Dead Rising Článek Dead Rising - první dojmy

Dead Rising - první dojmy

Dalibor Franta

Dalibor Franta

10. 8. 2006 22:45 3
Reklama
Reklama

Páteční návštěva obchodního centra…zná to každý. Pro někoho vítané zpestření náročného týdne, pro jiného nekonečné utrpení spojené s nákupem naprostých zbytečností (vůní do koupele ve tvaru námořní miny počítaje, novou sukní pro drahou, o tři čísla rozměrnější, polovičku konče). Pro fotografa Franka Westa, hlavního hrdinu zbrusu nové next-gen akce od Capcomu, je to však něco víc. Nestará se o to, kde sežene nejlevnější vlněné spodky pro své prarodiče…jde mu hlavně o to, aby se z hypermarketu dostal živý (a když už na to přijde i s dobrými fotkami). Typické americké nákupní centrum Willamette totiž zaplavili nenasytní zombíci a nic jim neudělá větší radost, než pořádný flák lidské kotletky za syrova.

Dead Rising je hra tak trochu speciální a i proto jsme se s chutí chopili šance a po jejím čerstvém vydání v USA jsme se rozhodli zprostředkovat vám naše první dojmy. Evropské vydání se chystá na začátek září a tak vám snad tento článek poskytne alespoň nějaké pozitivní vyhlídky, které si můžete s tímto jinak velmi chmurným obdobím spojovat. Nicméně pokud lačníte po krvi, nemusíte zoufat. Před několika dny se na Xbox Live! objevilo hratelné demo, které vás s přednostmi hry velmi dobře seznámí. Dead Rising by totiž podle všeho mohl být tím pravým důkazem, jak dokáže železo nové generace zatočit se zdánlivě beznadějně profláknutým žánrem. Protože co si budeme dlouho povídat, zombie akce z prostředí nákupního centra je asi stejně originální, jako hity Heleny Vondráčkové.

Co je zrovna po ruce

Suché nastínění děje by ovšem člověka věcí neznalého skutečně mohlo vést k dojmu, že se nic nového a originálního nekoná. Frank musí v obchoďáku vydržet 72 hodin, což do reálného času převedeno odpovídá cca 7 hodinám usilovného hraní včetně střihových sekvencí. Po dohrání se odemkne řada bonusů a bla bla bla bla. Klasika. To podstatné a nejdůležitější je ale – naprosto interaktivní prostředí. A když říkáme naprosto, myslíme tím stoprocentně. Úplně. Nejvíc jak si jen dokážete představit plus desetkrát tolik. Ale aby vás síla těchto slov naplno zasáhla, je nutné vidět hru v akci. Franka stojícího ve vyleštěné hale nákupního centra, obklopeného desítkami a stovkami klátících se zombíků. Kromě svých rukou nemá nic a v cestě k východu mu to v žádném případě stačit nebude. Co udělá? Hmátne po reklamní upoutávce lákající zákazníky na desetiprocentní slevu a přetáhne s ní nejbližšího zombíka po palici. Uvolněnou cestou vklouzne do obchodu s hračkami, popadne z police světelný meč Luka Skywalkera, latexovou imitaci požární helmy dráčka Soptíka a vrhne se zpět mezi rozvášněné chodící mrtvolky. Chvíli se prosekává davem, vyhýbá se kousancům a vbíhá do zahradních potřeb…už jste viděli co udělají nůžky na plot s lidskou hlavou? Že ne? Tak počkejte až uvidíte v akci zahradní traktůrek…A že vás zahradničení moc nebere? Že jste spíš domácí kutilové? Stačí najít železářství a jste rázem jako v ráji. Latě, svěráky, poštovní schránky, šroubováky, kladiva…vrtačky - u těch se vyplatí zastavit trochu podrobněji. Solidní příklepovka totiž zombíka nejen provrtá, ale roztočí v bláznivé spirále, přičemž tento nebožák poslouží coby účinný rozrážeč davu. Použít se dá cokoliv na čem spočine hráčův zvrácený zrak a vzhledem k tomu, že obchodní dům Willamette odpovídá svou skladbou skutečným hypermarketům, narazíte zde na všechny druhy obchodů od potravin (kde se Frank může posilnit a doplnit energii), přes sportovní vybavení (bowlingová koule dokáže nadělat ve skrumáži úhledné cestičky a dostat s ní přes hlavu taky není zrovna příjemný zážitek…ani pro dávnou mrtvou zombie), až po podzemní garáže (automobily jsou funkční a Frank si jich dosytosti užije hlavně v několika venkovních misích). Jediné oázy klidu lze nalézt pouze na veřejných záchodcích a ve služebnách ochranky obchodního domu – to jsou také jediná místa, kde bude možné hru uložit. Ještě doplním, že věcí, které může Frank použít má být na tisíc.

Dokonale funkčnímu prostředí odpovídá také precizní technické zpracování americké verze. Grafika s lehce komiksovým nádechem patří bezesporu ke špičce a nás těší, že můžeme konstatovat, že se hýbe bez jediného zaváhání a to i ve chvílích, kdy se na obrazovce tlačí více než stovka postav. Na tom by ani vydání v Evropě nemělo pranic změnit. Také fyzika herního prostředí se může honosit nálepkou next-gen – zombie realisticky reagují na každý úder, ze schodů padají jedna báseň a každý kdo kdy spatřil rodeo na příklepové vrtačce, musí už mít nadosmrti před tímto mocným nástrojem hluboký respekt. Z výše jmenovaného ovšem jasně vyplývá, že násilí je v této hře vyobrazeno vskutku explicitně a tak by se zejména slabší povahy měli mít na pozoru. Hektolitry krve létající všemi směry budou totiž takříkajíc v základní výbavě.

Mušky kalící dojem

Jak však ze zahraničních ohlasů vyplývá, hra se jistým nedostatkům srážejícím celkový dojem nevyhnula. Obzvlášť hlasitě zaznívají zejména stížnosti na špatný systém ukládání, který si vystačí s pouhým jedním memory slotem. Hráč tak přichází o možnost vyzkoušet si daný úsek hry několikrát, případně se vracet ke starším uloženým pozicím a zkoušet si alternativní cesty postupu. Každý nový save přemaže ten předchozí a tak nezbývá, než rozehrávat nové a nové hry, což není až taková legrace, jak by se na první pohled mohlo zdát. Amíci jsou ovšem divná smečka, proto možná nebude celá věc až tak horká. Pro nás vzdělané Evropany (čtenářům z řad americké emigrace se tímto omlouváme) působí mnohem víc alarmujícím dojmem stížnosti na slabou AI NPC postav (ano, dojde i na kooperaci s NPC charaktery – většinou striktně v mezích záchrany života). Zajímavostí taktéž je včerejší odhalení, že US a JPN verze jsou mírně cenzurovány, na rozdíl od té určené pro Evropský trh, kde by mělo být vše podle přání autorů. To, jak moc se jednotlivé hry od sebe liší, však zjistíme, až se nám hra dostane do spárů.

Dead Rising vyjde v Evropě 8. září a my doufáme, že jsme těmito našimi „americkými“ dojmy vzbudili o hře alespoň jakési základní povědomí. Titul, který se pokouší nalézt originální prvky i v žánru zdánlivě zcela vytěženém si to určitě zaslouží. Zvlášť když k jeho zbraním patří skvělý smysl pro humor, neobvyklé prostředky k dosažení obvyklého cíle a, co si budeme namlouvat, taky trocha té krve. Zamřelé, samozřejmě.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz