Dějové shrnutí ságy C&C

Zvolte nejlepší hry roku 2023 a vyhrajte řadu cen
S partnerem Samsung SSD přinášíme velkou čtenářskou a redakční anketu. Za svůj hlas pro nejlepší hru můžete získat řadu cen…
Kdyby byla fanouškům série Command and Conquer položena otázka ohledně jednoho atributu, bez něhož si svoji oblíbenou ságu neumějí představit, lišily by se jejich odpovědi asi jen minimálně. Po hrstce příznivců NODu, jež by bez váhání vypálila „Kane!“ a skupině dalších, která by zvolila rozvážnější „tiberium“, by se našlo pravděpodobně i velké množství těch, pro něž je série C&C navždy spojena především s hranými FMV sekvencemi. Právě ty totiž měly hlavní zásluhu na tom, že hráči „Commandů“ před monitory doslova hltali každičkou část jejich příběhu, ačkoliv ten sám o sobě nikterak výrazných kvalit nedosahoval. S příchodem Tiberium Wars však určitě nebude na škodu si v tomto ohledu trochu osvěžit paměť. Vydejme se proto nyní na malou historickou exkurzi a připomeňme si děj všech titulů nesoucích značku Command and Conquer.
Command and Conquer: Tiberian Dawn
Co se týče jejího výsledku, ten pochopitelně závisel na tom, kterou ze dvou válčících stran si hráč na začátku zvolil. Pokud se vydal hájit zájmy Bratrstva Nodu, pověřil ho Kane vyhnáním zbývajících jednotek GDI z Afriky, přičemž k dispozici mu byly jak konvenční, tak i nekonvenční zbraně včetně atomové bomby. Závěrečnou misí této kampaně hráč završil snahu Nodu o ovládnutí celé Afriky, čímž mu otevřel cestu pro invazi do Evropy. Oproti tomu v kampani GDI se hráč musel probojovat přes sérii misí v Evropě až k velitelství Nodu v Sarajevě, kde za využití iontového děla posléze zničil chrám Bratrstva i se samotným Kanem. Nebo ne?
K původnímu C&C vyšel také datadisk s názvem Covert Operations, který však přidával pouze několik samostatných misí bez nějakého souvislého příběhu, tudíž se jím dále v tomto článku zabývat nebudeme.
Command and Conquer: Tiberian Sun
Závěrečná bitva druhého dílu se odehrála v Káhiře, kde GDI zničila přestavěný Kaneův chrám a znovu, tentokrát podle všeho již definitivně, zlikvidovala i jeho. Následně se navíc zmocnila i tajemného zařízení nazvaného Tacitus, které by mohlo být klíčem k odstranění veškerého Tiberia ze Země. Alternativní konec při hraní za Nod přinesl naopak destrukci velitelského sídla GDI ve Philadelphii a vypuštění tiberiové hlavice, která zahubila vše živé na Zemi.
Ne všechny události však zůstaly zcela rozřešeny. Proto vyšel o několik měsíců později ještě datadisk Firestorm, který dále rozváděl děj ze závěru kampaně GDI. Zařízení Tacitus se sice konečně dostalo do správných rukou, ovšem jediným „tvorem“, jež byl schopen přeložit instrukce k jeho používání, byla vysoce pokročilá umělá inteligence nazvaná CABAL. Ta se však nachází v držení Nodu, kde ji chce nový velitel Bratrstva Anton Slavik použít k obnovení zašlé slávy této teroristické organizace. Jeho plány ale dostanou velkou trhlinu, když se CABAL obrátí proti němu a začne využívat armádu nodských tiberiových kyborgů k vyhlazování velitelů Bratrstva jednoho po druhém. Poté, co uvrhne Nod v absolutní chaos, se tato umělá inteligence obrátí proti celé lidské civilizaci s cílem přeměnit každičkého živáčka na mechanického kyborga. Slavik se nakonec v zoufalství rozhodne spojit s GDI a společnými silami se jim nakonec podaří CABAL zastavit. Závěr pak vyznívá opět do ztracena, když není ani tentokrát jasně řečeno, jestli se GDI povedlo vynalézt „lék“ proti zamoření Země Tiberiem. A aby toho nebylo málo, objevují se i náznaky toho, že by Kane mohl být stále naživu...
Command and Conquer: Red Alert
Události v závěru RA se pochopitelně opět odvíjely od toho, jakou stranu si hráč na začátku zvolil. Zatímco výhra za Spojence přinesla „pouze“ osvobození Evropy a porážku Stalina, konec (a v určitých ohledech i průběh) sovětské kampaně byl o poznání zajímavější. Důvod je prostý – v mnoha jejích klíčových momentech se zjevuje Kane a výrazně zasahuje do děje. Dokonce se říká, že vše, co se odehrálo během prvního Red Alertu, bylo součástí Kaneova velkolepého plánu – v závěru kampaně za Sověty totiž zabije vraha Josifa Stalina a ovládne celou Rudou armádu, která poté poslouží jako základ Bratrstva Nodu. Tuto teorii o propojení „Tiberian“ a „Red Alert“ sérií zveřejnilo několik bývalých zaměstnanců dnes již neexistující firmy Westwood a od té doby je její pravdivost hojně probírána v různých fanouškovských diskusích. Odpůrcům příběhového propojení obou sérií však nahrávají dvě skutečnosti: jednak je Nod podle oficiálního manuálu k Tiberian Dawn původem africká skupina a naopak Rusko bylo v jedné z animací TD jasně uvedeno jako součást území GDI. Přesto se však jedná o velice zajímavou domněnku, jež by byla škoda nezmínit.
Se sovětskou kampaní se pojí ještě jedna zajímavost: pro Stalina během ní pracoval známý vědec Nikola Tesla, jemuž se podařilo v rámci pokusů kontaktovat i mimozemskou rasu. Touto rasou jsou podle všeho Scrinové, o nichž už byla řeč výše.
Datadisky Counterstrike ani The Aftermath děj nijak výrazněji dopředu neposunuly, proto můžeme přejít rovnou k...
Command and Conquer: Red Alert 2
Ať už hráč dokončil RA 2 za Spojence nebo za Rusy, dočkal se v závěru kampaně kromě celkového triumfu i jedné další, zdánlivě bezvýznamné události: Yuri totiž zmizel, neznámo kam. Ve skutečnosti pracoval v utajení na síti tzv. Psychic Dominators, tedy zařízení, pomocí nichž mohl ovládat lidské mysli. Jeho snahu udělat z obyvatelstva celé planety svoje poslušné otroky zachycuje datadisk Yuri’s Revenge. Rusové i Spojenci se v něm přenesou časem do minulosti, kde se pokusí překazit Yurimu vybudování těchto zařízení určených k vymývání mozku. Obě kampaně jsou pojaty s lehkou nadsázkou a zahrnují i některé parodické, případně alespoň dosti nevšední prvky, jako třeba misi v Yuriho tajné základně na Měsíci. Po úspěšném dohrání datadisku za Rusy je navíc Yuri pomocí chronosféry transportován do pravěku mezi dinosaury...
Command and Conquer: Renegade
Výlet do žánru FPS se nesl ve znamení únosu tří špičkových vědců GDI jednotkami Nodu, na jejichž záchranu je vysláno špičkově vycvičené komando Nick „Havoc“ Parker. Jak se později ukáže, unesení vědci pracovali pro Nod na projektu geneticky zdokonalených super-vojáků, tudíž jejich záchrana měla pro další průběh války klíčový význam. Některé mise v Renegade jsou rozšířením úrovní z jiných „Tiberian“ her: například záchrana Dr. Mobiuse ze spárů Bratrstva nebo útok na Kaneovo velitelské sídlo v Káhiře známý ze závěru TS. Nijak komplikovaného a propleteného příběhu jsme se zde zkrátka nedočkali – koneckonců, jde o střílečku.
Command and Conquer: Generals
Jak lze vyčíst z předchozích řádků, po dějové stránce nastal u posledních C&C titulů menší příběhový úpadek. Vylepšilo tuto tendenci třetí pokračování původní „Tiberian“ série? To se dozvíte v recenzi Tomáše Krajči.