Gamescom 2024: dojmy z hraní konzolové verze S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
i Zdroj: GSC Game World
Preview Článek Gamescom 2024: dojmy z hraní konzolové verze S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl

Gamescom 2024: dojmy z hraní konzolové verze S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl

Martin Zavřel

Martin Zavřel

Zahráli jsme si konzolovou verzi jedné z nejočekávanějších her roku a můžeme s radostí potvrdit, že hra na Xboxu vypadá skvěle, běží plynule a skvěle se ovládá. Navíc jsme hráli úvodní část hry se vším všudy a můžeme tedy posoudit i rozjezd příběhu.

Reklama

Jak jste si mohli přečíst v mých loňských dojmech, tehdejší ukázka hry bohužel nedodala příliš důvěry ve zdárné dokončení vývoje v dohledné době a kromě rozporuplného technického stavu navíc vypadala slaběji než parádní oznamovací upoutávky. Do stánku s novou ukázkou hry na letošním Gamescomu jsem tedy vstupoval s nadějí, že snad uvidíme alespoň uhlazenější a lépe vypadající PC verzi hry. Jaké však bylo moje překvapení, když na nás čekaly dvě řady herních stanic - jedna nabízela stoly s PC verzí hry a druhá nabízela stoly s Xbox verzí hry, včetně Xbox Series X dev kitů položených na stole, abychom neměli pochyby o tom, na jakém železe skutečně hrajeme.

Gamescom 2024: dojmy z hraní konzolové verze S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
i Zdroj: Martin Zavřel / Hrej.cz

Navíc se ukázalo, že budeme hrát úvodní pasáž hry se vším všudy - tedy nikoliv nějaké speciálně sestavené a vypilované demo, ale naprosto plnohodnotný kus hry, zdánlivě přesně v té podobě, jakou nabídne hra po vydání. To na mne udělalo velmi silný dojem, že vývojáři mají hru opravdu již hotovou - včetně konzolových optimalizací - a nyní se tedy zabývají jen laděním posledních bugů, aby ji 20. listopadu vydali v co nejlepší podobě a zlomili tak pověst této série, že její vydání vždy obestírají všemožné technické problémy a nedodělky. Je možné, že jim v tomto směru pomohl i tlak na certifikaci ze strany Microsoftu, který si je nejspíš vědom prestiže a významu tohoto titulu pro jejich knihovnu.

Úvodní pasáž hry se vším všudy, nikoliv nějaké speciálně sestavené a vypilované demo.

Pokud bych měl zhruba půlhodinové herní seanci něco vytknout po technické stránce, byla by to pouze jediná věc: dlouhé nahrávací časy, odhadem někde mezi 30-60 vteřinami. Na druhou stranu, jakmile se hra spustí, další nahrávací pasáž vás nečeká, dokud neumřete, protože jinak herním světem (alespoň z toho, co jsem mohl vyzkoušet) procházíte zcela plynule. Úvodní filmeček prezentoval Skifa, protagonistu hry, jak v doprovodu pašeráka doráží do zóny, aby zde otestoval artefakt, který nalezl MIMO zónu. Vztah tohoto artefaktu k zóně je potřeba potvrdit přímo na místě, ale pokud je reálný, mohlo by to znamenat, že se zóna rozšiřuje - což má samozřejmě dalekosáhlé důsledky.

Gamescom 2024: dojmy z hraní konzolové verze S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
i Zdroj: Martin Zavřel / Hrej.cz

Váš šofér vás pod pláštěm noci doveze pouze před vnější betonovou zeď kolem zóny, průnik dovnitř je již na vás. Zažijete tedy příjemnou husí kůži z toho, jak se nočním lesem k obří stavbě blížíte, přičemž již odsud je vidět některé anomálie, zářící do noci podivnými barvami. Po nalezení praskliny ve zdi se protáhnete dovnitř, zapnete svůj geigerův počítač (detektor radiace) a vytáhnete pistoli na obranu, protože první psí mutanti se na vás vrhnou skoro okamžitě po vstupu na jejich teritorium. 

Netrvá dlouho a najdete první pořádnou pušku, sice bez mířidel či dalších extra přídavků, ale přesto je uklidňující mít v rukou pořádný kalibr s větším zásobníkem. Také na něj brzy dojde po útoku prvních lidských zombií. Na vytipovaných místech zkusíte aktivovat speciální stojan s měřáky, který po zasunutí vašeho artefaktu má potvrdit jeho vztah k zóně. A právě tehdy vás přepadnou hned dvě frakce, obývající zónu. Po nerovném boji vás polapí, omráčí a odvlečou sebou. Přiznám se, že jsem byl nervózní z toho, jak moc dosavadní ukázky ze hry brnkaly na nostalgii, ale nový hrdina a jeho zápletka mne příjemně překvapily. Vtáhnutí do příběhu na mne zabralo na jedničku.

Ačkoliv se celá úvodní část hry odehrává v noci, musel jsem obdivovat, jak dobře hra vypadá - rozlišení, detaily, speciální efekty… vše je víceméně na úrovni, jakou slibovaly ty parádní marketingové ukázky. O to větší bylo moje překvapení a radost, že hra běží prakticky stabilně v 60fps, ani při větších explozích nebo přestřelkách s více postavami nebo během přechodů prostředím jsem nezaznamenal žádné citelné propady. To přispívá také k velmi dobrém pocitu z pohybu a střelby, což by u této série nemělo být zas takové překvapení, ale zde se bavíme o hraní na Xbox ovladači, který ale dokonale sloužil ať už pro precizní míření nebo pro rychlou a snadnou práci s inventářem. Zároveň je vhodné připomenout, že vývojářská verze (dev kit) konzole má o něco větší paměť než prodejní verze konzole, ale je očividné, že vývojáři cílí na 60fps a nikoliv na 30, jako se tomu u některých her dělo a děje.

Musel jsem obdivovat, jak dobře hra vypadá a běží.

Je obdivuhodné, jak drasticky může jeden rok změnit stav a kvalitu (nebo spíš pokročilost vývoje) AAA videohry v roce 2024, se stále stoupajícími nároky na všech stranách. Každopádně pokud zbytek hry vypadá a funguje podobně, jako její úvod, můžeme konečně setřást obavy a začít se na hru opravdu těšit, bez ohledu na to, zda ji plánujete hrát na počítači nebo na konzoli.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama