hPod #806 nakonec z důvodu technických problémů nejvyde v obvyklém čase. Uslyšíme se v pátek! Omlouváme se.
Co v roce 2021 čekat od Microsoftu/Xboxu?
Hrej.cz Článek

Co v roce 2021 čekat od Microsoftu/Xboxu?

Tadeáš Pepř

Tadeáš Pepř

12. 1. 2021 15:00 18

Včera Kuba důkladně prozkoumal a zaspekuloval, jaký by mohl být rok 2021 (případně delší budoucnost) v podání japonského hardwarového i softwarového giganta Sony. Samozřejmě by byla chyba nepodívat se na druhou stranu barikády, kde je situace možná ještě zajímavější. Zatímco Sony se svou konzolí PlayStation 5 přineslo několik více či méně exkluzivních her, které nákup hardwaru ospravedlnily, Microsoft pro Xbox nepřipravil žádnou. I když to tak původně být nemělo. Budoucí line-up konzole je tedy pro veterány z Redmondu ještě důležitější.

Reklama
Reklama

Pojďme se podívat, na co se v letošním roce můžeme těšit skoro jistě, a co je zatím spíše spekulací nebo dokonce šíleným přáním.

Z domácích dílen

Asi nejzásadnějším zaklínadlem, které ve spojitosti s Xboxem už několik let spojujeme, je Xbox Game Studios. Vývojářská divize společnosti zastřešuje celkem 15 studií (i když se jedno z nich stará čistě jen o vydavatelské povinnosti) a navzdory mylnému dojmu z E3 2018 je tu s námi už od samotného vzniku konzole Xbox, jen pod jiným názvem. Součástí bývali třeba Bungie nebo zaniklí Lionhead. Je však pravdou, že oznámení před třemi lety dotvořilo současnou image - třináct více či méně známých týmů nabitých zkušenostmi i talenty, k tomu úplně nový Initiative plný veteránů, který má tvořit přelomové “AAAA” tituly. Microsoft totiž zběsile nakupoval a pod svá křídla přetáhl Ninja Theory, Playground Games, inXile nebo Obsidian. 

A realita? Inu, na začátku roku 2021, dva a půl roku po oznámení této velké noviny, zatím nehrajeme žádný produkt, který by šel označit za přímý výsledek zmíněných akvizicí. Na druhou stranu, budoucnost už je o něco světlejší. Ale popořadě.

Postupem času jsme se také začali dozvídat o postupném návratu k osvědčené formuli série.

Začněme s tím největším zvířetem, které zatím Microsoft drží v kleci a nedaří se ho správně vypustit. Samozřejmě mluvíme o studiu 343 Industries a jejich Halo: Infinite. Příběh šestého dílu asi nejhodnotnější značky Xboxu (i když už jí Forza šlape zdatně na paty) je vůbec docela zajímavý. Vývoj začal v době vydání pětky, před více než pěti lety, a měl znamenat další zlom. Jednak se brzy ukázalo, že vývojáři nenavážou na dosavadní trend dvou dílů na generaci (Halo 1 a 2 i 3 a 4 vždy generaci otevíralo a zavíralo) a Guardians zůstanou na Xbox One osamocení. Na vině byl nový, mimořádně komplexní engine Slipspace, který sliboval velké věci. Postupem času jsme se také začali dozvídat o postupném návratu k osvědčené formuli série. Pátý díl sice nebyl vyloženě špatný, pro fanoušky Halo šlo ale o příliš velký krok do neznáma.

S Infinite se tak vrací samotné prstence Halo, od čím dál “křivkatějšího” designu se 343 vrací k oblíbenému brutálnímu militarismu a chybět nemá třeba split-screen. Znervózněli jsme jen při zmínkách o otevřeném světě, ale tomu už se nevyhnulo ani Gears of War, takže co naplat. Takový už svět her je. Enginový trailer na E3 2018 a filmový o rok později hráče nadchly, pak ale přišly dobře známé problémy.

Halo: Infinite mělo doprovázet novou konzolovou generaci Xbox Series hned při vydání. Jako jasný důvod ke koupi. Zásadní zlom ale nastal loni v létě, kdy jsme byli svědky prvních gameplay záběrů. Říct, že “moc nenadchly” je asi slabé tvrzení, v 343 Industries vypukl malý požár. Konkrétní důvody dodnes neznáme, o pár týdnů později jsme se však dozvěděli, že se Halo v roce 2020 nedočkáme. 

 

 

V současnosti tak operujeme s informacemi, dle kterých by Halo: Infinite mělo vyjít na konci letošního roku. Konkrétnější datum neznáme, tvůrci i Microsoft se však dušují, že to letos stihnou. Faktem zůstává, že multiplayerová složka vyjde bezplatně a tu singleplayerovou si hráči vyzkouší v rámci předplatného Xbox Game Pass (což platí pro všechny hry zmíněné v rámci Xbox Game Studios). Na Halo však v mnohém spoléháme.

Pokud bychom se měli držet dalších her potvrzených pro first-party studia Xboxu, zmíníme například plnou verzi miniaturního survivalu Grounded nebo Xboxovou verzi Microsoft Flight Simulator. Na tu jsme obzvláště zvědaví. PC verze ukázala, že těžko uvěřitelný koncept hry skutečně funguje a virtuální letci mohli zkoumat zákoutí nádherně zpracované planety Země. Na druhé straně se na tomto spektáklu podílely poměrně výkonné počítačové sestavy a všemocný cloud. Jakékoliv selhání (slabý hardware nebo pomalé internetové připojení) iluzi virtuální Země dost brutálně shazovaly a představa, že tahle šílenost nějak uspokojivě poběží na původním Xboxu One? Studio Asobo zřejmě bude muset z rukávu vytáhnout nějaký zázrak. Nebo bude Flight Simulator na starší generaci konzolí vypadat skutečně šeredně. Ale to je daň za bláhové sliby Microsoftu.

Ve hře byl chvíli i majetný tvůrce Minecraftu Markus Persson.

Posledním potvrzeným jménem jsou Psychonauts 2 Tima Schafera, respektive Double Fine, nejčerstvěji pořízeného studia Microsoftu. Pokračování kultovní plošinovky vzniká ještě déle než Halo Infinite, zdá se však, že ho Schafer pod taktovkou Xboxu konečně dotlačí k úspěšnému konci. Už od prvních myšlenek na sequel se tým potýkal s nedostatkem financí, ve hře byl chvíli i majetný tvůrce Minecraftu Markus Persson, finanční nároky se však nesetkávaly s pochopením. Nadšení fanoušci nakonec na projekt v roce 2016 vybrali více než čtyři miliony dolarů skrze investiční crowdfunding Fig, díky finančnímu polštáři Microsoftu už své peníze mají zpátky. I tak ale došlo k řadě odkladů, hra měla vyjít už v roce 2018. Ve vánočním pozdravu fanoušků však Schafer slíbil, že se letos konečně dočkáme. Takže tě Time bereme za slovo!

Z tohoto pohledu zatím nevypadá rok 2021 nijak přelomově, obzvlášť při srovnání s Ratchetem, Horizonem a Gran Turismem u konkurence. Máme tu ale prostor pro spekulace.

Rovnou můžeme vyřadit několik potvrzených velkých projektů. Osmá Forza Motorsport dle všeho vyjde nejdříve příští rok, Fable vzniká relativně krátce, o State of Decay 3 a překrásném Everwild nevíme zhola nic, remake Perfect Dark byl oznámen před pár týdny CGI trailerem a megaprojekt Avowed je zřejmě během na velmi dlouhou trať. Tím jsme ze hry vyřadili Initiative, Turn 10, Undead Labs, Rare i Obsidian. Při spekulacích pak nelze počítat s novými Gears od Coalition (maximálně bychom se mohli dočkat oznámení) nebo nějakým projektem inXile. Ti letos dotlačili třetí Wasteland a teprve sbírají síly na další velkou novinku. Mojang se štěpí s novou filozofií studia, tam bychom se tedy teoreticky nějaké maličkosti dočkat mohli. Prim ale stále hraje Minecraft a DLC pro diablovku Minecraft Dungeons.

Co v roce 2021 čekat od Microsoftu/Xboxu?

V rukách nám tak zůstávají dvě karty, které by potenciálně šlo zahrát jako esa. V prvé řadě jde o Ninja Theory s druhým dílem Hellblade. Ten byl jednou z vůbec prvních oznámených exkluzivit Microsoftu pro novou generaci konzolí a konkrétní datum vydání zatím nemá. Hovořilo se ale o konci loňského roku, bylo by tedy docela realistické další kapitolu dobrodružství Senuy očekávat někdy letos. 

Posledním želízkem v ohni jsou Playground Games. Tito talentovaní britové sice vyvíjí výše zmíněný reboot Fable, jejich dominantní značkou ale zůstává Forza Horizon. Mimořádně úspěšná závodní série v otevřeném světě, která patří k tomu nejlepšímu, čím se může Xbox pyšnit. Spekulace opět hovořily o možném pátém díle ještě během tohoto roku. Čtvrtý díl přitom autoři dokázali oznámit na E3 (2018) a hned v říjnu vydat. Času měli docela dost a přesně takovouhle injekci do žil by konzole Xbox Series potřebovaly. Playground Games totiž opakovaně dokázali, že dokážou na obrazovkách rozpoutat závodnicky grafické orgie. Nad lokací pak můžeme jen spekulovat, já se ale vždycky rád postavím za vysněnou Asii. Dejte mi moje Fujimi Kaido!

Bethsedu, chápeš? Bethesdu!

Možná jste v předchozích odstavcích marně hledali to největší jméno, které pod sebe Microsoft v uplynulém roce stáhnul. Ano, akvizice holdingu ZeniMax Media, potažmo id Software, Bethesdy, Arkane nebo MachineGames způsobila pořádný poprask. Je tu však hned několik problémů. Jednak vlastně dosud nebyla uzavřena, ZeniMax se oficiálně stane součástí Microsoftu až v polovině letošního roku a jakkoliv je nepravděpodobné, že by přišla nějaká třetí strana s vyšší nabídkou (teoreticky všehoschopný Tencent?), nemůžeme jej zatím jako součást Microsoftu brát. I proto, že zatím na plánování a vývoj (dle svých slov) nemá žádný vliv. 

 

 

S tím souvisí i druhý důvod, a to jsou závazky vůči Sony. Arkane i Tango Gameworks doručí své projekty (Deathloop a Ghostwire: Tokyo) primárně na PlayStation, na Xbox se podívají až s blíže nespecifikovaným (nejspíše ročním) odkladem. Také je poměrně jasné, že se Starfieldu ani nových The Elder Scrolls v blízkých letech nedočkáme. Další Doom, Quake nebo Rage jsou také ve hvězdách. Teoreticky se nabízí oznámení třetího dílu rebootovaného Wolfensteina od MachineGames, vydání v roce 2021 je ale také velmi nerealistické.

Zajímavější je výhled do budoucna. Díky této akvizici pod logem Xboxu možná vznikne řada atraktivních titulů. Vedle zmíněného Wolfa a projektů Bethesdy bych se těšil na Dishonored 3, dalšího Dooma, Rage 3, návrat Quake a třeba oznámené pokračování Commander Keen. Ale to mluvíme o horizontu... bližších pěti let?

Co pro nás máte?

A co hledisko zakázkových third-party studií? Tady můžeme začít jedním konkrétnějším projektem, i když ten asi místního hráče z pantoflí nevystřelí. Mluvíme o CrossfireX, singleplayerovém spin-offu nejpopulárnější hry na světě, střílečky Crossfire. Ta boduje především v Jižní Koreji a Číně, u nás si ji někteří pamatují jako jednu z těch příšerných pay-to-win her zdarma, které se mastily na druhém stupni základní školy. Na východních trzích ale láme rekordy, vydělává obří peníze a dokonce ji doprovází veleúspěšná seriálová adaptace.

Jihokorejské studio Smilegate si na vývoj příběhu přizvalo velmi zvučné Evropské jméno - finské Remedy.

Verze doplněná o singleplayerovou složku se hodlá svým “umírněným” stylem (i když jde o akční flák jako poleno) vnutit i západním hráčům. Asi by to pořád neznělo moc atraktivně, jihokorejské studio Smilegate si ale na vývoj příběhu přizvalo velmi zvučné evropské jméno - finské Remedy. Tvůrci prvních dvou Max Payne, Alana Wakea, Quantum Break nebo Control atraktivitu titulu značně zvyšují. Hratelná multiplayerová beta sice hratelností stále připomínala levný mix Counter-Strike a Battlefieldu, v přepáleném singlu plném výbuchů a epických scén by to ale fungovat mohlo. Uvidíme snad někdy během letošního roku.

Druhou možností jsou Relic Entertainment, vývojáři toužebně očekávaného Age of Empires IV. Těm Microsoftu do kožichu nasadil World’s Edge, poslední tým z aliance Xbox Game Studios, o kterém ještě nebyla řeč. Tahle dvojka má za úkol přivést oblíbenou sérii zpátky na trůn real time strategií (ne že by v současnosti na tomto poli měli bůhvíjak silné konkurenty). Čtyřka zatím vypadá nadějně, i když její vývoj pořád halí řada tajemství. Ve vývoji už je bezmála čtyři roky a viděli jsme zatím jen skromný trailer na předloňském XO19. Dle dostupných zpráv už je hra v hratelné podobě, potřebuje jen nějakou péči. Spekulace hovořící o vydání během letošního roku tak zní celkem věrohodně. 

Na nákupech

Teď opusťme bezpečné vody oznámených nebo potenciálně oznámených her a vydejme se na moře divokých fabulací. U Microsoftu se totiž stále nabízí otázka nákupů. V posledních letech své řady (výše opakovaně zmíněné Xbox Games Studios) rozšiřoval velmi dravě, se ZeniMaxem navíc ukázal, že se nebojí téměř ničeho. Snad jen ti největší konkurenti jako Nintendo, Sony, EA, Tencent nebo Ubisoft jsou v úplném bezpečí. Je otázkou, kolik financí v rezervoárech zůstalo a jak je ovlivnil koronavirus, i v souvislosti s problémy ohledně produkce a distribuce nových konzolí.

Co v roce 2021 čekat od Microsoftu/Xboxu?

Z malých talentovaných týmů může Microsoft sáhnout prakticky kamkoliv, i tam, kam naše novinářské oči příliš nevidí. Z větších ryb ale můžeme zmínit hned několik potenciálně zajímavých cílů. Velmi zajímavý by byl jistě vstup do kauzy Codemasters, kde před pár týdny EA přeplatili Take-Two. Codies se ale do portfolia Microsoftu příliš nehodí. Zrovna žánr závodních her je jeden z mála, kde Xbox nabízí téměř bezkonkurenční výběr a zajímavé by mohly být snad jen atraktivní licence Formule 1 a WRC. Nebo snad exkluzivní pokračování Operace Flashpoint? Hehe, ne.

Pikantní by byl úlovek samotného Take-Two. Asi není třeba dodávat, že by tím Microsoft získal obludně nabitý balíček extrémně profitujících značek, počínaje 2K a jejich Firaxis, Visual Concepts, nebo Hangar 13 a legendárními Rockstar Games konče. Take-Two nicméně dlouhodobě tíhne spíše k Sony a podobná akvizice by nejspíš byla astronomická i na poměry Microsoftu. Ale… celkové jmění ZeniMaxu bylo už v roce 2016 (aktuálnější informace nemáme) o půl miliardy dolarů vyšší, než je v současné době to Take-Two. K tomu je samozřejmě potřeba kalkulovat s obratem a potenciálem jednotlivých duševních vlastnictví, ale nic není nemožné. Například dalších sedm miliard dolarů by mohlo s miskami vah pořádně zahýbat.

 

 

O něco realističtější je představa některých víceméně nezávislých studií. Dlouhodobě blízké vztahy má Microsoft s umělecky zaměřeným vydavatelem Annapurna Ineractive, ten je ale dceřinou společností mediálního holdingu Annapurna Pictures. Blízko byli i již zmínění finští Remedy. Těm ale zřejmě nezávislost prospívá a s Controlem ukázali, že pořád dokážou překvapit neuvěřitelně originálním AAA titulem. Poměrně zajímavý by mohl být třeba britský Rebellion se Sniper Elite nebo řadou filmových práv. Atraktivní je i Gearbox s Borderlands, Microsoft by v tomto případě navíc mohl oživit sérii Brothers in Arms a jít na zteč s konkurenčními Call of Duty a Battlefield.

Smysl by dával i Paradox, který by se svými grand strategiem a aktrativními Cities: Skylinesi dobře doplnil nabídku na počítačích. Jeho hry se ostatně pravidelně objevují v Game Passu, vztahy mezi oběma společnostmi tedy budou více než dobré.

Ještě jednou připomínám, že jde jen o doměnky a spekulace, založené na atraktivitě značek nebo veřejném vztahu společností. Je klidně možné, že si Microsoft s nákupy dá na nějakou dobu pohov.

Na zteč v konzolové válce

Zbývá se jen zamyslet nad možnou budoucností hardwaru a služeb Xbox. V letošním roce Microsoft prakticky určitě doplní zásoby Xbox Series X a uspokojí tak celosvětovou poptávku. Ta ostatně není tak vysoká, jako u konkurenčního PlayStationu 5, závažný problém by tedy nastat neměl. Neočekával bych zmenšenou “slim” verzi, předpokládat lze jen revize s vylepšeným chlazením a spolehlivějším hardwarem. Sám Phil Spencer opakovaně zmiňoval, že se divize nijak nezabývá možnostmi VR, potenciální konkurence brýlí PS VR je tedy téměř vyloučena. Teoretická šance existuje v případě nové generace ovladačů Elite. Ta druhá je ale stále relativně čerstvá a Microsoft v tomto ohledu nic nepálí.

Tady se například nabízí možnost “rodinného” předplatného Game Passu.

Naprosto jisté je, že budou nadále klíčové služby. Konkrétně pak Xbox Game Pass, který brzy pohltí i zastaralou službu Xbox Live Gold, a streamování xCloud. Dlouhodobě se ukazuje, že pravidelný poplatek, za který hráč dostane naprosto enormní množství obsahu, je pro komunitu stále lákavější, především pak pro tu causal nebo nové hráče. Xbox navíc může využívat etablovanou platformu, kterou ověsí dalšími možnostmi a nabídkami. Těžko říct co přijde dál, během roku se ale můžeme těšit na všechny first-party tituly dostupné v den vydání či plnou podporu xCloudu (který už teď funguje poměrně slušně, rozhodně lépe než konkurenční Stadia od Googlu). 

Tady se například nabízí možnost “rodinného” předplatného Game Passu, kde se po vzoru Neftlixu nebo Spotify vynásobí množství angažovaných účtů za výhodnější cenu. V domácnostech, kde leží dva, tři nebo více Xboxů si tak každý hráč užije levnější servis. O něco divočejší je pak představa nabídky filmů a seriálů. Ano, mluvíme o “GAME” passu, Microsoft by ale do nabídky mohl zařadit nějaký exkluzivní snímek nebo seriál - logicky se nabízí seriálové Halo, které by muselo vyjít z dealu s televizí Showtime. Případně by mohlo vzniknout užší partnerství s jednou z existující služeb, teoreticky asi nějakou spíše “neúspěšnou”. Kolosy typu Hulu, Netflix nebo Amazon si k tělu Microsoft pustí jen těžko.

Úplně jiným příběhem je pak vlastní filmovoseriálová služba Microsoftu. Ale tu zatím nechme ladem.

A co od "zelených" čekáte vy?

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz