IGF 2008 - indie přehlídka roku
IGF 2008 je za námi. Letošní ročník možná nebyl ani tak zajímavý svým průběhem, přesto však přispěl k propagaci nezávislých her zřejmě více než kdy dříve. Důvodem je nepochybně větší zájem o celou Game Developers Conference, v jejímž rámci vyhlašovací ceremoniál Independent Games Festivalu probíhal. A když celý herní svět žil GDC, nelze se divit, že se i na velkých zahraničních webech (a dokonce také v tištěných novinách) objevily zmínky o nezávislých hrách, jež se zde opět představily v nejlepší formě. Jak řekl Derek Yu, vítěz loňského IGF (Aquaria): "Na GDC 2008 se přepisovala historie. V současné době děláme hry, které chceme dělat, užíváme si to a děláme je dobře." Ano, to tedy dělají. IGF 2008 přineslo skutečně velké množství kvalitních indie titulů, možná více než kdy dříve.
Přesto jsme se, tak jako každý rok, museli pozastavit nad způsobem vybírání titulů do soutěže. Z pětice nominovaných na hlavní ocenění nebyl v době hlasování dokončen ani jeden - a i dnes je k mání pouze Audiosurf. U mnoha titulů leží datum vydání stále ve hvězdách, což opět vyvolává otázky ohledně vypovídací hodnoty jednotlivých cen. Jistě, některé hry jsme již měli možnost otestovat a ukázalo se, že kvalita jim rozhodně nechybí. Ale nebylo by lepší do budoucna v tomto ohledu něco změnit? Kredit IGF by oceňováním dokončených her určitě vzrostl. Alespoň jedna věc nás těšit může: letošního ročníku soutěže se účastnilo nebývale velké množství freewarovek, tedy titulů, jež si každý z nás mohl vyzkoušet. Třeba se tedy dočkáme v dalších letech určitého zlepšení. Nyní však už zanechme vzdychání a podívejme se na ty nejzajímavější počiny, které se do IGF 2008 zapojily.
Nejúspěšnější tituly
Ale ani její největší konkurenti nezůstali příliš pozadu. Začněme nejprve u Audiosurf, který získal cenu za nejlepší zvukovou stránku a ocenění publika. Těžko se můžeme divit - opravdu není těžké si tuhle hru zamilovat. Oč jde: Audiosurf na první pohled připomíná zběsilé závody typu Wipeout, ale ve skutečnosti jste na trati sám a vaším úkolem není porážet ostatní závodníky, ale sbírat všude možně poseté barevné obdélníky a vytvářet z nich co největší stejnobarevné bloky. To by asi samo o sobě nikoho příliš nezaujalo, jenže: tratě se samy generují podle písniček, jež si předem navolíte, což je vskutku geniální nápad! Netřeba dodávat, že během jízdy samozřejmě píseň hraje a její poslech v kombinaci se zběsilou jízdou nabízí neuvěřitelně chytlavou zábavu. Audiosurf lze zakoupit přes Steam za lidových 10 dolarů.
Dvě ze tří nominací proměnil World of Goo, ambiciózní titul z dílny studia 2D Boy, jenž se může pyšnit cenou za designovou inovaci a nejlepší technické provedení. Blíže se na tento počin zaměřil již před časem Tomáš Krajča, ve kterém zanechalo stavění blátivých věží veskrze pozitivní dojmy. Hra měla původně vyjít již na Valentýna, nakonec však bylo uvolněno pouze demo s první kapitolou, a to jen pro ty, co si hru předobjednali již dříve. Definitivní datum vydání bohužel stále neznáme.
Další ocenění
Příjemnou, oddychovou zábavu nabízí nejlepší webová hra z IGF, arkáda z námořnického prostředí s názvem Iron Dukes. Bohužel ani v tomto případě se nejedná o dokončený titul; vcelku slušný obrázek o hře však poskytne demo, dostupné jak v internetové verzi, tak i klasicky ke stažení. Ve studentské kategorii pak dominovala dobře známá Synaesthete, která v nabité konkurenci trochu paradoxně porazila třeba i Crayon Physics Deluxe. A konečně Gleemie Award, nově zavedenou cenu pro nejlepší strategii, získala návyková internetová flashovka Desktop Tower Defense.
Neuspěly, ale zaujaly
Úplné hodnocení IGF 2008 budeme moci vyřknout až hodně za dlouho, po vydání všech slibných titulů, jímž jsme se na předchozích řádcích věnovali. Očekávání jsou však letos mimořádně vysoká a věřím, že i vy jste si určitě už svého favorita vybrali. Popřejme tedy závěrem vývojářům hodně štěstí při dotahování jejich her do konce - ať si svoje ocenění opravdu zaslouží. Nashledanou za rok!