Fallout 3 Článek Fallout 3

Fallout 3

Martin Klekner

Martin Klekner

5. 7. 2007 22:42 21
Reklama
Reklama

Popisovat neutuchající šílenství okolo série Fallout by bylo zbytečným nošením dříví do lesa. Jen málokdo zůstal v roce 1997 uchráněn před radioaktivním zářením tohoto nezapomenutelného RPG a zcela po právu se většině z nás dodnes hřeje na piedestalu herních klenotů. Jediné skutečné pokračování dorazilo na trhy již před dlouhými devíti lety a od té doby mnozí jen tajně doufali v zázrak. Stylově odlišná odbočka Tactics, stejně jako početné konzolové konverze, nebyly fanoušky nikdy uznány za právoplatné následovníky a hlad po třetím dílu tak rostl s každým rokem víc a víc. První spásná vlaštovka svitla až s názvem Van Buren.

O co větší bylo počáteční nadšení z průsaku informací o dlouho utajovaném projektu firmy Black Isle, o to mrazivěji působilo následné rozpuštění této legendární firmy vydavatelem Interplay. Práva na vývoj značky Fallout byla poskytnuta společnosti Bethesda Softworks, která si sice nejdříve provokativně dodělala svůj datadisk Shivering Isles pro TESIV: Oblivion, hned vzápětí však již všechny své síly vrhla na vývoj očekávaného giganta. Následovalo několikaměsíční mlčení, které bylo konečně ukončeno před několika málo týdny - exkluzivním odhalením Falloutu 3 pro časopis GameInformer.

Zpět do budoucnosti

Fallout 3
Je zbytečné říkat, jaký bič si na sebe Bethesda upletla - vytvořit pokračování tak nedotknutelného titulu, navíc se supícím zástupem skalních fanoušků v energooblecích za zády, to si žádá opravdu odvahu. Téměř okamžitě po ohlášení se vzedmula masivní vlna reakcí, od těch nadšených, po krajně pobouřené („Nechceme další Elder Scrolls!“, „Radši nic, než Bethesdu!“ atd.), živé diskuze zaplavily internetová fóra, petice začaly rašit jako houby po dešti. Ani to však chlapíky pod vedením Todda Howarda neodradilo od úmyslu přinést Fallout hodný 21. století. Ano, novinek je víc než dost a ačkoliv tři hlavní pilíře minulých dílů (apokalyptická atmosféra, množství propracovaných NPC a interaktivní svět) pořád stojí, přesto bude třetí díl v mnohém odlišný od toho, jak jsme si ho vysnili.

Katastrofa, způsobená čínským nukleárním útokem v roce 2077, změnila navždy tvář světa. Z metropolí jsou rozbořené ruiny zamořené odpornou zmutovanou havětí, lesy a řeky nahradily vyprahlé pustiny, pitná voda se stala vysoce nedostatkovým zbožím a těch, kteří Armageddon dokázali přežít, je strašlivě málo. Vaulty - v nich spočívá naděje lidstva. Zde, hluboko pod zemí, se zdržují poslední komunity přeživších, v bezpečí před děsivou realitou zemského povrchu. I oni však mají daleko do idylického života. Proslýchají se legendy o těch, kteří byli nuceni opustit bezpečí krytů a vydat se pátrat po záchraně tam, kam se nikdo neodvážil již po dlouhá léta. Vodní čip... GECK... kdo by si je pamatoval? Jsou to jen příběhy, které pro vás, nového obyvatele Vaultu 101, nemají sebemenší význam. Nebo snad ano?

Dospíváme v hrdinu

Interaktivní vývoj postavy byl vždy doménou série TES a není tedy divu, že první minuta strávená v klaustrofobickém Vaultu bude zároveň prvním pohledem novorozeněte, jehož matka při porodu neočekávaně zemřela. Autoři sázejí především na sžití se s hlavním hrdinou, a tak si na začátku hry během cca jedné hodiny prožijete proces dospívání mladého člověka, zpracovaný formou klíčových událostí. Už když vás otec (hraný charismatickým Liamem Neesonem) poprvé zvedne v náručí, dostanete možnost detailně si navolit svůj vzhled. Na editory vzhledu jsou v Bethesdě machři, a tak nemáme strach, že by si hráč nevytvořil postavu přesně podle svého gusta - o něco zajímavěji se jeví fakt, že podoba vašeho otce se vygeneruje podle té vaší. Právě on má totiž v celém příběhu velmi důležitou roli, a tak neuškodí vybudovat si touto cestou o něco silnější rodičovské pouto.

Jak již jsme psali v naší dřívější novince, jedna z prvních „hraček“, kterou od otce dostanete, bude drobná brožurka s výstižným názvem „You are SPECIAL“. Ta mimo jiné jasně napoví, jakým směrem se i tentokrát bude ubírat systém zvyšování levelů – schopnosti Strength, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Agility a Luck se vrací. Krátce nato následuje oslava desátých narozenin a spolu s ní i další netradiční dárek v podobě vlastního Pip Boye (o něm bude řeč později). V šestnácti projdete tzv. G.O.A.T. testem, který známe již z TES. Hra vám připraví sérii otázek, často s morálním dilematem, a podle vašich odpovědí pak sestaví univerzální osobnost, s vlastní sestavou skillů, perků, traitů atd.

Vaše dětství v atomovém krytu ovšem nebude jen nudnou sbírkou tabulek a testů. Několikrát se vám naskytne možnost volně se projít po šedivém světě betonových stěn a dokonce i vyřešit pár questů, na nichž se poprvé projeví i důležitost vašich rozhodnutí. Zlikvidovat partu výrostků terorizujících své okolí, nebo se k nim přidat? Vaše volba. To vše ovšem skončí s devatenáctým rokem života a nečekaným zmizením otce. Vaše divoké teorie o tom, co se mohlo milovanému rodiči stát, samozřejmě neujdou pozornosti despotického vůdce Vaultu, Overseerovi, a tak budete za pár minut ještě velice rádi, když s průšvihem za zadkem poženete zatuchlými podzemními chodbami vstříc zemskému povrchu. S prvním pohledem do neznámého zářícího objektu, slunce, tak začne vaše životní dobrodružství ve světě radioaktivního odpadu.

Fallout 3

První kroky

Ohromení ze zničeného okolí americké metropole Washingtonu DC ovšem nebude mít dlouhé trvání. Velice brzy vám začne jít o kejhák, nebude proto od věci seznámit se blíže s herními mechanismy. Pod magickou zkratkou VATS (Vault-Tech Assisted Targeting System) tak brzy poznáte nový bojový systém, který i přes odpor fanoušků nahradil známý tahový z prvních dvou dílů. Hraní Falloutu 3 probíhá v realtime, stejně tak jako boje. Je zde ovšem jedno ALE - kdykoliv během akce si hru budete moci zapauzovat. V tu chvíli dostanete k dispozici několik akčních bodů, které v žárů bitvy spotřebujete pro útoky na nepřátele, pohyb, léčení či správu zbraní. Když vám tyto body dojdou, zmáčknete tlačítko a šup zpátky do realtime, kde se vám postupně znovu nabijí na původní hodnotu. Autoři na nový systém samozřejmě kladou velký důraz, a tak nezbývá než věřit, že se z třetího dílu nestane prachsprostá FPS.

Ve chvíli, kdy dojde k zastavení času, přiblíží se vám nejbližší nepřítel a vy dostanete možnost vybrat si, na jakou jeho část zaútočíte (s vyznačenými procentuálními hodnotami úspěšného zásahu, ovlivněnými RPG statistikami). To jistě nebude nijak k zahození - mnohé protivníky vyřídíte jen soustředěním se na citlivá místa jejich těla. Když obrovský zmutovaný mravenec přijde o svá tykadla, ztratí orientaci v boji a začne zmateně útočit na vlastní druhy. Voják se sebelepší plazmovou puškou je bezmocný ve chvíli, kdy mu ji prostě ustřelíte. Podceňovat se pak nevyplácí ani kritické zásahy, které často nepřítele na krátkou (rozhodující) chvíli ochromí.

Na boje navazuje léčení. Nejsnazší formou první pomoci je pitná voda, ta ovšem dokáže pěkně zavařit ve chvíli, kdy je kontaminována radioaktivitou. Samozřejmostí je konzumace nalezených potravin, přítomnost stimpacků a tabletek, novinkou jsou ovšem vážnější zranění. Takový přímý průstřel břicha již totiž nezahojíte pouhou zázračnou vodičkou, na řadě bude odborná lékařská pomoc. Vaše šrámy se navíc citelně podepíšou na schopnostech postavy: ostrostřelec jen těžko něco zmůže s pochroumanou paží, atlet bez nohy rovněž není ideální kombinace.

Slavné návraty

Fallout 3
Ano, Pip Boy, zápěstní minipočítač stylizovaný do podoby reklamních letáků let 40. a 50. se vrací v nejlepší formě. Tentokrát se ovšem jedná o vylepšenou verzi 3000 (namísto známé 2000), která v základním menu nabídne tři všeobjímající položky - Stats, Items a Data. V první bude probíhat klasické levelování a prohlížení statistik, druhá slouží jako inventář, třetí pak umožní ostatní funkce typu žurnál, mapa, radiový scan okolí (s trochou štěstí zachytíte i skrytá volání), či projíždění starých rozhovorů. Zdaleka nejzajímavěji se však rýsuje funkce přenosného rádia, na němž si budeme moci naladit jak známé americké šlágry poloviny minulého století, tak denní zpravodajství. To tu samozřejmě není jen tak pro okrasu, díky němu se dozvíte důležité novinky z okolního světa a v pozdějších fázích dokonce i komentáře svých vlastních akcí!

Sbírání zkušeností a levelování probíhá podle starého známého scénáře. Systém SPECIAL byl již zmíněn, univerzální osobnost pak pomohou dotvořit staré známé Skilly (ovládání různých druhů zbraní, léčení, první pomoc, obchod, řečnictví...), Traity (vyplívající ze zaměření vaší postavy, např. odolnosti proti jedům atd.) a Perky (další bonusy pro různá zaměření, od většího počtu akčních bodů, po odolnost proti radiaci, ve třetím díle získáte nový s každým druhým levelem). Všechny akce navíc vyvolají reakci, a tak se bude váš výsledný charakter řídit ještě jedním, morálním faktorem - Karmou.

Věcí, které budete moci nacpat do inventáře, bude i tentokrát habaděj. Již teď je jisté, že se vrátí i populární bojové vybavení předchozích dílů. První Energo zbroj nové generace jsme ostatně měli možnost spatřit v teaseru. Lákavě zní možnost sestavovat si vlastní zbraně ze součástek, které naleznete ve všudypřítomných ruinách - a řekněte sami, kdo si aspoň jednou nechtěl zahrát na MacGyvera? Tato funkce se navíc netýká jen zbraní, s trochou cviku brzy vytvoříte i vlastní výbušniny, munici, či léčiva.

Fallout 3

Rozhodnutí je vaše

Herní svět má být o chloupek menší než ten z Oblivionu a stejně tak NPC potkáme „pouhých“ několik stovek. Autoři se nicméně dušují, že co ubrali na kvantitě, přidali na kvalitě a prakticky se tak nestane, že byste všude potkávali ty samé postavy žvatlající stejným hlasem stejné průpovídky (zaměstnáno je přes 30 dabérů). Prostředí tak má být uvěřitelnější a živější, s minimem hluchých míst. Valná většina oblastí je pokryta nehostinnou pustinou, plnou banditů a nepřátelské zvířeny, dočkáme se však i několika větší lidských aglomerací. První, na kterou po opuštění Vaultu nejspíš narazíte, bude rozpadající se městečko Megaton.

Již tady autoři ukázali, že jim fantazie rozhodně nechybí. Jeho dominantu totiž tvoří nevybuchlá atomová bomba, která sem dopadla během války a dodnes stojí uprostřed hlavního náměstí, uctívána obyvateli jako důkaz Boží lásky a slitování. Pod poetickým obrázkem zbožné vděčnosti se však skrývá spor, který má vybuchnout právě s příchodem samotného hráče. Šerif Simms, jehož potkáte krátce po průchodu vstupní branou, vás poprosí o zneškodnění nebezpečné výbušniny, jež mu už nadělala nejednu vrásku na čele. Naproti tomu záhadný Mr. Burke v nedaleké krčmě předloží zcela protichůdný návrh - pomůžete-li mu atomovku vyhodit do povětří (a s ní i celé proklaté město), bohatě se vám odmění. Jak se rozhodnete? Volba je jen na vás...

Podobně jako například v Knights of the Old Republic, i zde bude fungovat systém stupnice dobra a zla, tzv. Karma. Ta bude ovšem mnohem přirozeněji tvarovatelná než v jiných hrách. Vaše početná rozhodnutí budou pozvolna posouvat ukazatel na jednu či na druhou stranu a okolní svět na to bude patřičně reagovat. Se smradlavým otrokářem jednají lidé pochopitelně jinak než s usměvavým hrdinou. Každá cesta bude mít samozřejmě své výhody a nevýhody, takže se rozhodně nedá říct, jaká bude nejlepší. Všechny nicméně nabídnou zcela nový, neokoukaný herní zážitek, odlišné úkoly, NPC a dostupné vybavení.

Nebudete ale muset být nutně jen zlí a dobří. Naopak, autoři kladou velký důraz i na neutrální zaměření. V postapokalyptickém Washingtonu proto nenaleznete jen plakáty pro nábor ryzých hrdinů / padouchů, ale i takové skupiny, které budou vyžadovat přísnou nestrannost a nezaujatost. Nehledě na to, že příliš vyprofilované charaktery budou často přitahovat lovce odměn z opačné strany barikády...

Na pouti zničeným světem

Fallout 3
Herní svět nabídne rozmanitá prostředí - kromě měst a pustin, tak musíme zmínit i podzemní prostory metra, které budou v novém Falloutu fungovat jako dungeony. A to dungeony zatraceně nebezpečné, plné přerostlé havěti a samozřejmě supermutantů. Z toho vyplývá jediná věc: Bethesda díkybohu opustila systém známý z Oblivionu, kdy všichni nepřátelé levelovali spolu s hlavní postavou. Fallout 3 volí klasický způsob: „Strčíš-li nos, kam nemáš, může se ti stát, že o něj dost rychle přijdeš. A ne jen o něj.“ Kromě funkce dungeonů pak můžete metro využít k mnohem přirozenějšímu účelu: rychlému cestování.

V podzemce poznáte strach - v oblastech Downtownu poznáte válku. Právě zde totiž budou probíhat nekonečné boje mezi Bratrstvem oceli a mutanty, jichž se vy samozřejmě zúčastníte. Je celkem jedno, jaký přístup zvolíte, zdali se do boje vrhnete po boku chrabrých těžkooděnců, či necháte-li si jimi jen vyčistit cestu. Obecně vzato však platí, že Downtown bude pro hráče skutečnou zkouškou ohněm, kde využije vše, co se až do té doby naučil. Povzbudivá představa, zvláště vezme-li se v potaz fakt, že tato oblast zabírá víc než čtvrtinu herního světa.

Fallout 3 je poháněn vylepšeným enginem hry Oblivion, a tak se nelze divit, že již na první pohled vzbuzuje nadšení. Krásná panoramata zničené krajiny, rozbořená města, modely NPC a mutantů, to vše dává PCčkářům zapomenout na nízké HW nároky. Programátoři si dali záležet na fyzikální stránce, objeví se efekty jako Depth of the Field (patrné při prohlížení Pip Boye) a ačkoliv nebude nutné vlastnit hardware podporující DX10, půjde o velice příjemnou eventualitu...Důležitá informace, která je ovšem patrná z každého druhého screenshotu - Fallout 3 bude především first-person hrou, s možností přehodit do third-person a případně i izometrického pohledu (o čemž se stále vedou spekulace). Fanoušci běsní, Bethesda se usmívá, nezaujatí si počkají a uvidí, jak to nakonec dopadne.

Fallout 3

Ještě si počkáme

Okolo Falloutu 3 by se toho dalo napovídat ještě mnoho. Z toho, co zatím nepadlo: podobně jako v KOTORu dostaneme možnost aktivněji ovlivnit dialogy díky speciálním řečnickým schopnostem; hlavní dějová linie zabere okolo 20 hodin, vedlejší cca dalších 40; vrátí se staří známí nepřátelé, v čele s Behemothem, obrovským mutantem, na nějž bude platit snad jen Fat Man, příruční vrhač atomových bomb; vrátí se i černý humor a brutalita; sběratelé se také tentokrát dočkají utržených hlav panenek; pravděpodobně se budeme muset obejít bez dopravních prostředků, zničená auta s plnou nádrží benzínu budou sloužit jen jako příležitostná výbušnina; a konečně - autoři plánují do hry zahrnout i mini-hry, v podobě aktivace různých pomocných robotů a pastí. Zmíněné petice vznikají právě proti tomuto rozhodnutí.

Ať už jste skalními fanoušky věhlasné série nebo o fenoménu Fallout slyšíte poprvé, rozhodně se nevyplatí třetí díl ignorovat. Bethesda Softworks má dlouholeté zkušenosti na poli RPG žánru a to, že dokáže vytvořit skutečné pecky, nám dokázala již nejednou. Kdyby se chopila jakéhokoliv jiného opomenutého titulu, nejspíš by se jí dostalo ovací ve stoje. Jenže Fallout není jen obyčejná herní série - Fallout je legenda. Legenda, která se může pochlubit jednou z nejsilnějších (a nejortodoxnějších) hráčských komunit, jež je schopna napadnout a roztrhat každého, kdo by se na jejich modlu odvážil sáhnout. Legenda, která byla víc než hrou, která se pro mnohé stala druhým životem. Proto vážně držíme autorům palce, aby vše dopadlo, jak má. Buď nám na konci příštího roku přinesou Fallout 3, na jaký nikdy nezapomeneme... nebo by si měli urychleně pořídit novou identitu.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz