Článek Historie Infinium Labs a Phantom – část 1.

Historie Infinium Labs a Phantom – část 1.

sleepless.

sleepless.

10. 6. 2006 22:39 2
Reklama
Reklama

Společnost Infinium Labs si pro svoji službu Phantom (občas také Phantom.net) nemohla zvolit vhodnější název. Chvilku tu je, pak zase není. Jde o mýtickou existenci. Nikdo vlastně netuší co je Phantom zač a jen několik málo vyvolených spatřilo jeden ze dvou existujících prototypů PC/konzole Phantom na vlastní oči. Phantom je vlastně v jistém slova smyslu legenda, která navzdory všem překážkám stále žije stejně jako společnost Infinium Labs, založená původně jen za účelem rychlého získání peněz od důvěřivých investorů. Dosavadní historie výše uvedené společnosti i služby Phantom je příběh plný zvratů, lží, falešných úsměvů, cynických poznámek, soudních sporů, podvodů, zdvižených ukazováčků, ale i docela rozumně znějícího záměru, který by ve správných rukou mohl vydělat miliardy dolarů a v rámci herního průmyslu znamenat průlom. Nic podobného se však zatím nezdařilo a šance, že k tomu někdy v budoucnu dojde jsou prakticky nulové. Pojďme se tedy ve stručnosti ohlédnout zatím co všechno se v uplynulých více než třech letech okolo Infinium Labs a Phantomu dělo.

Rok 2003 – Ahoj já jsem Phantom a všechny vás převálcuju!

První zmínka o produktu s názvem Phantom se objevila na konci ledna roku 2003. Tisková zpráva popisovala Phantom jako herní konzoli s výkonem co několikanásobně převyšuje výkon konzolí PS2, Gamecube, Xbox a je určena jak pro hardcore, tak běžné herní publikum včetně dětí. Ačkoli byl Phantom označován jako konzole, tak bylo hned od počátku jasné, že se jedná o PC s unifikovaným designem i vnitřnostmi co se jako konzole jenom tváří. Tisková zpráva totiž zcela jasné uváděla, že už nyní (myšleno tehdy) je k dispozici přes 33.000 her, které budou všem budoucím uživatelům k dispozici. Z hlavních prvků Phantomu byly od počátku vyzdvihovány tyto – podpora online multiplayeru, multiplatformovost, automatické updaty, upgrady a patche, možnost stahování demoverzí a možnost půjčování her. Z výše uvedených informací si veřejnost správně odvodila, že samotná mašinka Phantom bude jenom jednou součástí služby (nazývané Phantom.net, ale i Phantom, v rámci níž si budou hráči kupovat, či půjčovat hry, které jim pak budou posílány přes internet na pevný disk. Uživatel přitom neměl mít nad obsahem pevného disku jakoukoli kontrolu., Všechno mělo být řízeno podle toho co si uživatel zaplatí přímo společností Infinium Labs. Společně s představení Phantomu byl zveřejněn první a na dlouhou dobu poslední render Pahntom PC a zároveň bylo oznámeno, že bude celá služba spuštěna v listopadu roku 2003. K prvnímu veřejnému představení mělo dojít na GDC 2003 v San Jose v březnu 2003. Došlo na něco z toho? Samozřejmě že ne. Bylo to však úplně jedno. Valná většina lidí v rámci herního průmyslu si představení Phantomu ani nevšimla a tento relativní nezájem trval až do konce roku 2003. K tomu se však teprve dostaneme.

V březnu k představení Phantom nedošlo. O celém projektu nebylo ani vidu ani slechu. Na konci dubna 2003, skoro přesně tři měsíce po představení Phantomu překopala společnost Infinium Labs oficiální homepage, kde Phantom představila vůbec poprvé oficiálně jako PC a ne konzoli. Homepage dále informovala o tom, že HDD Phantomu bude při zakoupení obsahovat balík her a obecně budou na Phantom k dispozici tisíce PC titulů, jež budou upraveny speciálně pro Phantom hardware a hráči si je budou po zaplacení měsíčního paušálu na blíže neurčenou dobu půjčovat. Po jejím uplynutí se pak hra sama deaktivuje. Už tehdy vedení Infinium Labs počítalo s tím, že bude k dispozici několik druhů předplatného, podle jehož výše se bude určovat, na kolik her bude mít hráč za měsíc nárok. Důležitá je poznámka týkající se nového termínu veřejného představení Phantom, k němuž mělo dojít na E3 2003 v LA. Jenže přišel květen, sním E3 2003 a Phantom nikde. Ani vidu ani slechu.

Nové zprávy z Infinium Labs přišly až v polovině června. Ne že by šlo o něco převratného. Vedení jen suše oznámilo, že na oficiální stránce Phantomu přijímá žádosti o zařazení do betatestu, z nichž bude později (blíže neurčeno) vybráno zhruba 100 jedinců z řad hardcore hráčů, příležitostných hráčů i hráčů, kteří spadají tak nějak doprostřed. Současně s touto informací došlo i na zveřejnění dalšího termínu veřejného představení Phantom, k němuž mělo dojít na letní akci Ultimate Gamers Expo. Jenže člověk míní a okolnosti mění. Termín konání Ultimate Gamers Expo se bez zavinění Infinium Labs změnil a společnost se tak rozhodla představit své děťátko sama 17. srpna 2003. Přesně v tento den mělo dojít k vydání promo traileru, k odhalení HW specifikací Phantom PC a zveřejnění detailů týkajících se celé služby. V této době se o Phantomu začalo mluvit trošku nahlas, protože byli všichni zvědaví na to co se z toho nakonec vyklube. Větší zájem o Phantom, respektive spol. Infinium Labs, přitom nebyl zapříčiněn jen atraktivitou záměru, ale i celou řadou po webu poletujících fám o tom, že je celý projekt Phantom je kulisa vytvořená pro vylákání peněz z investorů. Spekulace však brzy utichly, zřejmě kvůli neuvěřitelnému horku. Právě to možná zapůsobilo i na tehdejší vedení Infinium Labs, jehož členové v rozhovorech svorně hlásili, že cena Phantom PC bude okolo 400 dolarů. V té době vedení Infinium Labs, hlavně prezident Tim Roberts (to jméno si zapamatujte!) ještě pořád trvalo na tom, že launch proběhne na konci roku 2003. Sny jsou tak krásná věc, že ano? :)

Konečně je tu 17. srpen a oficiální informace i slíbené video presentující on-demand službu Phantom. Společnost Infinium Labs vůbec poprvé dostála svému slovu. Pojďme se tedy mrknou co se vlastně mělo pod deklíkem Phantom PC skrývat za hardware: Speciálně pro Phantom vytvořený OS postavený na Windows XP, 3GHz CPU, 256 MB RAM, grafika od Nvidie, základní deska od Intelu, 100GB HDD, 2 USB porty, podpora Wi-Fi, síťovka, podpora Dolby Digital 7.1, 4 porty pro ovladače a pár dalších drobností. K Phantom PC pak měly být k dispozici tyto periférie: Speciální lapboard klávesnice s myší, DSL modem, kabelový modem, Wi-Fi karta, možnost upgradu HDD i RAMky, plochý LDC panel, sestava reproduktorů. Toť vše. Žádné konkrétní informace o ceně, ani o termínu oficiálního zahájení služby a už vůbec ne informace o pro Phantom PC speciálně upravených hrách. To samozřejmě rozvířilo spekulace o tom, jestli něco jako Phantom PC ve skutečnosti vůbec existuje. Znovu se objevily fámy o tom, že jde o projekt, jehož účelem je rychlé získání peněz od investorů. Situaci neuklidnil ani článek na CNN Money, který se spekulacemi zabýval a v němž reálnost celého projektu docela entuziastickým způsobem potvrdil šéf marketingu v Infinium Labs David Frederick. Ten potvrdil, že Phantom existuje, jeho cena bude okolo 300 dolarů za Phantom PC, měsíční poplatek bude okolo 10 dolarů a zákazníci si v rámci služby budou moci všechny produkty nejdřív vyzkoušet, budou moci stahovat dema, účastnit se betatestu nových titulů a to všechno bude k dispozici v prvním čtvrtletí roku 2004. To byla vůbec první zmínka o tom, že Phantom nebude k dispozici koncem roku 2003.

Jestliže článek na CNN Money ještě společnost Infinium Labs přestála celkem v pohodě, tak rozsáhlý investigativní článek na Hardocp už rozhodně bez povšimnutí široké veřejnosti neprošel. Autoři článku v něm odhalili skutečnou podnikatelskou minulost prezidenta Infinium Labs Tima Robertse, který předtím v podstatě vytuneloval několik společností a jeho podílnictví v několika dalších firmách bylo víceméně fiktivní. Daleko závažnější však bylo zjištění, že na oficiální adrese firmy žádné sídlo Infinium Labs není. V podstatě šlo jenom o PO Box, což nezní zrovna positivně, když si člověk uvědomí, že tou dobou CEO Infinium Labs vytáhl z investorů na neexistující produkt více než 26 milionů dolarů. Spekulace o tom, že je Phantom jenom velké lepidlo na peníze se začínaly pomalu stávat skutečností. Reakce na tento odhalující článek přišla ze strany Infinium Labs až na počátku příštího roku, k čemuž se dostaneme za chvíli. Ještě než rok 2003 ve společnosti Phantom uzavřeme, tak je třeba zmínit, že v říjnu společnost Infinium Labs přestala přijímat žádosti o účast v betatestu Phantomu a slíbila, že do 15. listopadu vybere ze 40 000 přihlášek zhruba 300 vhodných účastníků betatestu. Ten měl začít na počátku roku 2004. K výběrů účastníků betatestu však nikdy nedošlo, stejně jako se nikdy nekonal betatest. Ještě v listopadu však byla uzavřena dohoda se společností DiStream, která se měla postarat i systém serverů pro službu Phantom.net, což zahrnovalo i jejich správu. O pár dní později se pak objevila další tiskovka oznamující uzavření dohody se spol. Venturcom, která měla jako oficiální distributor OS Windows XP pro jiné platformy než PC poskytnout vývojovému oddělení spol. Infinium Labs všechno potřebné k vývoji speciálního Phantom operačního systému, postaveného právě na Windows XP.

Rok 2004 – Phantom se zhmotňuje a zase mizí

Stalo se něco neuvěřitelného. Společnost Infinium Labs oznámila, že vůbec poprvé předvede Phantom PC veřejnosti během CES 2004 a svůj slib dodržela. Na Consumer Electronics Show 2004 v Las Vegas byl skutečně k vidění funkčně vypadající model Phantom PC s docela solidním množstvím audio-video výstupů, 4 USB porty a vstupem pro kabelový modem i síťovkou. Celé to však mělo malý háček. Presentována byla jenom krabice. Nikdo nevěděl zda-li uvnitř skutečně něco je. K dispozici nebyl ani ovladač, ani klávesnice a Phantom PC nikdo během celé výstavy ani jednou nezapnul. Zajímavé a podezřelé. To samé platí i o události, k níž došlo jen o pár dní poté na homepage Infinium Labs, kde se objevil seznam her čítající několik stovek titulů od více než 50 vydavatelských společností. Seznam byl však během několika hodin stažen a na jeho místě se objevil vzkaz o tom, že onen seznam uváděl pouze část titulů, které budou v rámci Phantom služby k dispozici. Skutečnost je však taková, že si spol. Infinium Labs onen seznam doslova a do písmene vycucala z prstu a vydavatelské společnosti, které v něm byly uvedeny, zažádaly o jeho stažení. Jednání s nimi sice probíhala, ale uzavřena v té době nebyla ani jedna dohoda. Byl z toho tedy takový menší trapas, který si však vedení Infinium Labs nepřipouštělo.

Pokračování příště. Druhá část mého pokusu o stručné zmapování událostí, které se odehrály v souvislosti s firmou Infinium Labs a jejím Phantomem vyjde co nevidět (už je napsaná :)).

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz