Dokážeme překousnout zrušení Silent Hills?
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Dokážeme překousnout zrušení Silent Hills?

Dokážeme překousnout zrušení Silent Hills?

Redakce Hrej.cz

Redakce Hrej.cz

6. 5. 2015 11:00 12
Reklama

Je skoro jisté, že nový Silent Hill podle Kodžimy a del Tora už si nikdy nezahrajeme. Nebo přinejmenším ne v podobě, jakou původně jeho autoři zamýšleli. Dali jsme v redakci hlavy dohromady a zamysleli se nad tím, jak moc nám to vadí a co z toho plyne.

JIRKA: ZRUŠENÍ SILENT HILLS NENÍ TRAGÉDIE

Ačkoli by se proti tomu řada vývojářů jistě ohradila, když se vydavatel rozhodne zrušit nějakou hru, má to zpravidla svůj důvod. Jakkoli se to může fanouškům, kteří neznají rozsah celého projektu, zdát třeba nepochopitelné. Lidé, kteří o těchto věcech rozhodují, nejsou jen nekompetentní hlupáci v polobotkách a obleku, jak je démonicky líčí hráči, když vystaví stopku vysněnému titulu. Na druhou stranu v případě Silent Hills jde očividně o nějaký hlubší problém. I když nevíme, co přesně vedlo k rozkolu mezi Kodžimou a Konami, ať už to byly chybějící peníze, nebo nefungující mezilidské vztahy, zdá se být dost pravděpodobné, že pokyn zastavit vývoj tohoto nadějného survival hororu nebyl zapříčiněn jeho nedostatečnými kvalitami.

P.T. nade vší pochybnost dokázal, že Kodžima není mužem jednoho titulu a dost možná s pokračováním Silent Hillu mohl vystoupit ze stínu vlastního úspěchu. U revolučního hratelného teaseru figuroval coby režisér, producent, scénárista i designér. Po mnoha náznacích, kdy od poloviny roku 2012 dával otevřeně najevo svůj, pro někoho možná překvapivý, zájem pustit se do pokračování hororu od Konami, dostal šanci a v srpnu 2014 na Gamescomu vypadalo vše sluníčkově. Silent Hill + Hideo Kodžima + Guillermo del Toro + Norman Reedus + Fox Engine = hit. Do téhle rovnice nikdo nezapočítal jen možnost, že Kodžima už pomalu přerůstá hlavounům v Konami přes hlavu, anebo dost možná skutečnost, že celá firma chce náhle vycouvat z herního byznysu, o čemž se také spekuluje.

Silent Hills obklopovalo tolik otázek, že by je neschovala ani mlha, která prokleté městečko halí už od roku 1999.

Byla to krásná pohádka a najde se asi jen minimum hráčů, kteří by si dovolili zpochybnit neoddiskutovatelnou atmosféru a příslib skutečného videoherního hororu, který P.T. optimisticky budil. Jak trefně podotkl jeden z našich čtenářů v diskuzi k novince o zrušení hry, stačí se podívat na to, co Kodžima dokázal s jedinou chodbou do L. Jenže na druhou stranu, Silent Hills obklopovalo tolik otázek, že by je neschovala ani mlha, která prokleté městečko halí už od roku 1999. Nevíme, jak přesně by se na hře podílel del Toro, který sice o herní průmysl jeví velký zájem, zatím má ale za sebou jen nerealizované projekty a pořád mě nikdo nepřesvědčil o tom, že míchat hollywoodské filmaře a videohry je dobrý nápad. Jakkoli se to může jevit jako přirozená symbióza.

Co je ale ještě důležitější, P.T. nám neřeklo vůbec nic o tom, jaký by měl Kodžimův Silent Hill být, a to je jeden z důvodů, proč pro mě není zase tak těžké se s jeho zrušením smířit. Teaser byl tak vzdálený čemukoli, co je sérii vlastní (z pochopitelných důvodů, mělo jít o překvapení), že buď by regulérní hra vypadala a hrála se úplně jinak než P.T., anebo by neměla se sérií nic společného. Ukázka byla strašidelná. A to bylo skvělé. Z hlediska designu, prostředí, stylizace nebo perspektivy ale Silent Hill vůbec nepřipomínala. Navíc by jen stěží mohl fungovat stejně matoucím způsobem. Ve výsledku se nakonec možná Kodžimova vize původnímu Silent Hillu tak vzdálila, že ji klidně může uskutečnit sám i bez Konami a licencované značky. Je jen otázka, kdo si ho bude moci dovolit zaplatit.

Dokážeme překousnout zrušení Silent Hills?
i Zdroj: Hrej.cz

VOJTA: ZRUŠENÍ SILENT HILLS JE TRAGÉDIE!

Smrt Silent Hills pod taktovkou Kodžimy je dalším hřebíkem do rakve velkých hororových her. Stašidelné série postupem času vystřídaly děs za akci, mrazivou atmosféru nahradily lekačky a my si tak nějak zvykli, že to s herními horory už nikdy nebude tak vysokorozpočtové jako dřív.

Jasně, jednou za čas se objeví něco jako Alien: Isolation, ale až nový Silent Hill od japonského týmu, navíc v rukou proslulého a oblíbeného designéra, mohl být ten impuls pro velké vývojáře, aby věnovali pozornost i jinému typu hororu než střílečkám s občasnými bubáky.

Mohl to být impuls, ale není. Celá ta tragédie zrušeného Silent Hills spočívá v tom, co mohlo být. Mohl to být návrat k psychologickému teroru první čtveřice Silent Hillů. Mohli jsme se opět dočkat sáhodlouhých rozborů toho, co se to vlastně ve hře dělo. Mohli jsme se opět ocitnout v nevysvětlitelné noční můře, v paralelních dimenzí popelem zasypaného městečka a industriálního pekla plném ztělesněných hříchů hlavního hrdiny. Všechny tyhle neoddělitelné prvky k Silent Hillu patří a kdyby je Kodžima nedokázal odprezentovat v P.T., asi by nyní fanoušci série houfně nepodepisovali petice za obnovení vývoje.

Dokážeme překousnout zrušení Silent Hills?
i Zdroj: Hrej.cz

Budu sýčkovat: Silent Hills nikdy nevznikne, Konami opustí konzolové hry, po vzoru dalších japonských firem Capcomu, Segy, Square Enixu a čerstvě Nintenda se vrhnou na stejně výnosné a na výrobu mnohem levnější mobilní hry a posílí svojí pozici na poli automatového gamblingu. Je třeba přijmout, že se s největší pravděpodobností dalšího Silent Hillu od Konami nedočkáme. Můžeme leda doufat, že Konami značku prodá a chopí se jí někdo se stejným nadšením jako Kodžima, ale osobně bych na to nesázel. A kdyby se za rok objevila nějaká mobilní pitomina dojící svět zamlženého městečka, vůbec bych se tomu nedivil...

JARDA: P.T. BYL KROK SPRÁVNÝM SMĚREM

Zrušení Silent Hills je mi ze srdce jedno. Nedohrál jsem ani jeden díl, daleko radši jsem si o nich četl. Ať už na Wikipedii nebo na blozích zainteresovaných hráčů. Velice mě však mrzí stažení hratelného teaseru P.T. z PlayStation Store. Hlavně proto, že tento vpravdě revoluční koncept, jak lákat na úplně jinou hru, bude už navždy asociován s jistým rizikem neúspěchu. Život tohoto teaseru byl ukončen ne proto, že hra už nikoho nezajímá, ale kvůli právním obezličkám. Můžeme vést spory o to, zda bylo P.T. striktně lineární hrou, která pouze čekala na to, až někdo provede set daných kroků ve správném pořadí, aby na závěr odhalil velké překvapení v podobě existence něčeho, co se jmenovalo Silent Hills. Stejně tak nad tím, zda je vůbec potřeba, aby jeho pouhá existence mátla hráče klamavou reklamou na neexistující produkt.

Pro mě bylo P.T. něco víc. Bylo uceleným zážitkem, u kterého jsem se bál, doslova, jako prase. Nejlepším marketingovým herním příběhem roku. Skvělým katalyzátorem debat a hádek. A teď i enigmou, kterou si sice můžete kompletně projít ve videu na internetu, ale váš zážitek bude přibližně setinový oproti reálnému hraní. Pokud jste si ho stihli stáhnout, můžete si gratulovat. Máte na disku své PS4 relikt z dob minulých, které navíc můžete jednou solidně zpeněžit. I přes veškeré marketingové a legální veletoče, kterými si Konami v posledních dnech a týdnech prošlo ve spojitosti s ukončením spolupráce s tvůrcem Hideem Kodžimou, by nemělo zapadnout, že samotná existence něčeho jako P.T. je krok správným směrem. Snad ho budou následovat další. A dají si o trochu větší pozor.

Dokážeme překousnout zrušení Silent Hills?
i Zdroj: Hrej.cz

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama