Halo 3 - multiplayer
Že k sobě Halo a multiplayer patří, že si rozumí a že jim to jde, to dokázal suverénně už druhý díl série. Ve své době Halo 2 doslova postavilo na nohy dnes již zaběhnutou službu Xbox Live a dodnes drží nespočet rekordů v počtu odehraných hodin a aktivně hrajících hráčů. Od druhého pokračování se tedy nečekalo nic menšího, než že na úspěchy svého předchůdce naváže a dobře fungující systém nevtíravým způsobem inovuje. Po mnoha vyčerpávajících hodinách strávených v chodbách Epitaphu, na zelených pláních Valhally a vlhkých plošinách Guardiinu nemůžeme než konstatovat, že se povedlo. Víc než to. Král je mrtev, ať žije král.
Tři tváře něhy
Ponecháme-li chvíli stranou samotnou hratelnost a výkony hry na bojišti, musíme zmínit zejména tři prvky, které nás uchvátily a které v mnohém stanovují standard, jenž by se mohl a měl stát do budoucna základem každé seriózní onlinovky. Tím prvním je tzv. Matchmaking a s ním spojený vývoj vašeho herního avatara, druhým neuvěřitelně rozsáhlý a rozmanitý výběr herních modů, třetím pak lahůdka na konec – ohromná zpětná vazba ze strany vývojářů z Bungie.
Matchmaking
Social playlist zahrnuje šest základních herních režimů, které se liší co do nabídky herních modů a způsobu kooperace. Zatímco například Rumble Pit je oblíbenou zastávkou samotářů a akčně laděných hráčů (tento list zahrnuje ty nejkontaktnější herní mody jako je Rumble – obdoba deatmatche, King of the hill nebo Juggernaut), Social Skirmish uspokojí všechny přemýšlivější hráče, kteří preferují hru v týmu a taktičtější přístup (Capture the flag, Territories). Social playlist vybírá hry automaticky a náhodně, vždy tak, aby odpovídaly preferovanému režimu. Hráči mohou vygenerovanou mapu a herní mod vetovat nadpoloviční většinou hlasů, vždy však pouze jednou za kolo. Pokud se účastníci nerozhodnou jinak, s každým dohraným zápasem se skupina hráčů rozpustí a obmění. Za večer tak můžete změřit síly až se stovkou různých protivníků.
Třetím a posledním stupínkem Matchmakingu je tzv. „Ranked playlist“. Jak už název napoví, hra je zde monitorována pro potřeby žebříčku, je také odměňována ziskem druhé složky herního avatara vedle EXP bodů – skillem. Také Ranked playlist zahrnuje vícero herních režimů, opět podle toho, jestli se cítíte na akční hru sami za sebe, nebo spíše na taktičtější dávku týmového boje.
Herní m/hody
Zpětná vazba
Třešničkou na dortu onlinového maniaka je míra pozornosti, jaké se hráči dostává od vývojářů z Bungie. Je zde interaktivní kinosál, který automaticky zaznamenává detailní filmové záznamy z 26 posledních odehraných zápasů. Můžete si zpětně prohlédnout každý svůj krok, sledovat cesty svých protivníků, studovat jejich taktiku a nacházet chyby ve vlastním postupu. Kterékoliv video (zpravidla na větší než pár mega) lze uložit natrvalo a dokonce uploadovat do svého profilu nebo přímo na stránky Bungie. Tady se také uchovávají až maniakálně podrobné statistiky toho, kdo vás kdy a kde čím zabil, jak šel čas s vašimi vojenskými hodnostmi nebo jak dobře si vedete v bodovaných zápasech. Kdykoliv budete hledat chvíli spočinutí od zběsilé akce, statistiky vás pohladí po duši se zručností vojenské sestry.