Machinarium Článek IGF 2009 – na co se můžeme těšit?

IGF 2009 – na co se můžeme těšit?

Ondřej Novotný

Ondřej Novotný

31. 1. 2009 23:00
Reklama

Každoročně vychází stovky či tisíce nezávislých titulů, ale nalézt mezi nimi ty opravdu zajímavé, to bývá těžký úkol. Indie vývojáři logicky nemají takové možnosti reklamy jako velká studia, a tak se musí spoléhat především na šuškandu prostřednictvím blogů, specializovaných webů či soutěží. A není lepší reklama než účast mezi finalisty nejprestižnější nezávislé akce, Independent Games Festivalu. Ačkoliv si každoročně stěžujeme na podivné principy soutěžení (které loňský ročník stoprocentně potvrdil – viz rozporuplné vítězství Crayon Physics Deluxe), kdy se o cenné trofeje utkávají hry v raných fázích vývoje, přesto IGF bedlivě sledujeme, jelikož se ho vždy zúčastní mnoho zajímavých, leč nepříliš známých titulů. A stejně tomu bude i letos.

Nedávno zveřejněný seznam finalistů nám dává dobrou příležitost blíže si představit hry, které se 23. až 27. března utkají v rámci Game Developers Conference o prestižní ceny. Vybrali jsme několik nejzajímavějších titulů z hlavních kategorií a u každé z nich si zkusili také zatipovat, kdo by se mohl stát jejím vítězem. Tak pěkně popořadě:

Seumas McNally Grand Prize

Finalisté:Blueberry Garden, CarneyVale: Showtime, Dyson, Night Game, Osmos

Souboj o hlavní cenu bude letos opět dramatický. Větší šance asi nelze dávat abstraktní strategii Dyson, která sice v nové verzi nabízí rozsáhlejší možnosti než v původní soutěžní podobě, přesto po delší době omrzí. Stereotypu se obáváme i u Osmos, variace na tituly typu Tasty Planet. Audiovizuálně však jde o nádherný počin. A tak se o vítězi nejspíš rozhodne mezi zbývající trojicí: bude to Blueberry Garden, krásně vypadající plošinovka od zkušeného švédského tvůrce Erika Svedänga? Nebo tajemná Night Game od nového Nifflasova týmu? Či snad xboxová ragdoll plošinovka CarneyVale: Showtime, která již vyhrála prestižní Dream-Build-Play soutěž pořádanou Microsoftem?

Náš tip: CarneyVale: Showtime. O spravedlnosti jejího vítězství by těžko mohl někdo pochybovat, jelikož na rozdíl od svých hlavních konkurentů již je dokončená. A vypadá skvěle.

Excellence in Visual Art

Finalisté:Cletus Clay, FEIST, Machinarium, PixelJunk Eden, Zeno Clash

Machinarium od českých tvůrců z Amanita Design je vizuálně krásná, ovšem konkurenci má rovněž mimořádně silnou. Za outsidera lze považovat snad jen plošinovku Cletus Clay, příliš šancí nedáváme ani podmořské simulaci PixelJunk Eden. Kouzelné zpracování však nabídne další hopsačka FEIST, slibující i velice zajímavou hratelnost s využíváním různých prvků herního prostředí. A Zeno Clash? To by mohla být nezávislá akce letošního roku. Oproti ostatním má jednu velkou výhodu: běží na Source enginu, tudíž se vizuálním zpracováním může měřit i s profesionálními tituly. Navíc je zasazena do netradičního prostředí „punk fantasy“, které vypadá velmi, velmi zajímavě. Doporučujeme zhlédnout videa na oficiálních stránkách, tak si můžete udělat nejlepší představu sami.

Náš tip: Zeno Clash. Ačkoliv bychom samozřejmě přáli vítězství Machinariu, vizuálně působí nejzajímavěji akce od tvůrců z dalekého Chile. Překvapit může i FEIST.

Excellence in Audio

Finalisté: Blueberry Garden, BrainPipe, Musaic Box, PixelJunk Eden, Retro/Grade

Zde lze šance jednotlivých finalistů odhadovat jen těžko, jelikož z dostupných trailerů či ukázkových verzí se dá kvalita zvukového zpracování posoudit pouze velice povrchně. Zajímavě vypadá puzzle hříčka Musaic Box, v níž musíte z různých částí skladeb dávat dohromady celé písně. Jen se nám moc nelíbí, že tyto úryvky musíte nejprve zdlouhavě hledat na obrazovce ve stylu her ze série Mystery Case Files. Originálně bude zvuky využívat i psychedelická BrainPipe, pěknou hudbou by pak mohla překvapit Blueberry Garden.

Náš tip: Musaic Box. Je však otázkou, zdali si toto ocenění skutečně zaslouží, jelikož v jejím případě se jedná spíše o designovou inovaci (podobně jako loni v případě Audiosurfu).

Excellence in Design

Finalisté: Musaic Box, Night Game, Osmos, Retro/Grade, Snapshot

Velice silná kategorie, kde bude boj o vítězství velmi vyrovnaný. Nepříliš velké šance dáváme Osmos, ze zbylé čtveřice však lze jen těžko někoho vyzdvihnout. Originálně působí jak námět shoot’em upu Retro/Grade, který se hraje „proti proudu času“, Night Game, jež bude spoléhat na reálně fungující fyziku a slibně vypadá i plošinovka Snapshot, v níž si můžete vyfotit jakoukoliv část úrovně a tu si posléze v případě potřeby „dosadit“ někam úplně jinam. Příklad: nemůžete vyskočit na skálu nad vámi? Není problém, zalistujete ve fotoalbu, najdete nízko položenou plošinku a zasadíte ji do úrovně tak, abyste se nahoru pohodlně dostali.

Náš tip: Night Game. Škoda, že o této plošinovce zatím víme tak málo, ale Nifflas už své designérské kvality mnohokrát prokázal. Věříme mu i tentokrát.

Innovation Award

Finalisté:Between, Coil, The Graveyard, Mightier, You Have To Burn The Rope

Kategorie, která nahradila dřívější Design Innovation Award, nabízí pětici velmi netradičních a rozdílných her. Between a Coil jsou náročnější záležitosti, nutící vás zamýšlet se hlouběji nad jejich obsahem – ale nenabízející prakticky žádné skutečné herní vyžití. Podobně je na tom i The Graveyard, simulace „stařeny bloudící po hřbitově“. Oproti tomu Mightier představuje nejen originální, ale rovněž zábavný titul. Jde o plošinovku, v níž můžete řešit logická puzzle vskutku zajímavou cestou: vezmete tužku a papír, nakreslíte, jak by úroveň, kterou se snažíte pokořit, měla vypadat, a pomocí webové kamery nasnímáte vaše dílo do počítače. Tvůrcům tleskáme! Nominaci parodické plošinovky You Have To Burn The Rope pak lze brát spíše jako žertík porotců (či jako důsledek mizivé konkurence v této kategorii).

Náš tip: Coil. Snová a abstraktní záležitost, kterou můžete po pár minutách znechuceně vypnout, nebo ji podlehnout. Trpělivé čeká neobvyklý zážitek.

Technical Excellence

Finalisté:Cortex Command, IncrediBots, The Maw, Osmos, PixelJunk Eden

I zde panuje velmi silná konkurence, jelikož každý ze soupeřících titulů je po technické stránce něčím zajímavý. Dlouhou dobu vyvíjená, ale stále zdaleka nedokončená akční strategie Cortex Command nabízí atraktivní mix žánrů, IncrediBots zase potěší kutily – zdoláváte v ní totiž terénní překážky pomocí vlastnoručně vytvořených vozidel. Precizním zpracováním disponuje i akční adventura The Maw, zahrají si ji však pouze majitelé Xboxu 360. A krásně vypadá rovněž Osmos.

Náš tip: Cortex Command. Sice ani v době vyhlášení zaručeně nebude dokončená, ale už jsme si z předchozích let zvykli, že s tímto faktem nemají porotci větší problém. Jako ocenění vytrvalé práce by si autoři cenu nepochybně zasloužili.

Za necelé dva měsíce se dozvíme, komu porota, v níž letos zasedá mnoho zvučných jmen, nakonec ceny přidělí. Naše tipy berte spíše s rezervou – v minulosti jsme již byli svědky velkého množství překvapení a letos tomu s velkou pravděpodobností nebude jinak. Přesto jsme zvědaví, jestli porotci opět budou oceňovat rozpracované tituly, nebo upřednostní dokončené hry. Na shledanou za dva měsíce.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama