cestou-tam
Článek Cestou tam

Cestou tam

Farid

Farid

8. 7. 2007 22:42 8
Reklama
Reklama

Tyto řádky jsem začal psát asi tak deset kilometrů nad Islandem. Venku je minus 42 stupňů a pronikavě svítí sluníčko. S Martinem máme za sebou zábavnou partičku Planet Puzzle League, ale je čas najít si zase jiný způsob jak zabít... čas. Řekl jsem si, že to pojmu produktivně. První myšlenka byla konečně napsat tu zatracenou recenzi Planet Puzzle League, kterou jsem měl odevzdat už v pátek. Vždyť jsem právě přišel o poslední výmluvu: že nemám vyzkoušený multiplayer. Jenže, když už jsme u těch myšlenek, mnohem víc mojí hlavu právě teď zaměstnávají představy věcí, které nás čekají v příštích dnech. Nedá se nic dělat, planeta rébusů musí ještě počkat...

Zatím nejsem plně schopen posoudit důsledky miniaturizace E3, ale jeden pozitivní jsme pocítili my všichni, kdo jsme dostali pozvánku a potvrdili účast, už během týdnů předcházejících samotné akci. Díky centralizaci a přehldnější organizaci bylo mnohem snadnější proniknout na různé tiskovky, předváděčky a prezentace „pro vyvolené“. Vlastně o nějakém pronikání ani nemůže být řeč. Prostě chodily e-maily oznamující: jste zváni tam a tam, kliknutím potvrďte účast. Dětsky snadná věc. Letos poprvé se tak můžeme (platí pro mě i Martina) osobně účastnit všech tří hlavních tiskových konferencí držitelů platforem a na ty se chci zde soustředit. Až to bude za námi, přineseme vám rychlé dojmy z první ruky, teď si ale dovolím předem shrnout očekávání, učinit jakousi prognózu. Je to dost riskantní, protože už za pár dní se budete moci přesvědčit, že to byly třeba bláboly. Ale hrát to na jistotu je přeci nuda.

Microsoft

Jako první se zúčastníme tiskové konference držitele platforem Xbox 360 a Games For Windows. Místo konání: Santa Monica High School, takový humbuk asi ještě tahle školní budova nezažila. Ve vší úctě k PC hrám je jasné, že největší pozornost bude věnována oznámením týkajícím se v současnosti stále ještě nejrozšířenější konzole nové generace (Wii se na první místo skoro určitě dostane ještě letos). Dá se předpokládat, že Microsoft bude velmi ofenzivní. Jeho (úspěšnou) taktikou v posledních měsících bylo zasévání strachu do srdcí lidí, kteří uvažují o nákupu PS3. Neuplynul měsíce, kdy by Sony neztratila nějakou atraktivní hru. Buď se z očekávaného multiformátu stala exkluzivita pro 360 (Splinter Cell: Conviction, Alan Wake, Beautiful Katamari, Ace Combat 6, Fatal Inertia), nebo se z předpokládané PS3 exkluzivity stal multiformát (Assassin’s Creed, Devil May Cry 4). Všechno začalo na loňské E3 tiskovce Microsoftu, tetovačkou GTA IV na rameni Petera Moorea. Co bude na jeho rameni letos? Nejtvrdší úder by patrně znamenal nápis MGS 4. Kolik stojí Kojimova loajalita? 50 nebo 100 milionů? Tak či onak, jedno je skoro jisté – Microsoft bude zcela jistě pokračovat v budování image Xboxu 360 jako platformy, kde nakonec skončí všechny dobré hry. Proto tam musí vybouchnout nějaké ty, spíše velké než malé, bomby. Tradičně „playstationových“ značek migrujících k Xboxu.

Druhým velkým tématem bude patrně „rozšířování záběru“. Jestliže vůči xboxovému byznysu stále panuje určitá nedůvěra, pak je to kvůli velmi úzce vyhraněnému záběru obou generací konzole. Zdá se, že 360 zatím zajímá pouze tvrdé jádro „power gamerů“, mužů ve věku 15 až 30 let hrajících převážně akční hry. Říká se, že většina z potenciálních zákazníků takovýchto her byla již saturována (a pokud jenom čekají na vydání Halo 3, tak brzy bude), že je čas zatraktivnit Xbox 360 pro další, mnohem početnější, skupiny hráčů. Microsoft již před E3 avizoval iniciativu zpřístupnění platformy pro příležitostné hráče. Tady je jeho soupeřem nejen pohádkově úspěšné Nintendo s trhy dobývajícím kombem Wii/DS, ale také Sony se stomilionovou armádou zákazníků spokojených s PS2. Jakou podobu bude mít tato iniciativa? Bill Gates před nedávnem mluvil o pohybovém ovladači, mnohem pokročilejším než je Wiimote. Byla to nápověda pro E3 nebo vzdálená fantazie multimiliardáře, jehož videoherní obzory končí u Fusion Frenzy? Jisté je, že výkřiky do tmy typu Viva Pinata stačit nebudou. Bude velmi zajímavé sledovat, za jaký konec Microsoft svojí „causal appeal“ inciativu chytne. Zda půjde cestou napodobování Sony/Nintenda, nebo riskne něco nevyzkoušeného. Já bych si klidně vsadil, že jednou ze zásadních součástí celého plánu bude lavina „family firendly“ stahovatelných her prezentovaných jako nová služba na Xbox Live. Něco jako Touch Generations u DS.

Pokud jde o hardware, snížení ceny tzv. „entry levelu“ (nejlacinější konfigurace), přechod na dlouho slibovanou 65nm technologii spolu s možným redesignem a seriózní reakce na vysokou poruchovost konzole (případně jakákoli kombinace výše uvedených bodů) se rovněž zdá být nutnou podminkou pro novou masovou strategii. Toleranci opakovaného „bricknutí“ konzole lze předpokládat u hardcore fanouška, který si život bez Halo 3 nedokáže představit. Pro obyčejného táty hodlajícího koupit dětem „nějaký hry“ je však vidina rudého kruhu smrti fatální překážkou. Pamatujte, Wiičko číhá za rohem.

Nintendo

Předpokládám, že Nintendo bude letos plně zaměřeno na hry a jenom hry. Nehledě na fenomenální prodeje Wii, se od firmy očekává, že jasně přesvědčí hráčské publikum o tom, že mávátkové ovládání není jen přechodným módním výkřikem s krátkou životností. Myslím si, že v tomto ohledu bude firma úspěšná. Jestliže dokázala přežívat ta nejhubenější léta, teď chytí příležitost za pačesy. Na E3 se Reggie a spol. zaměří nejen na nejsilnější vánoční tituly – triumvirát Super Smash Brothers, Super Mario Galaxy a Metroid Prime 3 – ale ohlásí first-party pilíře pro příští rok. Dát dohromady nějaké to video není přeci tak pracné. Nebude asi chybět Animal Crossing, Brain Training, Mario Kart, Wii Sports 2 a možná i teaser nějaké budoucí Zeldy.

Co bychom ale skutečně ocenili? Jeden nebo ještě lépe dva first-party tituly, které nemají nic společného s Mariem, Zeldou, Metroidem, Pokémony a zkrátka žádnou ze zavedených franšíz. Prostě něco originálního, odvážného a perspektivního, co pochybovače přesvědčí, že Nintendo pořád drží prst na tepu inovace. Patrně ještě obtížnější bude přesvědčit média a fanoušky o tom, že se po dvou do sebe uzavřených generací (N64, GameCube), konečně daří přitáhnout zájem těch nejlepších vývojářů z třetích stran. Nic nepoškodí pověst Wii víc než další hromada minherních kolekcí a dysfunkčních portů z PSP. Tady se Nintendo pravděpodobně opře o EA a jejich simácké hry či možná uvidíme tu tajemnou věc, na které už nějakou dobu pracuje Spielberg. Možná se také staneme svědky vzestupu adventur, pro které se Wiimote zdá být dobrým řešením. Phoenix Wright, Sam & Max a mnoho dalších čekají na svou příležitost.

Ve světle trvale úžasných prodejů Wii i DS po celém světě, je v případě Nintenda pravděpodobnost snížení ceny nebo hardwarové revize velmi nízká. Spíše se dá očekávat posilnění onlinové strategie, ačkoli Nintendo do přímého střetu se Sony a Microsoftem na tomto poli určitě nepůjde. Nedávno byla ohlášena digitální distribuce původních arkádových her. Rád bych viděl na E3 dvě tři ukázky a myslím, že by to neměl být problém.

Sony

Jako poslední přijde letos na řadu konference Sony, konaná tradičně ve filmových ateliérech v Culver City. Být poslední má tu výhodu, že máte možnost do určitě míry reagovat na nečekané tahy soupeřů. Mnozí se shodují, že si Sony schovává nějaké „eso v rukávu“, které odhalí jen v případě, že Microsoft vytáhne něco velkého. Třeba renderovaný trailer ke God Of War 3?

Pokud jde o věci, které zazní skoro učitě – myslím, že Sony všem dluží informace týkající se zvažovaných a naznačovaných hardwarových změn. Je velmi pravděpodobné že uslyšíme o novém vibrujícím Sixaxisu, nejspíš brzy prodávaném jako standardní součást PS3. Hotovou věcí se zdá být oficiální snížení ceny konzole o 100 dolarů/euro, což je v podstatě minumum, co lze v tuto chvíli učinit s psychologicky odstrašujícími náklady na její pořízení. Firma v tuto chvíli informaci popírá, já bych řekl, že nestane-li se tak na E3, pak do konce prázdnin určitě ano.

Velmi očekávanou hardwarovou zprávou je také redesign PSP. Za poslední měsíc dva proteklo internetem mnoho zajímavých informací a já doufáme, že se již brzy dozvíme, co z toho byla fakta a co pouhé fámy. Možné je vše od vylepšeného displeje přes interní flashovou paměť po trvanlivější baterii. V této souvislosti bych také od Sony čekal oznámení rozsáhlé digitálně distribuční služby (hudba, filmy, hry) ve stylu iTunes pro PSP/PS3. Jakousi divokou kartou playstationového hardwaru by pak mohla být „wiimote“ periférie pro PS2, o které nedávno spekuloval americký časopis EGM. Postavit PS2 jako levnější konkurenci Wii se opravdu nabízí, ale Sony potřebuje, aby co nejvíc „dvojkářů“ konečně začalo migrovat na PS3, proto jsem k této spekulaci spíše skeptický.

Tak nebo tak, letos by měla Sony věnovat nejvíce energie hrám. Situace letošního jara hraničí s tragédií a myslím, že mnozí budete souhlasit, že mnohem větším problémem než domněle vysoká cena je v danou chvíli nouze o jakostní tituly. Spousta nadějných věcí je už oznámena, předvedena a prozkoumána. Mnohé hry, jako je třeba Killzone, jsou v tuto chvíli napjatě očekávanou „hotovou věcí“ (dvou a půl hodinová prezentace proběhne jako naschvál současně s tiskovkou Microsoftu). Já osobně jsem zvědav, zda Sony přednese nějaké přesvědčivé argumenty na téma Home, zda se dozvíme, co je to Afrika a jak se hrají Eight Days. Při vším deklarovaném důrazu na fisrt-party vývoj si však myslím, že PS3 nutně potřebuje pár nových exkluzivních titulů z produkce třetích stran. Možná se dočkáme poutavých ukázek z Heavy Rain od Quantic Dream, spekuluje se o tajném exkluzivním projektu od BioWare (že by Dragon Age?), nejasná je povaha nedávno prosáklého TimeSplitters 4 od Free Radical a jsem zvědav, zda je něco pravdy na možné konverzi Crysis od CryTeku.

No, za pár hodin budeme již mnohem moudřejší. Tyto řádky dopisuji na hotelovém pokoji, pár kilometrů od míst činu. Jakmile to bude všechno za námi, přihlásíme se znovu s čerstvými dojmy.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz