Diablo 3 Článek Diablo 3

Diablo 3

Martin Klekner

Martin Klekner

21. 9. 2009 22:20 11
Reklama

Diablo 3 je plné kontroverze. Tu si někdo stěžuje, že se mu ztratil klasický Line of Sight, jinde se píší petice proti přehnané barevnosti, pak se zase ozvou ti, jimž grafika v cut-scénách nepřipadá hodna roku 2009. Všechny tyto kritické postřehy však blednou tváří v tvář reakcím těch, kteří (ať už na letošním Gamescomu, BlizzConu nebo kdekoliv jinde) již měli možnost hru skutečně vyzkoušet. Zástupy nadšených novinářů popisují víceméně stále stejný zážitek - hra je během pár sekund chytla tak dokonale, že se od ní posléze jen horko těžko odtrhávali. A proto namísto omílání informací, které o hře víte již z tohoto preview, povězme si nyní raději vše, co jsme se o těchto hratelných ukázkách dozvěděli.

Bojovník vyšší moci

Hlavní událostí, která doprovázela BlizzCon 2009, se stalo především odhalení čtvrté hratelné třídy. Je jí Monk, postava inspirovaná klasickými stolními RPG, smrtelně rychlý bojovník, kterého sami autoři popisují jako jakousi kombinaci Dhalsima a Zangiefa ze série Street Figter. Jeho specializací je bleskový boj na blízko kombinovaný s magickými útoky, které vyvažují jeho poněkud slabší konstituci. Stojí tak v ostrém kontrastu proti těžkotonážnímu barbarovi.

Monk náleží do kasty náboženských bojovníků, od dětství pečlivě trénovaných pro boj se zlem, vždy respektujících přikázání své víry. Jde o hrdou postavu, respektovanou po celém světě Sanctuary, která ve všem svém konání zodpovídá své církvi - čímž se zase odlišuje od pochybných praktik Witch Doctorů. Na bojišti spoléhá především na svoji věrnou hůl, mnohdy účinnější než meče a sekery, a namísto těžkých brnění využívá spíše úhybných manévrů. Zdaleka nejvíce se jeho herní styl podobá postavě Assassin z Diabla II.

Rychlejší než blesk

Mezi Monkovy základní útoky spadá především Exploding Palm. Jde o trojfázový útok, u nějž první dvě rány násobí jeho účinnost a třetí soka dodělává kritickým zásahem. Pakliže navíc protivník zemře na následky třetího úderu, celé jeho tělo exploduje a zraní vše v blízkém okolí. Jde tak o skvělou možnost jak se zbavit silných nepřátel a zároveň zranit jejich slabší doprovod. Další schopností je Seven-Sided Strike, velmi podobný tomu, co předváděl Loz ve Final Fantasy VII Advent Children. Monk se 7x teleportuje na krátkou vzdálenost a při každém skoku zasadí nepříliš silnou ránu, proti které však není obrany. Way of the Hundred Fists pak slouží jako alternativa k Exploding Palm, pouze s rozdílem, že každá rána se znásobí v několik a finální úder nechá explodovat každého v linii Monkova pohledu. Skvělé pro přeplněné interiéry.

Poměrně velkou novinkou Diabla 3 je odstranění opasku s léčivými lahvičkami z HUDu (pro lektvary zde zbyde jen jediný slot) - místo něj bude možné na pořadová čísla navolit libovolné skilly. Tlačítka myši si tak budete moci ponechat jen na své útočné schopnosti a různá podpůrná kouzla pak bez nutnosti přehazování vyvoláte stisknutím jediné klávesy. Ti, kteří hru již zkusili, tvrdí, že po pár minutách hraní na systém již nedáte dopustit. Právě Monk je skvělým příkladem. Může rychle využít kouzel, která oponenty v blízkém okolí zpomalí, oslepí či znehybní - a v ten samý moment je již kosit svými superrychlými komby. Diablo 3 ostatně na kombinaci jednotlivých skillů spoléhá mnohem více než jeho předchůdce.

A co je tedy s léčením, ptáte se? Ano, mačkání čísílek s červenými nebo modrými lahvičkami již zdaleka nebude tak frekventované. Místo toho bude životodárná energie vypadávat přímo ze zabitých nepřátel v podobě žhnoucích rudých koulí. Ortodoxní diablisté budou jistě nadávat, většina z těch, kteří systém zkusili na vlastní kůži, si ho však pochvalují.

Ti zbylí do party

Hlavní designer Jay Wilson se sice nechal slyšet, že jediný, kdo zůstane stejný jako v Diablu II, bude barbar. Když však na loňském BlizzConu došlo k odhalení třetí hratelné třídy, šlo o postavu Wizard, ne nepodobné svému protějšku z předchozího dílu. Mnozí byli samozřejmě rozladěni, neboť čekali něco skutečně originálního - ale čert to vem. Zvláště, když se za mocného kouzelníka (či kouzelnici, neboť každá třída bude mít na výběr dvě pohlaví) hraje stejně dobře, jako kdykoliv předtím. Z nebe srší blesky, Frost Nova mrazí každého, kdo se dostane blíže, než je zdrávo a elektrické koule kosí pozůstalé. Z nových schopností, jež byly k vidění v hratelném demu na Gamesconu 2009, to byla třeba Spectral Blade - skill, který proti skupině nepřátel vyšle změť vířících magických čepelí.

Na webu Diablo3x.com se před časem objevil kompletní skill tree pro třídy Barbarian a Wizard, který si rozhodně nesmíte nechat ujít. Zatímco barbar svými třemi orientacemi (Juggernaut, Battlemaster a Berserker) a osvědčenými schopnostmi jako Whirlwind, Batch či Warcry překvapí jen málokoho, Wizard se tváří o něco přitažlivěji. Jeho orientace jsou Storm (bouře) , Arcane (tajemno) a Conjure (sesílač) a...ale co bych povídal, běžte si svoji postavu zkusit naklikat sami. O Witch Doctorovi jsme si pověděli již v minulém preview a vzhledem k soustředění se na nově odhalené třídy jsme se toho o něm v poslední době nedozvěděli o mnoho více, než při první odhalení.

Jaká bude pátá a poslední třída zatím zůstává utajeno. Mnohé nicméně napovídá, že tentokrát již skutečně půjde o velmi netradiční kousek.

Runy pro vylepšování skillů

Na rozdíl od minula, nalezené runy tentokrát nebudou sloužit pro vylepšování zbraní a předmětů, nýbrž ke kombinování jejich vlastností se skilly . Ve výsledku tak pokaždé vznikne zcela unikátní schopnost, jež mnohdy změní i obyčejný skill v prostředek hromadného ničení. Příkladem budiž přidání runy Lethality (smrtonosnost) ke Skillu Electrocute (klasické blesky). Obyčejný elektrický výboj pak při kontaktu nechá nepřítele explodovat. Teleport a Striking Rune způsobí, že každý, kdo se nachází v cestě kouzelníkovy teleportace, bude smeten. Runa Multistrike pak zase vylepší klasický Fireball o řetězovou reakci. Systém sice v hratelných ukázkách nebyl aktivovaný, koncept však zní skvěle.

Autoři původně chtěli zcela odstranit možnost jednou umístěné runy ze skillu odstranit a přehodit do jiného, to se nicméně ukázalo jako velké omezení pro svobodu hratelnosti. Nedalo se experimentovat a stačilo poměrně vzácnou runu umístit neuváženě a jako by jste ji ztratili - a ještě k tomu si třeba zkazili oblíbený skill. Měnit umístění run proto bude možné, ale pouze za poplatek. Ten bude v raných fázích hry poměrně nízký, jakmile však váš level naroste, zvýší se i cena za výměnu.

Vedlejší questy a nepřátelé

Málokdo čekal, jak nadšené reakce se vyrojí okolo vedlejších úkolů. Na svých cestách potkáte množství NPC, jež vás budou žádat o pomoc. Odměnou vám samozřejmě bude velký obnos XP, bonusových předmětů a run, ale často i zajímavý zážitek. Jednou potkáte v poušti dívku, kterou jako oběť svým bohům unesli kultisté, a ta vás těsně předtím, než vydechne naposledy, požádá, abyste našli její rodinu a sdělili jí, co se stalo. Pakliže na quest přistoupíte, budete postupně odhalovat celý samostatný příběh dívčina nešťastného konce. Jindy zase najdete skupinku městských stráží a jejího zoufalého kapitána, jemuž se v začarovaných ruinách ztratila část mužstva. Na cestě za jejich záchranou se k vám pak přidá zbloudilý lovec pokladů, který sprostě využije toho, že za něj ruiny vyčistíte - a posléze jen sebere poklad. Takových a podobných questů bude ve hře mnoho a co víc - zdá se, že budou částečně náhodně generované.

Nepřátelé plní přesně to, co se od nich v Diablu vždy očekávalo - snaží se klást odpor, ženou se na vás po tisících a umírají po stovkách (na desítky různých způsobů). Každý druh se chová rozdílně, i zde jsou zbabělci, kteří vezmou nohy na ramena, jakmile jejich vůdce padne, stejně jako obrovské potvory, které jen svou přítomností přidávají okolním démonům bonusy. Důležitým faktem je, že jelikož se nyní hratelnost točí okolo sbírání uzdravujících Health Orbs z padlých nepřátel, hra je o něco náročnější než její předchůdce. Nelze jen vběhnout do davu a kosit a mačkat čísla - často se musíte zastavit, rozmyslet se, jak nejlépe a nejúčinněji rozdělit a zlikvidovat skupinu před vámi a přitom jen doufat, že z nich vypadne léčivá energie. To prý ovšem nic nemění na svižném diablovském tempu.

Maličkosti dělají dokonalost, dokonalost není maličkost

Novinky o Diablo 3 se rojí s takovou kadencí, že žádné preview nemůže být skutečně kompletní, přesto si však rychle povězme, co dalšího bylo během posledních měsíců odhaleno. Tak například je zde tzv. Kill-Combo - počet obdržených XP se znásobí, pakliže zabijete sérii nepřátel v řadě. Vrací se pasti, na svých cestách potkáte i staré známe Shrines. User Interface je na první pohled mixem mezi Diablo 2 a World of Warcraft a podle prvních reakcí je nesmírně uživatelsky přítulné. Během plnění questů se objeví systém rozhovorů, sice ne tak detailní jako např. ve hrách od Bioware, ale i tak jde o další krok vstříc lepšímu zážitku z příběhu. Zlato putuje do vašeho inventáře automaticky, stačí přes něj pouze přejít. U předmětů se zase ukáže porovnání s těmi, které v danou chvíli používáte a vy tak okamžitě zjistíte, má-li cenu je sbírat. Tyto pak zabírají jen jeden slot inventáře, jehož velikost se dá zvýšit zakoupením většího batohu.

Blizzard sice i přes silnou kritiku ze všech stran (nepříliš pozitivní komentáře přišly třeba i od jednoho z hlavních designerů původního Diabla, Billyho Ropera) odmítl změnu pestrobarevné šablony, můj osobní názor však je, že vzhled hry se během těch pár měsíců i tak lehce přiblížil svým předchůdcům. Možná je to proto, že nově představený level se vzhledem velmi blíží původním druhému aktu z Diabla 2 (ostatně, jedná se o lokaci okolo Lut Gholein). Písečné bouře, temné katakomby, záplavy démonů a magické peklo, doprovázející hráče na každém kroku - pakliže toto není Diablo, pak už nic. Vše prý navíc běží plynule i v nejtužších bitkách, ať už jde o single- či multiplayer (ten byl na |BlizzConu testován v počtu 4 lidí).

A ještě jedna zmínka na závěr - ačkoliv lidé z Blizzardu zpočátku svorně tvrdili, že hru plánují uvést jen na PC a OS X, poslední dobou stále vážněji zvažují porty pro konzole. Vypadá to však, že je nebudou tvořit sami a přenechají je raději externím pobočkám. To vše je však zatím v rovině spekulací.

Pekelné brány ke vstupu již příští rok

Nedávná zpráva o odložení data vydání StarCraftu II na rok 2010 (a Diabla 3 tím pádem ještě déle) jistě nikoho nenadchla. Na druhou stranu, mně osobně stačí vědět, že 90% těch, kteří hru už vyzkoušeli, se od ní nedokázalo odtrhnout. A pakliže je pravda, že atmosféra jede na správné vlně, že skvělých skillů a předmětů je dost, nepřátel vždy dostatek a řeže kolik si jen můžeme přát, pak si dovolím tvrdit, že na Diablo 3 se můžeme jenom těšit. Ať už čekání potrvá jakkoliv dlouho.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama