Halo Wars Článek Halo Wars

Halo Wars

Martin Klekner

Martin Klekner

24. 9. 2007 22:00 1
Reklama
Reklama

Díky Halo: Combat Evolved si nejeden hráč koupil první Xbox a nepřímo tak podpořil i příchod verze 360. Ten se nesl v duchu nadšení z Halo 2 a následného netrpělivého očekávání třetího dílu. A jelikož Microsoft nikdy nenechává nic náhodě, dal již na loňské X06 jasně najevo, že na slavné značce hodlá vydělat ještě mnohem víc. Oznámení RTS Halo Wars (formou CG videa) následovaly nadšené reakce a lehce znepokojená očekávání. „RTS exkluzivně pro Xbox 360“ znělo totiž zatraceně podivně a mnohým se ježily vlasy jen při pomyšlení na prsty vykloubené při ovládání gamepadu.

Je navíc známo, že firma Bungie si svou sérii zuřivě brání proti všem cizím vlivům. Její rozhodnutí povolit podobný projekt nás tedy velice překvapilo. Nápad se zrodil v hlavách vývojářů z Ensemble Studios, kterým bylo již od začátku jasné, že dříve než vůbec vznesou návrh, musí předložit důkaz. Důkaz o tom, že RTS mohou na konzolích fungovat i lépe než neslané nemastné pokusy od EA (Battle for Middle-Earth 2 a C&C Tiberium Wars). Na Xbox 360 proto převedli své Age of Mythology a po šesti měsících ladění představili lidem z Bungie systém, který prý jednoduše nešlo odmítnout. Strategie ze světa Halo dostala zelenou; o dva roky později se ukázala veřejnosti.

It feels like...Halo

Příběh se odehrává v roce 2531, 20 let před začátkem FPS trilogie. Ve hře se setkáme s mnoha známými (ale i zcela novými) technologiemi a jednotkami, mezi nimiž samozřejmě dominují mocní Spartani (zatím ovšem bez Master Chiefa). Dějová linka se točí okolo UNSC bitevníku Spirit of Fire, jenž stejně jako Pillar of Autumn vlastní svou centrální umělou inteligenci - Serenu. Její příjemný hlas vás bude provázet skrz celou bitevní kampaň, čítající 15 scénářů nabitých krvavými boji o osud lidstva s rasou agresivních Covenantů. Autoři zatím zarytě mlčí na téma přítomnosti třetí rasy, dle událostí z Combat Evolved by však the Flood měla ještě pokojně dřímat v temných koutech vesmíru. Stejně vyhýbavě odpovídají i na otázky ohledně hratelné kampaně za Covenanty - „stay tuned“ na homepage hry však napovídá, že se máme na co těšit.

Ensemble Studios jsou nejen nesmírně zkušení vývojáři, ale také zarytí fandové série Halo. Nejenže Halo Wars (dále jen HW) vypadají, jako bychom jen z klasického first person pohledu odzoomovali do ptačí perspektivy, ale zároveň přinášejí i desítky drobných detailů, nad nimiž dozajista zaplesá nejeden fanoušek. Od vřískajících Gruntů, přes Warthogy rozrážející smykem zástupy Covenantů, po těžkotonážní Scorpiony, rozsévající peklo v řadách Ghostů...

Halo Wars

Živoucí univerzum

Ukázka, do níž jsme uvedeni krátkou in-game animačkou, sledující letku dvou Pelicanů a nové jednotky Hawk, dává jasnou představu o tom, co od HW očekávat. Žádná revoluce na poli RTS se nejspíš nekoná, a i když jsme zatím neměli možnost spatřit stavbu základny či těžbu surovin, vše se rýsuje nanejvýš klasicky - a přitažlivě. Lidská základna rozkládající se uprostřed úzkého kaňonu žije svým vlastním životem, technici v servisních stanicích opravují poškozené Warthogy, hlídky nervózně postávají u okrajů raketových sil, v nedalekých kasárnách posilují vojáci. Kromě zmíněných struktur bylo předvedeno ještě vojenské velitelství, zásobní sklady, výrobní továrny a letiště s přistavenými Hawky. Důležité je však především to, že ačkoliv se jedná o zcela nové budovy do Halo univerza, designéři z Ensemble dokázali navodit pocit, jako by byly odjakživa jeho součástí.

Prim však mají hrát především souboje, využívající osvědčeného konceptu kámen-nůžky-papír. Hned první šarvátka skupiny vojáků (pěchota leze z výrobních center v šestičlenných jednotkách) s nedaleko postávajícími Covenanty tak ukázala, že řadoví emzáci mají i v RTS žánru značně navrch. Čest lidské rasy tak zachránil až příjezd dvou narychlo vyrobených Warthogů, kteří Grunty vedené několika Elites rychle obeznámili se vzorkem svých pneumatik. Autoři přitom nezapomněli zmínit zakomponovanou fyziku, která zaručuje, že se tato agilní vozidla pohybují přesně tím „plovoucím“ způsobem známým z Halo FPS. Ten jistě vypadá efektně, na můj vkus ho však HW zatím zpracovává mírně nepřirozeně. To se ovšem nedá říct o strhujícím skoku přes široké propasti, což je jedna z mnoha strategických vymožeností této jednotky.

Halo Wars

Kámen, nůžky, papír

Šarvátka po chvíli přerostla v rozsáhlou bitvu několika desítek vojáků proti přesile Covenantů. Jednotky se aktivně kryjí za všemi dostupnými překážkami, v případě nutnosti zalehnou a sníží tak šanci zásahu, platí navíc to, co známe z FPS série - zatímco Grunti moc taktiky nepobrali, Elites neustále přeskakují z úkrytu do úkrytu a snaží se využívat své ničivé síly nablízko. Přivolané Warthogy sice odvrátily porážku, vzápětí se však ve vzduchu objevila nepřátelská Banshee, a tak bylo znovu nutné změnit taktiku. Na řadu přišla jednotka Wolverine, mocné protivzdušné vozítko, které nastalou hrozbu rychle zažehnalo. Hra na kočku a na myš tím však stále neskončila - Covenantni do boje zapojili lehké Ghosty, kteří vyřídili jak zbývající pěchotu, tak příchozí Wolveriny. Finální odpovědí UNSC se staly těžkotonážní tanky Scorpion.

Už už to vypadalo, že se na lidské plémě tentokrát usmálo štěstí, jenže v tu chvíli se z nedaleké podzemní šachty vynořil Scarab. Tento obrovský, přerostlý hmyz připomínající mechanický kolos si to namířil přímo doprostřed bojiště a zde spustil svůj „anti-vše“ laser, který až nepříjemně rychle proměnil okolní tanky v kusy spáleného kovu. Zapomněl však přitom na fakt, že Spirit of Fire, křižující právě orbitu planety, nemá své mocné kanóny jen tak pro srandu králíkům. Po hlášce „The MAC is online“ proto autoři skrz samostatně ovladatelný zaměřovač zacílili Scarabovu polohu a dva drtivé zásahy artilérie poslaly giganta k zemi.

Z ostatních kousků pak stojí za pozornost především Cougar, užitečné transportní vozidlo UNSC, a Covenant Air Artillery, kterou bude lepší rychle vyřadit dřív, než se dostane na dostřel vaší základny. Samotné Spartany jsme zatím neměli možnost vidět v akci. Autoři zdůrazňují, že klíčovým prvkem jsou kombinace jednotlivých typů jednotek. Typickým příkladem budiž pěchota: samotná je téměř bezmocná, za doprovodu Scorpionů, které znemožní Ghostům způsobit v jejích řadách paniku a zároveň poskytnou mobilní krytí, se z ní však stává užitečná víceúčelová zbraň proti pozemním i vzdušným cílům.

Halo Wars

A jak se to hraje

Nyní se tedy dostáváme k proklamovanému ovládání. Speciálně pro účely prezentace se na herním HUDu názorně zobrazovala i funkce jednotlivých tlačítek gamepadu, máme tedy poměrně solidní představu o tom, jak vše funguje. Pohyb probíhá pomocí joysticku, tlačítko dolů pomáhá rychle přeskakovat mezi důležitými místy, která si na mapě označíte. Stisknete-li poprvé tlačítko vlevo, z jakéhokoliv místa jste okamžitě přemístěni do vaší základny, stisknete-li ho podruhé, vrátíte se zpět na originální pozici. Tyto drobné detaily notně přispívají k pohodlnějšímu pohybu a soudě dle rychlosti a plynulosti, kterou autoři při manipulaci s ovladačem předvedli, by mohl rychle přejít do krve.

Tlačítko A slouží k označení jednotek, dvojitý stisk aktivuje všechny jednotky stejného typu v dohledu. Při jeho podržení pak přichází náhrada myšoidního čtyřúhelníkového selektoru - široký modrý kruh slouží k rychlému označení všech jednotek, přes které s ním přejedete. X funguje jako akční tlačítko, vysílá jednotky na určené pozice, do útoku atd. B odznačí všechny aktivní jednotky a budovy. Y pak slouží pro vyvolání kruhových menu, která ve hře zprostředkují veškeré akce od výroby jednotek a budov po aktivaci orbitálního kanónu. K označení všech přítomných jednotek na obrazovce slouží levý bumper, pravý jim přikáže rychle vyhledat úkryt. Ensemble nicméně prohlašují, že HW půjde pohodlně hrát jen za pomoci levého joysticku a čtyř tlačítek.

Halo Wars

Až odezní Halo 3

Hra je vyvíjena exkluzivně pro Xbox 360, což umožnilo autorům vytáhnout z grafiky maximum. Na některých detailech je sice patrná raná fáze vývoje (např. podivně mizející stopy zanechávané Scarabovým laserem), světelné a částicové efekty však již nyní vyrážejí dech. Jednotky jsou perfektně vymodelované, skvěle rozpohybované a stejně jako v FPS sérii, i zde po nárazu či zásahu tlakovou vlnou efektně odplachtí do dáli. Neméně důležitá je i stabilní framerate. Tu Ensemble hodlají udržet na konstantních 30 snímcích za sekundu.

HW nabídnou kooperativní multiplayer, bohužel však nepřinesou žádný modařský nástroj. „Vše je zatím příliš komplikované na ovládání, než abychom mohli mod tool nabídnout veřejnosti,“ tvrdí Harter Ryan, vůdce projektu. Na otázku, kdy hodlají vyslat hru do obchodů, pak odpověděl následovně: „Nejdříve chceme věnovat co nejvíce prostoru Halo 3, zajistit co největší úspěch. Teprve pak vydáme Halo Wars.“ Náš tip: druhá polovina roku 2008.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz