gears-of-war-reka-blbosti-pretekla
Gears of War Článek Gears of War: řeka blbosti přetekla

Gears of War: řeka blbosti přetekla

Blixa

Blixa

16. 11. 2006 23:04 74
Reklama
Reklama

Ne, neměřím přes dva metry, netahám s sebou padesát kilo svalové hmoty, netrousím drsné hlášky na potkání a moje slovní zásoba se skládá i z jiných termínů než „let's go“, „nice“ a „bitch“. A vsadím se, že takovému popisu odpovídá i většina z čtenářů Hrej. Jedna z věcí, kterou očekávám od počítačových her je ale alespoň základní ztotožnění s hlavním hrdinou, s jeho motivací, charakterem a koneckonců se vším, co v rámci hry dělá. Samozřejmě netvrdím, že hrdinové akčních her by měli být obtloustlí novináři s mnoha dioptriemi, ale – chce to alespoň trochu soudnosti. Gears of War je příkladem její naprosté ztráty a už jenom kvůli tomu nemohu souhlasit s verdiktem, který vám v aktuální recenzi předložil Radek. Důvodů se ale najde ještě mnohem víc.

Gears of War: řeka blbosti přetekla
i Zdroj: Hrej.cz

Nedá se říct, že bych Gears of War osobně považoval za jednu z nejočekávanějších her tohoto roku, ovšem zcela chladný jsem za základě ukázek ze hry také nezůstal. Ani tato míra zdravého skepticismu ale nezabránila velkému zklamání, které se dostavilo poté, co jsem hru po nějakých dvou hodinách hraní znechuceně vypnul. Gears of War je totiž čistou esencí toho, co je na současném herním průmyslu špatně, a co zabraňuje chápání počítačových her veřejností jako normální a společensky akceptovatelné zábavy. Schválně, počítejte se mnou. Klišé 1: Budoucnost. Klišé 2: Krásná planeta žijící v klidu a míru. Klišé 3: Zlé příšery z podzemí útočí. Klišé 4: Zabijejí otce hlavního hrdiny. Klišé 5: Dobrý voják odmítá rozkaz a putuje do vězení. Klišé 6: Voják utíká z vězení, začne spolupracovat s těmi, kteří jej odsoudili, a jde se pomstít.

Jasně, namítnete, ale Gears of War si přece „na nic nehraje“. Je to klasická akční hra, a ta přece žádný velký příběh nepotřebuje, nemusí být koneckonců zasazena ani do originálního prostředí. Hlavně že si v ní pěkně zastřílíme. Ale pozor – já myslel, že nemá jít o obyčejnou střílečku. Slyšel jsem výkřiky o „nejlepší hře, jakou jsme kdy viděli“ a o „mistrovském kousku lidí z Epic Games“. Bohužel, předpoklad, že půjde o něco jiného, než o variaci na osmibitové téma a béčkové filmy, nevyšel. Nejde ale jen o příběh a o hlavního hrdinu, i když Marcus Brutus je hrdina debilní, od jména, až po rádoby „dukovské“ hlášky a steroidy napumpované tělo. Mnohem více se dalo podle všeobecného hypu čekat i od samotné hratelnosti. Copak model „podívám se na animaci, přeběhnu na plácek plný skvělých schovávaček, přiběhnou potvory, pět minut střílím, zabiju všechny kolem, podívám se na animaci…“ přijde nudný a k uzoufání okoukaný tak málo lidem? Odpočinková zábava to sice možná je, ale zajímavá a variabilní hra? Těžko. Gears of War nemotivuje k dalšímu postupu, protože zkrátka moc dobře víte, co vás čeká dál, respektive, co budete dělat až do zemdlení těla i ducha. Atmosféra je výsledkem kombinace prostředí, soužití s hrdinou, napětí a očekáváním neočekávaného. Dílo Epicu nenabízí ani jedno z toho a her bez atmosféry jsme tu měli už mnoho. Tolik, že mi nepřijde vhodné další z nich vyzdvihovat do nebes.

Těžko spočítat, kolikrát se v recenzích na různé nepovedené hry různých žánrů píše o promarněném potenciálu a o zajímavých nápadech pohřbených mizerným zpracováním. Gears of War představuje přesný protipól takových her, a to je možná to, co mi vadí nejvíc. Technicky je vše skvělé, grafika je ucházející (i když, všimli jste si, jak omezený je fyzikální model?), multiplayer návykový a ovládání vychytané a snadno pochopitelné. Bohužel, Epic tvořil od samotného začátku hru bez potenciálu, bez jakékoliv ambice přinést něco dosud neviděného. Kalkul zaměřený na bandy školáků je z Gears of War cítit na sto honů a všichni ostatní se nechávají strhnout a nalákat reklamou, jako vosy na bonbón, který je sice zvenku lesklý a lákavý, ale uvnitř chutná trpce. Tím vším pak jenom naznačujeme, že jako hráči jsme s takovými bonbóny spokojeni, že nám stačí a nad tím, že jsou pořád stejně trpké se rádi povzneseme.

Tyto řádky nemají být, a doufám, že ani nejsou, pamfletem proti Gears of War. Nejsou dokonce ani kritikou samotných vývojářů, distributorů a už vůbec ne her, jako takových. Kritizují hlavně nás, hráče, kteří stále pohodlně přelouskáváme herní mainstream a nedáváme najevo svou nespokojenost. Schválně, zkuste to. Uleví se vám… :-)

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Hrej.cz