The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar Článek Hry podle Pána prstenů

Hry podle Pána prstenů

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

30. 7. 2007 22:41 6
Reklama

V dřevních dobách herního průmyslu neřešily vývojářské týmy ožehavou otázku licencí. Na počítače Commodore-64, ZX Spectrum či později Amigy a PC se tak objevila celá řada převážně textových her, jež zpracovávaly knihy Johna Ronalda Reuela Tolkiena, převážně trilogii Pán prstenů, sem tam potom i Hobita. Podle všeho nejstarší je norská adventura Ringen, jež spatřila světlo světa před 28 lety. Nejúspěšnější textovkou se s více než milionem prodaných kopií stal The Hobbit (později vyšlo několik pokračování: The Fellowship of the Ring, Shadows of Mordor a Crack of Doom). Řadu vážně míněných projektů více či méně vkusně doplnilo několik parodií (The Boggit, Bored of the Rings). Bez zajímavosti pak není, že jednu z tolkienovských textovek mají na svědomí i čeští autoři, Marek Fídler (scénář, program) a František Fuka (hudba). Jejich Belegost je navíc již nějaký čas volně šířitelný.

Licencovaní LOTŘi

Hry podle Pána prstenů
i Zdroj: Hrej.cz
První oficiálně licencovanou hrou podle Pána prstenů byla v roce 1988 textovka Shadows of Mordor, jež zpracovávala děj druhého dílu ságy. V roce 1990 pak oblibu online tolkienovek odstartoval další licencovaný titul – Middle-Earth Play-by-mail. Poněkud dřevní zpracování, kdy hráči jednou za čas odeslali mail s plánovanými akcemi své postavy a game-masteři pak vyhodnotili, jak dopadly, na vyšší úroveň později pozvedly telnetovky. Z velkého množství her (jmenovitě Elendor, Middle-Earth, Nemesis, Mozart či Mirkwood) některé dokonce ještě na začátku 21. století běžely.

Žádné jméno tolkienovské hry ze začátku a první poloviny 90. let nicméně nezůstalo dlouho v hráčské paměti. Málokdo dnes vzpomene adventury The Lord of the Rings Volume 1, The Two Towers, anebo vůbec první strategii podle Pána prstenů, pohříchu nevýrazné Riders of Rohan. Tři díly měla pro změnu Rogue-like RPG série Angband s pokračováními Morgul a War in the Middle-Earth. To pravé ořechové přišlo až na přelomu tisíciletí, kdy se do akce pustily dvě skutečně velké vydavatelské firmy.

Dvě licence pro krále herního byznysu

Hry podle Pána prstenů
i Zdroj: Hrej.cz
V roce 2001 si společnost Vivendi pořídila za velké peníze osmiletou exkluzivní licenci na knižního Pána prstenů. Ze slibného nákupu se ale neradovala dlouho: brzy jí totiž EA vyfoukli jinou cennou licenci, licenci na herní zpracování filmů Petera Jacksona. To byla nepříjemná rána pod pás, protože hry na základě knižní licence navíc nesměly filmy vizuálně připomínat. Než se Vivendi pokusů přesto prorazit vzdala, vyvinula několik vesměs méně úspěšných her. Akční adventura Fellowship of the Ring z konce roku 2002 sice nabídla i návštěvu Toma Bombadila, byla ale méně atraktivní než přímá konkurence od EA a výrazně horší graficky. Pokračování pod názvem Treason of Icengard bylo v reakci na slabé prodejní výsledky dokonce zrušeno. Větší naděje na úspěch měla realtimová strategie War of the Ring, která umožnila hrát jak za svobodné národy, tak za přisluhovače zla. Svým herním systémem kopírovala úspěšné Age of Mythology, k duchu Středozemě a války o prsten se ale poměrně tuctová RTS příliš nehodila. Posledním tolkienovským výkřikem do tmy z dílny Vivendi pak byla akční adventura The Hobbit, ne špatná, ne ale výrazněji nadprůměrná a příliš přímočará hra.

Hry podle Pána prstenů
i Zdroj: Hrej.cz
Electronic Arts se nejprve svezli na vlně masového úspěchu filmové trilogie, když vytvořili third-person akční tituly The Two Towers a Return of the King. Jde o klasické příklady her podle filmu – ideálně využívají poskytnuté materiály, mluví v nich reální herci, odpovídají tváře hrdinů, jednotlivé lokace a jde v podstatě o rychlého průvodce příběhem z filmového plátna. Naštěstí EA u mlátiček v konzolovém stylu nezůstali. Na Vánoce roku 2004 nadchli LOTR-pozitivní hráče RTS Battle for Middle-Earth, konečně povedenou strategickou hrou ze Středozemě. BfME zabodovala nejen fantastickým audiovizuálním zpracováním, ale i jednoduchým a přitom takticky zajímavým herním systémem a narozdíl od War of the Ring bezvadným vystižením atmosféry filmu: obrana Helmova žlebu či Minas Tirith byla skutečnou výzvou, když se temné armády hrnuly po desítkách či stovkách, kladivo Grond bušilo do bran a obří olifanti drtili bezmocné pěšáky. Podobný úspěch sklidila na začátku roku 2006 i Battle for Middle-Earth II, již jsme na Hrej věnovali obsáhlý speciál. Hlavní změnu přinesla možnost zpracovat hru jako RTS ze Středozemě, namísto RTS podle filmu. V roce 2005 si totiž EA pořídili i licenci knižní a zbavili se tím otravných omezení na to, co se objevilo na plátnech. Battle for Middle-Earth II běžela na stejném enginu a na screenshotech velký rozdíl poznat není, nicméně původní hru značně vylepšila a dotáhla do skutečně špičkové úrovně. A do herní historie se zapsala ještě jedním způsobem, jako titul, jehož datadisk má snad vůbec nejdelší název všech dob. Schválně: jaký titulek je delší než The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth – The Rise of the Witch King?

Jedno RPG vládne všem?

Dalším projektem v rámci LOTR licence mělo být akční RPG The White Council. Jak název napovídá, příběhem se soustředilo na členy Bílé rady v čele se Sarumanem a Gandalfem. Vývoj ale provázela řada problémů a na začátku roku EA potvrdili zrušení tohoto titulu pro všechny plánované platformy (PC, PS3, Xbox 360). Pravda, vývoj byl oficiálně jen pozastaven, a tak existuje naděje, že se k White Councilu ještě Electronic Arts vrátí. Nejdřív si ale musí vyřešit interní spory o tom, jak s cennou LOTR licencí dále nakládat – Warren Jenson, CFO EA, sám připustil, že k nějakým změnám nejspíš dojde.

A tak zůstává zatím jediné RPG, které vládne všem – MMO titul The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar, jemuž se věnuje dnešní a včerejší speciál...

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama