civilization-4-tipy-triky-2-cast
Civilization IV Článek Civilization 4 - tipy & triky (2. část)

Civilization 4 - tipy & triky (2. část)

David Vlach

David Vlach

9. 12. 2005 23:50
Reklama
Reklama

Velké osobnosti

"Člověk je to, v co věří."

–Anton Pavlovič Čechov

Velké osobnosti jsou speciální druhy jednotek, které se vytvářejí zvlášť v každém městě. Podobně jako je tomu například u kultury, i zde je jakýsi přírůstek a hranice, po jejichž překročení dojde k narození Velké osobnosti. Tento přírůstek může být ovlivňován pouze za pomoci specialistů a divů světa. Velkých osobností je několik druhů, přesněji řečeno jsou čtyři. Každá budova přidává přírůstek pouze některé z osobností, počet jejich procentuální zastoupení je pak přesným odrazem šance, jakou osobnost získáte.. Některé vlastnosti mají osobnosti stejné.

  1. Mohou zůstat ve vašem městě jako zvláštní druh specialisty a přidávat tak městu nějaký ten bonus v podobě přírůstku zlata, jídla, výzkumu, kultury nebo produkce

  1. Mohou urychlit, či dokončit výzkum. Jejich obětováním můžete vynalézt některé věci dříve nebo v pozdější fázi hry urychlit jejich výzkum. Tohle se vždycky hodí, když potřebujete nutně vynalézt něco co by vám trvalo zbytečně dlouho.

  1. Odstartování zlaté doby. Pokud obětujete dvě velké osobnosti, odstartujete na několik kol zlatou dobu, kdy budete mít mnohem větší přírůstky ve všech městech u všech položek.

Teď se zaměříme na unikátní vlastnosti. První o kom si budeme psát je již výše zmiňovaný prorok se svou schopností stavět svatyně. Svatyně jde postavit jen ve svatém městě a jen jedna za celou hru. V městě můžete mít i více svatyň, pokud je město svaté pro více náboženství, ale zisk zlata je možný jen pro svatyni státního náboženství. Ostatní bonusy se ale počítají, takže přírůstek víry bude fungovat jako u jakékoliv jiné budovy. Další osobností je inženýr, který může urychlit stavbu. Hodně užitečná vlastnost hlavně při stavbě divů světa a obzvlášť v pozdější části hry, kdy většina staveb vyžaduje hodně produkce. Jediné co nelze urychlovat jsou projekty, protože nejsou založeny na stavební podstatě. Jako třetí přichází na řadu kupec a jeho vytvoření obchodní mise. Nejprve musíte dostat kupce do cizího města a platí zde čím dál město bude, tím větší bude výdělek. V cizím městě pak kupec začne obchodovat a vám tak přibude na kontě nemalá suma peněz. Obvykle to bývá kolem 2000 zlata, ale pokud se vám podaří kupce dostat opravdu hodně daleko na velké mapě, můžete se těšit klidně na dvojnásobek. Poslední osobností je umělec. Jeho vlastnost už jsem nakousl v sekci o kultuře. Dokáže totiž ve městě vytvořit umělecké dílo, které zvedne hladinu kultury o 4000 bodů. Takže pokud postavíte město v blízkosti nějakého menšího cizího města a hned použijete umělce, kulturní hranice obklopí nebo alespoň dostihnou cizím město a během několika kol dojde k revoluci. Stejně tak je dobré této vlastnosti využívat po dobytí nepřátelského města, kdy se město stane samostatným hned a vy nemusíte čekat několik desítek kol.

Vláda, výzkum a vedení civilizace

"Základní podmínkou dobrého života v obci jest vláda zákonů, nikoli lidí."

–Aristoteles

Aby bylo možné měnit nastavení způsobu vlády, musíte nejprve vynalézt příslušné technologie. Můžete se rozhodovat v pěti různých kategoriích. První je VLÁDNÍ ZŘÍZENÍ, která začíná u despotismu a pokračuje přes dědičné právo, reprezentaci, policejní stát až k univerzálnímu volebnímu hlasu. Nejvyužívanější pro rozvoj civilizace bude pravděpodobně reprezentace, která zajišťuje zlepšení výzkumu a spokojenosti o 3 v pěti největších městech. Pro dobyvatelské strategie je nevýhodnější policejní stát, protože může potlačit nespokojenost vyvolanou válkou (-50%) a zrychlí o čtvrtinu produkci vojenských jednotek. Poslední zřízení zvyšuje produkci všech zastavěných ploch a umožní vám dokončit stavbu zaplacením částky z vaší pokladny. To je velice důležité pokud chcete rychle postavit nějaký div světa a máte dostatek peněž. Stejně tak vám to může pomoci při zvyšování kultury nově dobytého města. Za kolo zde postavíte divadlo, za druhé vysílač a nemusíte se bát vzpoury. Další kategorie je LEGAL, tady stojí za zmínku jen byrokracie, která zvyšuje produkci a zisk hlavního města o padesát procent. Nacionalismus, díky kterému můžete každé kolo naverbovat tři jednotky a zvedá spokojenost o 2, ve městech kde jsou kasárny. A poslední svoboda projevu, jenž zvýší produkci kultury o úctyhodných 100%. Pokud se snažíte o dosáhnutí kulturního vítězství je pro vás tato volba povinná. Třetí kategorie se zabývá vztahem občanů k PRÁCI. Otroctví, které je dostupné hned v počátcích hry, vám dovolí dokončit stavbu výměnou za obětování několika občanů. Nevolnictví urychlí vaše dělníky a ti pak budou stavět vylepšení o polovinu rychleji. Kastovní systém, poskytuje neomezené množství specialistů ve vašich městech. A poslední v této kategorii je emancipace, která zvyšuje rychlost růstu zastavěných ploch. To se hodí hlavně v pozdějších fázích hry, kdy je důležité udržet si ve městech velký zisk a co největší produkci. Předposlední kategorií je EKONOMIKA, která se zabývá zvyšováním obchodním cest a minimalizací nákladů na údržbu měst. Zajímavé je hned druhé obchodování, které poskytuje v každém městě jednoho specialistu zdarma. Vaším cílem by měla být poslední ekologie, protože hlavně v pozdější fázi hry jsou města velice znečištěna a ekologie poskytne každému městu +6 ke zdraví. Poslední kategorie je asi nejdůležitější, je jí NÁBOŽENSTVÍ. Hned jakmile budete mít státní náboženství, sáhněte po druhé volbě a vaše města budou produkovat a stavět o 25% rychleji. To je hlavně ze začátku nesmírně důležité a mnohdy to ovlivní náskok jaký můžete mít před ostatními civilizacemi. Další zajímavou volbou je pacifismus, který zvyšuje přírůstek Velkých osobností ve všech městech se státním náboženstvím o 100%. A poslední volbou je svobodné náboženství, které ruší státní náboženství, připisuje bod spokojenosti za každé náboženství ve městě a přidává 10% k výzkumu.

Konečně přichází na řadu mnohokrát zmiňovaný výzkum. Bez rychlého a cíleného výzkumu se vaše civilizace stane zaostalou, slabou a neschopnou rozvoje. Snažte se za každých okolností věnovat výzkumu co nejvíce peněž, tedy alespoň než se vaše civilizace rozroste a vy nebude mít silnou říši, která je schopná ubránit se před ostatními národy. Rychlým výzkumem můžete získat mnoho výhod. Výše jsem již zmínil, že vynalezením některého náboženství jako první, získáte možnost udělat náboženství státním a hlavně vybudovat ve svatém městě svatyni. Další bonusy na vás čekají v podobě Velkých osobností (např. hudba, ekonomie..), ale i zisk technologie zdarma (liberalismus). Snažte se tedy svůj výzkum pořádně naplánovat a nezapomeňte na možnost měnit své objevy se spřátelenými civilizacemi.Na začátku se zaměřte ve výzkumu na technologie, které pomohou rozšířit vaše města a dovolí dělníkům ve výstavbě různých vylepšení. Druhým cílem by mělo být objevení některého z náboženství, jež zvyšuje spokojenost měst a celkovou úroveň kultury. Dobrým pomocníkem k výzkumu je strom technologií, kde si můžete pořádně naplánovat co je třeba vynaleznout a co bude lepší vyměnit s jinými civilizacemi. Pokud chcete dosáhnout vítězství ve vesmírném závodě, měli by jste některá ze svých měst plně specializovat na výzkum. Města vhodná pro takovouto strategii by měla mít dostatečnou zásobu potravin, aby utáhla alespoň 5 specialistů (vědců). Stejně tak je dobré obětovat velké osobnosti na oltář vědy a nechat si tak odkrýt některé z technologií.

Na závěr si povíme ještě pár tipů k vojenství a dobyvatelské strategii. Ve čtvrtém dílu civilizace je dobývání měst neuvěřitelně pracné a těžké, hlavně v pokročilejších dobách. Než se rozhodnete vyhlásit některému národu válku pořádně se připravte a vybudujte dostatečně početnou armádu. Páteří takové armády jsou jednotky schopné bombardování města (lodě, katapulty), které dokáží snížit obranný bonus města na nulu. Pak přijde na řadu řadové vojsko a lukostřelci. Pokud nepřítel nemá ve městě obranu proti jízdě, je dobré použít nejprve jízdu. Většinou jsou ale nepřátelská města bráněni lukostřelci a právě jednotkami s kopím, takže jízdu používejte pouze pro boj na volném prostranství. V pozdější části se vám dostane možnosti používat letadla, bombardéry a vrtulníky. Pokud váš nepřítel není na stejně vysoké úrovni vědeckého pokroku, určitě letadla a vrtulníky nasaďte. Také nezapomínejte na své námořnictvo (pokud máte na mapě moře, či jezera), nepřítel se vám bude snažit zničit všechny vaše vodní zdroje potravin či surovin. Mějte na paměti, že žádné vaše město by nemělo být bez vojenského dozoru. Jednak riskujete napadení města a jednak se tím snižuje i spokojenost občanů ve městě. Při útocích také nezapomeňte na různé bonusy a postihy terénu na kterým bojujete, útok přes řeku na jednotku opevněnou v džungli je jistou sebevraždou.

To by snad pro začátek všem začínajícím stratégům, dobyvatelům a politickým vůdcům mohlo stačit k tomu, aby nabrali zkušenosti a jednou snad dohráli tuto skvělou hru na nejtěžší obtížnost. 

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz