Jets'n'Guns GOLD Článek Hrábě v trávě – české indie hity

Hrábě v trávě – české indie hity

Marek Švrkala

Marek Švrkala

5. 12. 2009 23:31 2
Reklama

Naše domácí herní scéna sice nechrlí každý měsíc nějakou tu tříáčkovou pecku, řadu dobrých her ale mezi českou produkcí rozhodně najdeme. A to na plně komerční bázi, mezi nezávislými projekty i v hlubinách freewarového undergroundu. Světové indie publikum třeba nedávno nadchla adventura Machinarium od Amanita Design. Jiný nezávislý hit z České republiky pak pobavil svět v roce 2004. Je jím střílečka Jets'n'Guns od studia Rake in Grass. Podívali jsme se na celou produkci těchto pražských šikulů a také se jejich člena Pavla Tovaryše zeptali na pár otázek.

Na počátku byla jedna střílečka...

V závěru roku 2004 vyšel jeden z nejslavnějších českých indie počinů v historii. Nerodil se ale lehko. Autoři totiž původní verzi Jets'n'Guns, kterou začali dělat už v průběhu roku 2001, odpískali a praštili s ní. Místo ní nakonec vytvořili variaci na Arkanoid - Troll. V únoru roku 2002 ale naštěstí znovu navázali na svou původní práci na vesmírné střílečce a za téměř dva roky hru zdárně dokončili. Ve výsledku vlastně neudělali vůbec nic revolučního. Pouze se vrátili k tehdy už zdánlivě vyčpělému žánru vesmírných stříleček a dopilovali jej k dokonalosti. Výsledkem jejich práce byla střílečka Jets'n'Guns, která zaznamenala nebývalý úspěch u kritiků i hráčské veřejnosti. Všichni oceňovali hlavně nádherné zpracování (přes slabé rozlišení 640x480) a ďábelskou hratelnost. Ptáte se, co vše jde udělat s tupým střílením neustále se rojících nepřátel? Autorům stačilo přidat spoustu různých bonusů, mnoho druhů lodí, zlepšováků a dalších možností, jak hráčovu loď upravovat. Společně s vynikajícím technickým vzezřením tak pařani dostali do rukou zábavný titul. Zprvu byl k mání za dvacet dolarů, mnoho čtenářů si jej ale díky Levelu číslo 128 mohlo zařadit do výkladní skříně plných her jen za cenu tohoto časopisu.

Úspěch vývojáře přiměl hru upravit také pro Macintoshe. Majitelé jablíček mohli hrát o dva roky později. V roce 2006 byla rovněž zveřejněna řádně vylepšená verze Jets'n'Guns Gold. Nabídla hlavně vyšší rozlišení (800x600) a zhruba dvojnásobnou herní dobu. K původním 22 levelům přibylo 21 nových. Pařani se mohli střetnout se 70 novými nepřáteli (dohromady je jich přes 270). Dostali též nové lodě a další specialitky, které už tak libovou hratelnost ještě vylepšily. Pokud jste se s Jets'n'Guns ještě nikdy nesetkali, rozhodně to napravte alespoň zkouškou demoverze (ke stažení přímo z našeho archivu zde). Střílečka se ve zlaté verzi dodnes prodává za třicet dolarů. Za, na dnešní poměry mezi indie hrami už, poněkud vyšší cenu nabízí skutečně pořádnou dávku zábavy. Akční relax ocenilo velké množství hráčů, jak nám potvrdil i Pavel Tovaryš z týmu Rake in Grass: „Jets'n'Guns je, co se kvality týče, určitě naše nejzdařilejší hra a skvěle si vedla i finančně. Tam ji předčila jen hra Be a King, pokud budu hodnotit poměr výdělku k délce vývoje.“ A pozor, vývojář do budoucna nevylučuje navázat na úspěšný koncept pokračováním: „Donedávna jsme pokračování neplánovali a ani o něm neuvažovali. Nyní o něm uvažujeme :). Čas ukáže, zda se ke hře vrátíme.“ Další díl by určitě nebyl na škodu.

Hrábě v trávě však, mimo svého nejslavnějšího kousku, mají v zásobě celou řádku dalších zajímavých titulů, avšak dosud žádný slávy a komerčního úspěchu Jets'n'Guns nedosáhl. Přehlednou databázi všech výtvorů se spoustou obrázků a dalších informací naleznete přímo na stránkách tvůrců. Zvýšenou pozornost si určitě zaslouží hororová akční RPG řežba Larva Mortus, která je dnes jako jediný z projektů studia k mání na Steamu. Turn-based strategii Styrateg pak ocenili hlavně fajnšmekři. Milovníci nápaditých skákaček s logickými hádankami si mohou s chutí připomenout hříčku Archibald's Adventures, hráči arkádových hříček si pak zase smlsnou na Crystal Cave Classic, což je na PC zatím poslední projekt studia ze září tohoto roku.

Zaklínadlo jménem casual

Rake in Grass se snaží tvořit i tituly se zaměřením na dnes rozsáhlý segment casual publika. Právě pro trochu svátečnější playery studio provozuje portál 300AD, kde mimo svých „obyčejných“ projektů nabízí i řádku dalších. Fungování konceptu 300AD Pavel Tovaryš popisuje takto: „300AD funguje poměrně úspěšně. My všichni jsme ale pravými opaky casual hráčů, takže casual hry pro nás nejsou úplně to pravé. Na druhou stranu je dnes velmi těžké prodat hru, která je pro výše zmíněné "náročnější hráče" a není to dobře známý áčkový titul nebo alespoň budget distribuovaný na DVD. A vytvořit takovou hru je nesmírně složité. Proto si do budoucna nemůžeme dovolit zcela ignorovat trh casual her.“

Z projektů tvořených primárně pro svátečnější hráče nás zaujala hlavně oddechová fantasy strategie Be a King: Lost Lands, která vyšla na začátku tohoto roku a získala si mnoho kladných reakcí. Patří k nejúspěšnějším projektům studia vůbec. Zdánlivě může připomenout třeba hodně zjednodušené Settlery. Demo stahujte tady. Další zajímavá oddechová strategie KingMania pak vsadila hlavně na nutnost rychlého taktizování a netradiční koncept. Na casual portálu 300AD si na své přijdou třeba i milovníci Arkanoidu, pro něž tvůrci přichystali hned několik kvalitních klonů.

I iPhonem živ je vývojář

Rake in Grass patří k progresivním týmům, kterým nedělá problém reagovat na změny v technologiích a rychle se adaptovat na nové podmínky. Vývojáři začínali před mnoha a mnoha lety na osmibitech a postupně se přes klasické počítače propracovali až na mobilní zařízení. První vlaštovkou se stala skákačka se skejťákem v hlavní roli Archibald's Adventures. S vzrůstajícím zájmem o hry na iPhone se Archibald dočkal konverze i na tuto platformu. Postupně pak byly pro App Store přepracovány i další tituly. Naposledy v říjnu tohoto roku fantasy dungeon ze staré školy - Undercroft. Tým se nyní snaží nové tituly rovnou připravovat pro více zařízení: „V poslední době se snažíme hru designovat automaticky pro více platforem. Pokud nepočítám casual hry pro Windows, tak zajímavá je návratnost iPhone platformy, nicméně kvůli rostoucí konkurenci a počtu her na App Storu je to den ode dne složitější. Tvorba pro platformy, na něž vyvíjíme my, se nijak zásadně neliší. Snad jedině u iPhonu je třeba věnovat zvláštní pozornost ovládání hry.“

Pavel Tovaryš považuje App Store za velkou příležitost, žehrá ale na velký počet titulů v tomto obchodě (momentálně už přes sto tisíc různých aplikací): „Jak jsem naznačil, na App Storu je dnes již značná konkurence. Problémem není ani tak kvalita ostatních her, ale jejich množství. V záplavě nových titulů může zapadnout i velmi dobrá hra. O dalších portech her na iPhone uvažujeme, ale určitě to není náš hlavní cíl. Tím jsou nové hry.“

Co Hrábě v trávě dělají teď?

Tým působící hlavně v Praze se zformoval zhruba v roce 2000, někteří členové mají ale zkušenosti s vývojem už od dob osmibitů. Momentálně ho tvoří tři členové – Pavel Tovaryš (producent, programátor a designér), Franta Chmelař (grafik) a Petr Tovaryš (programátor). Dlouhodobě s Rake in Grass ještě spolupracuje Jiří Procházka (programátor Jets'n'Guns) a dále pak zhruba deset externistů.

A jaké jsou nakonec plány těchto pánů do budoucna? Původně Pavel Tovaryš nechtěl prozradit vůbec nic, nakonec se přece jen trochu rozpovídal a něco málo nám odhalil: „Nedávno jsme dokončili poslední dvě hry plánované pro tento rok. Vydali jsme celkem snad pět titulů, k tomu datadisky a nepočítaně updatů. Takže momentálně se snažíme zvolnit, odpočívat a nabrat sílu do dalšího roku. Plány jsou zatím nejasné. Můžeme prozradit, že začátkem roku chceme vydat hru Be a King 2 a Crystal Cave Casual, což bude verze Crystal Cave s jednoduššími levely pro příležitostné hráče.“ Tak hodně štěstí, Hrábě v Trávě!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama