PlayStation 3 Článek E3 konference Sony - shrnutí

E3 konference Sony - shrnutí

Jan Horčík

Jan Horčík

15. 7. 2008 22:33 23
Reklama

Osobní dojmy ze všech tří konferencí se dají shrnout docela jednoduše: největší dojem rozhodně udělaly prezentace Microsoftu a Nintenda. MS díky svému velkolepému přepracování Dashboardu, který to potřeboval jako sůl - na rozdíl od konkurence, která je v tomto zjevně napřed. Nintendo zaujalo novými periferiemi a dvojicí hlavních trháků Wii Sports Resort a Wii Music, plus exkluzivním GTA pro NDS. Čím zaujalo Sony? Upřímně, asi jen nejefektnější prezentací. Jack Tretton se na pódiu cítil jako doma, vtipkoval, a i když se občas zažbleptnul, nelze než mu za jeho 90 minutový výkon vyseknout poklonu. Sony rozhodně mělo nejlepší pódiovou show i ozvučení, ale všechno tohle pozlátko vlastně ukrývalo jedno velké NIC doplněné potvzením God of War 3, odhalením jedné slevy a jedné velké onlinovky. Můžeme kritizovat, můžeme nadávat, ale to je asi tak všechno, co s tím můžeme dělat. Sony si zřejmě nechává své další trumfy do dalších let - protože, a to je jedna z věcí, které Tretton několikrát zdůraznil, životní cyklus konzolí od Sony je odteď minimálně desetiletý.

A to platí nejen pro PS3, v jejímž případě se nacházíme teprve ve druhém roce života - a podívejte, co už všechno zvládne - ale zejména také pro PS2, která pokračuje ve své spanilé jízdě napříč zábavním průmyslem. Hodně přes 100 milionů prodaných kusů si přímo říká o to, aby se i během následujícího roku objevilo kolem 130 nových PS2 titulů, plus nové speciální balení. PS2 je ideálním vstupem do světa počítačových her pro mladé rodiny, případně nehráče v méně bohatých státech. Tretton řekl, že PS2 je inkubátorem pro pozdější adopci PS3, a to rozhodně není špatná strategie. Která jiná firma z velké trojky má dnes na trhu hned tři úspěšné platformy, všech pod jedinou zavedenou značkou? MS má jednu, Nintendo, vynecháme-li GameBoy, má dvě. To nejlepší může přijít vemi pozdě, jak dokazuje Ico, God of War nebo jiné tituly pro PS2. Ostatně skutečnost, že z GoW3 jsme viděli jen renderovaný trailer, naznačuje, že tuhle hru si bude Sony hňahňat a vymazlovat ještě nějaký ten pátek. PS3 má před sebou minimálně dalších osm let aktivního života, spíš víc, a tak není divu, že Sony nehodlá sázet všechny trumfy na stůl.

Jeden ale přeci jen ano. Sony posouvá hardwarovou laťku současné generace zas o něco výš, když oznamuje soustředění se na 80 GB verzi PS3. Ta se začne prodávat za stejnou cenu, jako se až dosud prodávala 40 GB, což tedy de-facto znamená zlevnění. Plní se tak předpovědi některých bloggerů a analytiků, kteří hned po nedávném zvolání "snížení ceny PS3 letos nepřijde" předpovídali pravý opak. Sony si tak připravuje půdu pro masivní nástup online distribuce, už teď spouští online prodej a půjčování filmů. Studií sice zatím není mnoho a chybějí některá velká jména, i proto Tretton ujistil, že jejich online obchod je otevřený všem studiím. Překvapuje skutečnost, že v obchodě jsou ke stažení či půjčení jak filmy v HD, tak i SD. Standardní rozlišení na PS3? Faktem je, že jednou z mnoha výhod je možnost přenášení obsahu také na PSP, kde se SD využije, ale přece si nebudu kupovat stejný film v SD a HD verzi, abych se na něj mohl dívat doma i na cestách. Příjemná je naopak možnost nakupovat na PlayStation Store i z vašeho PC, které se stává velmi užitečným doplňkem všech současných konzolí, snad až na Wii.

Jednoznačně obrovský kladný ohlas si sklidila LittleBigPlanet a chytrý způsob, jakým hru Tretton prezentoval. Namísto klasické powerpointové prezentace dalších plánů Sony totiž využil právě LBP. Otevřel tak další nové, naprosto úžasné možnosti využití téhle vpravdě revoluční hry. Jak to tak vypadá, LBP je z větší části hotová, v současné době probíhá uzavřený betatest a vývojáři se nejspíš věnují především budoucímu propojení LBP na PS3 s PSP a navíc také spolupráci s kamerkou PS Eye, skrze kterou bude možné do LBP v budoucnu dostávat velmi jednoduše nový obsah. Sony si od LBP navíc slibuje, a Tretton to přiznal, že se jí konečně otevřou dveře ke skupine zákazníků mimo "core gamers a muže". Jinými slovy k ženám a lidem hrami nepoznamenaným. LBP je velice roztomilá hra, na kterou se ženské doslova lepí, což bylo vidět už třeba na press konferenci Sony v Londýně před pár měsíci, kdy byly všechny telky s LBP obsypány ženskými. Pravda, gamepad není právě vhodný typ ovladače, jenže nic lepšího (zatím) Sony nemá. Tedy až na PS Eye, ale to je zatím hudba budoucnosti.

Co naopak můžeme očekávat v nejbližší době je nával nových, kvalitních her na PSN, jak ukázal třeba příklad Ratchet & Clank Future: Quest for Booty. Malá hra vycházející z velké série za ucházející cenu. V podstatě takový malý stahovatelný expansion nebo datadisk má na PSN obrovskou budoucnost - může se tam prodávat dlouhé měsíce, ba i roky, podobně jako hry od Nintenda. PSN je na takovéhle hry jako dělaná a Tretton řekl, že nehodlají místo na PSN zaplácávat hrami, které nikdo nechce hrát (viz. Xbox Live Arcade, který je plný balastu a musí se čistit). A takovýchto malých odnoží velkých her může být celá řada - distribuční náklady nulové, vývojové náklady zlomkové, zisk potenciálně obrovský.

Stejně jako Microsoft a Nintendo, také Sony se věnovalo social gamingu a komunitám. Tady bude mít hlavní slovo projekt PlayStation Home, který si Sony pěkně pomalounku cizeluje do té správné podoby. Spojuje hry, filmy, hudbu a značky v jediném 3D světě, společně s možností svobodné úpravy avatarů a jejich životního prostředí. Opravdu zajímavě vypadají možnosti propojení her a Home, kdy je možný (téměř) přímý přechod rovnou do her jako Warhawk. Koncept Home si jistě bude v průběhu následujících let dál vyvíjet a nedivil bych se, kdyby vývojáři přistoupili i k těsnější integraci svých her a Home. Co dále zaujalo byla nová Gran Turismo TV, kde se zase naopak hry propojují s reálným světem a jistě není daleko doba, kdy se vám budou záběry skutečných závodů na GTTV budou plést s těmi virtuálními. Vychvalování HW možností PS3 se ostatně neslo celou prezentací od začátku až do konce, když Tretton zmínil procesor Cell, jeho obrovský výkon a chvályhodné zásluhy na projektu Folding@Home, případně ke konci nechal promluvit samotné vývojáře.

Na konec si nechal dvě online překvapení. Prvním z nich byla onlinovka D.C. Universe Online od SOE, která na mě ale popravdě velký dojem neudělala. Grafika připomínající spíš předchozí generaci her a ne zas až tak bohaté možnosti interakce s prostředím nevyrovnají to, že můžete hrát za známé superhrdiny. Ale třeba se to ještě vyvrbí. Co zaujalo mnohem víc, to byla nová masivní online akce MAG od tvůrců série SOCOM. 256 hráčů proti sobě na jediném bojišti ve skupinách po osmi, hodnosti a vylepšování postav, určitě také VoIP a dokonalé grafické zpracování, MAG musí nadchnout každého fanouška válečných her. Online hry se na konzolích pořád ještě hledají a MAG může být jednou z cest. Ani velké, ani malé, prostě tak akorát, klávesnice netřeba, válečná vřava dokáže uhranout leckomu. Systém hodností navíc posiluje atmosféru a udržuje hru i její hráče v určitém systémovém prostředí, aby z toho nakonec nebylo "free-for-all". Nabízí se paralela s vynikajícím, ale bohužel jen málo úspěšným PlanetSide.

Sony sice nepředvedla moc překvapení, ale zato nejlepší show a nejjistější záruky do budoucna. Zatímco konkurence bude muset vyměnit současnou generaci hardwaru za nový už během následujících tří až čtyř let, PS3 tu bude, živá a aktivní, ještě za pět, šest, možná i deset let. Není třeba nikam spěchat a v Sony se podle toho na letošním E3 zařídili.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama