far-cry-3
Far Cry 3 Článek Far Cry 3

Far Cry 3

Martin Klekner

Martin Klekner

25. 6. 2011 22:08 42
Reklama

To, jak přijmete nové Far Cry, hodně záleží na tom, jak jste přistupovali k předchozím dílům. Fanoušci, kteří si otevřený svět a sandboxový přístup druhého dílu zamilovali, budou pravděpodobně znepokojeni. Naproti tomu ti z vás, kteří s láskou vzpomínají na o něco přímočařejší díl první (a kdo by také ne), přivítají změny ve třetím se slzou štěstí v oku. Vývojáři z Ubisoftu totiž tvrdí, že vzali oblíbené prvky z Far Cry 2 a s nimi se vrátili ke stylu zakladatele série.

Vítejte do džungle... zase

Na letošní E3 se vytasili s gameplay trailerem, který do značné míry napověděl, kam s trojkou míří – a nyní vám všem doporučuji, abyste ho zhlédli. Pryč je africká savana, hra je zpátky v tropickém klimatu, na ostrově kdesi uprostřed Pacifiku (napovídá tomu např. zjevení vraku sestřeleného letadla Mitsubishi A6M Zero), hrdina (Jason Brody) opět stojí sám proti hordám nepřátelských vojáků, opět mu byla unesena společnice a ano... opět je zde tajemství, které číhá skryté kdesi v upocených koutech džungle.

Šílenství na každém kroku

„Zatímco Far Cry 2 bylo především o znepřátelených frakcích a globálním konfliktu, o důsledcích globální politiky a o tom, co se stane se státem, když se situace vymkne kontrole,“ říká Jason VandenBerghe, člověk zodpovědný za dějovou linii ve FC 2 a 3, „příběh trojky se zaměří především na individuální konflikt. Na to, kam až dokáže zajít lidská mysl, která propadne šílenství.“ Podle těchto slov se dá poměrně snadno vydedukovat, že skrytá záhada tentokrát nebude obnášet střílení mutantů či ufounů, nýbrž odhalení důvodu, proč se všichni na ostrově chovají tak nepříčetně. Že by snad nějaká nová droga?

A když už o tom mluvíme... „....vysvětlil jsem vám už někdy definici šílenství? Šílenství je... když děláte stejnou podělanou věc pořád dokola... a očekáváte, že se něco změní.“ Ano, jde o slova Alberta Einsteina, ale řekněme si to narovinu – v podání Vaase, jednoho z herních záporáků, znějí o tolik lépe. Je šílený, je zvrácený, ale cosi v jeho oscarovém hereckém výkonu je tak neodolatelné, až má člověk pocit, že ho raději bude jen tak poslouchat, než pokoušet se ho zabít. Pokud jde o mě, už dlouho jsem neviděl tak zajímavého antagonistu – doufejme, že herecké výkony všech postav ve Far Cry 3 budou na stejné úrovni.

Lineární ukázka na nelineární hru

Autoři toho spoustu tají, a tak není moc jasné, o co v ukázaném táboře přesně jde, jak se k němu hlavní hrdina dostal, proč na něj má Vaas tak spadeno atd. Přesto však můžeme rozebírat herní stránku. Ta je totiž (na Far Cry) až překvapivě silně skriptovaná. Máme tu omráčení hlavního hrdiny, rozhovor o povaze šílenství nad vodním příkopem, interaktivní podvodní sekvenci (včetně zběsilého mačkání tlačítek), a pak samozřejmě pád vrtulníku. Autoři se sice dušovali, že hra přinese otevřené dobrodružství a její velkou částí bude prozkoumávání světa, jestli to tak ovšem je, tak zvolili zatraceně lineární způsob, jak hru prezentovat.

Opět však záleží na vašem přístupu. Dejme lehké překvapení ze skriptů stranou a přiznejme si, že to, co bylo ukázáno, je skutečně působivé. Celá sekvence s Vaasem doslova sálá napětím a následé zápolení hlavního hrdiny s pouty způsobuje příjemné brnění na zátylku. Když pak záporák v závěru traileru zopakoval svoje „ Did I ever tell you the definition of insanity?“, chtělo by se skoro vykřiknout „Chceme vidět víc!“.

Akce v duchu předchůdců

Naštěstí jsou zde i jasné ukázky toho, že Ubisoft nejspíš mluví pravdu. Například hned po vystoupení z jeskyně je vidět, že se cesta vpřed větví a hráč tak nejspíš vůbec nemusí zvolit cestu, po které se dali autoři. Stejně tak je tu krátký pohled na jakési ruiny domorodého chrámu, které přímo vybízejí k prozkoumání. I boj je v duchu FC – autoři na předváděčce ukázali jak tichou likvidaci zezadu a různé velice účinné přepadové techniky (např. seskok z vyvýšeného místa s mačetou v ruce), tak zběsilé akční kosení s kulometem v ruce, vše podle toho, na co se zrovna cítíte. Zatím nebyly odhaleny žádné stopy po vylepšování zbraní či jiné vychytávky (snad pouze pálení „naslepo“ přes překážky), zato bylo potvrzeno, že zbraně se už nebudou při použití ničit.

Při zastřelení nepřítele se příčítají body – zatím nevíme, jde-li o peníze či o nějaký hodnotící systém. Mrtvá těla lze šacovat jako v FC2, brát jejich zbraně, peníze i věci, které mají u sebe. Jestli bude možnost získané předměty prodávat na nějakém trhu, toť rovněž otázka. Kdyby byl zachován systém nakupování z druhého dílu, osobně bych se vůbec nezlobil, na druhou stranu by to úplně nehrálo dohromady s konceptem opuštěného hrdiny na útěku.

Je se na co těšit?

Po grafické stránce možná nejde o takový šok, jaký způsobila jednička, hra však už v pre-alpha verzi vypadá zatraceně solidně a pro mnohé je určitě pozitivním zjištěním, že přináší zpět onu pohádkovou barevnou paletu, s níž proslulo FC1. Modely postav (s výjimkou Vaase) nejsou sice kdovíjaké, zato okolní prostředí i tentokrát vzbuzuje touhu sebrat se a odskočit si na nějakou tu tropickou pláž v Pacifiku. Ve výsledku tak Far Cry 3 vzbuzuje především pozitivní očekávání. Je tu stín pochyb, povede-li se autorům vyvarovat se chyb předchozího dílu, nepřehnat to s linearizací a vyvážit všechny aspekty hry tak, aby skutečně fungovaly. Sám za sebe však mohu prohlásit, že FC3 dám velice rád šanci ukázat, co v něm vězí.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama