Hitman (2016) Článek Hitman - dojmy z bety

Hitman - dojmy z bety

Redakce Hrej.cz

Redakce Hrej.cz

15. 2. 2016 11:00 9
Reklama
Reklama

Nechali jsme si na zátylek vytetovat čárový kód a ponořili se do zkušební verze nového Hitmana. Co o prologu, který současně funguje jako tutoriál, soudíme, si můžete přečíst v našich společných dojmech.

JIRKA BIGAS: NEVHODNĚ ZVOLENÁ UKÁZKA

Ne snad, že by se mi ukázka z nového Hitmana vůbec nelíbila. Jenže pro mě bohužel neplní své hlavní poslání, kterým je snaha navnadit hráče ke koupi plné hry. V tomto ohledu podle mě zvolená forma a obsah trestuhodně selhává. Přiznejme si upřímně, že tohle není žádná betaverze, ani zátěžový test, jehož cílem má být prověřit správné fungování hry. Jde o exkluzivní demo, které si důvěřivý fanoušek předplatí tím, že zavčasu objedná jednu z digitálních edic. Jenže prezentovaná mise, respektive dvojice úkolů v tréninkovém a náborovém centru, nemá s reálným nasazením agenta 47 skoro nic společného. Alespoň doufejme.

KONTRAPRODUKTIVNÍ DEMO

Samotný nápad zavést hráče tam, kde to všechno začalo, a zrekapitulovat si 20 let staré události není vůbec špatný, ale demoverze, kterou beta Hitmana ve skutečnosti je, by měla představit to nejlepší ze hry. A nechat hráče vyzkoušet nějaký reprezentativní kus hry. Jako trial verze tento další nestandardní pokus vývojářů v dlouhé sérii PR katastrof nefunguje. A mám vážnou obavu, že bude mít úplně opačný efekt, než autoři zamýšleli. A sice, že po zkušební verzi mnozí předobjednávku, kterou dříve učinili, zruší a raději počkají na první ohlasy.

Pokud bych totiž přistoupil na premisu, že beta měla ukázat a ukázala to nejpodstatnější z netrpělivě očekávané novinky, musel bych se smířit s pesimistickou vyhlídkou, že dánské studio IO Interactive jen recyklovalo vynikající nápady ze starších her. A tomu se mi uvěřit prostě nechce. Neznamená to automaticky, že hra samotná bude úplně stejná, že se nepovedla, chraň bůh, ale ukázka ve mně může takové pocity vyvolat, kdyby měla nýt novinka taková celá. Znovu se vracíme k tomu, že kulisy výcvikového zařízení ICA nejsou optimálním způsobem, jak hru lidem představit. A neexistuje ani pádný důvod k tomu neukázat hru všem.

TRIAL VEZE BY MĚLA BÝT AUTOMATICKÁ

Takhle omezení testu jen zavdá další důvod k podezření a obavám hráčů, jestli něco vývojáři neskrývají. A nemusí to tak ve skutečnosti vůbec být. Dřevotřískové kulisy betaverze jen dávají vzpomenout na sebevražedný marketing, který nedokázal smysluplně představit a obhájit před hráči neustále se měnící obchodní model nového Hitmana. Přitom vývojáři skončili tam, kde začali, u epizodické hry - její distribuce se nijak neliší třeba od Life is Strange. O to větší škoda je, že trial verze není součástí takového projektu automaticky a pro všechny.

Hitman - dojmy z bety

Jenže to by se pak mohlo stát, že by si většina hráčů všimla, že Hitman sice pěkně vypadá, ale hraje se pořád úplně stejně. Je zábava líčit pasti na své cíle, měnit za pochodu taktiku, převlékat se za všemožný personál, ukrývat těla zabitých nepřátel nebo narafičit vše tak, aby kýžená smrt vypadala jako nešťastná náhoda. Ale to všechno už jsme viděli. Stále je to chytlavé a uspokojující, ovšem princip samotný se za posledních 16 let skoro nezměnil. V betě jsem si nemohl zkusit a neviděl téměř nic nového, co by mě přesvědčilo, že dlouho odkládané pokračování si klade vyšší ambice než pokračovat v kuchtění podle stejného tradičního receptu.

DOBA UŽ JE NĚKDE JINDE

Co jsem si z ukázky odnesl? Že je hru stejně snadně “rozbít” jako kdysi. Ani se o to nemusíte snažit. Jakmile dojde k nějaké nepředpokládané situaci, postavy se zblázní. Zvláštně ostatně reagují mnohdy i na objevení těla nebo jiné podivnosti. Minimálně od pátého Metal Gear Solidu už prostě nestačí, aby stráž na chvíli zbystřila a za pár okamžiků už nikdo nad nezvyklým nálezem ani nehlesl. AI se vůbec chová dost divně a jednání postav podle předem naplánovaného scénáře působí už značně zastarale. Ve hře stále chybí i pořádné animace pro převlékání různých uniforem či ukrytí těla.

Jestliže má být v samém závěru opravdu novinka méně lineární a mnohem otevřenější po vzoru Blood Money, nic z toho se v prequelu neprojeví.

Vývojáři nám slibují šestkrát až sedmkrát větší sandboxové úrovně jako protiklad k relativně lineární struktuře Absolution. Jak si ale o výsledku má člověk udělat nějakou představu, když nic z toho v betě nevidí. Jestliže má být v samém závěru opravdu novinka méně lineární a mnohem otevřenější po vzoru Blood Money, nic z toho se v prequelu neprojeví. Logicky, řeknete si možná. Ale tím se znovu vracíme k tomu, jaký má vlastně smysl prezentovat skromnou porci novinek na ukázce, která zřejmě nereprezentuje skutečnou podobu hry. Doufejme.

DAVID PLECHÁČEK: NA BOJIŠTI PLNÉM OMYLŮ

Pomiňme na chvilinku fakt, že beta byla obsahově chabá. Pomiňme i to, že moc nerozumíme, jaký že měla vlastně efekt. Do třetice pomiňme, že nás do bety vlastně nikdo nenutil, tudíž že můžeme být vůbec rádi za to, že nám IO Interactive nabídli drobnou ochutnávku. Daní sice byla předobjednávka samotné hry, ale čert to v tuto chvíli vem. Cokoliv z výše uvedeného není pro finální verzi hry vůbec relevantní, a nás to tak nemusí trápit, na druhou stranu mám pocit, že nám toho betaverze z určitého hlediska ukázala dost. Až přespříliš, chce se mi následně dodat. Ukázala totiž, že při vývoji hry padlo poměrně dost chybných rozhodnutí.

JEDNA VELKÁ CHYBA

Z ochutnávky jsem měl pocit, že tvorba hry se zastavila někde na půli cesty. IO Interactive evidentně chtěli navázat na předešlý (vcelku povedený) Absolution, a to se vším všudy, přesto mi přijde, že by se měli pokusit o výraznější evoluci - nebo možná vůbec o nějakou evoluci. První věcí, co každého hráče trkne, je, jak ve skutečnosti hra vypadá. Pokud zde řeknu, že působí vizuálně podobně jako již zmíněný tři roky starý díl, vývojářům tak na jednu stranu vyseknu poklonu za zdařilou vizualizaci Absolutionu, zároveň jim v roce 2016 uštědřím zákeřný direkt. Pokud se do samotného hraní ponoříme hlouběji, vcelku rychle si všimneme, že hru trápí ty samé neduhy, jako díl předchozí, anebo (v horším případě) jako 10 let starý Blood Money. Pokud hned při první úkladné vraždě a následném odklízení bezvládného torza nepůjdou zavřít dveře, neb jim v cestě překáží noha nebožtíka, asi zažijete nepěkný pocit déjà vu. A možná ho dokonce zažijete o zlomek vteřinky dříve, neboť za sebou do oné místnosti nepotáhnete zrovna reálně vyhlížející mrtvolu, jako spíše gumového panáka. Zanedlouho pochopitelně zjistíte, že se nejednalo o ojedinělý případ, a že jste se v rámci fyziky ocitli před třemi, respektive deseti lety. A to považuji za problém.

Hitman - dojmy z bety

Budiž, grafika není vše, říká se. Svou kritiku zde ale pochopitelně nekončím. AI také nedoznala žádných větších změn, a to ani v přechozích dílech nepatřila mezi špičku. Není podstatné, že mají všichni naplánované cykly toho, co dělají, není podstatné, že je policejnímu kapitánovi velícímu třiceti podřízeným divné, že zrovna vás ještě neviděl (vždyť koneckonců na obou věcech hra staví), pokud ale stojíte v ložnici bez oken, vystřelíte, a policista stojící přede dveřmi pomalu vytáhne pistoli, rychlostí šneka zamíří k vám, obejde postel zleva, zprava, a následně usoudí, že odtud střelba nepochází, a ani náhodou ho nenapadne nahlédnout do skříně, zda v ní náhodou nejste schovaní, je něco špatně. Grády tomu přidá oficír číslo dvě, který vykoná přesně tytéž úkony, a s pocitem dobře odvedené práce odchází. Maličkosti, ale přesně tyhle maličkosti ve výsledku dělí zrno od plev, tedy výborné hry od těch průměrných.

Posledním, a asi největším, prohřeškem budiž rozhodnutí rozdělit hru do několika samostatných misí, rozumějte částí. To není nic nového a beta nám pochopitelně do tohoto systému nevnesla o mnoho více světla, ale buď jak buď se dle mého názoru jedná o chybu, která definitivně rozhodne o neúspěchu celé hry. Třeba si mýlím. Ale bojím se, že ne.

PAVEL MAKAL: DO PLNÉ VERZE SE NEHRNU

Moje první setkání s plešatým řešitelem potíží proběhlo před téměř patnácti lety. Demoverzi Hitman: Codename 47 z přílohy jakéhosi herního časopisu jsem prošel snad stokrát. Obdivoval jsem se grafickému zpracování, v té době neokoukané ragdoll fyzice, dodávající mrtvým tělům dosud nepoznané možnosti pohybu, a hlavně variabilní hratelnosti, která umožňovala projít si ostrou misi mnoha způsoby, za které vás pak hra spravedlivě ohodnotila. První Hitman byl hardcore záležitostí, která neodpouštěla sebemenší chybičku, a vaše kroky musely být plánovány s pečlivostí chirurgického řezu. I další přírůstky do bobtnající série, byť už daleko přístupnější a s kolísavou kvalitou, mě v průběhu let obraly o hodně času. I proto jsem byl zvědavý, jakou nadílku nám tvůrci připraví na současné generaci konzolí a s jakou vervou se poperou o post krále stealth akcí.

ŠPATNÝ START

Bohužel, minusové body na pomyslné stupnici mého nadšení hra získává ještě dlouho před samotným spuštěním. Způsob, jakým se ji vydavatel rozhodl publikovat, je mi osobně dost proti srsti a nesl bych s velkou nelibostí, kdyby se z něj měl stát trend. Pokud si kupuji velký AAA titul, chci mít v krabici kompletní zážitek, který budu hrát podle své chuti a času, nechci se ohlížet na to, zda každé DLC vyjde ve slíbeném čase, či nikoli. Už předem jsem si byl téměř jistý, že si raději počkám na krabicovou verzi, která by se měla objevit až někdy koncem letošního roku, tedy téměř s půlročním zpožděním oproti vydání posledního DLC. Stále ve mně však hlodal červíček pochybností, zda to vydržím. Kdyby byla hra natolik skvělá, že bych byl ochoten překousnout epizodický obsah, možná bych se nechal zviklat a na hru Square Enix přistoupil. I proto mi přišel vhod klíč na uzavřenou betu, který mi dal nahlédnout pod pokličku a ochutnat něco z krmě, která se pro nás chystá.

Hitman - dojmy z bety

Demo začíná poměrně slibně, Glacier Engine vykresluje báječně hladké a potetované temeno v ostrém kontrastu s členitými vrcholky zasněžených hor obklopujících tajnou výcvikovou instalaci naší staré známé agentury. Agent je o dvacet let mladší a má teprve prokázat své schopnosti. Proto je první mise, kterou ukázka nabízí, zasvěcena tréninku. Poměrně vtipně se vypořádává se svým zasazením na jachtě tím, že je celé prostředí ztlučeno z překližky a namísto otevřeného moře se odehrává ve studeném hangáru opatřeném kulisami. Daleko méně veselé jsou však první kroky, pevně ovládané taktovkou tutoriálu. V redakci zazněl vtipný názor, že to není jen tutoriál pro někoho, kdo nemá zkušenosti s touto herní sérií. Je to spíš pro někoho, kdo poprvé hraje nějakou videohru. Největší bolest ale tkví v tom, že hra krom grafiky nepřináší zhola nic nového. Ano, technicky je na tom slušně, byť s přihlédnutím k velikosti prostředí nelze mluvit o nějakém zázraku. Vzpomínám si však, jak vývojáři při uvedení nových konzolí slibovali, že jim výpočetní výkon umožní věnovat se nejen grafice, ale i pokročilejší umělé inteligenci.

RECYKLACE

Pokud jste někdy hráli nějakého Hitmana, neřkuli pokud za sebou máte křest ohněm v podobě drsného prvního dílu, troufám si tvrdit, že novinkou budete procházet jako horký nůž máslem. Nepřátelští panáci asi holdují kvalitnímu rostlinnému kuřivu, protože jejich krátkodobá paměť stojí za starou belu. Očekával bych, že v roce 2016 už vám hra, aspirující na nejvyšší příčky žánru, nahází trochu více klacků pod nohy a místní stráže nepůjdou tak snadno zblbnout tím, že prostě na chvíli utečete na záchod. Přál bych si, aby prostředí bylo mnohem interaktivnější, možnosti zabití kreativnější a hlavně, aby vám je hra samotná tak okatě nepodstrkovala. Nemám důvod věřit, že se to po absolvování tréninku nějak změní, téměř veškeré postupy, které tu najdete, obsahoval snad už Silent Assassin z roku 2002.

Já sám odcházím nepřesvědčen, dokud před sebou neuvidím finální, neosekané dílo.

Nakonec tedy záleží na tom, jestli se spokojíte s několikrát ohřívanou kaší, která sice nepostrádá osvědčené kvality, ale novými nápady rozhodně nesrší. Já sám odcházím nepřesvědčen, dokud před sebou neuvidím finální, neosekané dílo. Tohle demo v mých očích udělalo hře vskutku medvědí službu.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz