Command & Conquer: Generals Článek Dějové shrnutí ságy C&C

Dějové shrnutí ságy C&C

Ondřej Novotný

Ondřej Novotný

17. 4. 2007 22:51 3
Reklama
Reklama

Kdyby byla fanouškům série Command and Conquer položena otázka ohledně jednoho atributu, bez něhož si svoji oblíbenou ságu neumějí představit, lišily by se jejich odpovědi asi jen minimálně. Po hrstce příznivců NODu, jež by bez váhání vypálila „Kane!“ a skupině dalších, která by zvolila rozvážnější „tiberium“, by se našlo pravděpodobně i velké množství těch, pro něž je série C&C navždy spojena především s hranými FMV sekvencemi. Právě ty totiž měly hlavní zásluhu na tom, že hráči „Commandů“ před monitory doslova hltali každičkou část jejich příběhu, ačkoliv ten sám o sobě nikterak výrazných kvalit nedosahoval. S příchodem Tiberium Wars však určitě nebude na škodu si v tomto ohledu trochu osvěžit paměť. Vydejme se proto nyní na malou historickou exkurzi a připomeňme si děj všech titulů nesoucích značku Command and Conquer.

Command and Conquer: Tiberian Dawn

Dějové shrnutí ságy C&C
Píše se rok 1995 a na Zemi, nedaleko řeky Tiber v Itálii, dopadl meteorit obsahující neznámou mimozemskou surovinu. Ta se podle místa dopadu začne nazývat tiberium, přičemž brzy se zjistí, že tato nazelenalá látka v sobě skrývá neuvěřitelný potenciál. Rovněž však představuje i velké nebezpečí, jelikož produkuje řadu škodlivých plynů a způsobuje různé podivné mutace. Tajemná teroristická organizace Brotherhood of Nod v čele s charismatickým Kanem si možnosti využití Tiberia velice rychle uvědomí a začne se jeho výzkumem důkladně zabývat. Brzy ovládne téměř polovinu světových zásob této vzácné suroviny, což jí poslouží jako prostředek k naverbování obrovské armády. Pohár trpělivosti OSN přeteče v okamžiku, kdy tato vojska fanatických Kaneových přívrženců zaútočí na Grand Trade Center (ano, i v tomto ohledu hra předběhla svoji dobu...) ve Vídni. Do stavu maximální pohotovosti tak musí být uvedena Global Defense Initiative, nově zřízená proti-teroristická organizace, která má zabránit Nodu v jejich snaze ovládnout celou Zemi. První tiberiová válka může začít...

Co se týče jejího výsledku, ten pochopitelně závisel na tom, kterou ze dvou válčících stran si hráč na začátku zvolil. Pokud se vydal hájit zájmy Bratrstva Nodu, pověřil ho Kane vyhnáním zbývajících jednotek GDI z Afriky, přičemž k dispozici mu byly jak konvenční, tak i nekonvenční zbraně včetně atomové bomby. Závěrečnou misí této kampaně hráč završil snahu Nodu o ovládnutí celé Afriky, čímž mu otevřel cestu pro invazi do Evropy. Oproti tomu v kampani GDI se hráč musel probojovat přes sérii misí v Evropě až k velitelství Nodu v Sarajevě, kde za využití iontového děla posléze zničil chrám Bratrstva i se samotným Kanem. Nebo ne?

K původnímu C&C vyšel také datadisk s názvem Covert Operations, který však přidával pouze několik samostatných misí bez nějakého souvislého příběhu, tudíž se jím dále v tomto článku zabývat nebudeme.

Command and Conquer: Tiberian Sun

Dějové shrnutí ságy C&C
Druhý díl „Tiberian“ řady navazoval na konec GDI kampaně, kde bylo Bratrstvo Nodu podle všeho definitivně zničeno. Dlouhá léta míru však pouze předznamenávaly plánované zmrtvýchvstání jak Nodu, tak i samotného Kanea, jehož tělo sice po výbuchu chrámu na konci Tiberian Dawn nebylo nalezeno, ovšem byl všeobecně pokládán za mrtvého. Ale nebyl by to Kane, aby se nějakým způsobem nevrátil zpět na scénu a nezavelel k dalšímu útoku na pozice GDI, tentokrát na orbitální velitelskou stanici ve Philadelphii. Jejím dobytím by se mu totiž otevřela cesta k vypuštění speciální tiberiové hlavice, pomocí níž chce zamořit Tiberiem celou Zemi. V TS se také poprvé objevily zmínky o Scrinech, mimozemské rase, jež je podle všeho zodpovědná za výskyt Tiberia na Zemi.

Závěrečná bitva druhého dílu se odehrála v Káhiře, kde GDI zničila přestavěný Kaneův chrám a znovu, tentokrát podle všeho již definitivně, zlikvidovala i jeho. Následně se navíc zmocnila i tajemného zařízení nazvaného Tacitus, které by mohlo být klíčem k odstranění veškerého Tiberia ze Země. Alternativní konec při hraní za Nod přinesl naopak destrukci velitelského sídla GDI ve Philadelphii a vypuštění tiberiové hlavice, která zahubila vše živé na Zemi.

Ne všechny události však zůstaly zcela rozřešeny. Proto vyšel o několik měsíců později ještě datadisk Firestorm, který dále rozváděl děj ze závěru kampaně GDI. Zařízení Tacitus se sice konečně dostalo do správných rukou, ovšem jediným „tvorem“, jež byl schopen přeložit instrukce k jeho používání, byla vysoce pokročilá umělá inteligence nazvaná CABAL. Ta se však nachází v držení Nodu, kde ji chce nový velitel Bratrstva Anton Slavik použít k obnovení zašlé slávy této teroristické organizace. Jeho plány ale dostanou velkou trhlinu, když se CABAL obrátí proti němu a začne využívat armádu nodských tiberiových kyborgů k vyhlazování velitelů Bratrstva jednoho po druhém. Poté, co uvrhne Nod v absolutní chaos, se tato umělá inteligence obrátí proti celé lidské civilizaci s cílem přeměnit každičkého živáčka na mechanického kyborga. Slavik se nakonec v zoufalství rozhodne spojit s GDI a společnými silami se jim nakonec podaří CABAL zastavit. Závěr pak vyznívá opět do ztracena, když není ani tentokrát jasně řečeno, jestli se GDI povedlo vynalézt „lék“ proti zamoření Země Tiberiem. A aby toho nebylo málo, objevují se i náznaky toho, že by Kane mohl být stále naživu...

Command and Conquer: Red Alert

Dějové shrnutí ságy C&C
Série Red Alert se odehrává ve druhé polovině 40. let 20. století v alternativní minulosti, která nebyla postižená druhou světovou válkou. Tohoto malého zázraku se povedlo docílit Albertu Einsteinovi, jemuž se roku 1946 dostalo do rukou zařízení nazvané chronosféra, neboli stroj času. Pomocí něho se tento slavný vědec přenesl o 22 let nazpět a odstranil Adolfa Hitlera z naší časové dimenze. Jeho plán vyšel: Německo nikdy nenapadlo ostatní státy a válka tak byla na první pohled zažehnána. Ovšem neproběhnuvší druhá světová měla i jeden Einsteinem neočekávaný důsledek – Sovětský svaz, který v této alternativní minulosti nebyl nikdy napaden Německem, se mohl pod vedením Josifa V. Stalina v klidu rozvíjet a postupně nabral na obrovské síle. Stalin nejprve obsadil Čínu a posléze se vydal na dobyvačné tažení do zemí východní Evropy. Zde však narazil na silný odpor nově vzniklé „Aliance“, do níž se spojily všechny národy starého kontinentu, aby zastavily pronikající sovětská vojska. Místo druhé světové tak vypukl jiný, ale podobně krutý konflikt...

Události v závěru RA se pochopitelně opět odvíjely od toho, jakou stranu si hráč na začátku zvolil. Zatímco výhra za Spojence přinesla „pouze“ osvobození Evropy a porážku Stalina, konec (a v určitých ohledech i průběh) sovětské kampaně byl o poznání zajímavější. Důvod je prostý – v mnoha jejích klíčových momentech se zjevuje Kane a výrazně zasahuje do děje. Dokonce se říká, že vše, co se odehrálo během prvního Red Alertu, bylo součástí Kaneova velkolepého plánu – v závěru kampaně za Sověty totiž zabije vraha Josifa Stalina a ovládne celou Rudou armádu, která poté poslouží jako základ Bratrstva Nodu. Tuto teorii o propojení „Tiberian“ a „Red Alert“ sérií zveřejnilo několik bývalých zaměstnanců dnes již neexistující firmy Westwood a od té doby je její pravdivost hojně probírána v různých fanouškovských diskusích. Odpůrcům příběhového propojení obou sérií však nahrávají dvě skutečnosti: jednak je Nod podle oficiálního manuálu k Tiberian Dawn původem africká skupina a naopak Rusko bylo v jedné z animací TD jasně uvedeno jako součást území GDI. Přesto se však jedná o velice zajímavou domněnku, jež by byla škoda nezmínit.

Se sovětskou kampaní se pojí ještě jedna zajímavost: pro Stalina během ní pracoval známý vědec Nikola Tesla, jemuž se podařilo v rámci pokusů kontaktovat i mimozemskou rasu. Touto rasou jsou podle všeho Scrinové, o nichž už byla řeč výše.

Datadisky Counterstrike ani The Aftermath děj nijak výrazněji dopředu neposunuly, proto můžeme přejít rovnou k...

Command and Conquer: Red Alert 2

Dějové shrnutí ságy C&C
Události v RA 2 navazují na konec spojenecké kampaně z prvního dílu. Po porážce Stalina dosadila „Aliance“ jako nového vládce Ruska svoji loutku, Alexandra Romanova. Jenže ten v sobě ve skutečnosti skrýval velký odpor ke Spojencům a z pozice ruského premiéra potají trpělivě připravoval pomstu za první válku. Pod záminkou pomáhání menším státům založil zdánlivě mírovou organizaci „World Socialist Aliance“, do níž vstoupily kromě jiných i takové země jako Irák, Libye nebo Kuba. Romanov si počkal na vhodný okamžik a poté, bez jakéhokoli varování, vojensky napadl Spojené státy americké. Ačkoliv se první konflikt odehrával prakticky výhradně na území Evropy, Romanov se po analýze příčin neúspěchu v předchozím konfliktu (za které považoval především spojenecké posily ze zámoří) rozhodl tentokrát zaútočit právě na USA. Americký prezident Michael Dugan chtěl odpovědět na invazi úderem atomovými bombami, ovšem do cesty se mu postavil Yuri, tajemný Romanovův spojenec disponující různými psionickými schopnostmi, pomocí kterých vyřadil americká raketová sila z provozu.

Ať už hráč dokončil RA 2 za Spojence nebo za Rusy, dočkal se v závěru kampaně kromě celkového triumfu i jedné další, zdánlivě bezvýznamné události: Yuri totiž zmizel, neznámo kam. Ve skutečnosti pracoval v utajení na síti tzv. Psychic Dominators, tedy zařízení, pomocí nichž mohl ovládat lidské mysli. Jeho snahu udělat z obyvatelstva celé planety svoje poslušné otroky zachycuje datadisk Yuri’s Revenge. Rusové i Spojenci se v něm přenesou časem do minulosti, kde se pokusí překazit Yurimu vybudování těchto zařízení určených k vymývání mozku. Obě kampaně jsou pojaty s lehkou nadsázkou a zahrnují i některé parodické, případně alespoň dosti nevšední prvky, jako třeba misi v Yuriho tajné základně na Měsíci. Po úspěšném dohrání datadisku za Rusy je navíc Yuri pomocí chronosféry transportován do pravěku mezi dinosaury...

Command and Conquer: Renegade

Výlet do žánru FPS se nesl ve znamení únosu tří špičkových vědců GDI jednotkami Nodu, na jejichž záchranu je vysláno špičkově vycvičené komando Nick „Havoc“ Parker. Jak se později ukáže, unesení vědci pracovali pro Nod na projektu geneticky zdokonalených super-vojáků, tudíž jejich záchrana měla pro další průběh války klíčový význam. Některé mise v Renegade jsou rozšířením úrovní z jiných „Tiberian“ her: například záchrana Dr. Mobiuse ze spárů Bratrstva nebo útok na Kaneovo velitelské sídlo v Káhiře známý ze závěru TS. Nijak komplikovaného a propleteného příběhu jsme se zde zkrátka nedočkali – koneckonců, jde o střílečku.

Command and Conquer: Generals

Dějové shrnutí ságy C&C
A nakonec nesmí chybět ani poslední odbočka v sérii C&C – tentokrát ne žánrová, ale „jen“ příběhová. Děj je zasazen do brzké budoucnosti, roku 2020, a jeho paralela se skutečností je více než zřejmá: USA a Čína zde bojují proti teroristické organizaci Global Liberation Army. Události hry začínají útokem GLA na Peking a končí happy-endem v podobě rozprášení většiny teroristických buněk a zatlačením jednotek GLA až k jejich operačnímu sídlu v Astaně. Příběh Generals dále rozvíjí datadisk Zero Hour, na jehož počátku vypustí Global Liberation Army biologickou hlavici na základnu USA v severní Evropě. Hráč si opět vyzkouší všechny strany konfliktu a v závěru tentokrát dopomůže Číně ke kompletnímu vyhlazení GLA a získání roli supervelmoci na úkor USA. Ani zde se tedy žádné zvláštní příběhové hody nekonaly, což navíc „umocnila“ i absence tradičních FMV animací v Generals (v Zero Hour už se však opět vyskytovaly).

Jak lze vyčíst z předchozích řádků, po dějové stránce nastal u posledních C&C titulů menší příběhový úpadek. Vylepšilo tuto tendenci třetí pokračování původní „Tiberian“ série? To se dozvíte v recenzi Tomáše Krajči.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz