BioShock Článek Hledání herních blockbusterů 2

Hledání herních blockbusterů 2

Ondřej Švára

Ondřej Švára

10. 8. 2010 22:21 3
Reklama
Reklama

Nikdo nemá nic proti tomu, když se počítačový hráč v létě tu a tam proskočí po poli, sebere borůvku, vykřeše oheň nebo v zátiší houštiny zadělá na potomka. Ani herní vydavatelé k tomu nemají poznámky. Ba co víc, neherní aktivity sami podporují tím, že v letních vedrech nejsou ochotni tržit peníze za skutečně kvalitní tituly. Jako by se prodej her řídil podle rtuti v teploměru. Až přijde podzim, pak se milionářská ruleta zase roztočí. Nepamatujeme rok, který by změnil kurs.

Při troše štěstí přijde každé léto čas pro jednu, maximálně dvě, superkvalitní herní záležitosti. Jsou to takzvané letní herní blockbustery, které se nemusejí bát konkurence vlastně už proto, že v tomhle období ani žádnou mít nemohou. Ale to je jen polovina pravdy. Samy o sobě jsou blockbustery hrami natolik kvalitními, že by se s největší pravděpodobností staly hitem i ve velmi nabitém závěru roku. Bývají vlastně natolik dobré, že s odstupem času dokonce zapomínáme, že vyšly v době velké herní nudy.

Jako od Spielberga?

„Letní herní blockbuster“ je tak trochu zkomolenina. Tenhle termín si herní novináři jen půjčili od filmových kritiků. Právě oni se v parných měsících uchylují po roušku tmy kinosálů a sledují specifickou nabídku hollywoodských studií – blockbustery. Jsou to nenáročné ale chytlavé snímky, které publikum v zapařenýchtrenýrkách ocení víc, než složitou zápletku psychotrilleru. Lidé se chtějí v létě jen zábavně osvěžit a nevytvořit si při tom příliš mnoho nových mozkových synapsí. A ono to funguje. Úspěch Pirátů z Karibiku či Transformers budiž důkazem.

To herní blockbuster je jiný. Není natolik svázán pravidly, jako filmy od dob Spielbergových Čelistí. Herní blockbuster nemusí být nutně přímočará akční záležitost typu Call of Duty. Může to být v podstatě jakýkoliv tříáčkový titul, co s naprostou jistotou na sebe vztáhne veškerou pozornost bez ohledu na to, zda jde o RPG, akci či realtimovou strategii. Stačí, když to bude jasný hit. Hit, co nesnese srovnání takřka s ničím jiným z toho mála, co ve stejném období vyšlo.

V předchozím článku jste četli o blockbusterech druhé poloviny devadesátých let, kdy již toto označení celkem dávalo smysl. S novým tisíciletím se očekával rozumější přístup vydavatelů, čekalo se větší rozmělnění trhu do celého roku a… to sice s postupem doby přišlo, ovšem července a srpna se launche velkých her netýkají dodnes. Předsudky zůstaly. V létě sportujte, dovolenkujte, choďte třeba do kina, ale pryč od počítačů. Naštěstí nic neplatí doslova...

Brázda vyššího tlaku vzduchu

Léto 2001. Funící Athlony pokořují gigahertzovou hranici a v pokojích vládne nesnesitelné vedro. Vracíte se z brigády, rozvěcuje se patnáctipalcová obrazovka a na ní jen dvě slova. Max Payne (25. 07. 2001) - první velký letní hit nového tisíciletí. U Maxe Payna bylo skoro jedno, že jde na trh v nevhodnou chvíli, tedy v létě. Čekalo se na něj tak strašně dlouho, že by prorazil v kterémkoliv ročním období. Remedy si už nemohli dovolit takticky zdržovat, Max Payne byl mediálně proprán ze všech stran a čekalo se jen a pouze na recenze. V nich se stal hlavním bodem samozřejmě bullet-time. Avšak málokdo si všiml, že tento herně-novátorský prvek má své kořeny vlastně už ve 130 let starém vědeckém pokusu anglickéh fotografa a vynálezce Eadwearda Muybridgeho. Ten koncem devatenáctého století dokázal se sadou fotoaparátů rozfázovat poklus koně tak detailně, že promítání obrázků za určité rychlosti vyvolalo dojem zpomaleného záznamu s „možností“ obraz úplně zastavit. Módní „matrixovský“ pohyb je vlastně jen dokonalou modernizací dávno objeveného…

---------

Těžko říct, proč nějaký titul s teoreticky velmi zásadním vlivem na herní společnost jde s kůží na trh v období, kdy počítače údajně nikoho nezajímají. Možná, že Warcraft III: Reign of Chaos (05. 07. 2002) vyšel prostě proto, že Blizzard nikdy nic neřeší a už vůbec ne teploměr. V roce 2002 si věřil natolik, že třetího Warcrafta plácl na trh uprostřed veder, stejně jako to letos udělal se StarCraftem II. Proč? Je historicky ověřeno, že na poptávku po blizzardím sortimentu nemá roční doba vliv. Vždyť s milionem prodaných červencových kopií se Warcraft III zařadil mezi nejúspěšnější vodníky, co kdy zalili prázdninovou herní poušť. A to není bez zajímavosti, že když hra debutovala na ECTS 99, velmi se od své finální verze lišila. Warcraft se prezentoval jako takzvané RPS, tedy realtimové strategie skřížená s RPG, ale kvůli přílišné podobnosti s chystaným World of Warcraft, byly nakonec jeho RPG prvky ořezány na minimum.

Schována v obilí: Mafia: The City of Lost Heaven (29. 08. 2002)

---------

Warcraft s Mafií byly dva kbelíky vody chrstnuté na herní sucho. Později se ukázalo, že měly cenu zlata, protože to, co se dělo o rok později, nesneslo srovnání. Nedělo se totiž vůbec nic. „Okurková sezóna. Jak jinak nazvat konec července. Nedávno mi zavolal kamarád a se značným zoufalstvím v hlase se zeptal: “Drakene, má vyjít něco fakt dobrýho? Dohrál jsem snad všechno a už prostě nevím, co dělat.” Rychlé zalovení v paměti s negativním výsledkem – i těch pár lepších věcí bylo u nás kvůli lokalizaci odloženo na září,“ psal do úvodníku Levelu o prázdninách 2003 tehdejší šéfredaktor Ondřej Průša. Letní hraní tehdy zachraňoval Gothic II, který ležel v obchodech už od půlky června.

Peklo, hurá

S blížící se polovinou desetiletí zřejmě vydavatelé letní měsíce opravdu vytrhali z kalendářů. Situace kolem nových kvalitních her spěla k úžehu. Nebýt Id Softu, mohli jste se opravdu chodit koupat. Proč nám vlastně Doom 3 (04. 08. 2004) rotoval v mechnikách právě v létě? Potřeboval vyklizené konkurenční pole? Ve zpětném zrcátku snad ani ne. Na poli 3D akcí by ho v zimě zabil pouze druhý Half Life a na trhu obecně už snad jen Vampire the Masquerade: Bloodlines. Závěr roku 2004 nebyl kdovíjak impozantní. Vlastně si dnes nemáme nač stěžovat.

----------

Herní zoufalství pokračovalo. Největším hitem léta 2005 se stal Battlefield 2 z jednadvacátého června. Pak už nepřišlo nic. Tristní rok, ten s pětkou na konci. Redakce Levelu si musela pomáhat materiály z návštěv u CD Projektu (Zaklínač), posezením s Pterodon Software (Vietcong 2) a nakonec přinesla zajímavosti z Mnichova, kde se debatovalo nad zrovna recenzovaným Dungeon Siege 2. To byl snad jediný mrak na prázdné herní obloze.

E3 zachránkyně

Co naplat. S herním suchem se za roky zkušeností smířili žurnalisté i hráči. Ono se totiž dá vydržet, pokud si opravdu nepostavíte hlavu. Nedostatek aktuální kvality totiž obvykle nahrazuje kvalita anoncovaná pro blízkou budoucnost. Totiž ta, která se prezentuje ma jarně-letní výstavě E3. Pro herní magazíny je tenhle veletrh zábavy v podstatě záchranou. Preview, hot-spot, zoom.. říkejte těmto článkům, jak chcete, ale bez kopy ochutnávek by se muselo prázdninové menu chtě nechtě klohnit až v zářijovém zasmrádlém eintopfu. Však se podívejte do aktuálních Levelů, nebo zde na Hrej.cz. Preview střídá preview a horda novinek z připravovaných projektů vytlačuje hodnocení současných her. A nejinak tomu bylo i v roce 2006. Battlefield 2142, Bioshock, Spore, Medieval 2: Total War – to byly hry o kterých se nejvíc mluvilo, ale přitom měly ještě čas. Jasný blockbuster k recenzi bychom v roce s šestkou na konci hledali marně. Postní období neskončilo. Snad jen díky Flatout 2 (30.06.2006) a Prey (11.07.2006) nebylo léto 06 úplně out.

----------

A mimo nebylo úplně ani to další. Před třemi lety herní sucho s grácií utopil Bioshock (24. 08. 2007). Vždyť víte, byla bomba. Ryzí blockbuster. Takový, že po prvních pozitivních recenzích stouply akcie Take Two o dvacet procent. V době temna tahle hra zasvítila jako maják.

Spláchnut povodní: GRAW 2 (13. 07. 2007)

--------

A dál už to asi dobře pamatujete. Předloni se duo Mass Effect (PC verze) a Metal Gear Solid 4 urodilo typicky v lukrativním jarním období, a tak prázdninovou bídu musela zvednout ze země PC verze Devil May Cry 4 (08. 07. 2008). Ale blockbuster? To snad ne. Tím byl až loni famózní Batman: Arkham Asylum (28. 08. 2009). Kdo jej letos vystřídá? A najde se vůbec takový adept? Něco nám říká, že ano.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Hrej.cz