepší původní hudba a zvuky

Jak lze slovem opsat hudbu? Ve skutečnosti to asi vážně nejde, proto vám rovnou prozradíme, že nevyhrál ani dramatický a hromově působivý soundtrack z Killzone 2 (autor Joris de Man), ani tradičně rozmáchlá orchestrální óda Inona Zura z Dragon Age: Prameny. Kdepak, první místo ukradli Martin O'Donnell a Michael Salvatori za intimní a dosti temný hudební doprovod, který svým jazzovým feelingem skvěle dotvářel atmosféru tuhého boje ve hře Halo 3: ODST.

Nejinovativnější hra

Nikdo neví, jaké je kritérium inovativnosti. Kdybychom si zvolili třeba míru řevu, který u hry vydáváme, byla by nejinovativnější hrou uplynulého roku multiplayerová plošinovka New Super Mario Bros. Wii. DJ Hero zase ukazuje, že hudební hry se nemusí omezovat na kytarovou muziku. Nejvíce nás však zaujala možnost řešit úkoly kreslením vybraných objektů (tím, že napíšete v angličtině název objektu), které se pak zhmotní ve hře. Jen nesmíte jako Radek Friedrich nakreslit loď, která zabere celý displej a znemožní další postup. Ještě teď se mu zdá o tom, jak málem pohořel na Scribblenauts.

Nejpodivnější hra (v dobrém i ve zlém)

S rozmachem nezávislé produkce, kterou obstarávala nově založená studia vzniklá po masivních vyhazovech velkých firem, jsme se dočkali řady skutečně netradičních, ale ve výsledku skvělých her. Plants vs. Zombies je z trojice zvolených kandidátů „nejnormálnější“, ale nejnávykovější. Aaaaa...AAAAA!!! -- A Reckless Disregard for Gravity je hra podivná nejenom názvem, ale i námětem. Koho by napadlo, že se dá vytvořit skvělá hra z padání střemhlav! Na trůně však nakonec sedí ruská podivnost – symbolistický manifest, strategie, akce, adventura, psychodrama v jednom. Snaha o umělecké vyjádření, které nezapomíná být hrou, výbornou, i když těžkou, to je The Void.

Nejlepší stahovatelná hra PC / XBLA / PSN

Z úplného začátku roku 2009 nám v paměti utkvěla stylově zpracovaná poletucha Flower z PSN a mocnými ostruhy své pestré hratelnosti se do nás zasekl Shadow Complex z XBLA. Ale když nám Blizzardi odložili Diablo III, vzali jsme zavděk Diablem v grafice World of Warcraft od bývalých vývojářů z Blizzardu. 100% závislost má jméno Torchlight.

Nejvtipnější hra

Vtip se dá ve hře prezentovat mnoha způsoby a každý z nich má něco do sebe. Mario & Luigi: Bowser’s Inside Story perfektně ovládají humor pantomimický. Ratchet & Clank Future: A Crack in Time boduje skvěle napsanými konverzacemi Ratcheta, Clanka a celé řady dalších postav. Zcela neodolatelný je však verbální kulomet Isaaca Washingtona a jeho parťáka, kteří svými hláškami perfektně dotvořili stylovou atmosféru a vlastně i hratelnost nejvtipnější hry roku, Wii střílečky The House of the Dead: Overkill.

Nejlepší freeware hra

Čím kvalitnější technologie mají amatérští vývojáři k dispozici, tím rychleji jim narůstají kreativní křídla. A my jsme rádi, že Češi se v tomto ohledu nedrží stranou. Vynikající český dungeon Legie sice postrádá délku, ale vynahrazuje to hutnou atmosférou a vpravdě netradičním námětem. Mightier u nás bodoval přímou manipulací s herním prostředím. A vítěz. Snad to bylo naším mírným patriotismem, snad naší zálibou v klasických střílečkách, ale prostě nás svým celkovým zpracováním a hratelností dostal český Project Ignis.

Nejlepší nové IP

Letošní rok nebyl na nové herní značky zrovna nejbohatší, ale bylo jich dost na to, abychom měli z čeho vybírat. inFamous nás okouzlila kombinací skvělé hratelnosti v otevřeném prostoru se zajímavým příběhem. Borderlands překvapila fungujícím smícháním střílečky a RPG, ale všechno doslova převálcoval RPG debut od BioWare, jenž nese známky práce zkušených matadorů, kteří moc dobře vědí, co hráči chtějí a jak to chtějí. Proto padla naše volba na Dragon Age: Prameny.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz