Colin McRae: DIRT Článek Colin McRae: Dirt

Colin McRae: Dirt

michal.jonas

michal.jonas

29. 5. 2007 22:00 12
Reklama
Reklama

Doslova za pár týdnů se na pulty prodejen dostane opět další hra ze světa šotoliny a bláta. Tématická řada s podpisem slavného skotského pilota pokračuje, aby zanedlouho zakotvila nejdříve na domácích počítačích a konzolích Xbox 360. Na rozdíl od konkurenční série WRC (Playstation 2) ale mělo několik posledních dílů páně Colina problémy s jízdním modelem. Prostě Colinovu stylu více sedí arkádovější smýkání, než striktní dodržování reálného jízdního profilu.

Proto i nový šestý díl pokračuje ve šlépějích svých starších bratříčků, přičemž simulační prvky nahrazuje nebývale širokou škálou všech možných závodů, podobně jako je tomu v sérii TOCA ze stejného vývojářského domu. A není se co divit, protože dnešní hon za co největším počtem hráčů vyžaduje snadnou přístupnost všem a nikoli striktní dodržování pravidel reálného světa pro pár skalních soutěžáků. To dokazuje mimo jiné např. složení vozového parku, protože kombinuje jak skutečné soutěžní stroje, tak i smyšlené exempláře.

Od bugin po kamiony

Celkový počet potvrzených vozů čítá necelou padesátku, přičemž všechna vozítka jsou roztříděna do dvanácti tříd. Na své si jistě přijde každý, protože nebudou chybět jak známé WRC speciály (Mitsubishi Lancer, Subaru Impreza, Citroen C4), tak i slabší vozy šampionátu JWRC (Citroen C2, Suzuki Swift) a monstra skupiny B (Lancia Delta S4, Peugeot 205 T16). Zajímavě vypadají „dakarské“ Mitsubishi Pajero či VW Tuareg a třešničkou na dortu jistě budou i pouštní kamiony Kamaz a Man, ale také prototypy pro závody do vrchu ve stylu slavného Pikes Peaku.

Všeobjímající nabídka vozítek ve hře ovšem není náhodou. Stejně rozmanitá má být i škála různých typů závodů. Vybírat si budete z podniků á la rallye Paris-Dakar, závodů do vrchu, klasických soutěžních časovek, ale dále si zajezdíte i rallyecross a bahenní závody bugin. Tratě budou umístěné do šestice zemí (Anglie, Austrálie, Německo, Itálie, Japonsko, Španělsko), přičemž každý kout by měl obsahovat minimálně 6 erzet plus oblíbené superspeciálky. Pro rallyecross, vrchařské podniky a dálkové maratóny si tvůrci připravili dalších 12 tratí a okruhů, takže se celkem dostaneme přes 50 míst na závodění, což značí hodně dlouhou životnost!

Výlety mimo trať

Podle nedávno uvolněných demoverzí pro Xbox 360 a PC, vypadá destrukční model velmi dobře. Sice stále zcela přesně nereflektuje reálné deformace, ale i na střední nastavení kolizí (maximální volba v demu) není problém za chvíli zcela znepojízdnit vůz. Tudíž snad bude mít vyšší nastavení v plné hře k reálným účinkům nárazů již hodně blízko. Alespoň tedy co se jízdních vlastností týká. Jistého zlepšení od minula doznalo i prostředí, deformace svodidel, nebo drcení okolních plůtků vypadá skvěle. Po nárazu do kamene se z něj vydrolí menší kousíčky, ovšem na druhou stranu stále nepřerazíte tenké stromky a nebo neposunete malý reklamní přívěs stojící u trati.

Grafický a fyzický engine tak rozhodně nepřinese nějaké revoluční prvky. Kromě ničení vozidel to odhaduji na ryze standardní funkční grafiku s částečným důrazem na interaktivitu prostředí. Bohužel tvůrci zaměřili pozornost spíše na obrazové pozlátko světelných efektů, protože např. statické nebe nepřirozeně září jako neón a s reálnou oblohou má společnou snad jen tu modrou barvu.

Vítané rozšíření se i přes arkádové zaměření hry podepsalo pod nastavení a ladění vozítek. Zdejší ladičská dílna umí přenastavit a „vytunit“ až 18 různých komponent motoru i podvozku. Pro ilustraci má být nastavitelná mimo jiné i svornost diferenciálů a navolit půjde dokonce velikost kotoučů brzd před jízdou. Colin běží na obou platformách pod zcela novým enginem, jenže ten je bohužel pro PC hráče mizerně optimalizovaný. Na většině počítačů Dirt zřejmě nepošlape se středními detaily plynule ani na 1280x1024 a dokonce ani doporučovaná sestava na tom není o moc lépe. Nicméně velkému zlepšení frameratu do plné hry moc nedoufám. Na cukání obrazu se bohužel podílí přemíra vizuálních efektů, které mnohdy spíše obtěžují.

Xbox nebo PC?

Demo pro Xbox 360 v režimu 720p tak vypadá prakticky úplně stejně jako na PC, ale hýbe se daleko svižněji. Do plné verze tak tipuji, že se na plynulost X360 varianty zřejmě nedostanete ani s výkonnějším PC železem. Např. na sestavě Athlon 64 X2 4600, GeForce 7950GX2 a 4 GB RAM se PC demo Dirtu vyrovnalo plynulosti Xboxu pouze za cenu snížení rozlišení na 1024x768. Tvůrci hru evidentně přizpůsobili na konzoli, ale stejné práci pro počítače již tolik času nevěnovali. I z tohoto důvodu vám bude myš k ničemu a naopak drátový ovladač z Xboxu funguje dokonale bez jakéhokoli nastavování.

Grafika je velmi podobná Flatoutu 2, tedy stejně laděná do pastelova, ovšem s takovými efekty, za které by se nemusel stydět ani pouťový Need for Speed. Naštěstí je lze v rámci počítačové odnože vypnout. Parádní jsou ale rovnou dvě různě vzdálené kamery z kokpitů. Snad poprvé je v rally hrách z interiéru opravdu perfektně vidět. Demo také nastínilo možnosti multiplayeru. Zatímco o rozdělené obrazovce pro domácí závody s kamarády zmínka nepadla, online klání více hráčů bude s největší pravděpodobností vyřešeno pouze skrze porovnávání dosažených časů. I když na trať vyjíždíte se svými protivníky přesně v daný okamžik, data všech závodníků se pouze navzájem synchronizují. Tudíž i v multiplayeru jezdíte sami a pouze na grafu vidíte jak si v té samé erzetě vedou ostatní jezdci. Protože Dirt obsahuje i hromadné závody bugin, bude opravdu velká škoda, jestli se nedočkáme těchto závodů v živém provedení na způsob Motorstormu.

Nový Colin vyjede na evropské tratě již v polovině června a to jak na počítače, tak i na Xbox 360. V plánu je i PS3 mutace, ovšem ta jediná zatím nemá stanovené datum svého vydání. Uvidíme tedy, jak se pánové z Codemasters do plné verze pochlapí. Ovšem již teď je jasné, že nekompromisní virtuální rallye jezdce Dirt asi dvakrát nepotěší, nicméně pro ostatní může být možná pěknou blátivou podívanou.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz