Command & Conquer Článek Hledání herních blockbusterů

Hledání herních blockbusterů

Ondřej Švára

Ondřej Švára

3. 8. 2010 22:31 10
Reklama
Reklama

Tedy těžko hádat, jakým způsobem sportujete v létě zrovna vy, ale vzít to v srpnu brzy ráno na louku a zpět, to slibuje mokré nohy až ke kolenům. Jaképak letní sucho. Vždyť nemusíte ani na plovárnu, abyste si o velkých prázdninách užili vláhy pro své rozpálené tělo. Zmáchané čapy vyzuté z tenisek berte jako důkaz.

...A po sportu a sprše sedáte odpočatí k počítači. Je dopoledne, máte volno. Endorfiny tancují v krvi charleston a z vlasů vám do klávesnice padají kapky z málo vydrbané hlavy. Pohoda. Sedíte zavlaženi prvním hrnkem limonády a přemýšlíte. Co nového si zahrát? Najednou zjišťujete podivnou věc. S tím suchem to bylo myšleno jinak. Ono opravdu přišlo. To herní.

Hmm, vymyslete něco

Přibližně osmačtyřicet procent tržeb herního byznysu se uskutečňuje ve čtvrtém kvartále každého roku. Tedy v období od října do prosince, které je spojeno s nakupováním vánočních dárků.Zbytek roku jako by kromě drobných jarních a podzimních záchvěvů neexistoval. A právě na toto období se dnes zaměříme. Na kritické letní měsíce, které si popularitu mezi herními vydavateli, narozdíl od filmových producentů, nikdy nezískaly.

Červenec a srpen jsou měsíce oblíbené u většiny populace. Ten negativně naladěný zbytek tvoří lyžaři a herní novináři. A právě žurnalisté musejí v létě vymýšlet ankety, žebříčky, speciální témata, reportáže, prostě cokoliv, co adekvátně naplní jejich časopisy a zalepí díru po tom nejdůležitějším – po dobrých hrách. Prázdninový prostoj je v počítačovém sektoru natolik zažitý fenomén, že jeho význam snad není třeba dále vysvětlovat. Tento stav se periodicky vrací už skoro dvacet let. Přesněji od doby, kdy do prodeje her začala mluvit marketingová oddělení a podle nich se období vyhrazené pro aktivní odpočinek do milionářského byznysu s hrami zkrátka nehodí. A pravidelné letní sucho se proto někdy mění doslova v poušť. Jako třeba v roce 2002. „Teď se potýkáme se zprasenou konverzí výborného konzolového Crazy Taxi, nudným Delta Force: TFD a další desítkou průměrností.." psal tehdejší šéfredaktor Levelu Jan Herodes do úvodníku srpnového čísla. Nemohl jinak. I v jiných magazínech se tehdy objevovaly hry, které by se v jiném období na stránky ani nedostaly.

Herní sucho je, když se první superkvalitní hry prezentované na E3 začnou v hojnějším počtu objevovat na trhu přinejlepším ke konci srpna. Herní sucho je, když novináři v létě více mluví o připravovaných projektech, než o těch aktuálních. A herní sucho je, když… když i na poušti začne pršet! V tomto případě, když z nebe spadne opravdový herní hit. Vzpomenete si na některý? Na nějaký letní herní blockbuster, který šel proti proudu a uspěl v období, které konkurenci nezajímá? Aktuální adepty na tento titul lze vyjmenovat ve vteřince. Jsou dva – červencový StarCraft II a srpnová Mafia II. A podobně jako loňský konzolový Batman: Arkham Asylum zkusí prorazit na trhu s minimální konkurencí. Bylo by překvapením, kdyby se jim to nepodařilo.

Kvůli nim se hráči neopálili

Letní blockbuster je zlatem ověšený titul, na který se dlouho vzpomíná, ale že vyšel za herního sucha? O tom už přemýšlí málokdo. A i když doba letních práznin a dovolených nikde nezačíná v totožných termínech, na červenci a srpnu se hráčská obec po celém světě shodne - to je právě doba herní Sahary, to je termín pro velké a odvážné hry. A vy nemusíte lovit v paměti, našli jsme vám je.

Léto 95. Mládež stanovala, opíjela se laciným vínem, koupala se nahá v řekách. A když se u nás mělo jít do školy, vyšel Command & Conquer (31. srpen 1995). První velký zpocený blockbuster. Podle soudobých kritků laciná kopie Duny, podle jiných skvěle hratelná RTS s užitečnými nápady. Většina hráčů desítek hodin u obrazovek nikdy nelitovala. A to třeba i přesto, že zadní obálka krabičky je nalákala na výrazně retušované screenshoty, které neodpovídaly skutečné grafice. Celosvětově se C&C prodalo přibližně deset milionů kopií. Po dvanácti letech byl uvolněn jako freeware.
Ve stínu harvesteru: The Need for Speed (31.08.1995, PC)

------------

Když exkluzivita, tak odvážná. Pro první Playstation vyšla PAL verze Resident Evilu zrovna, když slunce pralo do evropských oken jako o závod. Psal se 1. srpen 1996 a prvního dílu z hororové série, která převzala prvky z Alone in the Dark, se později prodaly téměř tři miliony kopií. Není bez zajímavosti, že Resident Evil byl poměrně známý i pod původním názvem Biohazard. Kvůli autorským právům (název už používala starší hra a také známá metalová kapela) se však v Evropě a Severní Americe muselo přijít s dnes již tak dobře etablovanou alternativou. Devět z deseti nemrtvých slyší na Resident Evil.

-------------

Prázdniny 1997 nepřinesly snad kromě Blood Omen žádný větší hit a podobně zoufalý byl i srpen 98. Tehdy za nejlepší hru považovali novináři čtvrtý Mortal Kombat (01.07.1998) a redakce Levelu si musela pomoci velkým tématem srovnávajícím dvacet nejočekávanějších 3D akčních her jako Daikatana, Duke Nukem Forever, Sin či Half-life… K řízkům se povinně krájely okurky.

---------------

Jméno: System Shock 2. Datum: 11. srpna.1999. Dvě zásadní informace stačí. Nepotřebují komentář. SS2 sice nebyl prodejním trhákem a nebyl ani portován (verze pro Dreamcast zrušena), přesto akční RPG od Looking Glass zařídilo, že prázdniny 99 nebyly žádnou herní Saharou. Vy víte, proč.
Ve stínu Saturnu: Shadow Man (31.07.1999)

Pořád nic a najednou zájezd

Rok 2000 byl zvláštní. Velké povodně sice měly vyplavit Česko včetně Prahy a levelovské redakce až za dva roky, ale i tak lze léto na přelomu milénia směle označit za zcela jiné, než suché. Tedy z herního hlediska. Z titulů, které tehdy vyšly, žily herní redakce celé prázdniny.

Jenže paradoxně žádný z nich nedisponoval datumem obsahující červenec nebo srpen, a tak nám přeskočily mantinel. Na trh se totiž dostaly dříve, už v červnu. Nesrovnalost se dá jednoduše vysvětlit. Zatímco weby dnes mohou díky novinářským verzím zveřejnit hodnocení hry prakticky v čase jejího uvedení na trh, v magazínech je i při stejných možnostech stále velkým soupeřem redakční uzávěrka. A právě z těchto důvodů mohli čtenáři o prázdninách 2000 hltat řádky k nebývale velké vlně prázdninových-neprázdninových blockbusterů jako Deus Ex, Icewind Dale, Grand Prix 3 či Diablo 2, ačkoliv vyšly už v červnu. To nebylo (není) nic neobvyklého Ostatně, končící jarní cyklus zachraňoval prázdninová čísla časopisů i dříve. Stačí vzpomenout třeba na recenze Commandos (1.6.1998) či Quake (22. 6.1996)... Snad Diablo 2 můžeme považovat za kbelík vody na poušti i z vydavatelského hlediska. Mrkněte na datum - 29. června 2000.

-----------

V roce 2001 je údajně takové sucho, že jeden z českých magazínů přechází na úsporné dvojčíslo srpen/září. Kopíruje tak poměrně zavedený úzus některých evropských konkurentů...

----------

A jako dvojčíslo natáhneme i naše téma. Příště nás čekají letní blockbustery nového tisíciletí. Pro začátek se bude dobré osvěžit zájezdem do Finska…

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz