Grand Theft Auto 2 Článek Historie série Grand Theft Auto - 1. část

Historie série Grand Theft Auto - 1. část

storm2

storm2

3. 7. 2006 22:07 2
Reklama
Reklama

Rockstar Games

Na konci devadesátých let neexistovala společnost Rockstar Games, nýbrž vydavatelství BMG Interactive, které v té době publikovalo tituly studia DMA Design, založeného roku 1988 ve skotském Edinburghu a proslulého především logickou sérií Lemmings, jejíž první díl vyšel před dlouhými osmnácti lety. Na přelomu let 1998 a 1999 proběhly v BMG nějaké finanční techtle mechle, firma byla přejmenována na Rockstar a spadla pod hlavičku předního světového vydavatele Take2. Aby byl tento finanční guláš ještě peprnější, DMA se dostalo pod publishera Infogrames, Rockstar ho však odkoupil zpět a s konečnou platností z něho udělal svou britskou pobočku Rockstar North. Asi nemusíme vysvětlovat, jak to všechno souvisí se sérií Grand Theft Auto. Ačkoliv za celou ságou stojí stejní lidé, tak na obalu prvního dílu a datadisků najdete logo DMA Designu, na dvojce už Rockstar coby vydavatele a od trojky dál už je to čistě Rockstar. Tito pánové se těší nemalé oblibě hráčů a neméně veliké, zato však mnohem intenzivnější, otevřené nenávisti mnoha politiků, moralistů, puritánů, kariéristů, rodičů, případně kombinaci všech těchto případů, a to především na území USA. Mají na krku bezpočet žalob, o nichž se mnohem více rozepsal Pavel Dobrovský. Nemalý rozruch vyvolala i extrémně brutální stealth akce Manhunt, ve které jste v roli nedobrovolného vraha nuceni co nejdrastičtěji zabíjet nepřátele pro potěšení úchylného režiséra, jenž si všechno nahrává na video. Udušení igelitovým pytlíkem či usekání hlavy sekáčkem na maso jsou jen dva banální příklady. Společnost Rockstar Games má dnes řadu poboček na celém světě, soustředí se především na konzolový trh a v jejím repertoáru najdeme kromě GTAčka a Manhuntu třeba úspěšnou sérii Midnight Club, konzolové verze nezapomenutelného Max Payne 1 a 2, westernový Red Dead Revolver (Rockstar San Diego, 2004), The Warriors (Rockstar Toronto, 2005), očekávaný Bully (Rockstar Vancouver, 2007) či Table Tennis (2007) pro X360.

Grand Theft Auto (1997)

Ve stejném roce, kdy měli moralisti napilno s odsuzováním brutálního Postalu, se ze své vývojářské skořápky vyklubal zakladatel světoznámé série a přidělal jim nemalé vrásky na svraštělých, zakyslých a životem zhrzených, frigidních, puritánských tvářích (ano, přesně takhle všichni vypadají a můžeme si na ně nyní ukázat prstem). Šlo o nevídaný počin, jenž překvapil miliony hráčů a položil základ nesmrtelnému kultu jménem GTA. Neexceloval sice po grafické stránce a pohled z půdorysu si tvůrci taky mohli strčit do svých chlupatých půdorysů, tenkrát však ještě nevládl takový konzum jako dnes a hledělo se především na hratelnost, a tou bylo GTAčko tak napumpované, až z něj stříkala jak vodotrysk. Svou pohodovou atmosférou, vstřícným přístupem k násilí a především skloubením několika neotřelých prvků si hra získala obrovskou popularitu. V roli pouličního zločince jste plnili různorodé úkoly, měli jste například zlikvidovat nepohodlného svědka či neúplatného úředníka, převážet drogy, dělat řidiče při vyloupení banky, a tak všelijak podobně. Krom toho jste se mohli oddávat kriminální činnosti i na vlastní pěst, tedy jen tak pro zábavu střílet po lidech, přejíždět chodce, zapalovat auta, způsobovat hromadné havárie, zdrhat před policií, atd. Kdykoliv jste mohli nasednout na motorku, do taxíku, autobusu nebo třeba do obrovské cisterny prostě tak, že jste chytli řidiče za flígr, pleskli s ním o chodník a ujeli. V ulicích však hlídkovala přísná policie a když vás viděla dělat neplechu, šla po vás jak Tony po Pavlu Pelánovi z Hrotovic, což často přinášelo divoké honičky okolo bazénu končící slovy WASTED, BUSTED nebo VŠECHNY VÁS NENÁVIDÍM! Každý trestný čin byl odměňován body a při dosažení určitého skóre se zpřístupnilo nové město, což byl v podstatě jediný účel hraní. Ač se to z dnešního pohledu zdá neuvěřitelné, GTA postrádalo jakýkoliv příběh a jediná spojitost mezi ním a novějšími díly jsou názvy měst: Liberty City, Vice City a San Andreas.

Grand Theft Auto: London 1961 & London 1969 (1999)

Dva expansion packy, které se, logicky, odehrávaly v Londýně v příslušných letopočtech. Nikoho asi nepřekvapí, že se ve hře vyskytovala dobová auta a hrála dobová hudba (např. Yardbirds nebo songy ze špionážních filmů). Datadisky však nepřinesly pražádnou inovaci co se týče herního systému, dokonce ani neodstranily známé chyby jako nemožnost uložit pozici. Za zmínku tak stojí akorát pár zajímavostí typických pro Británii, a sice ježdění vlevo a policajti, kteří při zatčení neříkají „You’re busted“ nýbrž „You’re nicked“. Toť vše.

Grand Theft Auto 2 (1999)

Ačkoliv zůstal herní systém prakticky stejný jako v jedničce, přineslo nové GTA několik zásadních inovací. Kromě podpory 3Dfx a několika dalších technických serepetiček šlo hlavně o systém respektu. Ve hře se vyskytovalo sedm znepřátelených gangů, přičemž jste si museli vybrat, pro koho budete pracovat, a plněním zakázek jste získávali stále větší respekt a lepší kšefty. Pochopitelně to šlo na úkor ostatních frakcí, v jejichž očích jste se naopak stali nepřítelem číslo jedna. Jediná příběhová spojitost s dalším dílem je jméno hlavního hrdiny – Claude Speed (ačkoliv v GTA3 to není nikde zmíněno).

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz