Fat Princess Článek Fat Princess - první dojmy

Fat Princess - první dojmy

sleepless.

sleepless.

5. 5. 2009 22:36 2
Reklama

Za všechno může Tetris. Ukázal celému světu, jak může být vpravdě primitivní koncept nezřízeně návykový až do bodu, kdy člověk zcela ignoruje všechny vysokonákladové AAA hry a soustředí se na tu zatracenou jednoduchou hovadinu. Podobný dojem by ráda vyvolala i především multiplayerová záležitost Fat Princess pro PlayStation Network. Jednoduchá pravidla, komplexní hratelnost, stylové zpracování, tím vším se hra papírově honosí. Tlustá Princezna podle našich prvních dojmů dokáže na člověka zasednout a stěží jej nechá jednou za čas nadechnout.

Když se o Fat Princess zmínili na Fox News, přihnala se lavina protestů. Tlusté i tenké feministky, od přírody obézní, a tudíž legitimně nemocní lidé, ale také chudáci, kteří si svá kila a s nimi spojené zdravotní potíže vyžrali sami svou vlastní zásluhou. Všichni se mohli přetrhnout v chrlení protestů vůči faktu, že jedním ze základních konceptů hry je vykrmování princezny kusy dortu, aby její únos byl pro soupeřící tým co nejobtížnější.

„Je to urážející, vytváří to stereotypní obrázek, nechutné, odporné,“ všechny tyhle nadávky protestanti chrlili, ale systematicky na jednu vlastnost zapomínali. Nikdo z nich nezmínil, jak je hra vtipná, jak jí sluší kontrast mezi roztomile nakreslenou, ale brutálně krvavou grafikou, jak princezna arogantně křičí, že má hlad, a vesele pak mlaská požírajíc donesený dortík, a jak groteskně pak vypadá snaha pěti postaviček o transport vykrmené princezny s rukama o šíři stehna zdatného desetibojaře. Stačí jen chvilka a některá z těchto scének rozjasní vaši mysl a možná i zamračenou oblohu za oknem. Vlastně se nelze protestům některých lidí divit. Tahle přehnaně veselá hra jim chce šáhnout na blbou náladu, ve které se tak rádi rochní, což se jen málokdy obejde bez následků.

Co je k večeři?!

Na pohled je Fat Princess veselá, copak se za tím asi ukrývá? Žádný ze slíbené desítky příběhových singleplayer levelů beta, do které jsme se zakousli, neobsahuje. Zcela určitě však půjde o prodloužený tutoriál, který vás seznámí s pěticí dostupných povolání a jejich výhodami i nevýhodami v boji, při opevňování budov, unášení princezny a podpoře spolubojovníků. Tím hra zároveň popíše svůj koncept, který v základním multiplayer módu Rescue the Princess spočívá v tom, že ve sklepení vlastního hradu ubráníte vykrmenou nepřátelskou princeznu a zároveň dokážete z hradu soupeřícího týmu unést vlastní princeznu a posadit ji na trůn svého sídla. Právě s tímto módem pro maximum 16 lidí na obou stranách jsme v betě strávili nejvíce hodin. Druhý mód, klasický DeathMatch, byl rovněž zábavný, ale bezduché vymlacování členů dvou týmů brzy zevšednělo.

Rescue the Princess ukazuje v plné míře strategicko-akční ambice konceptu, stejně jako nezbytnost týmové spolupráce. V betě obsažená mapa Black Forrest není velká. Na každé straně hrad, uprostřed řeka s ostrůvky a mostíky. V počátečních soubojích bylo zřejmé, že hráči bojují spíše s pochopením pravidel a vzájemnou spoluprácí než sami mezi sebou. V několikačlenných skupinách se neřízeně rozbíhali vstříc hradu druhé barvy, aby prorazili hlavní bránu a vítězoslavně si odnesli uvězněnou princeznu po hlavní cestě. Soupeřící strana však zvolila stejný způsob, a protože si skvadry bojovníků stačily vlnu po vlně vzájemně rozsekat ksichty uprostřed cesty k hradu, princezny se v kobkách nudily a zápasy trvaly neúměrně dlouho.

Veliteeeeeeeeel 

Brzy však chytřejší jedinci zjistili, že je třeba činnost skupiny organizovat, buď přes čtveřici jednoduchých hlášek namapovaných na křížový ovladač nebo ještě lépe s pomocí hlasové komunikace. Hráči si začali všímat i povolání manuálního pracovníka, který toho v boji moc nevydrží, ale umí sekat stromy, stavět na určených místech objekty (hlavní brány, trampolíny, žebříky) a vylepšovat opevnění hradu i stroje pro chrlení klobouků, jejichž nasazováním a výměnou v hradu i na bojišti (po mrtvých) hráč mění i aktuální povolání. Krátce na to se pak hráči naučili kontrolovat pohyb nepřátel na mapě a tvořit taktická komanda několika povolání. Vpředu bojovníci se štíty, velkou výdrží a silným úderem, za nimi pak několik málo odolných střelců, či mágů s možností útočit z dálky a někde okolo by měl ideálně pobíhat kněz, aby své druhy léčil.

Tyto malinkaté jednotky samozřejmě ve vzájemné potyčce moc nevydrží, takže střety trvají obvykle pár sekund a za jedno kolo se jich odehrají desítky. Odpovídá to celkovému tempu hry, které je typicky arkádové, čili skoro až frenetické. Když vás někdo zabije, tak jste do pěti sekund zpět na bojišti s tím, že si v hradu naberete takové povolání, kterého je zrovna třeba. Možnost hlasové komunikace je přitom opravdu silný nástroj, s jehož pomocí lze překvapivě komplexní hratelnost využívat k provádění řady diverzních akcí.

Tajná operace 

Zatímco skupinka sestavená z odolných bojovníků zaměstnává nepřítele na mostě a několik lučištníků ostřeluje své kolegy na protější straně řeky, snaží se na spodním okraji mapy postavička bez zvoleného povolání (málo vydrží, ale je mnohem rychlejší) nenápadně překonat řeku bez úhony (potopení se ubírá zdraví). To, aby využíla již postaveného a soupeřem trestuhodně nezbouraného katapultu k infiltraci kobky, rozsekala zde dřevěný kryt studny, vzala za ruku princeznu (opět soupeřem trestuhodně nevykrmenou) a skočila do ní.

Jakmile pak tento špión s princeznou v náručí (pohybem princezna ztrácí nažraná kila) vyplave na kraji řeky, tak už pozornosti nepřítele neuteče a nezbývá, než se šikovně proskákat na druhý břeh a rychle vyhledat ochranu buď v hloučku spolubojovníků, nebo za zdmi hradu. Nutno říci, že to není jednoduché. Panáček bez povolání kolikrát padne i po jedné trefě šípem. Když se však zadaří, tak stačí zachráněnou princeznu posadit na trůn, uchránit od záchrany nepřátelskou princeznu v kobce a po několika sekundách kolo končí vítězstvím modrých, nebo červených. Spoluhráči se přes voicechat pochválí, vybere se mapa a jede se dál.

Výše popsaná strategie je pouze jedna z možných. Záleží na stupni koordinace, kterou tým až 16 lidí zvládne. Při vysokém tempu hry, kde se pořád něco děje, je třeba rychle reagovat na změnu situace a hlavně se nezastavovat. Právě to je možná na Fat Princess to nejlepší. Pořád je třeba něco dělat, protože chvilku kontemplace zajisté využije nikým nepovšimnutý nepřátelský panáček, aby halapartnou rozsekal na třísky vstupní bránu, proskákal až k princezně do sklepa...a pak zjistil, že ji neunese, protože jste ji velmi dobře vykrmili :)

Plnoverzní bonusy

V plné verzi hry bude krom kampaně a zmíněných MP módů fungovat i jakási aréna, která umožní trénink bojových manévrů (blokování, léčení, speciální útok, přepínání dvou zbraní dle vhodnosti situace), slíbena je možnost hrát kterýkoli MP mód s boty a pro hračičky chystají tvůrci též módní salón pro změnu barvy vlasů, barvy očí, tvaru fousů a dalších maličkostí včetně online obchodu. Ani tyto možnosti by však neměly zásadním způsobem změnit náš postoj ke hře, který je po mnoha hodinách koordinovaných i nekoordinovaných soubojů v MP betě pozitivní. Termín vydání hra zatím nemá, ale už teď jsme zvědaví na finální verzi.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama