Hawken Článek Hawken - dojmy z bety

Hawken - dojmy z bety

Tomáš Nadrchal

Tomáš Nadrchal

2. 1. 2013 23:00
Reklama

Multiplayerových first person akcí už jsme tu měli takové obrovské množství, že by se v tom čert vyznal. Osobně, jakkoli to pro někoho může působit staromódně či barbarsky v aktuálním přetechnizovaném světě, se stále s oblibou vracím ke třináct let staré řežbě Quake III Arena. Ano, aktuální akce mne dokážou chytnout a na nějaký čas připoutat, žádná mi však zatím nepřinesla takové uspokojení, asi už začínám stárnout. Akce Hawken, jíž je věnován tento článek, se nicméně zatím velice úspěšně snaží probojovat se v mém žebříčku akcí na co nejvyšší pozice. Otevřená beta, která byla nedávno spuštěna, sice ještě skrývá něco bugů a gamedesignových nedostatků, v zásadě se ale jedná o skvělou hru.

Je to zdarma, nekup to!

Ještě než se pustím do samotného popisu hratelnosti, musím uvést jednu zásadní informaci pro ty, kdo se o videoherní dění méně zajímají. Hawken spadá do škatulky tzv. Free2Play titulů, což znamená, že je lze hrát naprosto legálně, aniž byste museli zaplatit jediný fenik. Obdobných kousků už je na trhu také dostatek a většina má skryté omezení v tom, že určitou část obsahu lze zpřístupnit pouze za peníze. Jelikož je všechno o penězích, najdeme tuto možnost i v Hawken, ale ve velmi rozumné míře. Abych vysvětlil, pokud si budete chtít vylepšit postavu, můžete k tomu použít zkušenostní body, tzv. Hawken kredity, jež lze získat v průběhu hraní. Tato varianta je sice poněkud časově náročnější, ale funguje. Druhou možností je zakoupit si Meteor kredity, za něž je možné vylepšit atributy mnohem rychleji. Pokud je mi známo, za Hawken kredity lze pořídit všechen obsah, který má co dočinění s ovlivněním celkové hratelnosti. Bonusový obsah otevřený pouze přes Meteor kredity skrývá designové věci pro ty z vás, kdo bude chtít svého mechanoida vyšperkovat trochu více, než umožňuje základní nabídka.

Roboti? Roboti!

Právě jsem to prozradil, krom možnosti vrhnout se do multiplayerového dění zcela zdarma bez omezení je další devizou fakt, že se proti sobě na bojištích postaví skupiny robotů. Tito několikatunoví drobečci se pohybují velmi ladně, což může být poněkud překvapivé, ale může za to antigravitační jednotka, s níž je možné se i krátkodobě vznášet. Každý mechanoid má totiž omezenou zásobu paliva, která se při náročnějších úkonech vyčerpává a posléze v klidové fázi opět doplňuje. Nemusíte se tedy bát, že byste na bojišti museli hledat benzinku, to tedy opravdu ne :-). Ovládání bylo uzpůsobené primárně pro osobní počítače, ortodoxní vyznavači komba klávesnice-myš se tedy ve hře budou cítit jako Miloš Zeman na Vysočině. Hawken byl postaven primárně pro multiplayerová klání, kdo by se chtěl odpíchnout od singlové kampaně a naučit se základní prvky ovládání tam, musí se spokojit s krátkým tutoriálem, v němž je vysvětleno vše podstatné.

Pozor, tam nahoře!

Ze speciálních prvků hratelnosti bych rád vypíchnul možnost sebeopravení, každý robot má svého servisního droida, kterého může prakticky kdykoliv využít. Výhodou je, že vyjdete-li z přestřelky jeden na jednoho se zdevastovaným robotem, můžete se plnohodnotně vrátit zpátky do bitvy. Nevýhodou je velká zranitelnost – během opravářského zásahu není robot pohyblivý a představuje tak snadný cíl pro každého, kdo půjde okolo. Zmiňovaná antigravitační jednotka přidává Hawkenu také na variabilitě, není problém při troše cviku vyletět na výše postavená prostranství a kropit nepřátele ze shora. Tomu napomáhá i charakter map, jež co do rozlohy sice nepatří mezi největší, jejich členitost je ale obrovská. Navíc – jakkoli je pohyblivost mechanoidů svižná, do motorových myší mají daleko, takže si na své přijdou i méně zkušení odstřelovači. Menší rozloha navíc vede i k častějšímu kontaktu s nepřáteli a s tím spojeným i častějším umíráním, což libově kontrastuje s jinak pomalejším charakterem hry. Z šikovných prvků hratelnosti ještě zaujaly hbité úskoky využívající antigravitační jednotku, je nicméně nutné si zvyknout na citlivost, osobně jsem nejednou spadl do prohlubně a zhynul bídnou smrtí.

Plnotučná grafika

Aktuální otevřená beta Hawkenu přináší čtveřici multiplayerových režimů - Death Match, Team Death Match, Siege a Missile Assault. Zatímco první dva režimy jsou jasné, v Siege se týmy snaží nasbírat na mapě co největší množství energie, které je posléze použito pro vyslání bojové lodě směrem k nepřátelské základně. Následuje souboj, v němž se týmy snaží sestřelit nepřátelskou loď a ochránit svojí. Siege hodnotíme jakožto velmi zajímavý režim s velkým potenciálem. Oproti tomu Missile Assault skrývá pouze dobývání raketových sil a jejich následnou obranu, zatímco ze sila vylétají rakety směrem k nepřátelské základně, čili v zásadě nic převratného. V otevřené betě se již vyskytuje dostatek hráčů pro všechny režimy, jediným problémem bývá párování hráčů, kdy občas server přihodí nováčka do arény, v níž se nachází skupina profíků. Nestává se to často a nevím, zda za to nemůže pouze menší počet připojených hráčů, ale rozhodně to nepotěší. Radost na druhou stranu udělala technická stránka, využitý Unreal Engine 3 šlape jako hodinky, arény vypadají skvěle a kokpity mechanoidů také. Navíc musím vyzdvihnout dobrý cit pro detail, kdy okolní zvuky opravdu působí, jako by byly tlumené sklem kokpitu. Přechod z fáze otevřené bety na gold se plánuje na první měsíce roku 2013, nezbývá než doufat, že autoři odladí chybky, které se ve hře ještě skrývají, a připraví tak pro nás dlouhé hodiny plné mechanoidní zábavy.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama