From Dust Článek From Dust

From Dust

Luke

Luke

18. 8. 2010 22:16 8
Reklama

Bavit se s Ericem Chahim je trochu jako výlet do jiného světa. Slupku po slupce, jako když loupete cibuli, odkrývá spodní vrstvy své hry From Dust (dříve Project Dust). Má to promyšlené. Ani dvacet let poté, co ho hra Another World pasovala na vyslance francouzské herní „nové vlny“ začátku devadesátých let, evidentně neztrácí na hravosti – a originalitě. „Explorace... možnost vidět dál... bát se toho, co uvidíte... překročit řeku... odhalit mapu,“ snaží se dlouho necvičenou angličtinou popsat skupince novinářů, co přesně bude na From Dust zajímavé. Zaposloucháme se pozorněji a ... ne, pozor, tak to není špatná angličtina, ale tradičně přehlušený stánek Ubisoftu, který hru vydává. „Slyšeli jste aspoň sedmdesát procent toho, co jsem říkal?“ ptá se Chahi po ukončení prezentace. S rozpaky přikyvujeme, přestože nechceme lhát. Vlastně je to jedno: From Dust mluvilo samo za sebe jen samotným obrazem.

Božská hra

Dá se to říci jednou větou: From Dust je o ochraně vesničanů před přírodními živly. Jako mocný demiurg máte v rukou možnost ovlivňovat vodní proudy, zapalovat lesy, nechávat soptit sopky, stavět hory, protahovat údolí, odplavovat kontinenty a rvát zemi na kusy. Zároveň se vší tou silou musíte ochránit křehké domorodce, kteří jsou přírodou neustále ohrožováni. Vesničané naštěstí výrazně artikulují své potřeby a vždy je jasné, kde a jak rychle potřebují pomoc. Od prvního pohledu by se hra dala smazat z tabule konstatováním, že jde o variaci na Populous a Black & White, tedy božské hry. Rozdílem tu ale je absence nepřátel – vaši chráněnci nebojují s nepřáteli, ale s přírodou. A ta umí být krutá. Jedna z mnoha paralel, která se nabízí, je tedy ta o přežívání člověka od doby kamenné do dneška. Anebo ta druhá – ekologická, která říká: „Tak dlouho matičku přírodu do zadnice kopeme, až nám to vrátí a koukat budeme. Musíme s ní žít v harmonii!“ Neukvapujme se. Jednak se civilizace ve hře nevyvíjí, a pak sám Chahi říká: „Nic tou hrou nechci naznačovat, žádné ekologické ani jiné poselství v ní nehledejte.“ Výjimečně poslechněme autora. Na rozebírání jeho postoje budeme mít čas v recenzi příští rok.

Příroda na amfetaminech

Všechny přírodní procesy jako je eroze nebo vlnobití nebo soptění jsou ve From Dust zesíleny a zrychleny. Jakoby příroda snědla plato amfetaminů a vyrazila na diskotéku. Uprostřed toho živelného kolotoče se krčí vesnice, později dvě, tři a více a mezi nimi chodí lidé. Mají celkem jednoduché životy: chodit a něco chtít. Jenže třeba nečekaná údolí, kterými jim naspeedovaná příroda zatarasuje cestu, je vedou k vyčerpání, panice a obecné nespokojenosti, asi jako je nespokojený lid český, když se ministr John projeví v televizi. Nejde jen o údolí, ale o spoustu dalších překážek, které si laskavý čtenář dokáže představit sám. Na základní úrovni používáte proti přírodě její vlastní zbraně – do lávové řeky svedete vodu, přes normální řeku postavíte val, a tak podobně. Časem přibudou takové vymoženosti jako zpomalení nebo zamrazení vody, zrychlení času (ještě víc!) a další, které pocházejí buď jako dar od vesničanů anebo je najete zakopané v zemi v podobě artefaktů. S rozvětvenými silami přichází další výzvy, třeba ta o odhalování mapy a přesunování se na další ostrovy a zjišťování, co je za obzorem. O tom právě Chahi mluvil na začátku.

Malý velký muž

Největší problém byl a stále je s napsáním a odladěním kódu, který by dal hráči absolutní volnost a zároveň nepoškodil zábavnost. Hra i dnes prochází neustálým testováním a dokonce se během prezentace nevratně zasekla. S problematikou kódu souvisí i další dvě otázky – a to sice multiplayer a editor vlastních scénářů. Hraní více hráčů je něco, co Chahi podle vlastních slov prověřuje, a rád by do března 2011 našel způsob, jak více lidé spojit v jednom světě. S editorem je to podobné, a i když jde o dobrý nápad, není prioritou. „Mám v týmu sedmnáct lidí,“ říká Chahi. „Nedá se stíhat všechno. Podívejte se vedle k Assassin's Creed. Tam jsou stovky a stovky lidí. To se jim to pak programuje!“ Jde o přátelská slova, ne pocit ublíženého chlapíka, který zamrzl na začátku devadesátek. V hloubi je Chahi zkušený vývojář s vytrvalostí a chutí udělat hru co nejlepší i v malém týmu a podřizuje tomu vše. Kromě vydané hry to pro něj bude znamenat i velké vítězství nad časem i vrstevníky.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama