Call of Duty: Black Ops Článek Call of Duty: Black Ops

Call of Duty: Black Ops

Ondřej Švára

Ondřej Švára

14. 6. 2010 22:40 2
Reklama

Dlouhý potlesk a oslavné „ách“ zaznělo konferenční halou E3 hned na úvod tiskové konference Microsoftu. Důvodem tentokrát nepředstíraného zájmu publika se stala nová hratelná ukázka z Call of Duty: Black Ops. Šéf autorského studia Treyach Mark Lamia mohl být po šesti minutách s xboxovým ovladačem v ruce spokojen. Předvedená akce z vietnamské džungle sálu imponovala a ve srovnání s drbáním zvířátek a skákáním na člunech, vypadala čerstvá jednohubka ze sedmého dílu COD minimálně jako pořádné hraní ze staré školy.

Po jarních skandálech v Activisionu a rozpadu jádra Infinity Ward se zdálo, že hvězda Call of Duty dozářila, ovšem zdá se, že opak je pravdou. Treyach se chce vytáhnout a po COD 3 a World at War hodlá skeptickým novinářům dokázat, že Infinity nemělo patent na genialitu a že existuje ještě spousta možností, jak skriptovanou válečnou akci zmodernizovat. Nedávné ukázky z Uralu a vietnamského města to poměrně jasně ukázaly a aktuální pralesní gameplay jen potvrdil. COD: Black Ops zatím vypadá velmi atraktivně.

Hic ve stínu palmy

Smíchej základ z Vietcongu a dozdob ždibíčkem ze Soldier of Fortune II či Crysis. Takovým dojmem působí první vteřiny reálné akce v maskáčích mezi stromy uprostřed asijské džungle. Koukám vzhůru a na zarostlé vyvýšenině vidím svého parťáka. Mluví ke mně, gestikuluje a rychle a jasně rozdává příkazy. Tak ne, tohle už je zase klasické Call of Duty. I se svým notoricky známým systémem checkpointů a v poslední době také téměř nepotřehnutelným HUDem, který mizí, pokud delší dobu nestřílíte. Jenže vzápětí si kuželem světla ozařuji jakýsi tunel a ejhle. Zase jsem na vážkách. Dívám se opravdu na to pověstně nekrvavé Call of Duty? Asi ne, protože ve stísněném koridoru míjím děsivě rozpáráné lidské torzo. Je to nový prvek v sérii, který sice Lamia přímo při hře nijak nekomentuje, ale nám je to jasné. Black Ops chce být tvrdší než předchůdci a v akci hodlá překvapovat především nijak neskrývaným ustřelováním končetin.

Scéna se záhy radikálně mění. Dostáváme se zpátky do lesa k improvizovanému heliportu. A všímáme si i drobnějších detailů. Zatímco v noře se zabydlely myši, v lese teď padá ve větru listí ze stromů. Hezké, ale nedůležité, protože přichází první opravdu akční scéna. Hrstka vojáků vypadá pod palbou uvěřitelně. Kryjí se, logicky reagují na pohyb hlavní postavy a motion capture je zvládnutý na jedničku. Sám Mark Lamia má trochu problémy. Nedaří se mu trefovat protivníky na první pokus. Musí taktizovat a krýt se. Zdánlivě jednoduchý výpad proti čtyřem nebo pěti protivnkům mu trvá přes půl minuty.

Nasedni a vžij se do akce

Když je v lokaci bezpečno, zaujme nás další evidentní vlastnost Black Ops. Hra posunuje téměř do extrému to, co už naznačily minulé díly. Totiž důraz na masivnost předmětů. A to hlavně dopravních prostředků. Autoři se snaží rozměry vehiklů vyjádřit uvěřitelným pohybem hlavní postavy - při nastupování do Hindu musíme natáhnout ruce, vzít za kliku a chytit se obvodu dveří, abychom se mohli skrčit a teprve pak hupsnout do sedadla. Poté přichází na řadu zpětné dovření dvířek, nasazení sluchátek a pozapínání čudlíků. Všechny tyto činosti sleduje hlavní kamera přesně tak, jako by se díval živý člověk a celá akce od nasednutí po vzlétnutí trvá neuvěřitelných dvacet vteřin. Žádný střih – "stojím před objektem a šup, už jsem tam". Jen po způsobu Black Ops věříte, že skutečně sedíte ve vrtulníku.

Uchvacující výlet

Na druhou stranu pozdější průlet nepřátelským sektorem už působí silně arkádově. Podobně zjednodušeně asi jako jízda na sněžném skútru v MW2. Nicméně tady asi nešlo čekat nic jiného. Bez lehkého ovládání byste si totiž mimo jiné neužili opravdu povedených efektů. Především výbuchy doprovázené ohněm a oblaky černého dýmu vypadají úchvatně, stejně jako efekty vody po palbě do vodní hladiny. Jemně vykreslená oslepující mračna vody byla po dlouhé době opravdu tím, kvůli čemu se vyplatilo říci „wow“.

Při průletu kaňonem si nešlo nevšimnout i poměrně šikovně maskovaného koridoru. Nejprve se zdálo, že vrtulník bude pouze kopírovat řeku mezi skalisky, ovšem v závěrečné fázi ukázky se stroj přeci jen dostává nad jeden skalní masiv a jakoby uhýbá z programátory daného směru. To je pochopitelně maximum, dál už se nepodíváte, protože autoři přitáhnou vaši pozornost posledním ohniskem útoku zase uvnitř kaňonu.

Treyach zcela záměrně použil rozmanitou hratelnostní ukázku (tunel, akce v lese, helikoptéra v otevřeném prostoru, a to vše v šesti muntách), nicméně s ohledem na zkušenosti ze série ani s ničím jiným nepočítáme. Evidentní a neutuchající snaha o výrazné přechody ze stísněných prostor do otevřenějších soubojů by ale zároveň nemusela položit současný hardware. Dá se předpokládat, že hra nebude extrémně náročná, protože i když exteriéry při průletu helikoptérou působily efektně, nebyly nijak superrozlehlé.

Exkluzivita pro Xbox, doplňky pro všechny

Pokud jste trailer viděli, jste jistě v očekávání (herním). A možná vzhlížíte k devátému listopadu (datum vydání pro všechny platformy) o to víc, pokud víte, že autoři prostředictvím nového Call of Duty chtějí hráčům přinést trojí zážitek. Black Ops nebude jen o singlu a multiplayeru, ale nabídne také kooperativní akci ve splitscreenu až pro čtyři bojovníky. „Mód bude hratelný zcela samostatně nezávisle na kampani,“ potvrdil Mark Lamia. Stejně zásadní je i informace o návratu dedikovaných serverů do online bitev, což je oproti Modern Warfare 2 krok vpřed.

U Black Ops, a nejen u něj, již je také dopředu jistá budoucí politika Activisionu co se týče dodatečně stahovatelných obsahů DLC. Zástupce Microsoftu Don Mattrick na E3 uvedl, že všechny následující DLC pro značku Call of Duty budou vycházet s exkluzivní, asi měsíční, předností na Xboxu 360 a až poté si zahrají majitelé PS3 a PC. Smlouva je uzavřena na docela neobvykle dlouhou dobu - tři roky.

Top secret

Black Ops by mělo být scénářem a usazením podobně přelomové, jako kdysi první Modern Warfare. Těžiště hry je usazeno do období studené války. Zúčastníte se misí americké armády za války ve Vietnamu a také tajných operací z osmdesátých let. Budete se potápět v řece Huong, zalézat do pověstných tunelů Vietcongu, ale také slaňovat po skaliscích Uralu. Hlavní hrdina by měl mimo jiné poprvé v sérii promluvit a vzhledem k časovým skokům mezi misemi lze očekávat, že si zahrajeme minimálně za dvě postavy.

U vývoje hry asistují váleční veteráni John Plaster z komanda Studies and Operations Group (SOG) a Sonny Puzikas, který během Studené války pracoval pro ruskou tajnou službu. Angažování těchto dvou mužů vyplývá z logiky příběhu: za studené války se některé operace musely tak utajit, že o nich takřka nikdo nevěděl a právě těmto akcím se má nový díl Call of Duty věnovat. Těšíme se.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama