historie-e3-kde-se-hraci-setkavaji-2-cast
Článek Historie E3: Kde se hráči setkávají... (2. část)

Historie E3: Kde se hráči setkávají... (2. část)

Blixa

Blixa

8. 5. 2006 22:48
Reklama
Reklama

Tak, už je to skoro tady, v Los Angeles začíná E3 2006 již zítra a na vás čeká smršť nonstop aktualizovaných informací o všech důležitých hrách, první dojmy z těch největších pecek a další bonusy, které vám nejspíše žádný český herní web nenabídne. Ale v tomto článku není na chvástavé chlubení místo – jak jsme si už řekli v jeho prvním dílu, existuje spousta důvodů, proč se těsně před E3 podívat do minulosti této velké herní výstavy. Minule jsme se dostali teprve k roku 1997, tentokrát už ale zrekapitulujeme E3 až do dnešních dnů. Začněme tedy tam, kde jsme naposledy skončili, tedy v Atlantě...

E3 1998: Nové série...

„Atlanta má velikost, Los Angeles má styl.“ Tak zhodnotili redaktoři serveru GameSpy E3 v roce 1998, kdy se definitivně ukázalo, že tak obří prostory nemají jen své výhody, ale i nevýhody. Výstava byla více rozmělněna a přestože na ní dorazilo opět větší množství lidí (přes 70 000!), organizátoři již tehdy věděli, že tento rok hostí Atlanta E3 naposledy. K výstavě toho ale není moc co říci, vše se pohybovalo v intencích určených předchozím rokem. Nejobdivovanějším titulem byla tentokrát nová Zelda s podtitulem The Octarina of Time, v oblasti hardwaru pak zaujala hlavně SEGA oznámením nástupce Saturnu s kódovým označením Katana. Ohlášeno bylo ale i několik zbrusu nových sérií, které si svou slávu vydobyly až v pozdějších letech. Sony vypravila již na letiště pro vybrané novináře speciální hummery, které zajistili rozvážení do hotelů a zároveň upozorňovali na první díl Gran Turisma. Konami naproti tomu prezentovala první Silent Hill, Blizzard předvedl Diablo, Microsoft Age of Empires a čerstvě zformovaní Lionhead Studios se pak pochlubili „božským“ Black & White. Jinak ale nic moc nového pod Sluncem.

E3 1999: Zpátky v L.A.

Inovované a rozšířené Convention Center již dokázalo pojmout dostatečné množství návštěvníků, a tak se E3 mohla v klidu vrátit zpět na své místo – do Los Angeles. Kontrakt mezi IDSA a majiteli CC byl uzavřen až do roku 2012, takže minimálně do té doby bude L.A. květnovým centrem herního průmyslu. Návrat na místo činu byl navíc umocněn oznámením prvních plánů velkých firem ohledně nové generace konzolí. SEGA dala během roku sbohem názvu Katana, její nová konzole dostala jméno Dreamcast a začala se prodávat v Japonsku. Na E3 tedy zbylo ohlášení data příchodu konzole na další trhy po celém světě a samozřejmě i o ceně. Ta byla stanovena na 199 dolarů a datum uvedení pak na symbolického 9. 9. 1999. Zatímco předchozí dvě ETrojky byly, co se týče důležitých oznámení, vesměs klidné, v roce 1999 se pod vzájemným tlakem probudily i Sony a Nintendo. Prvně jmenovaná společnost poprvé promluvila o svých plánech kolem PlayStation 2. Problém by ale v tom, že Sony neměla v ruce reálný kus hardwaru, což byla oproti Dreamcastu jasná nevýhoda a Sony tak alespoň prezentovala technické možnosti svého nového systému v podobě nehratelných demoverzí Gran Turismo 2. Stejně jako Sony se ale k ohlášení nové konzole postavilo Nintendo – těsně před E3 ohlásilo spolupráci s IBM a Panasonicem na nové konzoli Dolphine, ale zůstalo jen u specifikace hardwarových parametrů.

Neméně zajímavé souboje ale probíhaly i na PC scéně. John Romero na výstavě poprvé promluvil o Daikataně a John Carmack naproti tomu předvedl Quake 3: Arena. Souboj těchto dvou kohoutů byl velmi ostře sledován a právě na E3 ’99 si Romero začal říkat o nálepku největšího nafoukance herní scény. Vůbec poprvé byly na E3 prezentovány také české hry, o čemž napsal Honza Herodes ve své reportáži pro časopis Level následující: „Hidden and Dangerous z dílny Illusion Softworks (vzešlé z Vochozka Trading, který má na svědomí už mnoho českých her) měl své místo na stánku Take 2 a Flash Point od Bohemia Interactive (dceřinná společnost JRC Interactive) na stánku Interactive Magic. A naprosto otevřeně, speciálně o prezentaci Flash Point byl velký zájem. Možná je to tak trochu grafikou. Ono celá výstava nás redaktory v tom spěchu a nedostatku času na pořádné prozkoumání her nutí k hodnocení a závěrům posuzovaným více méně jen podle prvního, vizuálního vjemu – tedy grafiky.”

Mimochodem, na úvodní párty E3 1999 zazpíval David Bowie, který měl své želízko v ohni i na samotné výstavě v podobě Omikron: Nomad Soul...

E3 2000: PlayStation 2!

Králové E3 2000? Jednoznačně Ken Kutaragi a Hideo Kojima! Sony v tomto roce slavnostně představila PlayStation 2 v celé své kráse, oznámila cenu i datum uvedení na severoamerické trhy, čímž ukradla většinu zpravodajství z E3 pro sebe. Kojima navíc ukázal kousky Metal Gear Solid 2 na PS2, které běžely na obřím plátně před stánkem Konami a poutaly k sobě stovky užaslých novinářů. Nintendo kolem svého Dolphine stále mlžilo a Dreamcast sice všichni oslavovali, ale prodeje tomu příliš neodpovídaly. Rok 2000 byl mimochodem posledním rokem, kdy se SEGA prezentovala na E3 jako výrobce konzolí... Již brzy jí měl nahradit Microsoft s Xboxem, o němž se začalo mluvit právě v rámci E3 2000. Nicméně – Sony výstavu skutečně ovládla. Důkazem toho byl i Radek Friedrich z Levelu: „Neušli jste ani pět kroků, abyste nenarazili na tenhle nesmírně elegantně vypadající kousek hardwaru. To je, krom nesporných kvalit „vnitřností“ PS2, ohromným plusem této konzole. Je prostě tak pěkná, že by byla škoda si ji nekoupit, i když zrovna nejste herními fanatiky.“

PC část výstavy ovládly velké akvizice a přesuny majitelů u významných herních distributorů a v neposlední řadě i vznik ambiciózní divize Take 2 nazvané Gathering of Developers. Ta měla vydávat unikátní hry, které budou vycházet přesně tak, jak si přejí sami vývojáři, bez kompromisů kvůli prodejnosti. Začalo to slibně, prezentacemi Max Payne a Rune, jak to skončilo, to všichni víme. Z dalších zajímavostí kolem tohoto ročníku jmenujme třeba protesty před Convention Centre, které proti násilným počítačovým hrám zorganizovaly nejrůznější hnutí v souvislosti s masakrem na střední škole v Columbine.

E3 2001: Výměna hráčů

SEGA tedy definitivně skončila jako first-party společnost a po neúspěchu Dreamcastu se rozhodla věnovat se již výhradně produkci her pro jiné platformy. Na jejím místě ji nahradil Microsoft, kolem jehož Xboxu se strhla na E3 2001 neskutečná vlna šílenství. Zelená barva byla úplně všude a ani fialová, reprezentující další nově oznámenou konzoli (z Dolphine se stala GameCube), ji nemohla konkurovat. I když, Nintendo mělo ještě želízko v ohni v podobě Game Boy Advance, což byla jasná sázka na jistotu. Microsoft ale přesto udělal několik chyb, týkajících se propagace Xboxu. Především, svou konferenci naplánoval do časných ranních hodin před zahájením výstavy, což mělo fatální důsledky – den před tím se totiž konala famózní Sony párty a většina novinářů se na ní opila takovým způsobem, že na konferenci MS buď nedorazila, nebo jí nevnímala.

Ohledně her se opět hodně mluvilo o Metal Gear Solid 2, naopak oznámení Rockstaru týkající se vývoje Grand Theft Auto III nevzbudilo v médiích nijak zvláštní ohlas. Většina zajímavých titulů byla nicméně cílena na konzole a PC hráči se mnoha překvapení nedočkali. I tak ale bylo možné narazit na pár budoucích hitů, jejichž atraktivnost seřadil Honza Herodes v Levelu do následujícího žebříčku: Praetorians, Medal of Honor: Allied Assault, Warcraft III, Rayman M, Asheron’s Call 2. Situace se ale měla velmi brzy změnit, protože na následující E3 měl být představen...

E3 2002: DOOM 3

Přišlo to jako blesk z čistého nebe. id Software ukázali na E3 2002 Doom 3 a předvedli několik naprosto neuvěřitelných technologických vychytávek, které měl jejich nový herní engine zvládnout. John Carmack se stal hlavní hvězdou výstavy a Doom 3 chtěl na stánku Activisionu shlédnout prakticky každý. Právě díky této hře se PC hraní dostalo opět do středu dění a počítače překonaly technologický skok z minulého roku. Řadu hráčů zaujala také nově prezentovaná střílečka America’s Army, která byla vyvrcholením zájmu armádních složek o počítačové hry. A nakonec, DICE oznámili na E3 2002 hru, která měla změnit chápání multiplayerového hraní na PC – Battlefield 1942.

Neúprosná bitva se tentokrát nestrhla mezi výrobci nových konzolí, ale mezi firmami Vivendi a EA. Důvodem byl Pán prstenů. Zatímco EA si podchytili práva na filmy Petera Jacksona, Vivendi si zajistila herní zpracování knižních předloh. Většina fanoušků dávala více šancí právě Vivendi, kteří nebyli svazováni vzhledem hrdinů ani scénářem filmů, ovšem jak už to tak bývá, dopadlo to nakonec úplně jinak.

E3 2003: Vláda Half-Life 2

Šokem E3 2003 byl, alespoň proPCčkovou scénu, Half-Life 2, na jehož úchvatnou prezentaci se čekaly šíleně dlouhé fronty. Naštěstí, natáčení na kameru bylo povoleno, a tak záznam prezentace oblétl doslova celý internet. V porovnání s Doomem 3, jehož prezentace se na E3 samozřejmě také odehrála, působil Half-Life 2 jak z jiné planety. Minimálně stejné pozornosti jako HL2 se dočkalo i Halo 2 pro Xbox a mnoho hráčů zaujalo i vzkříšení série Prince of Persia stále agresivnějším Ubisoftem.

Hardwarovou scénu ovládla opět Sony. Ken Kutaragi představil na závěr jinak celkem klidné pre-E3 konference zbrusu nový handheld PSP, a v následujících dnech se na výstavě nemluvilo takřka o ničem jiném. A jelikož Nintendo totálně zaspalo, jediné co mohlo Sony konkurovat ve frekvenci debat byla Nokia se svým n-Gage. Její speciální konference, na níž oznámila existenci tohoto herního telefonu, byla redaktory GameSpy označena za suverénně nejhorší akci svého druhu v historii E3.

E3 2004: Sólo pro Nintendo

E3 v roce 2004 byla opět velmi zajímavá, překlenutí období mezi oznámením velkých konzolí nové generace se totiž zdárně vydařilo díky handheldovým systémům. Nintendo bylo před rokem zatlačeno do defenzivy pomocí PSP, nyní už ale nehodlalo nechat nic náhodě. Na pompézně pojaté konferenci byla představena nejen nová Zelda, ale i Nintendo DS. O mimořádně zábavnou show se postaral zbrusu nový marketingový ředitel americké pobočky firmy, Reggie Fils-Aime, které určitě uvidíme na konferenci i v letošním roce. Nintendo DS zaujalo na následné výstavě snad úplně všechny, i proto, že Sony nedokázala na výstavě předvést své PSP v praxi a předváděla pouhá technologická dema.

E3 2005: Další generace

Zatím poslední E3 představuje pro většinu z nás velmi čerstvý zážitek, takže v tomto článku zřejmě nemá příliš smysl rekapitulovat události, jež jsou ještě ve všeobecném podvědomí. Sony na své konferenci představilo vzhled PlayStation 3 a prezentovalo několik úchvatně vypadajících technologických dem, Microsoft předvedl Xbox 360, na kterém bylo možné poprvé i přímo hrát a Nintendo tajilo detaily kolem projektu Revolution a ukázalo v podstatě jen prázdnou krabici. Předváděny pak byly PC hity, které hýbou herním průmyslem právě v těchto měsících, například The Elder Scrolls IV: Oblivion. Pro více informací doporučujeme projít si novinky přímo zde na Hrej!

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Hrej.cz