Co v roce 2021 čekat od EA?
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Co v roce 2021 čekat od EA?

Co v roce 2021 čekat od EA?

Tadeáš Pepř

Tadeáš Pepř

15. 1. 2021 09:00

V našem seriálu zaměřeném na velké hráče v roce 2021 jsme se podívali na dva giganty - Sony a Microsoft. Později se podíváme i do dílen třetího hardwarově-softwarového molochu Nintenda, teď však přišel čas na firmy, které svým hardwarem nedisponují a věnují se hlavně hrám a službám. A i přes to hrají v průmyslu dost důležitou roli. Jednou z nich jsou bezesporu Electronic Arts. Vydavatelská a vývojářská legenda, která si už léta drží nepříliš přívětivé renomé “té nejhorší herní firmy”, se vším, co je s takovým označením spojeno.

Reklama
Reklama

To je však tak trochu nefér označení. EA se dlouho snaží této škatulky zbavit, podporovat menší studia, neničit ty zakoupená, zklidnila svou vysoce agresivní finanční politiku a vychází hráčům vstříc. Byť je stále mistrem maximalizace zisku (říkal tu někdo FUT?). Pojďme se tedy podívat na to, co můžeme v roce 2021 od borců z Redwoodu čekat.

Třeskutě originální

V případě EA musíme trochu pozměnit zažitou strukturu, principy first a third-party studií jsou totiž trochu odlišné.

Začněme tak neobvykle menšími formáty, respektive nezávislým labelem EA Originals. Ten je totiž vlastně jediným, který zatím nabízí hru s pevně daným datem vydání. Konkrétně mluvíme o studiu Hazelight, vedeném svérázným kreativním ředitelem Josefem Faresem. Velmi talentovaní Švédi prorazili s A Way Out, překvapivou jednohubkou pro dva hráče, která v roce 2018 naprosto odporovala tehdejší zdánlivé filozofii EA. Šlo totiž o striktně příběhový kooperativní zážitek vyprávějící osudy dvou parťáků utíkajících z vězení. Zajímavý byl jak povedený design, skvělá kooperativní hratelnost, tak i finanční model. Relativně levnou hru totiž musel vlastnit jen jeden z páru - spoluhráč se k němu mohl připojit a z basy utéct de facto zadarmo. Alternativou byl dnes ojedinělý split-screen.

Opět půjde o kooperativní příběhovku a opět platí, že stačí ve dvojici vlastnit jednu kopii.

Fares na tento mechanismus navazuje se svým aktuálním projektem It Takes Two. A to se vším všudy. Opět půjde o kooperativní příběhovku a opět platí, že stačí ve dvojici vlastnit jednu kopii. Sedmdesátkové drsňáky na útěku ale nahradil podstatně obvyklejší pár hrdinů - rozhádaní manželé. V roli dvou hrdliček, jejichž vztah už dávno není tím co býval se hráči pustí do dobrodružství v manželské terapii. Hratelnost ale pochopitelně nebude postavena čistě a jen na rozmluvách s terapeutem a nepohodlných kožených křeslech, tenhle vztah zachrání jen divoké akční… plošinovkování?

Upřímně řečeno, It Takes Two patří k těm pro mě nejočekávanějším hrám roku. A je jedno, jestli se zaměříme na kouzelnou stylizaci, fantastický humor, geniální premisu nebo nadějnou hratelnost. Prostě věřím, že tohle bude pecka, která nás nadchne. Uvidíme 26. března.

 

 

O něco méně konkrétní jsou okolnosti dalšího připravovaného kousku z gardu Originals. Tvůrci překrásného dobrodružství Fe, taktéž švédské studio Zoink Games (jeden by řekl že jsou tam na severu podezřele kreativní) totiž připravuje Lost in Random. Mírně pozapomenutý projekt si chce pořádně pohrát s mechanismy vrhu kostkou, respektive samotné náhody, jak napovídá i název. Jak to bude v praxi fungovat zatím jen tušíme, zřejmě ale také půjde o plošinovku protkanou logickými úkoly. Kořením je především sidekick v podobě šestistěnné hrací kostky, z trailerů je patrné, že dojde i na souboje. Lákadlem by mohla být téměř burtonovská stylizace, která otevírá dveře tak trochu morbidní atmosféře.

Datum vydání zatím neznáme, i když se tak nějak operuje s tím, že se dočkáme ještě letos. Na druhou stranu toho zatím o hře víme podezřele málo, neviděli jsme žádné delší gameplay záběry a opíráme se především o odhalení na loňském EA Play Live.

Arénová střílečka Rocket Arena byla předem odsouzena k neúspěchu. Ostatně, vstupovala na ten nejpřeplněnější trh.

Z další nabídky Originals jde s trochou snahy zmínit Rocket Arena z produkce Final Strike Games. Ti už nepochází ze Švédska, a z celé zmíněné trojky slaví zdaleka nejmenší úspěch. Jejich multiplayerový projekt totiž vyšel už loni, a pravděpodobně jste si toho ani nevšimli. Arénová střílečka Rocket Arena byla předem odsouzena k neúspěchu. Ostatně, vstupovala na ten nejpřeplněnější trh, který v herním průmyslu máme, nepřinášela nic nového a chyběla jí jakákoliv větší podpora EA. V letošním roce se pravděpodobně dočká aktualizací nebo nových hrdinů, k nějaké popularitě ji ale vývojáři vzkřísí jen těžko. 

Těžké váhy

Přichází čas pro ty skutečně nejvýraznější jména. I když je tady situace podstatně smutnější. Legendární BioWare se topí v čím dál větším průšvihu, ze studia odešla řada velmi výrazných osobností a nad vývojem Dragon Age 4 se vynořilo spoustu otazníků. Bylo by asi bláhové čekat, že by čtvrtý díl populárního RPG vyšel ještě letos. Nic z toho ale téhle kanadské partě nebránilo v oznámení pokračování série Mass Effect, které vyjde… řekněme v podobné době, jako šesté The Elder Scrolls.

Co v roce 2021 čekat od EA?
i Zdroj: Hrej.cz

Abychom ale na BioWare jen neplivali, patří k té menšině, která letos téměř jistě přinese nový herní obsah. Tedy spíše staronový. Chystá totiž remastery původní trilogie Mass Effectu pod názvem Legendary Edition a dočkat bychom se měli někdy v první polovině roku. Jen doufejme, že nepůjde o žádný další průšvih. Kdesi ve stínech totiž čeká také přepracovaná verze Anthemu. Po té jakoby se slehla zem. BioWare už na začátku loňského roku slíbili úplný restart a přebudování od základů. Poslední informace pocházejí z května, kdy na projektu pracovalo zhruba 30 vyčleněných autorů. Dočkáme se letos nějakých podrobností, neřkuli vydání?

To Respawn má renomé přesně opačné. Původně spíše nenápadná parta, která přivezla povedené FPS Titanfall a Titanfall 2 předloni šokovala povedenými hity Apex Legends a Star Wars Jedi: Fallen Order. Je tak trochu veřejným tajemstvím, že druhá zmíněná hra dostane pokračování, které je ve vývoji, a nic na tom nezmění ani překvapivé zjištění, že EA už nedrží exkluzivní práva na značku Star Wars. Nově se dělí s Ubisoftem. Respawn má tak dvojnásobnou motivaci projekt dotáhnout a vytvořit ještě lepší sequel. Celkem reálně bychom mohli oznámení čekat ještě letos. Další vývoj Apexu je pak přímo zaručený. V tomhle oboru nejsem vůbec kovaný, ale i letos se ukáží noví hrdinové, úpravy mapy, nové zbraně nebo schopnosti...  však to znáte.

Už loni v únoru CEO spočnosti EA Andrew Wilson potvrdil, že se na The Sims pro novou generaci konzolí pracuje.

Maxis dále pracují na vývoji rozšíření pro simulátor života The Sims 4. Je potvrzené, že se někdy v nadcházejících týdnech, maximálně měsících dočkáme už jedenáctého velkého rozšíření. To bude nejspíš spojené s hudbou a středními školami, zřejmě se tak dočkáme kapel nebo muzikálů. Zajímavější je ale výhled do budoucnosti. Už loni v únoru CEO spočnosti EA Andrew Wilson potvrdil, že se na The Sims pro novou generaci konzolí pracuje, a že je cílem větší propojení hráčů díky revolučním online službám. Vydání se tedy letos skoro jistě nedočkáme, nějakých informací však už ano. Začínáme mít zaděláno na potenciálně zajímavou akci EA Play Live. Ale… to platí téměř vždy, a pak jen těžce rozdýcháváme každoroční zklamání.

Otázkou je, co čekat od Motive. Ti loni celkem překvapili slušnými Squadrons, zároveň je ale označili za hotovou hru. Další vydání v rozmezí 12 měsíců je nereálné, letos bych nečekal ani žádná oznámení.

Naopak velmi zajímavé bude sledovat DICE. Největší švédské eso v rukávu EA. Spekulace i náznaky samotných představitelů společností směřují k tomu, že se ještě letos dočkáme šestého Battlefieldu. Pravděpodobný je návrat do žhavé současnosti, kterou jsme viděli naposledy v přelomové trojce, od té doby série tak trochu hledá pevnou půdu pod nohama. I když jde vždy o technicky špičkovou záležitost, všechny čtyři hry z uplynulé generace nedokázaly přinést tak fantastickou multiplayerovou vřavu. Já si samozřejmě přeji druhý Hardline, jsem ale s nejvyšší pravděpodobností jediný a mám tak smůlu.

 

 

Tak jako tak má “šestka” přinést revoluční technické zpracování a dost možná větší bitvy, než na jaké jsme zvyklí. Že bychom se dočkali soubojů 128 nebo více hráčů? Oznámení by mohlo přijít v létě, v tom případě by Battlefield 6 pořádně rozpálil tradičně nabitou podzimní sezónu.

Letošek by mohl přát fanouškům závodění. V rámci dvouletého cyklu by totiž měl přijít další díl série Need for Speed. Na téhle dráze se loni odehrála malá rošáda, po nevalném přijetí všech tří “rebootovaných” pokračování zástupci EA od vývoje odstavili studio Ghost Games (hádejte kde sídlí), přejmenovali jej na původní EA Gothenburg a degradovali ho na úroveň námezdní síly pro podporu ostatních týmů. Rozporuplně přijímané Need for Speed se tak dostalo do rukou zkušeným Criterion Games, kteří měli naposledy pod taktovkou Most Wanted z roku 2012.

Co v roce 2021 čekat od EA?
i Zdroj: Hrej.cz

Aktuální projekt tak patří jim, a doufejme, že z Need for Speed zase nevytvoří odměřenější Burnout. Ze zkušenosti víme, že lze jen těžko odhadovat, kam se značka vyvine. Zřejmě však zůstanou základní elementy v podobě tuningu, honiček s policí a protěžované online složky. Hráči sice opakovaně žádají pokračování, nebo alespoň remastery oblíbených dílů (Underground, Most Wanted), to však platí celá léta, jen těžko jim tentokrát autoři vyjdou vstříc. Moje vize retro pokračování, odehrávajícího se v sedmdesátých nebo osmdesátých letech je také mimo, Needy se prostě musí prodávat především masám, které na starší mašiny nebo dobovou hudbu moc zvědavé nejsou. Ale nechme se překvapit.

It’s in the game

Speciální sekci si zaslouží nejhodnotnější divize Electronic Arts, studio EA Sports a jemu náležející pobočky. Jednak je na něj spoleh, nová FIFA, Madden a NHL letos vyjdou naprosto jistě. Jednak zmíněné hry projdou tradiční mezigenerační evolucí, na kterou jsme zvědaví.

 I nadále drží smlouvy s UEFA, budeme se tedy vídat na licencovaných hřištích Champions League a Europa League.

FIFA už se na nové generaci konzolí ukázala s aktualizací, respektive vylepšenou verzí. Historie ale ukázala, že tahle “přechodná” forma zdaleka neodpovídá tomu, co uvidíme v příštím roce, nemluvě o těch následujících. U FIFA i Maddenu můžeme počítat s další evolucí enginu Frostbite, velkým důrazem na kartičkové Ultimate Teamy a další hromadění licencí. I nadále drží smlouvy s UEFA, budeme se tedy vídat na licencovaných hřištích Champions League a Europa League. Na odhady, zda přibydou nové ligy je zatím brzy, hráči dlouhodobě žádají především řeckou nejvyšší soutěž, i když my bychom ve hře raději viděli kompletní Fortuna Ligu. Nakonec jde ale vždy o domluvu mezi autory a držiteli práv soutěže.

Na druhou stranu se objevují náznaky, že by se EA Sports mohlo podařit vyjednat nové licenční podmínky a do ročníku 22 by se mohl vrátit italský dvojlístek Juventus, AS Řím. Piemonte Calcio asi nikomu chybět nebude.

 

 

Tím nejzajímavějším adeptem ale rozhodně bude NHL. Nepříliš oblíbená hokejová série se za uplynulou generaci nijak výrazně neposunula, šlo spíše o pomalou evoluci. Také společně s UFC využívala notně dýchavičný engine Ignite, ze kterého už zřejmě nešlo vymáčknout více. Lze předpokládat, že s letošním ročníkem přijde Frostbite, takže by virtuální hokej mohl pořádně prokouknout, bojíme se však opakování historie. Tehdy next-genový ročník 15 nepochopitelně osekal nabídku herních režimů a obsahu obecně. Snad bude NHL 22 povedenější.

Zmíněné UFC vyšlo naposledy loni, dle tradice by si tedy mělo dát na rok pohov. Zajímavější a slibnější budoucnost čeká fanoušky basketbalu. Studio totiž zrušilo vývoj předchozích dvou ročníků, naposledy jsme tedy mohli hrát NBA Live 19. Důvodem je, dle slov autorů, soustředění na aktuální generaci konzolí. Pokud je to skutečně pravda, chystají se na palubovky vtrhnout ve velkém stylu a zatnout tipec konkurenčnímu NBA 2K.

S větrem v zádech

Na co dále se můžeme letos těšit? Především na uzavření akvizice Codemasters. Electronic Arts na konci loňského roku důrazně vstoupili do námluv mezi Take-Two a zmíněnými britskými závodními veterány. S vyšší nabídkou 1,2 miliardy dolarů donutili Take-Two vyklidit pole a pokud nenastane něco velmi neočekávaného, smlouvy se definitivně uzavřou v průběhu následujících dvou měsíců. To ale jen těžko ovlivní letošní herní nadílku, sezóna 2021 bude u Codemasters probíhat ještě dle původních plánů. 

Co v roce 2021 čekat od EA?
i Zdroj: Hrej.cz

Z hlediska služeb byly poslední měsíce pro EA velmi zvláštní. Kompletní nabídka studia se vrátila na Steam, předplatné EA Play prorostlo do nabídky Xbox Game Pass Ultimate… obecně EA ustupuje od své snahy profilovat se jako svébytný hráč. Jen těžko lze očekávat, že by svůj názor zase hbitě změnilo, pro hráče z toho však plynou jen výhody. Na jedné straně ušetří za služby, na druhé se zase sjednocují digitální knihovny. EA navíc razí filozofii propojených platforem - do budoucna se tedy můžeme těšit na další hry s meziplatformním multiplayerem. Doufejme že si třeba Battlefield 6 zahrajeme společně, nehledě na to, jaký přístroj používáme.

Pro EA může být letošek jako každý jiný. S novou generací konzolí má ale opět možnost využít svou technickou dominanci a hráčům sportovních, závodních her i stříleček vyrazit dech. Žhavá želízka pak kuje i v ohni “nezávislých” her labelu EA Originals. Jeho nabídka tak může být paradoxně srovnatelná, ne-li zajímavější, než ta u first-party studií Microsoftu nebo Sony. Co od roku 2021 v podání “nejhorší herní firmy na světě” čekáte vy?

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Hrej.cz