Gamescomové dojmy z Dakar Desert Rally - Bez mapy v dunách ani ránu
i Zdroj: Tisková zpráva
Preview Dakar Desert Rally Článek Gamescomové dojmy z Dakar Desert Rally - Bez mapy v dunách ani ránu

Gamescomové dojmy z Dakar Desert Rally - Bez mapy v dunách ani ránu

Tadeáš Pepř

Tadeáš Pepř

26. 8. 2022 09:01

Po čtyřech letech se vrací virtuální zpracování Dakaru. S portugalskými autory jsem na chvíli usedl do závodního kokpitu a projel se virtuální Arábií. Adaptuje hra legendární závod se ctí?

Reklama

Musím se přiznat, že ačkoliv jsem motorsportově i obecně motorově hodně pozitivní člověk, Dakarská rallye šla u mě vždycky tak trochu bokem. Ne že by mi vyčerpávající orientační závody v exotických lokacích nepřišly dostatečně sexy, vždycky jsem ale přece jen měl o něco blíž klasické rallye a především pak okruhovým asfaltovým závodům. Bohužel jsem tak minul i zatím poslední virtuální výlet na Dakar z roku 2018. Ne že by šlo o vyloženě skvělou hru, své kvality ale měla a dokázala zajímavě podat specifika závodu.

V rámci Gamescomu jsem ale dostal pozvánku i do virtuálního kokpitu k portugalské pobočce Saber Interactive, vyvíjející aktuální ročník. Tedy ročník… Sami autoři kladou důraz na to že se hra jmenuje Dakar Desert Rally a nikoliv Dakar 22, jak by asi velel rozum. Do hry se totiž rozhodli zakomponovat hned trojici plně licencovaných ročníků vytrvalostního závodu a nabalit na ně pořádnou dávku obsahu i pro nejzapálenější závodníky. Jak se mi krátký výlet do Saudské Arábie líbil?

TŘI STEZKY

Nový Dakar nabídne hráčům celkem tři formy, jak jej hrát. Tou nejjednodušší a nejarkádovější je režim Race, cílený především na začátečníky a méně náročné fanoušky offroadového závodění. V něm se do erzet z klasických závodů vrhá celý závodní rošt v jeden moment a hra hází do koše stěžejní systém navigace. Výsledek tak v zásadě připomíná splašené trailblazery nebo raidy ze série Dirt. I náročnost simulace je dle autorů umírněnější, i když mi nepřišlo, že by v této podobě šlo o vyloženě casual záležitost. Svým principem ale nadchne ty, kteří hledají instantní závodní zábavu plech na plech.

Dakar Desert Rally je tedy jednoznačně velkou výzvou

Prostřední Simulation už chce nabízet klasický zážitek z Dakarských rychlostních zkoušek. Místo desítky hladových soupeřů v zádech vás trápí spíše ručička kompasu a symboly poseté noticky navigátora. V tenhle moment jsem si, upřímně, připadal jako naprostý idiot. Hrdinsky jsem totiž v nastavení navolil manuální převodovku a chystal se pánům ze Saber Porto ukázat, že mi v žilách koluje krev Sébastiena Loeba. Pak ale můj nervový systém hra přetížila nášupem navigačních pokynů, úhlů, výkřiků spolujezdce a celkem nekompromisním designem tratě, kde jsem co chvíli kamion lovil z bodlinatých keřů nebo hor kamení. Za volantem jsem tedy působil spíše jako legendární Samir. Trochu mě uklidnilo alespoň to, že můj spoluzávodící německý kolega se s hrou pral ještě mnohem méně úspěšně.

Nad rámec Simulation se vám ještě po dosažení 25. hráčské úrovně odemkne třetí varianta, ve které už čekají plnotučné rychlostní zkoušky s jízdami na desítky minut. Mezi nimi navíc neexistuje možnost ukládání, asistence s navigací jsou ohlodány na kost a případné nehody potrestá servis pořádně mastnou časovou penalizací. Asi nepřekvapí, že tenhle model je jen pro opravdové harcovníky.

PRACH V OČÍCH

Dakar Desert Rally je tedy jednoznačně velkou výzvou, u které musíte hodit za hlavu všechny návyky z podobných závodních her a přizpůsobit se podmínkám dakarských endur. Odměnou vám bude poměrně autentický zážitek, i díky celkem tvrdému a velmi detailnímu systému poškození. Když jsem se autorů tázal, jak se jim povedlo se skutečnými značkami vyjednat, že se jejich milované závodní speciály na obrazovce rozletí na kusy, přiznali, že šlo o pořádný oříšek. Výsledkem ale jsou momenty, kdy jsem v ostrém souboji očesal kusy mého i soupeřova auta v zatáčce, a jeden z opozdilců pak vzniklým nepořádkem prolétl v efektním výbuchu úlomků plastu a kovu. Umělá inteligence je navíc opravdu surová, nedá vám nic zadarmo, ale zároveň dělá celkem uvěřitelné lidské chyby. Závodění kolo na kolo má díky tomu obrovskou šťávu.

Gamescomové dojmy z Dakar Desert Rally - Bez mapy v dunách ani ránu
i Zdroj: Tisková zpráva

V nabídce je celkem pět disciplín, vedle klasických teréňáků se projedete buginami, na čtyřkolkách, motorkách a i v tuzemsku velmi populárních kamionech. Díky velmi široké nabídce licencovaných automobilů a stájí se také dostanete do kokpitu oblíbených českých závodníků včetně Martina Macíka, kterého jsem ve výše zmíněném případě dost nešťastně reprezentoval. Vedle toho samozřejmě nebude chybět možnost vytvořit stáj vlastní, prohnat ji systémem kariéry, projet postupně všechny tři dostupné ročníky Dakaru (2020, 2021 a 2022) a vytvořit si i vlastní polepy, které lze pak dále sdílet s komunitou.

Když už jsme u komunity, jsou autoři obzvlášť pyšní na možnost vytvářet vlastní rychlostní zkoušky. Hráčům nabídnou opravdu obrovské hřiště v podobě virtuální Saúdské Arábie předělané v poměru zhruba 1:5 oproti skutečným oblastem, kde se Dakar jede. Kromě předpřipravených tratí si ale můžete vytvářet libovolné vlastní, kterým pak herní systém přidělí automaticky generovaná navigační data.

IDEÁLNÍ STOPA

Zatím jsem pořádně nemluvil o tom asi nejdůležitějším prvku závodních her - jízdním modelu. K Dakar Desert Rally jsem přistupoval s krajní nedůvěrou. První oťukávání na kvalitním simracingovém rigu mi ale vyrazilo dech. Auta působí velmi robustním a hutným dojmem. Při korigování na trati cítíte jejich hmotnost a do chování se samozřejmě výrazně projeví třeba propagované dynamické počasí, které s prudkým deštěm promění hlinitý koridor v bahnité peklo. Samozřejmě nejde o žádný hyperrealistický simulátor. Zároveň ale od Dakaru nečekejte lehoučké angličáky ve stylu Dirt 5. Tady musíte k autu přistupovat s respektem. Jak budou fungovat motorky a čtyřkolky vám ale bohužel nepovím.

Největším úskalím hry tak zůstává její grafika. Samozřejmě šlo o rozpracovanou verzi, do vydání už ale zbývá jen něco přes měsíc, a mám strach, že za tu dobu se z ošklivého kačátka krásná pouštní labuť určitě nestane. Hra celkově působí dost zastarale. Prostředí je zubaté a nepříliš detailní, efekty počasí neoslní a třeba zpracování lidí, ať už jde o servismeny nebo diváky, je vyloženě odpudivé. Příjemnou výjimkou je jen výše zmíněný systém poškození a částicových efektů následných srážek.

Kromě toho jsem ale z Dakar Desert Rally velmi příjemně překvapen. Obsahová nabídka působí neuvěřitelně ambiciózním dojmem a samotné závodění mi velmi spolehlivě napumpovalo krev do žil. Snad nebude dojem až moc kazit nedomrlejší technická stránka a podobně zábavná bude i jízda s gamepadem. Uvidíme 4. října.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama