Evoluce Wolfensteina
Podle Sigmunda Freuda je id neboli „ono“ jednou ze tří složek naší osobnosti a jeho hlavní snahou je dosažení slasti. V herním světě se o id také mluví, ale ve zcela jiném kontextu – i když se nám při vyřčení id Software derou na tváře slastné úsměvy. Jedná se o firmu, která otřásla základy herního světa a změnila ho k nepoznání. Firmu, která nám všem jasně dala najevo, že pokud chceme někoho zabít, je nejlepší udělat to tváří v tvář. Abychom odkryli celou její minulost a uvědomili si, jak mocný dopad na herní svět měla, musíme se vrátit v čase jedenáct let před vydání jejího nejzásadnějšího titulu. Do doby, kdy světlo světa spatřil Castle Wolfenstein (1981).
Wolfenstein poprvé – špionážně a ve dvou prostorech
Bohužel, studio MUSE, které mělo oba Wolfensteiny na svědomí, v roce 1987 zavřelo svůj krám a nacistický hrad šel k ledu na dlouhých pět let. Během této doby se na herní scéně objevil id Software, který se mainstreamu představil první plynule scrollovací plošinovkou Commander Keen. Hra to byla tak úspěšná, že k ní vznikla celá série pokračování a světu dala jasně najevo, že se v id ukrývá jeden opravdu geniální programátor.
Předchůdci a prostorové experimenty
Stejný osud potkal i další projekt id Software – Catacomb 3-D. Přestože již běžel na první verzi enginu, jenž byl následně použit k rozpoutání revoluce mezi akčními hrami.
Wolfenstein potřetí – nadčasově a akčně
Hrad Wolfenstein byl vykopán ze zapomnění a přetvořen do podoby, jaká odpovídala tehdejším technologickým požadavkům. Kvůli přílišné složitosti, jež zpomalovala herní engine, sice byly veškeré stealth prvky z výsledného produktu vystříhány, ale i tak se Wolfenstein 3D zapsal v roce 1992 do herních análů jako historicky první FPS a nikdo ho z nich už nevymaže.
Wolfenstein 3D se dočkal pokračování s podtitulem Spear of Destiny, které do nacistické tématiky přililo notnou dávku okultismu, díky němuž nebyl problém potkávat obživlé mrtvoly, démony a podobně. Ačkoliv byl Wolfenstein neskutečně populární a úspěšný, rozhodlo se id zasunout ho zpět do šuplíku a věnovalo se dalším projektům. Tento čin dal vzniknout hrám jako je Doom či Quake a všem jejich pokračováním.
Wolfenstein počtvrté – okultně, vyspěle a multiplayerově
Multiplayerovou složku si vzalo na starosti studio Nerve Software a povedlo se mu vytvořit plnohodnotný doplněk singleplayerové kampaně, který se těšil velké oblibě až do doby, než v tomtéž roce vydalo studio Splash Damage multiplayerové „pokračování“ Enemy Territory. Všechna lákadla původní hry více hráčů byla vyšperkována zkušenostmi, spoustou herních tříd a neutuchající akční hratelností. Velkým kladem byla také cena – zdarma.
Wolfenstein popáté – mobilně, konzolově a s příchutí otevřenosti
Nejnovější přírůstek do nacisticko-okultní rodiny má vedle id Software na svědomí také Raven Software, Pi Studios a Endrant Studios. Nese název Wolfenstein, náckové si v něm zahrávají s temnými dimenzemi, B. J. si propůjčuje magické schopnosti a vše se odehrává ve více méně otevřeném městě. Jak se nám líbila, se dočtete v naší recenzi.