historie-e3-kde-se-hraci-setkavaji-1-cast
Článek Historie E3: Kde se hráči setkávají... (1. část)

Historie E3: Kde se hráči setkávají... (1. část)

Blixa

Blixa

7. 5. 2006 22:58
Reklama
Reklama

V pořadí již jedenáctá Electronic Entertainment Expo začíná v kalifornském Los Angeles již ve středu. O tom, co nás na ní čeká spekulujeme a informujeme v naší novinkové sekci už pár týdnů, bavili jsme se o tom i v posledním podcastu a vše nakonec shrnul Sleepless ve svém výhledovém článku. Pokud ale třeba E3 sledujete letos poprvé, zřejmě vám pořád ještě nedochází, o jak velkou a významnou akci jde – ostatně, není divu, něco podobného se totiž představuje jen hodně těžko. Nějakou tu tématickou výstavu bychom našli v rámci snad každého oboru lidské činnosti, setkávají se na nich výrobci filmů, vydavatelé knih, kutilové, sběratelé či modeláři. K E3 se ale jen těžko hledá přirovnání, které by vystihlo, jak zásadní význam má tato akce pro západní herní svět. Ano, Japonsko má svojí Tokio Game Show, která velikostí a rozsahem E3 v mnohém převyšuje, nicméně ta největší a nejdůležitější oznámení v historii herního průmyslu jsou načasována právě na ten jeden vybraný květnový týden. Asi nejlepší představu o důležitosti E3 tak získáte pohledem do její bohaté historie – pojďme na to...

Když dva dělají totéž...

Okolnosti vzniku E3 jsou nepřímo spjaté s organizací Electronic Industry Association, pořádající jednu z nejvýznamnějších výstav spotřební elektroniky a počítačů na světě – CES (Cunsumer Electronics Show). Když se v první polovině devadesátých let na této akci začali kromě seriózních byznysmenů v kravatách scházet i tehdy hlavní hráči v oblasti videoher, bylo už jasné, že těch několik stánků nebude rozpínajícímu se hernímu průmyslu brzy stačit. Pořadatelé se tedy rozhodli vyčlenit pro hry samostatný termín a de facto založit novou, čistě herní akci. Dostala název CES-I a její první ročník se konal ve Philadephii. Byl tu ale problém – zhruba ve stejném čase byla založena i organizace IDSA, jejíž cíle byly obdobné. Když se pak k IDSA připojilo ještě nadnárodní vydavatelství IDG, bylo rozhodnuto o vzniku Electronic Entertainment Expo a hry dostaly během jednoho roku namísto žádné, hned dvě velké americké show. Začal pochopitelně boj o vystavovatele, za CES-I stálo Nintendo a Microsoft, na E3 se rozhodly své produkty ukazovat SEGA, Sony a Atari. Ačkoliv bylo tehdy Sony na herním trhu nováčkem, zřejmě právě jeho rozhodnutí o podpoře E3 se stalo oním jazýčkem na vahách a k IDSA se přikloňovalo postupně stále více a více významných společností. Vypadalo to, že Nintendo zůstane na CES-I úplně samo a přestože v té době bylo jasně největším z herních kolosů, bylo jasné, že nastalá situace není dlouhodobě udržitelná. Nintendo se nakonec rozhodlo změnit svůj názor a v tu chvíli už nemohlo nic zabránit tomu, aby se E3 stala tím herním svátkem, za jaký je považována dnes.

E3 1995: Tři, dva, jedna... Teď!

Již první E3 v roce 1995 byla velkým úspěchem. Již zde byla založena tradice pre-E3 konferencí hlavních hráčů na konzolovém trhu a herní svět se na nich od zástupců Sony a Segy dozvěděl další podrobnosti o již dříve oznámených konzolích nové generace – PlayStationu a Saturnu. Z dnešního pohledu zní až neuvěřitelně, že vše se sfouklo během jedné jediné společné tiskovky. Všichni byli navíc neuvěřitelně nervózní a rozhodně tedy nešlo o velkolepé show, jaké jsou v L.A. k vidění dnes. Steve Race ze Sony vzpomíná: „Olaf Olafsson ze Segy by ve dvou třetinách své řeči, když najedou řekl: „A teď bych na pódium rád pozval Steveho Race, aby vám prozradil něco nového o Sony PlayStation.“ Vyšel jsem tedy k mikrofonu, v ruce jsem měl tlustý stoh papírů s podklady, položil jsem je na podlahu a jenom řekl: „299“ a odešel jsem, doprovázen obřím aplausem.“ Ano, je to tak. Olafsson chvíli před tím ohlásil, že Saturn bude stát 399 dolarů a tehdy se očekávalo, že PlayStation bude dražší, než (v Japonsku již prodávaný) systém od Segy. Oznámení o sto dolarů nižší ceny je jednou z příčin toho, že letos si na E3 odzkoušíme PlayStation 3....

Historie E3: Kde se hráči setkávají... (1. část)

Nintendo oproti tomu trochu zaspalo a jediné, co na výstavě oznámilo, bylo roční zpoždění N64 (tehdy ještě Ultra 64), nicméně den před výstavou stačilo alespoň zorganizovat obří párty pro pozvané obchodníky a novináře, na které zazpíval živě zpěvák Seal (Sony pak na výstavě kontrovalo Michaelem Jacksonem, který ale (naštěstí) nezpíval ;)). Úspěchu tehdy propagovaného Virtual Boye to sice nepomohlo, ale další krásná tradice byla založena... :-) Stejně tak se na samotné výstavě objevily první booth babes a společně s nimi hromada „živých“ herních postaviček v čele s ježkem Sonicem a instalatérem Mariem. Se zřejmě nejnápaditějším stánkem se pak prezentoval dnes již mrtvý Acclaim, který na výstavě prezentoval novou hru podle filmu Batman Forever. Své mamutí stránky ale předvedly i firmy jako 3DO, Sony nebo SEGA, a již tehdy bylo zahájeno šílenství, které dnes stojí ty největší firmy desítky miliónů dolarů ztracených v obřích expozicích na jedno použití. Například stánek Sony stál firmu údajně čtyři milióny dolarů. Mimochodem, už na první E3 bylo patrné rozdělení firem do jednotlivých hal, které přetrvalo až na pár změn dodnes: South Hall se stala útočištěm third-party společností jako Microsoft, Acclaim, Rare nebo DMA Design, West Hall ovládly first-party firmy Sony, SEGA a Nintendo, a Kentia Hall již před jedenácti lety naplňovala slova Petra Bulíře o „socka hall“. A nakonec ještě jeden odkaz na speciál E3 1995 na serveru GameZero, který vám odhalí spoustu fotografií a informací o tehdy předváděných hrách.

E3 1996: Nintendo se snaží

Ještě před druhou E3 odstartovaly konzole od Sony a SEGY, přičemž jak dnes všichni dobře víme, štěstí se přiklonilo jasně na stranu PlayStationu. Se Saturnem to vypadalo velice špatně a jedinou věcí, která Sony dělila od jasné nadvlády nad trhem s herními konzolemi bylo Nintendo 64. Na E3 1996 byla již tato konzole k vidění a mnoho lidí z ní bylo nepokrytě nadšeno, především kvalita většiny předváděných her byla velmi vysoká. Hlavní pochybnosti kolem nákladného systému s cartridgemi ale zůstaly v hlavách všech i po výstavě. Nintendo sice na své konferenci před E3 oznámilo slušnou cenu 250 dolarů, ovšem Sony dokázala opět najít odpověď a ohlásila zlevnění PlayStationu o sto dolarů, čímž si zachovala pozici nejlevnější nové konzole na trhu. Co se týče PC, znát byly především kroky Microsoftu, který se skrz hry snažil protlačit svá Windows 95. Pokud vás zajímá, jak před deseti lety vypadala samotná výstava, nejlepší formou k seznámení bude toto archivní video ve formátu MPEG 1 – rozhodně jej doporučujeme!

E3 1997: Poprvé v Atlantě

Třetí E3 je z historického hlediska přelomovým ročníkem. Za prvé – z kapacitních důvodů se organizátoři rozhodli přesunout výstavu z Los Angeles do Atlanty, konkrétně z Convention Center do Georgia World Congress Center a Georgia Dome. Na E3 1997 dorazilo celkem 37 000 návštěvníků. Za druhé – mezi tou hromadou lidí se poprvé vyskytoval vyjukaný Tomáš Smolík z časopisu Level, ve kterém se poté objevila i autentická reportáž. Dovolte mi z ní krátce odcitovat: „V 10:00 se otevřely dveře do hlavní západní haly a my jsme vpluli do ráje počítačových her. A už na první pohled bylo jasné, že srovnání s ECTS nebylo zrovna na místě. Jenom stánek Nintenda se téměř rovnal celé výstavní ploše londýnské Olympia Hall. Zde se jednalo o nějakých 60 000 metrů čtverečních, na kterých ukazovalo přes 400 vystavovatelů na 1 500 nových her. Kvůli tomuto množství na sebe chtěly všechny společnosti co nejvíce poukázat. Jednak to byly extrémně vysoké stánky některých společností, takže při pohledu nahoru jste se zrovna moc neorientovali, maximálně pomocí vysoko posazeného obřího nápisu Nintendo...“ No a konečně za třetí – výstava se nekonala v tradičním květnu, nýbrž v červnu.

Výstava samotná ovšem mnoho velkých překvapení nepřinesla. Kromě tradičně velkých stánků Nintenda a Sony dominovaly výstavě hlavně dvě tehdy nejslavnější postavy herního nebe, Lara Croft a Duke Nukem. Hlavně Lara, respektive modelky jí předvádějící, dominovala snad všem fotogaleriím z výstavy. Pro PC hráče se ale nejzajímavějším fenoménem staly grafické karty z čipy 3Dfx – hardwarovou 3D akceleraci podporovaly snad všechny hry předváděné na výstavě a z grafického šoku, který tato technologie přinesla se svět vzpamatovával ještě hodně dlouho. Vůbec PCčka v tomto roce obdivuhodně převálcovala dění kolem konzolí, jehož hlavní aktéři si po předchozích bitvách dávali trochu oraz, a většina zajímavých her byla předváděna právě na počítačích. Ostatně, posuďte sami: Total Annihilation, Dungeon Keeper, MDK, Unreal, Starcraft a další... A nakonec perlička – 3D Realms na této ETrojce poprvé řekli, že usilovně pracují na Duke Nukem Forever... :-)

Dokončení článku najdete na Hrej! již zítra...

Zdroje: The Ultimate History of Video Games, N-Sider, GameSpy, The Armchair Empire, LEVEL

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz