Halo 3 - multiplayer
Že k sobě Halo a multiplayer patří, že si rozumí a že jim to jde, to dokázal suverénně už druhý díl série. Ve své době Halo 2 doslova postavilo na nohy dnes již zaběhnutou službu Xbox Live a dodnes drží nespočet rekordů v počtu odehraných hodin a aktivně hrajících hráčů. Od druhého pokračování se tedy nečekalo nic menšího, než že na úspěchy svého předchůdce naváže a dobře fungující systém nevtíravým způsobem inovuje. Po mnoha vyčerpávajících hodinách strávených v chodbách Epitaphu, na zelených pláních Valhally a vlhkých plošinách Guardiinu nemůžeme než konstatovat, že se povedlo. Víc než to. Král je mrtev, ať žije král.
Tři tváře něhy
Ponecháme-li chvíli stranou samotnou hratelnost a výkony hry na bojišti, musíme zmínit zejména tři prvky, které nás uchvátily a které v mnohém stanovují standard, jenž by se mohl a měl stát do budoucna základem každé seriózní onlinovky. Tím prvním je tzv. Matchmaking a s ním spojený vývoj vašeho herního avatara, druhým neuvěřitelně rozsáhlý a rozmanitý výběr herních modů, třetím pak lahůdka na konec – ohromná zpětná vazba ze strany vývojářů z Bungie.
Matchmaking
Vytvářet vyrovnaná utkání z hráčů na přibližně stejné úrovni dovednosti dokázalo prostřednictvím služby Matchmaking už Halo 2, byl to však systém relativně nedokonalý a paradoxně zvýhodňoval cheatery a jiné drobné podvodníčky. Halo 3 používá pro hledání vhodných soupeřů hned dvojí parametry – zkušenost (EXP) a skill level. EXP body se hráči přičítají za čas a počet zápasů v Matchmaking režimu, přičemž s jejich růstem zároveň stoupá ve vojenské hierarchii, odemyká prestižní odznaky a armádní zařazení. Matchmaking zahrnuje všehovšudy tři komplexní herní playlisty. Jako vojín musí každý hráč projít nejdříve výcvikovým playlistem, který se omezuje pouze na deatmatche a několik málo jednoduchých a rozlohou malých map. Jakmile si zde vybojuje svůj výcvikový odznak, vpustí ho hra do tzv. „Social playlistu“, kde se poprvé otevře brána k prvním opravdovým střetnutím.
Social playlist zahrnuje šest základních herních režimů, které se liší co do nabídky herních modů a způsobu kooperace. Zatímco například Rumble Pit je oblíbenou zastávkou samotářů a akčně laděných hráčů (tento list zahrnuje ty nejkontaktnější herní mody jako je Rumble – obdoba deatmatche, King of the hill nebo Juggernaut), Social Skirmish uspokojí všechny přemýšlivější hráče, kteří preferují hru v týmu a taktičtější přístup (Capture the flag, Territories). Social playlist vybírá hry automaticky a náhodně, vždy tak, aby odpovídaly preferovanému režimu. Hráči mohou vygenerovanou mapu a herní mod vetovat nadpoloviční většinou hlasů, vždy však pouze jednou za kolo. Pokud se účastníci nerozhodnou jinak, s každým dohraným zápasem se skupina hráčů rozpustí a obmění. Za večer tak můžete změřit síly až se stovkou různých protivníků.
Třetím a posledním stupínkem Matchmakingu je tzv. „Ranked playlist“. Jak už název napoví, hra je zde monitorována pro potřeby žebříčku, je také odměňována ziskem druhé složky herního avatara vedle EXP bodů – skillem. Také Ranked playlist zahrnuje vícero herních režimů, opět podle toho, jestli se cítíte na akční hru sami za sebe, nebo spíše na taktičtější dávku týmového boje.
Herní m/hody
Komu by víceméně nahodilý systém výběru map a modů v Matchmakingu nevyhovoval, může se kdykoliv uchýlit k uživatelským bitvám – tedy zápasům podle předem nastavených parametrů, na předem nastavených mapách. Vedle služby Xbox Live je tento režim k dispozici pro domácí síť, stejně jako pro splitscreen až ve čtyřech lidech. Právě zde vyniká druhá z nejsilnějších zbraní Halo 3: neuvěřitelně rozmanitý výběr herních modů. Základní nabídka jich čítá devět, od těch klasických, až k nezvyklým jako je Odoball (hráči zápasí o držení míče ve tvaru lebky) nebo VIP (týmy chrání VIP hráče ve svém středu a zároveň se pokoušejí zlikvidovat VIP protivníka). Každý z devíti základních modů však nabízí často až pět různých variant pravidel, takže do krajnosti vzato, čeká tak na hráče až 35 herních modů. Spolu s jedenácti mapami a editorem (!!) je to obsah, který sám o sobě vystačí na měsíce a roky hraní.
Zpětná vazba
Třešničkou na dortu onlinového maniaka je míra pozornosti, jaké se hráči dostává od vývojářů z Bungie. Je zde interaktivní kinosál, který automaticky zaznamenává detailní filmové záznamy z 26 posledních odehraných zápasů. Můžete si zpětně prohlédnout každý svůj krok, sledovat cesty svých protivníků, studovat jejich taktiku a nacházet chyby ve vlastním postupu. Kterékoliv video (zpravidla na větší než pár mega) lze uložit natrvalo a dokonce uploadovat do svého profilu nebo přímo na stránky Bungie. Tady se také uchovávají až maniakálně podrobné statistiky toho, kdo vás kdy a kde čím zabil, jak šel čas s vašimi vojenskými hodnostmi nebo jak dobře si vedete v bodovaných zápasech. Kdykoliv budete hledat chvíli spočinutí od zběsilé akce, statistiky vás pohladí po duši se zručností vojenské sestry.
Po všem co bylo řečeno snad ani není třeba dodávat, že akce samotná všechno úsilí vývojářů z Bungie pouze a jenom korunuje. Skvělý design úrovní, vyvážené zbraně (ačkoli nějaká ta tutovka se najde vždy, to se nedá nic dělat), množství takticky důležitých power upů, neutuchající tempo a přiměřeně dávkovaná náročnost, to vše vás k obrazovkám doslova přiková. Získat jakýs takýs přehled o tom, co se kolem vlastně děje, je otázka několika málo minut, ale získat mistrovský skill, odhalit tajemství ohromného počtu zbraní, naučit se správě načasovat údery pažbou a používat power upy na vhodných místech ve vhodný okamžik, to je otázka dlouhých hodin a dnů. Díky spravedlivému výběru soupeřů v matchmakingu se navíc málokdy přihodí, aby se dostavila v multiplayeru tak častá frustrace a znechucení. Nelze to říci u mnoha jiných titulů, existují-li vůbec takové… ale ano, multiplayer v Halo 3 je sám o sobě dost pádný důvod k tomu, abyste o koupi hry vážně přemýšleli, třebaže vám jinak příběh Master Chiefa a jeho boje za záchranu lidstva nic neříká. Halo 3 zvítězilo nad sebou, i nad námi.