Článek Herní experimenty: za hranice běžného designu

Herní experimenty: za hranice běžného designu

Matěj Habarta

Matěj Habarta

1. 8. 2009 22:30
Reklama

A právě u her – tedy především u těch s nálepkou freeware – je tento trend velmi aktuální. Čím dál častěji se setkáváme s projekty, jež jsou vybudovány na základě až překvapivě netradičních konceptů. Takové „hry“ vás dokážou šokovat, rozjásat, dovést k zamyšlení a vůbec v člověku vyvolat emoce, které tradiční hry vyvolat nedovedou. I v našem oboru jsou k vidění experimenty různých kategorií. V následujícím článku vám však představím takové, které laškují už se svým základním stavebním kamenem – řeč se bude motat kolem experimentování s gamedesignem.

Předem vám prozradím, že nás čekají tíživější věci; začneme tedy zlehka. Zlehka proto, že experiment a zároveň největší kouzlo hopsačky Polkadot! spočívá v použití sympatických vtípků coby herního prvku. Ani nevíte, jak rád bych vám toto lehce zmatečné tvrzení vysvětlil na příkladu, ale tím bych vám pokazil zážitek. Že si můžu obdobný příklad vymyslet? Na to nemám tolik talentu jako Andrew Brophy. Tomu jde nejen inteligentní legrace, dokáže hře také dodat unikátní šarm – dobrodružství tohoto malého králíčka, jenž se vydává na cestu za největší párty celého žlutého království, si musíte zamilovat.

Experimentální vypraveč

Nyní se ale připravte na něco zcela odlišného. Terry Cavanagh po vzoru Passage neúnavně testuje stále nové a nové způsoby vyprávění příběhu. Jedním z jeho několika projektů jsou Pathways. V nich se mladý hrdina vydává od své ženy do světa, jenž před ním leží jako nepopsaný papír. Na vás je, abyste jej skrze svá rozhodnutí popsali. Rozhodovat budete o tom, kterou cestou človíčka pošlete. Stejně jako v reálném životě je absolutně nevyzpytatelné, kam vás dané rozhodnutí může dovést. Hrdinovo dobrodružství tak tedy může skončit věčnou slávou, štěstím, láskou, ale klidně také nevěrou, smutkem či dokonce smrtí.

Záměrně jsem v předchozích odstavcích vedle sebe postavil dvě tak odlišné a nesourodé hry, jakými jsou Polkadot! a Pathways. Nesourodost je ovšem v tomto případě pouze zdánlivá. Definitivně vás o tom přesvědčí Tanaka's Friendly Adventure, která právě tyto dvě hry vesele kombinuje. Hra, jež je experimentem právě kvůli experimentování se dvěma již hotovými experimenty (uff!)? Jak chytré! Zdali to byl autorův záměr, to nemůžeme s jistotou tvrdit. Zmíněné hry jsou však jistě tím prvním, co člověku skočí na mysl, jakmile hru zapne. Stejně jako v Polkadot! máte namířeno na velkolepou párty. A také zde najdete různá zvířátka a potvůrky. Každá obrazovka je přitom jakousi křižovatkou (Pathways, cítíte?), kde se musíte rozhodnout, kudy bude vaše krátké putování pokračovat. V závislosti na vašem rozhodování se k vám přidají pokaždé jiní tvorečkové a ve výsledku na párty dorazí vždy unikátní banda. Co je ale pokaždé stejné, je přátelství mezi jednotlivými členy. A taková je i samotná hra – kraťoučká, ale přátelská.

Ze života notorika

O životním osudu cizích budete rozhodovat i ve vizuálně originálně pojatém experimentu The Gutter, který nepřímo vypráví „příběh“ potrhaného opilce s lahví ležáku v ruce a trvalým bydlištěm „na kartonu u plotu“. Příběh, jenž je utvářen spíše ve vaší hlavě, zároveň také nese jedno veliké poselství – alkohol je špatný a může vám kompletně zničit celý život. Do kontrastu ale Jan Willem Nijman s Robinem Rodrigo Ramirez Rodriguezem (výborné jméno, viďte?) svému společnému dílku vkládají do nůše nenápadné vtípky, které někoho pobaví, a jiného snad i zamrazí. Rozhodněte, jestli chudáka necháte zřídit se úplně, nebo mu pomůžete dopotácet se „domů“. Můžete mu dát šanci. Stejně jako ve skutečnosti je však druhá možnost přirozeně mnohem obtížnější. Za drobný příplatek na adresu autorů získáte ještě poslední, třetí scénář, jak si s otrhancem osud pohraje. Jen hádejte, co to asi tak může být.

Rozklad designových jistot

S nahořklým jazykem se můžeme pro napravení chuti obrátit na Pac-Man Physics, který je naopak jeden velký fór. Už jste někdy přemýšleli nad tím, co by se stalo, kdyby se úrovně z Pac-Mana celé rozpadly? Asi ne, viďte? Autor téhle šílenosti vás předběhl a dokonce na tomto nápadu postavil hru, která ve výsledku překvapivě docela dobře funguje. Stejně jako v originále musíte papat kuličky a vyhýbat se duchům, jenže v průběhu hraní se vždy nečekaně a náhodným směrem aktivuje gravitace, takže se celá úroveň bortí a vy se musíte prokousat jejími částmi. Bláznivé!

Na podobné „ujeté“ notě zůstaneme naladěni i nyní, neboť si představíme 4 Minutes and 33 Seconds of Uniqueness. Má ho na svědomí velmi plodný a velmi oblíbený Petri Pürho a je to, vážení přátelé, naprosto šílený nápad. Kdo čeká akci, počká si nejdéle 4 minuty a 33 sekund a stejně se nedočká. Zato může býti šťastný, že dohrál hru. Finta je v tom, že jakmile hru ve chvíli, kdy ji máte spuštěnou, zapne někdo jiný, kdekoli na světě, neuspěli jste a můžete to zkusit znova. Jsou to přesně čtyři minuty a třicettři sekund nejen jedinečnosti, ale také napětí a šťastné náhody. Výhra je sladká.

Nebezpečné vody

Pokud vyzkoušíte experimenty v tomto článku zmíněné, pravděpodobně se u vás dostaví smutek, radost, strach, touha, budete šokováni, budete potěšeni, zasmějete se a nad tím vším se možná nakonec i zamyslíte. To je docela slušný výkon na něco, co si kliknutím stáhnete a během několika málo minut projdete, nemyslíte? A právě proto jsme za podobné experimenty vděční. Nebojí se totiž vkročit do vod, od jejichž břehů se ostatní drží dobrých pár metrů stranou. Ale my „indiáni“ nejsme jako ostatní, my si nohy společně rádi namočíme.

Pokud vás článek naladil na tu správnou vlnu, buďte rádi. Výčet experimentálních her totiž zdaleka nekončí. Jestli máte chuť, sáhněte také po:

Choke on my Groundhog, YOU BASTARD ROBOTS – další originalita od Petriho Pürha; podrobněji v úvaze Lukáše Grygara
Mondo Medicals – mrazivý, bizarní a velmi netradiční Cactusův pokus o „nelogickou hru“
Mondo Agency – vysoce symbolické volné pokračování Mondo Medicals
Run For Your Life – virtuální surrealistická obrazárna zarámovaná do FPS
Flickerstrings – kreslete kliky, háky a všemožné křivky a využívejte jich při hraní!
Judith – další povedený příběhový experiment Terryho Cavanagha

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama